Ktm 660

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Skjutsa på 660 SMC -06?

Vågar man det? Jo jag vet att bakramen är förstärkt från -05 och att den är reggad för 2, men bakramen gick av på brorsans Duke II, så så helt bekväm känner jag mig inte att lasta på där bak.

Vad tror ni?
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Allt har lite med hur du har tänkt att köra. Om dina planer är att köra mycket på bakhjulet så kan det vara jevligt skönt att dreva om sin hoj för att kunna få riktigt långa bakhjulsåkningar eftersom du kan lyfta upp den på ex. 4:e/5:e växeln. Räkna som sagt med minskad toppfart. Men sen kanske den inte är lika rolig när man ska cruisa runt på stan. Man kan dock hitta en drevning som passar båda körsätten.


Vågar man det? Jo jag vet att bakramen är förstärkt från -05 och att den är reggad för 2, men bakramen gick av på brorsans Duke II, så så helt bekväm känner jag mig inte att lasta på där bak.

Vad tror ni?

Inga problem med att skjutsa. Har själv skjutsat många gånger och har inte hört någon gång om att bakramen har pajat på någon annans hoj! Do it!
 
Last edited:

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Ort
vallentuna
Hoj
LETAR!
ok låter lite positivt då i alla fall!
borde va roligare än min hornet i alla fall!2 kugg upp i bak på den!
då får jag varva ca 6tusen och koppla så kommer den!men trean omöjlig!
prövade att slänga på ett kugg ner i fram med,men då varvar det satan hela tiden!och tycker ändå inte den kändes så stark!:rolleyes:

är inte mycke för att åka tokfort heller så jag tror att 660 blir mycket rolig!
gillar draget i husa 650!så jag hoppas att det inte är som natt och dag mellan

husan och 660:n??vill som sakt komma ifrån dom täta service intervallerna!

ska försöka komma iväg i veckan och pröva ktm 660 och 690-08:tummenupp
 

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge, Stockholm, Sweden
Hoj
kotte
bromsskiva fram, nitar???

Hur många "nitar" ska skivan i fram sitta med? Jag hämtade hojen i garaget nyss och tyckte det skavde lite och dupptäckte jag att bra en nit finns kvar... Antar att jag haft tur ör det känns inte sm det stämmer då det finns plats för kanske åtta totalt.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
hur ska man förklara!:va
vill kunna "spontan wheela"!ta upp den lite varstans!när man åke småvägar!
efter svängar och så!horneten jag åker på nu,den får man bromsa ner för mycket i fart för att ta upp den går inte få ett skönt flyt om man vill leka på slangen!men tar man upp den på trean ska det nog räcka!
som sagt lite överseende med förklaringen så förstår du någ:tungan
Växla ner då.Den blir inte lättare att ta upp i högre fart för att du drevar den lågt.Motoreffekten är ändå densamma...
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Hur många "nitar" ska skivan i fram sitta med? Jag hämtade hojen i garaget nyss och tyckte det skavde lite och dupptäckte jag att bra en nit finns kvar... Antar att jag haft tur ör det känns inte sm det stämmer då det finns plats för kanske åtta totalt.

Är du säker på att det är en nit du ser så det inte är magneten till hastighetsmätaren? skivan är väl inte i två delar??:va
 

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge, Stockholm, Sweden
Hoj
kotte
Är du säker på att det är en nit du ser så det inte är magneten till hastighetsmätaren? skivan är väl inte i två delar??:va


Precis, men när jag rullade ut ur garaget hörde jag ett skrapljud som uppkom varje gång jag rullade "niten" förbi oket, såg då att det bara vara en "nit" och trodde då att det skulle sitta fler. Isjälva verket var det som du skrev en magnet till hastghetsmätaren som tog bulten till mätaren.

Och eftersom jag hade längtat till Onsdag blev jag lite desperat och trodde att nu ryker onsdagskvällen men efter några samtal förklarades det för mig och jag kunde köra... Kan säga att jag blev glad över att jag kunde köra men samtidigt lack på själv för detta enkla lilla problem.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Precis, men när jag rullade ut ur garaget hörde jag ett skrapljud som uppkom varje gång jag rullade "niten" förbi oket, såg då att det bara vara en "nit" och trodde då att det skulle sitta fler. Isjälva verket var det som du skrev en magnet till hastghetsmätaren som tog bulten till mätaren.

Och eftersom jag hade längtat till Onsdag blev jag lite desperat och trodde att nu ryker onsdagskvällen men efter några samtal förklarades det för mig och jag kunde köra... Kan säga att jag blev glad över att jag kunde köra men samtidigt lack på själv för detta enkla lilla problem.

hehe.. :tummenupp
 

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
660 SMC
Nu är det dags för ett nytt drivpaket och efter att ha kört med 16/38 sedan dess att jag köpte hojen är det på tiden att införskaffa en lite hetsigare drevning. Funderingar har lett mig till 16/45, men vad ska jag ha för längd på kedjan?

PS
Är det tacky eller snyggt med färgad kedja? :confused:
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Nu är det dags för ett nytt drivpaket och efter att ha kört med 16/38 sedan dess att jag köpte hojen är det på tiden att införskaffa en lite hetsigare drevning. Funderingar har lett mig till 16/45, men vad ska jag ha för längd på kedjan?

PS
Är det tacky eller snyggt med färgad kedja? :confused:

Bare å köpa orange!!!:yoparty
Hade det på min 660.. dock är den ny på bilden och inte tvättad.
 

Bifogat

  • DVD 1639.jpg
    DVD 1639.jpg
    92.4 KB · Visningar: 120

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Tjenare grabbar!

Efter 5 år av habegär och funderingar passade jag nu på att köpa en motard efter att jag kraschade min Speed Triple, för min del blev det en KTM 660 -05 som införskaffades igår.

Hojen är svart med blanksvartlackade fälgar, har Akrapovic-slipons, locket borta och ombestyckad förgasare. Sitter även waveskivor fram och bak, och de är jättemumsiga. :yoparty

Är efter första dagen väldigt nöjd med hojen. Fanns ju lite småfix, men sådant är ändå bara kul tycker jag. :)

Så, nu till mina frågor:

-Var tar man smidigast varvräknarsignal på 660n? Om det nu ens är möjligt (borde det väl vara)... Har tänkt köpa en Koso RX1-n av en kompis (kombiinstrument med hastighet, varv, shiftlight, vattentemp, oljetemp osv.) och sätta dit det istället för originalmätaren. Känner mig handikappad utan varvräknare (nu kommer förstås alla hardcore-personer och tycka att jag är en fjolla och att man lär sig höra, men bespara er de kommentarerna tack) och tycker dessutom att det vore hemskt trevligt med vatten- och olje-temp dessutom.


I övrigt tycker jag att jag har hyfsad koll på läget. Tänker göra en service snart med olje+filter-byte samt ventiljustering. Lika bra att göra det nu så man vet exakt när det är gjort.

Några andra bra sidor man kan ha nytta av som KTM-ägare?

Edit:

Ah, en sista sak som jag tänkte fråga: Hur brukar ni göra för att låsa hojen? Skivbromslås känns som en bra idé, har någon lekt med tändningslås något?
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nåt för den som vill laborera med drev!
 

Bifogat

  • ratioselect.gif.png
    ratioselect.gif.png
    75.8 KB · Visningar: 112

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Efter några dagar med hojen har jag hunnit upptäcka lite småsaker, och få lite flera intryck av hojen.

Igår kväll lossnade magneten till hastighetsmätaren. Upptäckte att jag inte hade någon hastighet, stannade, och konstaterade att magneten var spårlöst försvunnen.
Idag när jag körde så såg jag plötsligt i ögonvrån något rött nere på gaffelbenet, och se där, där satt min magnet fast! :p

En annan intressant sak jag upptäckt är att hojen blir toknervös och kissar bensin ur slangknippet under hojen vid hårda inbromsningar (läs: stoppies), är detta normalt, något man kan göra något åt, eller helt åt helvete åt skogen?
Den läcker dessutom lite runt tanklocket vid hyfsat full tank, men jag funderar på att lägga en ny/en till packning där och se.

I övrigt är hojen strålande. Lyckas starta på första kicken ungefär hälften av gångerna, 25% av tiden går det på andra och de sista 25% kan vara allt från 3 till 7 försök. Tar nog ett litet tag att lära känna maskinen riktigt bra, men jag är nog övertygad om att jag ska lära mig få igång den på första ganska regelbundet så småningom.
Några tips?
Jag kickar tills autodekompen klickar, då dekompar jag manuellt förbi ett litet steg, sen släpper jag upp och trampar iväg. Bra eller anus?

Karaktären på maskinen är lite för toppig för min smak. Ska in till Lelles och se om de skulle råka ha en rallykam inne så jag får lite bättre mellanregister. Ska även dreva om till 16/42 och plocka bort SASen.

Mitt bromsljus har för övrigt slutat fungera. Några ideér? Bytte knopp och gjorde en snabb okulär besiktning av kablarna, men det var ingen skillnad.

Är fortfarande en väldigt stolt KTM-ägare, och jag måste säga att den här hojen framkallar mycket mera positiva reaktioner än min fina Speed Triple! Med denna kommer folk fram och pratar och tittar och pekar allt som oftast, jättekul! :D

Om någon har några ideér gällande mitt inlägg ovanför Gnutten, skriv gärna!
 

SkyRex

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
jkpg
Hoj
KTM 690 Enduro R -10 (SMC)
Hej. Jag har fått en spricka i mitt nav på bakfälgen på min KTM 660SMC -03, och fälgen måste ev bytas.

Idag ringde jag KTM återförsäljaren nybergs motor i jönköping och bad om pris på fälg. De hade fälg hemma och gav mig ett bra pris på en snygg svart fälg som garanterat skulle passa.

Jag tyckte den såg lite smal ut och fick det bekräftat hemma när jag måttade mot min gamla fälg som fortfarande sitter på. Den nya fälgen är ca 1 tum smalare än min gamla och och har vad jag kan se ingen infästning för drevet heller.

På min fälg sitter det ett 160/60/17 däck och de på Nybergs motor säger att den nya fälgen också är för 160/60/17 Hur kommer det sig att den nya fälgen inte alls se ut att passa i svingen, inte utan moddning med distanser iallafall och någonting för att fästa drevet, dessutom undrar jag om däcket kommer passa???

Kan min tidigare fälg inte vara org eller är det helt fel fälg jag har fått? Mycket tacksam för snabb hjälp då jag vill ut o åka.se :)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Den nya fälgen är antagligen en 4,25".Original är 5".Drevhållare och ryckutjämnargummin flyttar du över till den nya bara.
 

SkyRex

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
jkpg
Hoj
KTM 690 Enduro R -10 (SMC)
Den nya fälgen är antagligen en 4,25".Original är 5".Drevhållare och ryckutjämnargummin flyttar du över till den nya bara.


Tack för svaret. Betyder det att det ändå är bolt-on, jag behöver inte modda något för att få dit den?

Mvh Jimmy
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Bytte drivpaket ikväll. Från 17/40 original till 16/44. Justerade även fram hjulet så långt det gick innan vi kortade kedjan till rätt längd för att få kortast möjliga hjulbas.
Jag måste säga, nu är den ett wheeliemonster!
Innan drevbyte fick jag oftast upp den med ryck+gas i 3an, nu går den upp med enbart gas i 3an och med ryck+gas i 5an! Mwahahaha!

Passade samtidigt på att byta packboxen och o-ringen vid utgående axel då den läckte lite olja.

Hittade även (efter många om och men) felet med bromsljuset. Det var en kabel i sockeln som hade släppt. Fixade det temporärt, men måste försöka göra det vettigt vid tillfälle. Vi var 3st som felsökte i säkert en halvtimme innan jag hittade felet. Vi kollade alla kablar, plus och jord, rev i kabelhärvor och följde kablar fram och tillbaka. Varje gång vi startade och mätte volt när jag bromsade så visade den 1.3V, vilket ju är helt galet. Gissade på dålig kontakt någonstans och letade febrilt vidare. Till slut konstaterade vi att allt var i skick, då kom jag på att vi inte kollat sockeln, tog fram den, mätte i den, konstaterade att jorden var dålig, och prova dra lite i kabeln. Japp, där kom den lös.
Underligt dock att elsystemet bara gav ut 1.3V, det är ju helt jättekonstigt, jag förstår ingenting! (Ja, multimetern var rätt inställd...)

Funderar fortfarande över varför den pissar ur slangarna vid inbromsningar samt var jag ska ta motorvarvsignal.

Edit: 660n har ju växelström insåg jag nu, förklarar varför multimetern spökade. Man ska inte meka sent på kvällen.
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tack för svaret. Betyder det att det ändå är bolt-on, jag behöver inte modda något för att få dit den?

Mvh Jimmy
Det ska det vara,naven är lika oavsett fälgbredd.Kolla så att det är samma bredd på distansen på bromssidan också för säkerhets skull.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top