Ktm 660

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Satans då har min börjat att ticka som en gammal Audi också :mad: Trodde först att dekomp vajern inte löpte fritt pga att jag satt på 20mm risers. Men den går lätt och fint och armen är också helt nere så det kan ju inte vara det som spökar. Provat att trycka ner armen lite för säkerhets skull för att höra om det blev tyst men icke. Om jag inte minns galet så var det fler som haft detta fel. Var det fel på kamkedjesträckaren eller något med "autodekompen"?
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
Mmm axiellt glapp är ju upp & neråt! :va

Radiellt glapp är åt sidorna!

För mig känns logiken som radiellt glapp att det glappar i valfri riktning upp, ner, sydväst, fram och bak, dvs i axelns radies riktning... och axiellt glapp är vänster höger dvs. trycka svänghjulet mot motorn eller från motorn...


glappet finns hur som helst.. nån som har art nr på lagren och packningarna som kan behövas för renoveringen?
 
Last edited:

4strokeforce

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 625 sxc
som du säger tåberg skulle jag också vilja säga att det är... radielt led blir i samma riktning som axelns radie, dvs utåt mot svänghjulet. axielt är om man trycker den in och från motorn... inte lätt att förklara det här, skulle inte förvåna mig om alla menar samma sak också=)
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Är det bara och lossa de två M8 skruvarna som håller kamkedjesträckaren, dra ut och kolla hur mycket det finns kvar på tänderna att spänna?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Är det bara och lossa de två M8 skruvarna som håller kamkedjesträckaren, dra ut och kolla hur mycket det finns kvar på tänderna att spänna?
Du måste ta bort den stora muttern som håller fjädern först,annars slår den ut i ändläget när du skruvar loss sträckaren.
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Du måste ta bort den stora muttern som håller fjädern först,annars slår den ut i ändläget när du skruvar loss sträckaren.

Ok, tack :tummenupp Ska ut och kika på det nu.

Sträckaren hade bara gått ut till 3:e hacket så det fanns ju väldigt mycket kvar att spänna där. Testade och köra lite fram och tillbaka och satte tillbaka den på samma hack igen. Klickljudet kommer väldigt sporadiskt. Måste vara autodekompen som hakat upp sig på något vis. Nu kan jag kicka runt utan att dra in den manuella för att komma förbi kompr.takten. Den var helt stum innan.
 
Last edited:

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Klippt å klistrat från soe:

"Det där knäppandet som jag nämnde var det som var felet. Det kom sig av att automatiska dekompmekaninsen som sitter på kamaxeln har kommit i fel läge (fråga mig inte hur men den beter sig inte helt friskt). Detta gör att den högra utblåsventilen (alltså inte den som påverkas av den manuella dekompen) smäller igen från fullt öppet läge till helt stängt istället för att stängas mjukt och fint. Därav knäppandet eller rättare sagt smällandet"

Tog bort min novisa fundering att det kunde vara axeln till manuella dekompen som hamnat fel :tungan
 
Last edited:

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
för ramlagerbytet...
nu har jag uppskattat vad jag kommer behöva:

1 packning kopplingskåpa.
1 cylinderfotspackning
2 ramlager
1 packbox utgående vid svänghjulet
1 packning mellan halvorna i motorn.


har jag glömt något vitalt?
nedan följer priser. blir det billigare att skaffa lagren nån annanstans i sthlmsområdet. det här är från ktmcyclehutt i usa. beteckningarna finns i skf huvudkatalog såg jag.

0760304772 SH.SEAL RING 30X47X7 BSL VITON 11.50 $11.50
56530123000 CYL.ROLLER BEAR. NJ 207 ECP C3 69.30 $138.60
58530025000 CLUTCH COVER GASKET 2001 18.25 $18.25
58530039300 ENGI.CASE GASKET POLY. 0,43 04 26.72 $26.72
58630035000 Call Part No Longer Orderable - CYL. BASE GASKET METAL 0,5 6.00 $6.00

Total: $205.07
inte speciellt dyrt ju!
känns bra.

borde jag passa på att byta nållager i kopplingen? eller något annat?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Topplockspackning behövs också.Är du säker på att det sitter NJ207 på båda sidor?På 625:an sitter det NJ306 på ena sidan.Enklast är ju att beställa allt från KTM.Brukar vara rätt bra pris på delarna,även lagren.För att det ska gå riktigt smidigt bör man ha specialverktyget som man demonterar/monterar innerringarna till ramlagren med också,men det går att ta bort dom med vinkelslip också om man är lite försiktig.
 
Last edited:

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
Topplockspackning behövs också.Är du säker på att det sitter NJ207 på båda sidor?På 625:an sitter det NJ306 på ena sidan.Enklast är ju att beställa allt från KTM.Brukar vara rätt bra pris på delarna,även lagren.För att det ska gå riktigt smidigt bör man ha specialverktyget som man demonterar/monterar innerringarna till ramlagren med också,men det går att ta bort dom med vinkelslip också om man är lite försiktig.


http://www.cyclehuttktm.com/FicheFinderOld/Images/Diagrams/Originals/03586303.jpg

ser ut som lika lager.. nummer 9...
ska man ha packboxen ut mot drevet också?
 

Sidewinder

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
malmö
Hoj
KTM 660
Hej
Läste nåt om att man kan få fixat kopplingen på 04 om den tappar tryck. Är det ens lönt att nämna det för en ktm handlare nu? Garantin har ju gått ut men hojen har bara gått 50 mil
 

Hi-ho

Guest
Hej
Läste nåt om att man kan få fixat kopplingen på 04 om den tappar tryck. Är det ens lönt att nämna det för en ktm handlare nu? Garantin har ju gått ut men hojen har bara gått 50 mil

Klart du kan ringa din lokala Ktm-handlare och kolla vad de säger.
Jag vet att det är många som har fått det fixat, inkl jag.

Jag ringde till Lelles, (där jag köpte min) och det var inga problem,,,
//J
 

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 -06
Hej
Läste nåt om att man kan få fixat kopplingen på 04 om den tappar tryck. Är det ens lönt att nämna det för en ktm handlare nu? Garantin har ju gått ut men hojen har bara gått 50 mil

Jag ringde till Lelles och hörde mig för att Ragnar förklarade att det är ett vanligt fel på -04:eek:rna och att KTM står för den reservdelen som behövs. Så i samband med att jag servade min hoj på lelles så bytte dom det hel gratis... (har inte köpt hojen på lelles)
 

Sidewinder

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
malmö
Hoj
KTM 660
Jag ringde till Lelles och hörde mig för att Ragnar förklarade att det är ett vanligt fel på -04:eek:rna och att KTM står för den reservdelen som behövs. Så i samband med att jag servade min hoj på lelles så bytte dom det hel gratis... (har inte köpt hojen på lelles)

Okej jontes visste inte alls vad det handlade om, och va därmed inte intresserad av att fixa det, har du någon aning om vad det är för del som dom
bytar? Får väl ringa dom igen
 

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
Har pga lite fladder och gung i högfartskurvor misstänkt att hojen har för klen fjädring. Började med att kolla bak då det är enklast.

Gjorde enligt sida 22 i KTM manualen och sid 17 i WP manualen. Dvs drog upp hojen på mclyft så hjulen hängde fritt, mätte mellan mitten på hjulaxeln och en fix punkt i ramen ovanför = mått A. Tog ner hojen och höll den lodrätt, mätte samma sak = mått B. Slutligen satte jag mig på bågen och gjorde samma sak = mått C.

Enligt manualen ska det skilja minst 15 och max 20 mm mellan A och B samt minst 90 och max 100 mm mellan A och C. Mer än 100 mm = för mjuk fjäder och mindre än 90 mm = för hård fjäder.

Det finns tre olika fjädrar:
60 - 70 kg
70 - 80 kg
80 - 90 kg

Jag fick följande resultat.
A = 645 mm
B = 630 mm
C = 570 mm

A - B = 15 mm = OK
A - C = 75 mm = Alldeles för hård fjäder

Jag väger 90 kg med utrustning och tänkte då att det verkade konstigt att fjädern var så hård även om jag nu hade den hårdaste fjädern. Till min fasa upptäckte jag att det tvärtom var den mjukaste fjädern, dvs 70-260 som satt på hojen.

Jag borde ha den hårdaste fjädern enligt manualen men enligt måtten är den mjukaste för hård? Visst kan fjäderförspänningen påverka en del, men det här är ganska mycket.

Kan nån förklara dessa resultat för mig (för det verkar helt knas enligt mig)???
 
Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Låter som om ngn har maxat din preload...
Jämför din inställning med manualens standardvärde.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Faaan i helvete. Nu har jag hittat källan till min oljeläcka...

Droppar alltid några droppar, kanske 4-6 st varje gång jag parkerar. Trodde det var nån av pluggarna eller nåt av filtrens packningar eller o-ringar. Men idag såg jag till min förskräckelse att det kommer från ett skavllerhål bak på motorblocket. Vad i helvete!

Den har ju aldrig gått så bra som den gör nu. Känns som kolven gosar runt i en stor bunke ljummet smör ungefär, nu efter att jag bytte olja till nån svindyr variant... Ändå har någonting alltså börjat ge upp där inne i det heligaste av ställen. :(

Men vad är det nu som kan ha gett upphov till det, det kan väl inte vara naturligt eller är det kanske kamaxelhusets utvädring som kan få med sig olja och spruta ut lite där?

Hålet sitter alltså på vänster sida hyffsat långt bak.




Faan, jag har verkligen ingen möjlighet att riva hela skiten. Inte just nu mitt i säsongen iallafall.... Galen man blir.


edit: oljan jag hällde ur var fin, och oljepluggarna hade bara normalt med spån på sig...
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Faaan i helvete. Nu har jag hittat källan till min oljeläcka...

Droppar alltid några droppar, kanske 4-6 st varje gång jag parkerar. Trodde det var nån av pluggarna eller nåt av filtrens packningar eller o-ringar. Men idag såg jag till min förskräckelse att det kommer från ett skavllerhål bak på motorblocket. Vad i helvete!

Den har ju aldrig gått så bra som den gör nu. Känns som kolven gosar runt i en stor bunke ljummet smör ungefär, nu efter att jag bytte olja till nån svindyr variant... Ändå har någonting alltså börjat ge upp där inne i det heligaste av ställen. :(

Men vad är det nu som kan ha gett upphov till det, det kan väl inte vara naturligt eller är det kanske kamaxelhusets utvädring som kan få med sig olja och spruta ut lite där?

Hålet sitter alltså på vänster sida hyffsat långt bak.
Faan, jag har verkligen ingen möjlighet att riva hela skiten. Inte just nu mitt i säsongen iallafall.... Galen man blir.


edit: oljan jag hällde ur var fin, och oljepluggarna hade bara normalt med spån på sig...

Menar du skruven som sitter på vänster sida i bak på motorn sett bakifrån?
Det enda jag får fram av den skruven är att den har med kickaxeln att göra som är ett sorts stoppskruv!

Ursäkta men jag är kanske korkad men på vilket sätt kommer vevhusventilation in i det hela då vevhusslangen från toppen går in i ramen uppe vid styrhuvudet nästan och sen vidare genom ramen ner till luftburken!

Kanske bättre att ta en bild på det hela?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top