Ktm 660

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 660 ´03
nu är man med i KTM 660 gänget:yoparty
Jag har helsystem och det lever om så förbannat grannarna blir sura och igår var snuten här. Hjälper det mycket mot ljudet att stoppa om ljuddämparen?Annars måste jag säga att jag tycker ljudet är underbart:tummenupp

Välkommen till familjen :tummenupp

Afa

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Triumph 800xc -14
har ett sebring helsystem men bara monterat på dämparen än så länge, blir det någon större skillnad om man monterar på främre röret oxå??

Sen tänkte jag montera på dubbla dämpare på min, men finns det någon "nummerskylt" (sidoplasten) till höger sida så det går att få dit en dämpare även där?? Har en 660 -04

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
har ett sebring helsystem men bara monterat på dämparen än så länge, blir det någon större skillnad om man monterar på främre röret oxå??

Sen tänkte jag montera på dubbla dämpare på min, men finns det någon "nummerskylt" (sidoplasten) till höger sida så det går att få dit en dämpare även där?? Har en 660 -04

Nja min är en -04!

Men du måste ju skaffa förgreningen och förmodligen främre röret också om du inte vill modda ditt orig. Hos en butik i sverige får du räkna med över 4000:- för bara rören utan dämpare. Fick tag i kompl främre rör och förgrening på Ebay för 2800:-

Jag har fått köra med värmepistol för att få plats med mina dämpare!

Bifogat

• wings ovanför.jpg
    wings ovanför.jpg
    132.7 KB · Visningar: 93

GipsY

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
TWN 350 Boss Twin 1954/HVA 125-80
Skrev tidigare i ett inlägg om min drevning.. nu har jag provat den lite längre och det var inte bra med 16/42 kan jag säga.. blir till att byta tillbaka till 16/38 till jag har fått ett 40 drev.. den varva för mycket vid 110 och uppåt med 42 drevet
men i stan var det perfekt med det.. men vid längre turer suger det..

Blir nog fattig man på mina drev innan det är klart :D

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Skrev tidigare i ett inlägg om min drevning.. nu har jag provat den lite längre och det var inte bra med 16/42 kan jag säga.. blir till att byta tillbaka till 16/38 till jag har fått ett 40 drev.. den varva för mycket vid 110 och uppåt med 42 drevet
men i stan var det perfekt med det.. men vid längre turer suger det..

Blir nog fattig man på mina drev innan det är klart :D

Varför inte pröva 17/42?

GipsY

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
TWN 350 Boss Twin 1954/HVA 125-80
Varför inte pröva 17/42?

bra tänkt men det stoppades av att jag köpte en ny kedja som knappt räckte till
16/42 så jag kommer inte att få på den utan att förlänga kedjan..så då tyckte jag det var bättre att gå ner i bak istället för att förlänga kedjan

Afa

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Triumph 800xc -14
Vart sitter luftskruven på min hoj? Hur ska den stå ungefär? Har rallykam i och öppnad luftburk, sebring dämpare och gått upp til 172 i munstycke..

Stiftet är lite vitare än gyllenbrunt, går den för varm då lr kommer jag ihåg fel? Åtgärd för detta??

Många frågor men måste ju lära sig meka mc oxå :D

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Jaha då har man tillbringat stora delar av dagen på moppen. Det gick ju oväntat bra att pressa närmare 40 mil med någon kort paus emellan. Trodde jag skulle tröttna efter 15, men va fan det är ju en riktig skön touringhoj :) Integralhjälmen gjorde ju susen och höjde snitthastigheten så det blev uthärdligt. Tycker varken baken eller rygg mår speciellt mycket sämre nu än när man tourade med XT660:n. Gjädjenfaktorn bakom visiret var dock den stora skillnaden denna gång :yoparty Borlänge-Grangärde-Fredriksberg-Hällefors kan varmt rekommenderas för de som har vägarna förbi :tummenupp

Last edited:

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Skiljer sig ljudet mycket mellan original och akra helsystem?

Jo, det skiljer sig mycket. Vid bra väderlag så kunde mor å far sitta på altanen vid deras hus och höra när jag var påväg hem från grannbyn.. ca 1 mil ifrån huset :D
Men då hade jag också ganska taskig packning i min dämpare.

Andersj

ytterst omogen
Gick med
20 Jul 2004
Hoj
660 smc
Vart sitter luftskruven på min hoj? Hur ska den stå ungefär? Har rallykam i och öppnad luftburk, sebring dämpare och gått upp til 172 i munstycke..

Stiftet är lite vitare än gyllenbrunt, går den för varm då lr kommer jag ihåg fel? Åtgärd för detta??

Många frågor men måste ju lära sig meka mc oxå :D

Vitt = för lite soppa. Dock är 172 väldigt stort, men min hoj med rallykam, öppnad luftburk och akradämpare hammnade på 48/168 + höja nålen ett snäpp mot org (enligt dynojetbänk). Så prova höja nålen istället kanske?

bullet ride

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Hoj
ingen för tillfället
är det helcoil de heter som man kan använda för att fixa nya gängor till oljepluggen mm??? o vilken gängtap behövs? tacksam för svar

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
är det helcoil de heter som man kan använda för att fixa nya gängor till oljepluggen mm??? o vilken gängtap behövs? tacksam för svar

helicoil heter de. Vilken gängtapp du ska använda vet jag ej tyvärr, ändå går jag industriteknisk :huvet

Fråga till alla här, om hojen smattrar och smäller när man slår av vid höga varv. Får den då för mycket eller för lite soppa? Vad rekomenderar ni för munstycke (hojen är strypt, än så länge :D) Den enda strypningen som inte är i är det där gnistskyddet

Och en till: Går det att fixa något mellanläge på chock'en? Tycker den varvar för mycket när den är ute och den dör om man släpper in den (detta när hojen är kall förstås)

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

Fråga till alla här, om hojen smattrar och smäller när man slår av vid höga varv. Får den då för mycket eller för lite soppa? Vad rekomenderar ni för munstycke (hojen är strypt, än så länge :D) Den enda strypningen som inte är i är det där gnistskyddet

Och en till: Går det att fixa något mellanläge på chock'en? Tycker den varvar för mycket när den är ute och den dör om man släpper in den (detta när hojen är kall förstås)

Kolla så att det inte är otät någonstans på avgasystemet. Gå upp till 48 i lågfart så brukar det bli bättre. Justera även luftskruven om du inte har gjort det!

Fixa mellanläge? Hojen ska inte stå på tomgång utan kör iväg istället. Är du säker på att tomgången inte är för snålt ställd?

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
Jo, det skiljer sig mycket. Vid bra väderlag så kunde mor å far sitta på altanen vid deras hus och höra när jag var påväg hem från grannbyn.. ca 1 mil ifrån huset :D
Men då hade jag också ganska taskig packning i min dämpare.
Haha:D Jag ska då inte plocka bort akrat iallafall det har jag bestämt mig för, har blivit kär i ljudet!:yoparty
Vad kör ni med för drevning i era?jag hade först 16/42 och tyckte den var lite väl trött med att lyfta framhjulet så jag satt på 14/44 så nu blev det andra bullar men det går inte å marscha i nån vidare fart så funderar på att sätta dit ett 15/16 framdrev.

xeon

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2006
Hoj
Honda crf 250x 05
Jaha då har man tillbringat stora delar av dagen på moppen. Det gick ju oväntat bra att pressa närmare 40 mil med någon kort paus emellan. Trodde jag skulle tröttna efter 15, men va fan det är ju en riktig skön touringhoj :) Integralhjälmen gjorde ju susen och höjde snitthastigheten så det blev uthärdligt. Tycker varken baken eller rygg mår speciellt mycket sämre nu än när man tourade med XT660:n. Gjädjenfaktorn bakom visiret var dock den stora skillnaden denna gång :yoparty Borlänge-Grangärde-Fredriksberg-Hällefors kan varmt rekommenderas för de som har vägarna förbi :tummenupp

Jag bor i hällefors:p den vägen kan rekomenderas:p

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Haha:D Jag ska då inte plocka bort akrat iallafall det har jag bestämt mig för, har blivit kär i ljudet!:yoparty
Vad kör ni med för drevning i era?jag hade först 16/42 och tyckte den var lite väl trött med att lyfta framhjulet så jag satt på 14/44 så nu blev det andra bullar men det går inte å marscha i nån vidare fart så funderar på att sätta dit ett 15/16 framdrev.

