Ktm 660

HoOmer

*Husse glömmer dig aldrig*
Gick med
30 Jan 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Tl1000s
tänkte mest om det fanns en "mjuk" klarlack.
Blänker så fint serru. och det gillar vi!

Edit: Appliceringsmetod:pensel / Roller. Funkar det att spruta? Kanske för tjock?
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
HoOmer skrev:
tänkte mest om det fanns en "mjuk" klarlack.
Blänker så fint serru. och det gillar vi!

Edit: Appliceringsmetod:pensel / Roller. Funkar det att spruta? Kanske för tjock?

Aha då missuppfatade jag,sorry.

Mig veteligen finns det ingen speciel "plast klarlack" men man kan ju prova med vanlig 2k bil-klarlack och se om det sitter.

Dock är ju det en chansning.
 

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
Långa farbron skrev:
Aha då missuppfatade jag,sorry.

Mig veteligen finns det ingen speciel "plast klarlack" men man kan ju prova med vanlig 2k bil-klarlack och se om det sitter.

Dock är ju det en chansning.

En fråga kring lack...

Vet du hur man "lackar" så att ytan blir helt matt? Mattsvart?

Vad är det för lack/färg man använder??

Dum fråga kanske, men en matt yta måste väl osso lackas på nån sätt... eller??? :va
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
sirSmokealot skrev:
En fråga kring lack...

Vet du hur man "lackar" så att ytan blir helt matt? Mattsvart?

Vad är det för lack/färg man använder??

Dum fråga kanske, men en matt yta måste väl osso lackas på nån sätt... eller??? :va

Först reder vi ut vad som är blankt och matt :)

Glans mäts på en skala mellan 0-100 där 0 är matt och 100 högblankt.
Det som upplevs matt för ögat kan hålla upp tom 30-40 utan att det ser blankt ut,ovan för det så börjar man se lite blänk i det,det som säljs som "matt" klarlack hos billackeraren ligger runt 30-40 i glans.

Sen det finns två vägar att gå.

1.Använd mattsvart färg,nackdelen är att det blir just matt,den blir som ett sandpapper och all skit fastnar och man får små repor om man går emot lacken.

2. Lacka med vanlig blank färg,lacka på med ett eller flera lager BLANK klarlack och toppa med ett sista lager matt klarlack(det är viktigt att man bara kör sista lagret,annars ser det ut som det vore grumligt),ofta tillsätter man bara matteringsmedel i den blanka klarlacken den sista svängen.

Den sista versionen har fördelen att man kan leka lite med mattheten och få fram lite effekter och att man få lite mer yta på den så det går att tvätta lite lättare.
 
Last edited:

Kulgan

När Kulgan vurpar hårdnar asfalten...
Gick med
6 May 2005
Ort
Umeå
Hoj
Såld...letar nytt.
Blandar man i tillräckligt med mjukmedel i lackfärgen borde den sitta....alla plast detaljer som lackas när folk "lackar ner" bilar tex...det sitter om man har ngn som kan mixa med rätt mängd mjukmedel...
Kanske inte heter mjukmedel men vafan....
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Kulgan skrev:
Blandar man i tillräckligt med mjukmedel i lackfärgen borde den sitta....alla plast detaljer som lackas när folk "lackar ner" bilar tex...det sitter om man har ngn som kan mixa med rätt mängd mjukmedel...
Kanske inte heter mjukmedel men vafan....

Du tänker på mjukgörare.

Så som jag har förstått så används den mer till tex mjuka kofångare/plastdetaljer som kan buckla sig och hoppa ut igen.

Prova att trycka på taket/dörren på din egen bil och se hur mycket det flexar i plåten och där andvänds säkert ingen mjukgörare.

:)
 

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
Långa farbron skrev:
Först reder vi ut vad som är blankt och matt :)

Glans mäts på en skala mellan 0-100 där 0 är matt och 100 högblankt.
Det som upplevs matt för ögat kan hålla upp tom 30-40 utan att det ser blankt ut,ovan för det så börjar man se lite blänk i det,det som säljs som "matt" klarlack hos billackeraren ligger runt 30-40 i glans.

Sen det finns två vägar att gå.

1.Använd mattsvart färg,nackdelen är att det blir just matt,den blir som ett sandpapper och all skit fastnar och man får små repor om man går emot lacken.

2. Lacka med vanlig blank färg,lacka på med ett eller flera lager BLANK klarlack och toppa med ett sista lager matt klarlack(det är viktigt att man bara kör sista lagret,annars ser det ut som det vore grumligt),ofta tillsätter man bara matteringsmedel i den blanka klarlacken den sista svängen.

Den sista versionen har fördelen att man kan leka lite med mattheten och få fram lite effekter och att man få lite mer yta på den så det går att tvätta lite lättare.

Damn :) you know your shit! :D :tummenupp

Egentligen så vill jag ha en yta som det ser ut på radarabsorberande färg på flygplan... - som du beskriver som sandpapper, men det går inte...

Det blir lätt repigt och sånt blir bara jobbigt i längden.

Hur mycket skulle det kosta mig att lacka all min plast på min 660 i den andra versionen?

:va
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
sirSmokealot skrev:
Damn :) you know your shit! :D :tummenupp

Egentligen så vill jag ha en yta som det ser ut på radarabsorberande färg på flygplan... - som du beskriver som sandpapper, men det går inte...

Det blir lätt repigt och sånt blir bara jobbigt i längden.

Hur mycket skulle det kosta mig att lacka all min plast på min 660 i den andra versionen?

:va

Så hojen kommer att bli "stealth-mode" :3freak :zpy
 

Ivul

Guest
Varför e KTM så j*vla dyrt?
En ny 660smc går på ca 80.000 :confused:

Finns det kanske något billigare alternativ som går att köra på mellankort?
 

HoOmer

*Husse glömmer dig aldrig*
Gick med
30 Jan 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Tl1000s
Nån som vet om Acerbis svarta plast till 660n är lackad? Och finns org. lyktkåpan i svart lack? Har matt nu och det suuger.
 

robbandalal

Starta! Ditt j***a motorcykelh*****e!!
Gick med
15 Oct 2003
Ort
uddevalla
Hoj
Harley custom 110"
vad väger en 660 egentligen? är lite sugen på en sån som åka till jobbet hoj :va
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
robbandalal skrev:
vad väger en 660 egentligen? är lite sugen på en sån som åka till jobbet hoj :va


660: Weight (no fuel) approx. 138 kg (304.2 lbs)

625: Weight (no fuel) approx. 146 kg (321.9 lbs) Fast då är det den fula med dubbla pipor! 625-02 vägde väl ca 135kg

640: Weight (no fuel) approx. 149 kg (328.5 lbs)
 

robbandalal

Starta! Ditt j***a motorcykelh*****e!!
Gick med
15 Oct 2003
Ort
uddevalla
Hoj
Harley custom 110"
fyfan va mycket, vad är det som är väger så? det är ju 30 kg!! mer än husa
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Tillverkar Acerbis plast till 660´n?
Jag har Acerbis universal framstänka och den är blanksvart :tummenupp
HoOmer skrev:
Nån som vet om Acerbis svarta plast till 660n är lackad? Och finns org. lyktkåpan i svart lack? Har matt nu och det suuger.

Tror det bara står 130kg på mitt reg.bevis :va

motardnisse skrev:
660: Weight (no fuel) approx. 138 kg (304.2 lbs)

625: Weight (no fuel) approx. 146 kg (321.9 lbs) Fast då är det den fula med dubbla pipor! 625-02 vägde väl ca 135kg

640: Weight (no fuel) approx. 149 kg (328.5 lbs)
 

HoOmer

*Husse glömmer dig aldrig*
Gick med
30 Jan 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Tl1000s
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top