Blir det typ samma prestanda på en 640 med mods som på en 660?
Eller är det natt och dag mellan hojarna?
Om man skulle trimma en 625/640 (samma motor) och en 660 lika mycket,så skulle det uppskattninsvis skilja någon enstaka hp till 660ns fördel då den har 29cc mer än 625/640. Vill du ha samma eller mer effekt ur din 625/640 så borrar du upp den. Det som bör göras på 640 är förgasarbyte då den har vacumförgasare. Snacka med Boost3 eller Cooler här på forumet dom KAN lc4!
Såg bromspapper på en 660 och en 625 båda med helacra,där var 660 på ca62hp och 625 på ca 58hp på bakhjulet så det är klart skiljer ju någon hp...
de är i stort sätt likadan motor, dock med elstart, annat borr o slag på cylindern, annan förgasare, vet inte om kammen också skiljer
så ja, de går att få samma effekt, men de lär ju bli dyrt om
du ska byta kolv,cylinder, förgasare o kam?
Du behöver ju inte byta kolv och cylinder...ja iofs kolv då om du borrar upp den...men tror det är överkurs du kan nog få tillräcklig effekt med 625cc!
Här kommer en suverän lista som Cooler fixat till i en annan tråd,håll till godo
Detta skrev Cooler:
Har själv haft en 640 -02 (SM) som jag fixade till lite i motorn.
Rent generellt kan man väl säga att de (LC4) är ganska lika i sin grundkonstuktion. Lätt att skruva i och ganska lätta att få fart på. Till KTM:s LC4 motorer finns ju även en uppsjö av trimdelar.
På min -00 utrustade/fixade jag:
670cc-kit
Högkomp kolv
Portad topp
Kam
Egenbyggt 2-2-system med egna öppna dämpare
42 mm mikuni
KN-filter (obefintlig luftburk)
Original vaccumförgasaren inte är mycket att hänga i julgranen om man vill öka effekten och förbättra "kuligheten" i motorkaraktären.
Flödet i "icke highflow-toppen" är väl inte heller det bästa. En portning av denna gav stor skillnad tycke jag, och då var det inte heller någon extrem portning som gjordes. (Jag körde till en början med endast portad topp och öppnad scx?-dämpare)
Jämfört med ex. SMC 660 så har väl inte heller 640/625(?) så hög kompression.
Att som mig gå upp i cc var kanske lite bortkastade pengar (dyrt och besvärligt!) Så här i efterhand så skulle jag rekommendera dessa modifikationer på äldre LC4
r i turordning efter hur mycket pengar man vill spendera:
1. Riktig förgasare (gärna med acc-pump)
2. Öppet luftfilter
3. Avgassytem (av "öppet" snitt)
Effektökning 10-20 % från original. Kostnad ca 10-15.000 kr
4. Ett portningsjobb med höjning av komp
5. Kamaxel (typ efter hur man kör)
Effektökning 35-40 % från original. Kostnad ca 6-7.000 (+ p 1-3)
6. Ökning av cc (660, 675, 710)
7. Större ventiler
Effektökning 40-50 % från original. Kostnad ca 10.000 (+ p.1-5)
(8. I värsta fall ett "Boost-turbosystem" om man inte är nöjd) (+30-100% effektökning) Kostnad, håller det på en KTM, och får man Boost att bygga ett sådant??
Vad man får ut för effekt beror på vilka delar som används, hur skicklig man är på att sammanfoga allt på ett bra sätt och hur allt i slutändan justeras in.
Jag var inte så här i efterhand direkt nöjd hur allt blev på min 640 (675) men det räckte i alla fall till att få närmare 200 km/h på den cykeldator hojen var utrustad med då original hastighetsmätare INTE räckte till... Och det var i alla fall ingen annan stånka som hängde med när man vred på rullen
Har man tur kan man hitta begagnade delar, och bygga mycket själv..
/Cooler