Kör med 15/40. Tycker det funkar bra och de värsta ryckningarna försvann. Krävdes ju rätt mycket varv innan. Toppfarten är väl runt 170 km/h mätarfart men det är ju skit samma då man väldigt sällan plågar upp henne i de farterna.

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
Kolla så att det inte är otät någonstans på avgasystemet. Gå upp till 48 i lågfart så brukar det bli bättre. Justera även luftskruven om du inte har gjort det!

Fixa mellanläge? Hojen ska inte stå på tomgång utan kör iväg istället. Är du säker på att tomgången inte är för snålt ställd?

systemet är tätt, hade 48 i låg förut med bytte till 45 eftersom jag ströp den men det kanske jag skulle struntat i då.

Jag har fortfarande inte riktigt bra koll på hojen men skruven på vänster sida med svart vred är till tomgången va? Den skruven vred jag lite på tills hojen fick väldigt hög tomgång sen vred jag ner den tills tomgången blev schyst.
Men sen när jag gasade hängde gasen kvar lite. Då skruvade jag ner den lite till och sen var det bra.

Med mellanläge tänkte jag på om man kunde få lite chock, inte bara av eller på som det är idag. Jag skulle vilja ha ett mellanläge så man slapp så och varva så fort man stannar.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Hejsan!

Idag rejsade jag med min 660 mot polarens bmw M5 -05 (507 hk, v10) och smiskade honom. Vi rejsade vid två rödljus och vi vann varsitt. Jag är rätt kass på starter samtidigt som han hade svårt att få ner effekten i marken. Riktigt roligt var det att kunna sätta polaren som har råd att köpa vad han vill på plats med min skogsmaskin och bara en tiondel så mkt effekt :yoparty

Vid 120 kom han dock som ett lok och vrålade förbi så krashhatten snurrade ett varv.

Nu ska jag se på varvet (gbg) och äta glass o spana :tuttar

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
KTM 950sm
systemet är tätt, hade 48 i låg förut med bytte till 45 eftersom jag ströp den men det kanske jag skulle struntat i då.

Jag har fortfarande inte riktigt bra koll på hojen men skruven på vänster sida med svart vred är till tomgången va? Den skruven vred jag lite på tills hojen fick väldigt hög tomgång sen vred jag ner den tills tomgången blev schyst.
Men sen när jag gasade hängde gasen kvar lite. Då skruvade jag ner den lite till och sen var det bra.

Med mellanläge tänkte jag på om man kunde få lite chock, inte bara av eller på som det är idag. Jag skulle vilja ha ett mellanläge så man slapp så och varva så fort man stannar.

Varför tar du inte och stoppar i alla avstrypninggrejjor + 48 i lågfart och behåller trottelstoppet så har du iaf rätt bestyckning och nääästan lagligt.

som jag har förstått det så är en strypt 660 en katastrof att köra + att den går snålt osv vilket inte är bra, bara tänkt att klara reggningen för att få säljas i sverige.

/ Matte

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
Varför tar du inte och stoppar i alla avstrypninggrejjor + 48 i lågfart och behåller trottelstoppet så har du iaf rätt bestyckning och nääästan lagligt.

som jag har förstått det så är en strypt 660 en katastrof att köra + att den går snålt osv vilket inte är bra, bara tänkt att klara reggningen för att få säljas i sverige.

/ Matte

Katastrof skulle jag inte kalla det, den är bara inte rika snabb. Annars går den hur bra som helst.

Din idé låter inte är så dum. Strypning består av trottelstopp, 45 munstycke (eller om det helt enkelt bara är original) sen på med luftburkslocket, annan trottelnål.

Vad jag minns var den inte lika dum ostrypt men den tjuvstannade fortfarande när den var kall.

Jag vet att alla tycker det är skittrist att läsa om mina strypningsproblem men jag måste försöka få ordning på den.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln