Ktm 660

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
Nån som hittat säkringen till fläkten på 660 -04 ? Ska va på 5amp.
Står i manualen att beskrivning ska finnas på sidan 33 men det gör det fan inte.
Kanske jag som är blind :)

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
Kan nån vänlig själ berätta för mig vad 660 05 har för storlek på framskiva orginal?
Tänkte uppdatera med en 320 mm skiva i vinter... ni som provat, är skillnaden stor?

/ Patrik

VIll du ha mer bromsverkan så är väl stålomspunna bromsslangar, nya belägg, bromspump och mer-kolvs-ok att rekommendera, rätta mig om jag har fel?

jacke25

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 660 SMC & Gixxer 1000 K4
När jag köpte min 660 så fick ja inte med någon nyckel till styrlåset, kan en ktm återförsäljare beställa en ny nyckel eller hur funkar det? Är det någon här som använder de låset? Har hört att de inte är så populärt...

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
När jag köpte min 660 så fick ja inte med någon nyckel till styrlåset, kan en ktm återförsäljare beställa en ny nyckel eller hur funkar det? Är det någon här som använder de låset? Har hört att de inte är så populärt...

Ny nyckel går inte att beställa. Blir en hel låssats, inte så dyr dock. Tror den ligger på 400:- eller i närheten.

problemet är att du får borra bort den gamla.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nån som har testat?? Funderar på att göra mig lite vinterpyssel dito cylle ett lätt toppjobb öka ventilstorleken nån millemeter samt grotta lite..
Nån här som testat en Tornado steg tvåa... verkar kunna lira ihop..
skulle vara rolit att knäcka tvåhundra gränsen utan att syssla med frittfall..

700cc..... Mmmmm...

Jag har det på en f.d. 620 (mycket kortare slag än 660:n). Det kostade en slant, men gav ett jävligt bra drag i spisen. Du kan iofs inte räkna med att varva lika hårt med en 660, men vridet lär bli riktigt fint. Jag körde på en ordentligt portad och planad topp och med 32mm avgasventiler, kylkanalerna uppfrästa både i topp och cylle. Bara cylindern gick loss på 12.000 har jag för mig. Kammen är tillverkad för hand för just den trimningsgraden, så det är svårt att säga vad den motsvarar.

Man behöver balansera om och lätta vevpartiet också, samt gärna lätta kamdreven när man ändå är igång. Byt ut alla lager i förebyggande syfte så har du hyfsad garanti på livslängd i alla fall 100 mil :D

En extra oljekylare är inte så dumt - det blir ganska varmt med all effekt...

200 är inga problem.

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Efter att ha varit ute på lite vilda idéer om andra hojar så börjar suget efter en 660 blomma upp igen.:) Tyvärr finns det väl inga hojar som är fabriksnya längre så det får bli att titta på begagnad.
-Vad är det vanligaste felet på dessa hojar?
Hur lätta är dom att kontrollera skicket på? (om dom varit klotade eller liknande)
-Vad bör en 04 eller 05 kosta? Är lite rädd att det ska bli eller redan är som med Volvo 740. En gammal bil som inte är särskilt moderna men vars ägare tror att dom är gjorda i rent guld.
-Finns det någon här som skulle kunna vara beredd att ställa upp och ge tips om eventuella objekt?
Har tassat omkring i tråden här förut men nu när jag har kortet vill jag verkligen ha en sjyst hoj också!:)

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Efter att ha varit ute på lite vilda idéer om andra hojar så börjar suget efter en 660 blomma upp igen.:) Tyvärr finns det väl inga hojar som är fabriksnya längre så det får bli att titta på begagnad.
Hur lätta är dom att kontrollera skicket på? (om dom varit klotade eller liknande)
-Vad bör en 04 eller 05 kosta? Är lite rädd att det ska bli eller redan är som med Volvo 740. En gammal bil som inte är särskilt moderna men vars ägare tror att dom är gjorda i rent guld.
-Finns det någon här som skulle kunna vara beredd att ställa upp och ge tips om eventuella objekt?
Har tassat omkring i tråden här förut men nu när jag har kortet vill jag verkligen ha en sjyst hoj också!:)

690SMC kommer ju i vår annars.

Tänk på att det är skillnad på 04:an och 05:an

Hård

Retro-sportis
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
YZF 600
Ny nyckel går inte att beställa. Blir en hel låssats, inte så dyr dock. Tror den ligger på 400:- eller i närheten.

problemet är att du får borra bort den gamla.
jacke25: Kan meddela att de tog 149 kr på Superbike i Gbg för en låssats (original). När de dessutom envisas med att lämna 35% konkursrabatt på det, så blir det ganska överkomligt... :D
Borra ur det kanske kan bli lite jobbigt. Men testa med nån gammel nyckel (alt. skruvmejsel...) o se om du inte kan knäcka upp det. Det verkar ju inte vara det mest påkostade låset mänskligheten uppbringat...
Mitt funkade när jag parkerade hojen i källaren o funkade mindre bra när jag skulle ut o köra... Ingen har rört hojen under tiden. Stabilt. Kul om det händer under tiden man kör, att pinnen går av och låser styret.

Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Angående styrlåset så behöver man väll inte borra ur den om det inte är låst? E väll bara att ta bort den lilla niten som håller låskolven på plats?

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Är det bara jag som har problem med att den ena kröken är för kort och därmed inte går att få att täta där den korta går in i resten av grenröret?
Vad fan gör man åt det tro...svetsa på en stump eller vadå?

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Honda AT -97
Är det bara jag som har problem med att den ena kröken är för kort och därmed inte går att få att täta där den korta går in i resten av grenröret?
Vad fan gör man åt det tro...svetsa på en stump eller vadå?

Köp tätningsmassa från biltema, Bara å trycka in i bästa möjliga mån, blir hyffsat tätt, eller iallf bättre än innan.
Jag hade samma problem när jag fick ny burk. Passformen var under all kritik, men nu har ja ändå lyckats få det hyffsat tätt!

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-

En -04 kan du hitta för 40k och en -05 för 50k om du letar runt lite.

Omkull har nog dom flesta varigt om du köper begagnad, dom körs ju oftast rätt hårt.

Det är ju bara att gå igenom cyklen på plats när du kör och kollar på den. Känn efter lagerglapp, lyssna efter missljud, såklart noga att den är rak i ram/sving/gaffel och spårar. Titta även lite på utsidan hur den är skött, en ägare som tar bra hand om ett fordon på utsidan servar den väl oftast därefter också. Kör och varva ut lite se så den inte hoppar växlar och att den kopplar som den ska och växellådan känns och låter bra. Lyssna efter missljud både när den är varm och kall.

Låter den bra och är i bra skick. Pruta på dåligt däck och miltal. :D

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Blir lite dubbelt inlägg men aja.

Röret där vevhusventilationen går in i ramen på 660ín, och sedan ut till luftburken, varför går den inte direkt till luftburken? Elr går där nått annat inne i ramen där?

Hittar inte bild på den delen av ramen i boken heller.

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
Hornet 600 (2004)
2004 vs 2005+

Halloj!

Lutar åt en motard nästa år och en 660 är en av kandidaterna.
Som jag har fattat det skiljer det 7-8kg i vikt till 2004:ans fördel?
Fast 2004:an har tätare serviceintervaller?

Vad är det mer som skilljer, några kvalitetsbrister i tidigare modeller?
Vilken rekomenderar ni? 7-8 kilo lättare är ju inte fel :gnissla , men är det argument nog till att välja en 2004:a framför en 2005:a?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
2004 vs 2005+

Halloj!

Lutar åt en motard nästa år och en 660 är en av kandidaterna.
Som jag har fattat det skiljer det 7-8kg i vikt till 2004:ans fördel?
Fast 2004:an har tätare serviceintervaller?

Vad är det mer som skilljer, några kvalitetsbrister i tidigare modeller?
Vilken rekomenderar ni? 7-8 kilo lättare är ju inte fel :gnissla , men är det argument nog till att välja en 2004:a framför en 2005:a?

Argument för en 05:a är ju 500mila serviceintervall mot 250 mil för en 04:a.

Men en 690SMC skulle jag hellre köpa. Nya motorn och lika i vikt som en 04:a:yoparty

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
Hornet 600 (2004)
Argument för en 05:a är ju 500mila serviceintervall mot 250 mil för en 04:a.

Hm, om det är den enda skillnaden och kvaliteten är lika bra i övrigt så väljer jag den mindre vikten. 250mil i serviceinterval är helt OK.

Men en 690SMC skulle jag hellre köpa. Nya motorn och lika i vikt som en 04:a:yoparty

HA HA, jo men det blir 30'-40' dyrare :gnissla , men du som har kontakter här i Götet kan kanske fixa ett bra pris åt mig :angel

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha