Ktm 660

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
KTM 660 SMC -04
Andersj skrev:
2607513 jovisst, men hur listar man ut vad som är vad?? Det står ju tex att det är 3 kablar som ska gå till baklampan i boken, men icke i verkligheten.

Fast jag har ju en multimeter så det är kanske enklare att använda den hehe

Aphex: Japp, hemmagjort customajs fäbrikäjt och allt det där :D

vad är det för planer du smider nu då? hehe. Själv så blir det också en ny bakdel och annat godis :)

Zunar

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2005
Hoj
KTM 660 '06
NisseNutz skrev:
2603408 Jag kanske är helt ute och cyklar, men borde det inte funka fint att bara tömma kylarn helt på vätska :va

Finns det inte en risk att det blir rost i systemet då? Ni som använder glykol; finns det någon speciell sort jag bör använda?

Förövrigt så stod det faktiskt ett avsnitt om vinterförvaring i manualen. Ska läsa i den först innan jag postar nästa gång :rodnar.

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
Zunar skrev:
2608025 Finns det inte en risk att det blir rost i systemet då? Ni som använder glykol; finns det någon speciell sort jag bör använda?

Förövrigt så stod det faktiskt ett avsnitt om vinterförvaring i manualen. Ska läsa i den först innan jag postar nästa gång :rodnar.

hehe du har nog rätt med rosten men läs på du :)

Zunar

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2005
Hoj
KTM 660 '06
Krille-666 skrev:
2608118 för oss som inte orkar kolla i manualen vad är det man egentligen ska göra inför istiden?

Ringde runt lite. Det ska vara glykol för aluminiummotorer (blå eller grön, inte röd). Vidare ska 5 ccm olja hällas i cylindern via tändstiftshålet (stiftet ska tas av), och ventilerna ställas i stängt läge.

Nu skriver jag bara fritt ur huvudet. Kan återge det som står manaulen ordagrant sedan när jag kommit hem (för dem som inte har tillgång till en manual).

Någon skrev i en annan tråd att batteriet med fördel kan förvaras hemma i frysen. Någon som har erfarenhet av det?

Last edited:

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
Krille-666 skrev:
2608118 för oss som inte orkar kolla i manualen vad är det man egentligen ska göra inför istiden?

Helvete! Jag har läst allt om istidens förvaring utan bry mig så värst mycket. Men det slog mig först nu att jag faktiskt också har en 660 som jag måste göra iordning :tungan

Hur fan kan jag glömma det? :huvet

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Zunar skrev:
2608151 Ringde runt lite. Det ska vara glykol för aluminiummotorer (blå eller grön, inte röd). Vidare ska 5 ccm olja hällas i cylindern via tändstiftshålet (stiftet ska tas av), och ventilerna ställas i öppet läge.

Nu skriver jag bara fritt ur huvudet. Kan återge det som står manaulen ordagrant sedan när jag kommit hem (för dem som inte har tillgång till en manual).

Någon skrev i en annan tråd att batteriet med fördel kan förvaras hemma i frysen. Någon som har erfarenhet av det?

Frysen är att ta i kanske... :näsblod men det ska helst förvaras svalt, eller med underhållsladdare.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Zunar skrev:
2608151Någon skrev i en annan tråd att batteriet med fördel kan förvaras hemma i frysen. Någon som har erfarenhet av det?
Svalt, men full-laddat. Är det inte fullt, så blir det värre av kylan. Men kylan gör att det håller kapaciteten bättre och förlänger den kemiska livslängden på cellerna. En bra underhållsladdare som ständigt är inkopplad vintertid, är en vettig investering.

Eller så har man en hoj som saknar batteri (utom i hastighetsmätaren) ;)

Jag försöker att alltid hålla hojarna förvarade över nollgradigt och med luftavfuktare (eller i alla fall koll på luftfuktigheten). Det är mycket saker som börjar må dåligt av kall och fuktig luft. Varför inte slå till på ett fett varmgarage ? :D

Zunar

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2005
Hoj
KTM 660 '06
TomK skrev:
2608280 Svalt, men full-laddat. Är det inte fullt, så blir det värre av kylan. Men kylan gör att det håller kapaciteten bättre och förlänger den kemiska livslängden på cellerna. En bra underhållsladdare som ständigt är inkopplad vintertid, är en vettig investering.

Eller så har man en hoj som saknar batteri (utom i hastighetsmätaren) ;)

Jag försöker att alltid hålla hojarna förvarade över nollgradigt och med luftavfuktare (eller i alla fall koll på luftfuktigheten). Det är mycket saker som börjar må dåligt av kall och fuktig luft. Varför inte slå till på ett fett varmgarage ? :D

Hehe, min okunskap om hojen börjar bli väl uppenbar. Maskinen har alltså inget batteri förutom i hastighetsmätaren? En kompis köpte en 640 samtidigt som mig och den har batteriet under sadeln, men det är naturligtvis självklart eftersom den har el-start.

Känns rätt så snopet att garaget jag hyr är ett kallgarage. Det trodde jag inte då jag fick platsen i våras.

Vidare köpte jag cykeln ny i butik. Är det då brukligt att det är glykol i kylaren direkt vid leverans från fabriken?

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Zunar skrev:
2608313 Hehe, min okunskap om hojen börjar bli väl uppenbar. Maskinen har alltså inget batteri förutom i hastighetsmätaren? En kompis köpte en 640 samtidigt som mig och den har batteriet under sadeln, men det är naturligtvis självklart eftersom den har el-start.

Känns rätt så snopet att garaget jag hyr är ett kallgarage. Det trodde jag inte då jag fick platsen i våras.

Vidare köpte jag cykeln ny i butik. Är det då brukligt att det är glykol i kylaren direkt vid leverans från fabriken?

Nej en 660 har i originalutförande inget batteri förutom i hastighetsmätaren.
Glykol ska väl förhoppningsvis vara i systemet vid ett nyköp. Men kolla upp med en "glykoltestare" för säkerhets skull så att den inte fryser i vinter :tungan

Andersj

ytterst omogen
Gick med
20 Jul 2004
Hoj
660 smc
Krille-666 skrev:
2607925 vad är det för planer du smider nu då? hehe. Själv så blir det också en ny bakdel och annat godis :)

Det blev ett eget diodlyse med plexiglas över :tummenupp Fast nu blev jag göra en ny bakram och sätta på samma plast som på crossen.

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Andersj skrev:
2608337 Det blev ett eget diodlyse med plexiglas över :tummenupp Fast nu blev jag göra en ny bakram och sätta på samma plast som på crossen.

Ny bakram kostar mycket flis eller? Vore ju najs med en ram från en gammal 520-525 ex. En ny 660 bakram går väl på 3000-4000:- om jag inte har aldeles fel.

Stor edit: Göra så jag att du skrivit. Då blir det billigt :)

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Andersj skrev:
2608337 Det blev ett eget diodlyse med plexiglas över :tummenupp Fast nu blev jag göra en ny bakram och sätta på samma plast som på crossen.

Har en 660 04:a bakram till salu för billig penning. Lite lite sned men det går att rikta..:D

Andersj

ytterst omogen
Gick med
20 Jul 2004
Hoj
660 smc
Rasorblade skrev:
2608383 Har en 660 04:a bakram till salu för billig penning. Lite lite sned men det går att rikta..:D

Det är lugnt, tänkte göra en kopia från min 525:a,. Det kommer bli ett par timmar i garaget i vinter tror jag hehe

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
Andersj skrev:
2608600 Det är lugnt, tänkte göra en kopia från min 525:a,. Det kommer bli ett par timmar i garaget i vinter tror jag hehe

Känner samma sak. Ska bygga ihop 250'n. Byta lite prylar och en kåpa på CBR'en. Samt byta kedja och ställa ventiler på 660'n.

Känns som ett par timmar för mig med :)

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
Hlr

Hjärt och lungräddning! Tråden håller väl inte på att dö ut? Dra igång nån diskution. Det här är ju min favorittråd!

Slänger in en bild för att locka :tummenupp

En annonsbild jag såg på blocket. "Nu ska pärlan säljas"

Bifogat

• 7274454166.jpg
    7274454166.jpg
    65.2 KB · Visningar: 222

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ja du vilket får man på köpet hojen eller tjejen????

Så jäkla typiskt, tog isär länkaget och mkt annat på hojen och tänkte ta lite bilder, gissa om man blev förbannad när man märkte att batteriet satt i laddaren hemma fortfarande! :huvet

Så om ni har tid över så ta isär länkaget och smörj då det är jäkligt dåligt fettat
från fabriken! Jäkligt lätt att ta bort hylsorna för att komma åt nållagrena och fetta in dem när grejerna är loss!

Så nu är den uber ren hela hojen!!

Just ja ska ta bild på främre röret och mäta diametern på främre rören!

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
Gnutten skrev:
2622267 Ja du vilket får man på köpet hojen eller tjejen????

Så jäkla typiskt, tog isär länkaget och mkt annat på hojen och tänkte ta lite bilder, gissa om man blev förbannad när man märkte att batteriet satt i laddaren hemma fortfarande! :huvet

Så om ni har tid över så ta isär länkaget och smörj då det är jäkligt dåligt fettat
från fabriken! Jäkligt lätt att ta bort hylsorna för att komma åt nållagrena och fetta in dem när grejerna är loss!

Så nu är den uber ren hela hojen!!

Just ja ska ta bild på främre röret och mäta diametern på främre rören!

Vet inte riktigt, funderar på att skicka iväg ett mail och fråga om ett schyst paketpris :D

Trevligt med "uber ren" hoj men jag vet inte om jag har ork och tid för det. Fruktansvärt mycket i plugget just nu, inte en lugn stund. Det får bli till efter jul nångång då hojen ska strypas :huvet

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln