Ktm 660

torpa

Kick är manligt
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Mariestad
Hoj
Ktm 660 smc -04, Yamaha xt 600 -90
Jag har nu gått i funderingarna att köpa en hoj nu i augusti månad. Jag får väl ca en månads körning sen är det dags att ställa av.
Men jag måste säga att hojpriserna sjunkit avsevärt jämfört med på vårkanten. Därav min idé att köpa en hoj billigt nu.
För jag menar priset blir inte bättre förrän nästa år samma tid igen kanske?

Köper jag en till ett snällt pris så kommer jag sälja den lika snällt om jag nu inte skulle kunna ha kvar den, detta kan i sin tur göra den lättsåld.

Jag har alltså inte för avsikt att köpa/sälja utan hitta något mer student-plånboksvänligt.


Jag kommer använda hojen till gatåka till 90% - motard är givet.

pris mellan 25-35.


Har hittat en KTM 660 - 04, och då undrar jag vad ni tycker om den? Vill jättegärna ha något som är vassare än min tidigare hoj (XT600)
Speciellt driftsäkerheten är en viktig detalj för mig. Så finns det några störande fel som lätt kan uppkomma?
Dock känns det som man får skruva lite mer med en vass hoj??

Observera: Rätta mig jättegärna om ni anser att mina "köp"teorier är helt åt skogen.

Tjena!
Ja har en xt600 av den gamla modellen och en ktm660 o om du är ute efter mer effekt kan ja rekommendera ktm;en du kommer att tycka xt;n e som en moppe vad gäller allt bromsar,motor o alltihopa. Fast ktm vibrerar som fan du får ständigt hänga vid macken o tanka men den e extremt kul köp me en gång.:yoparty
 

torpa

Kick är manligt
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Mariestad
Hoj
Ktm 660 smc -04, Yamaha xt 600 -90
2 frågor:

Nummer 1:

Ända sedan jag köpte hojen har den varit aningen sned i framgaffeln. Riserserna är lite sneda åt höger (den högra är alltså lite längre bak än den vänstra) samt att höger gaffelben är lite närmare kylaren när man kör rakt. Det är inte alls mycket, och kommer antagligen av någon vurpa, men nu undrar jag, hur löser man smidigast detta?
När jag fick liknande med någon gammal cross man hade så satte jag hjulet mot en vägg och bräckte tillbaka allt, men jag vet inte om det är det smidigaste sättet riktigt... Vill ju inte bända och bryta med min nya, fina hoj.

Nummer 2:
Såg nyss en 660 på UK KTM Forum som killen byggt om till Factory Replica, och på den hade han komplett kolfiber-bodykit. Vet någon var man kan finna det? Läste en bit i tråden men hittade inget, trots att flera frågat i den tråden. Var grymt porrigt och något jag gärna skulle titta lite närmare på. :yoparty

Kan klämma in en fråga nummer 3 också:
Noterade ikväll att framlampan lyser aningen svagare när jag bromsar, och att om man exempelvis håller inne tutan samtidigt som man pumpar bromsen så åstadkommer man ett "tut-TUT-tut-TUT"-ljud som var fasansfullt underhållande... MEN, är verkligen 660ns elsystem så klent att den inte orkar driva både halvljus, bakljus och bromsljus samtidigt?

Ja tror man kan sätta dit en kraftigare kondensator för att slippa blinkande julgranseffekten, har sett bilder på andra 660 som har haft kondingar som sett annorlunda ut än min iallafall men har inte undersökt närmare. Den sitter på högersidan under tanken på min -04. Eller också skiter man i att blinka o bromsa bara så e ju problemet ur världen:tummenupp
 

tobbebrynas

saibot
Gick med
17 Jan 2006
Ort
eskilstuna
Hoj
ktm 660 -04
är det någon som vet va det kan vara för fel med min koppling.??
det är inget tryck alls i den längre det blev sämre o sämre sen kolla ja under locket vid kopplingshandtaget där va det slut på olja.
min tanke är att det måste lcäka nånstans. nån som har något tips på vart?
och vad heter oljan man ska ha i ?

//tobbe
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Är det någon som vet om Duke II avgassystem passar på 660 -04 ?
(hela systemet)

NEJ!

Försökte göra det på min 625-04 . Du får antingen byta bakram & i värsta fall även luftburken. Jag fick efter mkt pillande röret sitta ok men eftersom Duke,s dämpare ligger ner så var det tvärkört. Hade även en Dukebakskärm. Hade nog sett jäkligt fint ut men för mkt jobb! Det du kan göra är att köpa ett system ifrån någon -05 640/625/660 & göra som jag!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=155379&page=6

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=155379&page=7

är det någon som vet va det kan vara för fel med min koppling.??
det är inget tryck alls i den längre det blev sämre o sämre sen kolla ja under locket vid kopplingshandtaget där va det slut på olja.
min tanke är att det måste lcäka nånstans. nån som har något tips på vart?
och vad heter oljan man ska ha i ?

//tobbe

Titta där hydraulkoppling sitter, tror den sitter på vänster sidan innanför kåpan kolla så den inte läcker. För den läcker väl inte vid luftningsnippeln?

Kommer fasen inte ihåg om en del körde gaffelolja eller vad det nu var annars kan man köra magura blood som är till för kopplingen, dyr dock!
 
Last edited:

tobbebrynas

saibot
Gick med
17 Jan 2006
Ort
eskilstuna
Hoj
ktm 660 -04
har inte hunnit kolla så mkt än men nu vet ja vart ja ska börja kika iaf.
det måste vara läcka nånstans eftersom det blev sämre o sämre . plus att det inte finns nån olja innanför locket på styret.
måste bara säga att faaaaaaaaaaaan va kul det är att åka ktm !! hade en sport innan men det går inte att jämföra känslan och kontrollen man har över hojjen
 

torpa

Kick är manligt
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Mariestad
Hoj
Ktm 660 smc -04, Yamaha xt 600 -90
har inte hunnit kolla så mkt än men nu vet ja vart ja ska börja kika iaf.
det måste vara läcka nånstans eftersom det blev sämre o sämre . plus att det inte finns nån olja innanför locket på styret.
måste bara säga att faaaaaaaaaaaan va kul det är att åka ktm !! hade en sport innan men det går inte att jämföra känslan och kontrollen man har över hojjen

Det funkar lika bra med LHM+ mineralolja till Citroen`s hydrauldämpare o bromssystem, finns på biltema 1l för 70 spänn, Magura blood e svindyrt. Men fyll absolut inte på me vanlig bromsvätska då sväller packningarna o går sönder.
:tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ny i gänget!

Har precis skaffat mig en 660 också, har bara kört upp en tank ungefär. Första reflektionen är att polisen verkar gilla motardhojar... :va Blev stoppad 2 ggr på 5 min i Malmö. Sista gången slutade med en ombesiktning pga felplacerad nummerplåt.

Har bara böjat läsa denna tråd men håller med om att den kan bli lite nervös när man "råkat" lätta framhjulet från marken. Ska kolla igenom inställningarna och se om det gör nån skillnad.

Annars är det nog den roligaste hoj jag kört på gatan... (Eller kanske Olles SXV var roligare men den testade jag bara på en raksträcka)

Nån som har en bromsning med orginalblås resp helsystem? Och/Eller bara med slipon?

Och så undrar jag om det finns vackert Yamahablå plast till den? :D
 
Last edited:

erecxx

jag kom, jag sågs, jag kraschade
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
990smr
Tja, är som ovan rätt ny 660-åkare med. Haft min i snart 2 månader, kört snart 450 mil, kul som fan.

Till mitt problem. För ca 200 mil sedan började packboxen bakom framdrevet läcka och spruta olja över kedja, fälg och upp i bakstänkan. Jag bytte packboxen (som såg ok ut) och oringen (som va skit) samt la en siliconfog i skarven mellan packbox och gjutgods. Nu har det börjat igen.

Ska det få va så här!? som sverker skulle ha sagt.

Jag har lite glapp i utgående axel i axiellt led, någon som vet hur stort detta glapp kan vara max och om det kan ha något att göra med att packningen börjar läcka??
 

torpa

Kick är manligt
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Mariestad
Hoj
Ktm 660 smc -04, Yamaha xt 600 -90
Tja, är som ovan rätt ny 660-åkare med. Haft min i snart 2 månader, kört snart 450 mil, kul som fan.

Till mitt problem. För ca 200 mil sedan började packboxen bakom framdrevet läcka och spruta olja över kedja, fälg och upp i bakstänkan. Jag bytte packboxen (som såg ok ut) och oringen (som va skit) samt la en siliconfog i skarven mellan packbox och gjutgods. Nu har det börjat igen.

Ska det få va så här!? som sverker skulle ha sagt.

Jag har lite glapp i utgående axel i axiellt led, någon som vet hur stort detta glapp kan vara max och om det kan ha något att göra med att packningen börjar läcka??

Nä så ska d ju inte va oljan ska ju va i motorn:D
Tycker inte att spelet borde göra så hemskt mycket om det inte handlar om mm då, men du skriver att oljan sprutade ut, kolla så att inte vevhusventilationen är täppt typ att slangen är klämd eller så för om den e det så byggs det upp övertryck i motorn o då kvittar det om du har nya boxar. Sen så skulle inte ja använda silicon vid packboxen risken finns ju att boxen halkar ut i stället av silikonet utan torka rent istället o kläm i den me en hylsa som passar bra:tummenupp
 

erecxx

jag kom, jag sågs, jag kraschade
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
990smr
Nä så ska d ju inte va oljan ska ju va i motorn:D
Tycker inte att spelet borde göra så hemskt mycket om det inte handlar om mm då, men du skriver att oljan sprutade ut, kolla så att inte vevhusventilationen är täppt typ att slangen är klämd eller så för om den e det så byggs det upp övertryck i motorn o då kvittar det om du har nya boxar. Sen så skulle inte ja använda silicon vid packboxen risken finns ju att boxen halkar ut i stället av silikonet utan torka rent istället o kläm i den me en hylsa som passar bra:tummenupp

Jag kanske överdrev något om att det "sprutade", det mera trycks ut och lägger sig på drev som slungar ut det överallt.

Och det var visserligen packningssilicon, om det gör någon skillnad, tänkte att det kanske tätade lite, använde denna guiden: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=102920. Möjligt att dom hade ngt annat i åtanke med deras "sealant" än vad jag hade.

Det där med vevhusventen ska jag kolla, bra tips! Bör ändå dra den till luftboxen annorlunda (för oljefria luftfilter vid wheelies). Vevhusventen till ramen bör vara skottsäker, kan inte klämmas iaf.

En fundering, packboxen borde vara där för att hålla bort skit utifrån (profilen är mer av avstrykartyp, såsom yttre packbox till stötdämparcylindern) och oringen är där för att täta, eller har jag helt fel?
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Problem med kopplingen

jag börjar bli förbannad på min koppling. den tappar trycket varenda gång jag är ute och slangar. efter kanske 30 min slangning är det jättesvårt att växla från 2'an till 3'an. igår blev även kopplingen helt slak så att jag kunde trycka den i botten utan att den kopplade ur. jag körde då 1 min utan att använda den och sen var trycket tillbaka. så jävla mysko. det är just vid slangning den börjar hålla på så här.

Jag har precis samma symtom som du hade. Har dock inte kört den så hårt att den slutar funka men det känns som att kopplingshandtaget inte riktigt åker ut igen när man har växlat. Oljan ser bra ut så det måste vara något annat.

Hur fixade du det, va det garanti ärende och ur länge i så fall kan man få ut det på garantin (min är uttagen -06).
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jag har precis samma symtom som du hade. Har dock inte kört den så hårt att den slutar funka men det känns som att kopplingshandtaget inte riktigt åker ut igen när man har växlat. Oljan ser bra ut så det måste vara något annat.

Hur fixade du det, va det garanti ärende och ur länge i så fall kan man få ut det på garantin (min är uttagen -06).

Tror det va en bricka som behövdes för att få problemet att försvinna...
Är inte riktigt säker, men en auktoriserad firma har ju koll på problemet för det va en garantigrej när jag jobbade med KTM i alla fall
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Jag har precis samma symtom som du hade. Har dock inte kört den så hårt att den slutar funka men det känns som att kopplingshandtaget inte riktigt åker ut igen när man har växlat. Oljan ser bra ut så det måste vara något annat.

Hur fixade du det, va det garanti ärende och ur länge i så fall kan man få ut det på garantin (min är uttagen -06).

fan ja upplever samma sak med min hoj när jag slangar, när man växlar från 2:an till 3:an så känns kopplingen väldigt mjuk, 4:an - 5:an dock inget problem. Kan det vara dags att kolla växelllådan, lamellerna? Mätaren ligger på 500 mil nu..
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
fan ja upplever samma sak med min hoj när jag slangar, när man växlar från 2:an till 3:an så känns kopplingen väldigt mjuk, 4:an - 5:an dock inget problem. Kan det vara dags att kolla växelllådan, lamellerna? Mätaren ligger på 500 mil nu..

Kan det verkligen vara växellådan/lamellerna? Skulle inte problemet finnas hela tiden då?

Jag pratade med en kille på ATV-racing i Eskilstuna och han föreslog att jag skulle kolla så jag hade rätt olja i motorn. Efter som problemet bara kommer när hojen är varm trodde han att jag hade för lätt flytande olja i.

Mycket tveksam till hans svar och jag är 99% säker på att jag har rätt olja i, ska kolla flaskan som blev halvtom efter förra bytet för att vara säker.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
En del hade problem med shell, körde både med Motul & Q8 så där slirade det inte!
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Koppling som tappar tryck....

Jag hade en 660-04:a förut och den hade samma problem när den var sprittny som det sags tidigare i denna tråden på flera ställen så är det bara en liten tryckbricka i kopplingen som behöver bytas ut.
Det är en enkel operation som inte kostar speciellt mycket, men det ska gå på garantin (6 mån).
Det är alltså inget fel på era kopplingar eller växellådor.
 

pansarvagnen

BRRAAAAAAAAAAAP!!!
Gick med
17 Mar 2003
Ort
på en ö...
Hoj
monark
Tjena!
Precis köpt en 660, en 05:a med akra-pipor..:yoparty
Har sjukt svårt att kicka igång fanskapet, ibland startar den på första kicken och ibland blir jag stående och kickar halv ihjäl mig!
Polarn har en likadan hoj, dock utan akra men den kickar jag igång hur lätt som helst, så det borde inte vara mig det är fel på......
En polare som kan meka trodde att det kunde va ett tecken på att ventilerna måste ställas, nån med nåt annat bra tips??
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tjena!
Precis köpt en 660, en 05:a med akra-pipor..:yoparty
Har sjukt svårt att kicka igång fanskapet, ibland startar den på första kicken och ibland blir jag stående och kickar halv ihjäl mig!
Polarn har en likadan hoj, dock utan akra men den kickar jag igång hur lätt som helst, så det borde inte vara mig det är fel på......
En polare som kan meka trodde att det kunde va ett tecken på att ventilerna måste ställas, nån med nåt annat bra tips??


Jupp kolla venttilerna om den nu inte här helt fel bestyckad!
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top