Ktm 660

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
kotte
felsökning el

Tja, jag behöver tips på felsökning av elen. När startar hojen lyser inga lampor alls, kör jag iväg och wheelar lite svänger brukar det hoppa igång - glapp någonstans såklart. Har någon stött på detta förr, har pillat lite bakom strålkastaren men allt ser juset ut. hojen är 660 -06. Får förmodligen leta igenom hela hojen men vet ngn så skulle jag bli glad:tuttar

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Tja, jag behöver tips på felsökning av elen. När startar hojen lyser inga lampor alls, kör jag iväg och wheelar lite svänger brukar det hoppa igång - glapp någonstans såklart. Har någon stött på detta förr, har pillat lite bakom strålkastaren men allt ser juset ut. hojen är 660 -06. Får förmodligen leta igenom hela hojen men vet ngn så skulle jag bli glad:tuttar

jag får byta säkringar till blinkers och halvljus mm (dvs nr 2 och 3) hela tiden då dom sticker om jag är ute wheelar i ett par timmar...går detta att lösa på någe sätt hojen är dock en 640-2001

bange

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
mellan 2

Det är säkert bara Anders som fulmekat lite på fyllan :D

Närå, kolla stiften i kontakterna, dom är inte alltid helt intryckta och kan hoppa ur o ligga o glappa.
/M

Davve23

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Snart en R1
Japp då har man laggt omkul hojen för första gångn då. men otroligt lite skador. bara själva decompen som gick åt skogen. någon som vet vart man hittar på en sån? sitter ju ihop med locket för kopplingsoljan? är en 04.

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
660 SMC
Till er som har problem med kopplingen:

Jag hade samma symptom som er. Minns ett tillfälle då jag inte kunde få ur växeln när jag kom fram till ett rödljus, och det var detta som fick mig att kolla upp vad KTM hade att säga om saken. Döm av min förvåning när de sa att trots hojen var från 2004 (6 mån garanti) så skulle de fixa till den! Detta, mina herrar och damer är vad jag kallar "good will" :tummenupp

KTM har inte utfärdat någon order till sina verkstäder om att åtgärda kopplingen då inte alla hojar från fabrik var defekta, därav så kan några KTM-verkstäder hävda att kostnaden för reparation ska ägaren stå för. Be dem bara ringa till KTM så löser det sig säkert.

Vill bara framhäva en gång till att det var rackarns schysst av dem. Kundservice som får en att handla fler hojar!

Jag har precis samma symtom som du hade. Har dock inte kört den så hårt att den slutar funka men det känns som att kopplingshandtaget inte riktigt åker ut igen när man har växlat. Oljan ser bra ut så det måste vara något annat.

Hur fixade du det, va det garanti ärende och ur länge i så fall kan man få ut det på garantin (min är uttagen -06).

fan ja upplever samma sak med min hoj när jag slangar, när man växlar från 2:an till 3:an så känns kopplingen väldigt mjuk, 4:an - 5:an dock inget problem. Kan det vara dags att kolla växelllådan, lamellerna? Mätaren ligger på 500 mil nu..

Jag hade en 660-04:a förut och den hade samma problem när den var sprittny som det sags tidigare i denna tråden på flera ställen så är det bara en liten tryckbricka i kopplingen som behöver bytas ut.
Det är en enkel operation som inte kostar speciellt mycket, men det ska gå på garantin (6 mån).
Det är alltså inget fel på era kopplingar eller växellådor.

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Kanske inte så relevant fråga..
Men är det någon som lackat om sina kåpor på sin hoj?
Tänkte göra det nu under vintern, men lackeraren (en kompis) kunde inte garantera att det skulle hålla. Han var rädd att färgen skulle spricka pga de vibrationer som uppstår.. så är det någon som vart med om detta?

Edit. Och ja det görs på ett professionellt sätt med grundning och 2k färg i en lackbox:)

Last edited:

jacke25

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 660 SMC & Gixxer 1000 K4
Kanske inte så relevant fråga..
Men är det någon som lackat om sina kåpor på sin hoj?
Tänkte göra det nu under vintern, men lackeraren (en kompis) kunde inte garantera att det skulle hålla. Han var rädd att färgen skulle spricka pga de vibrationer som uppstår.. så är det någon som vart med om detta?

Edit. Och ja det görs på ett professionellt sätt med grundning och 2k färg i en lackbox:)

Har lämnat mina på lack och de håller fint:tummenupp

Oblic

Skulle inte tro så värst
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Z750
Har nu beställt ett Michelin pilot road 2 bakdäck 160/60 -17 till min 660 -04!
Någon annan som kör med det och kan berätta vad dom tycker? Jag går ifrån Metzler rennasport som endast höll i 500mil :| Förmodlingen får jag ut lite mera mil av pilot än renna...

Kommer köra kombinationen Michelin pilot road 2 i bak och Metlzer rennasport i fram. Behöver bara någon som kan lägga om mina däck i sthlm, något som vet vart jag kan göra det? Jag kommer in med bara fälgen!

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Har nu beställt ett Michelin pilot road 2 bakdäck 160/60 -17 till min 660 -04!
Någon annan som kör med det och kan berätta vad dom tycker? Jag går ifrån Metzler rennasport som endast höll i 500mil :| Förmodlingen får jag ut lite mera mil av pilot än renna...

Kommer köra kombinationen Michelin pilot road 2 i bak och Metlzer rennasport i fram. Behöver bara någon som kan lägga om mina däck i sthlm, något som vet vart jag kan göra det? Jag kommer in med bara fälgen!
500 mil är väl över snittet?

Fick ut runt 200-250 mil på mitt metzeler roadtec..

Men var du nöjd med greppet hos rennsport?

Oblic

Skulle inte tro så värst
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Z750
500 mil är väl över snittet?

Fick ut runt 200-250 mil på mitt metzeler roadtec..

Men var du nöjd med greppet hos rennsport?

Greppet var förvånansvärt bra när det var torrt! Jag kom lite under 500mil men de var utan en enda burnout:rolleyes: (dyrt med däck)

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Greppet var förvånansvärt bra när det var torrt! Jag kom lite under 500mil men de var utan en enda burnout:rolleyes: (dyrt med däck)

Fick du ut nästan 500 mil med ett Rennsport så kommer du få ut en massa mer ur ett Road :tummenupp
Road har ju som sagt BETYDLIGT mkt hårdare blandning

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Verkar som man får prova det där rennsport då. Det lär väl orka med lite bana med utan att skämmas?

torpa

Kick är manligt
Gick med
22 Jun 2008
Hoj
Ktm 660 smc -04, Yamaha xt 600 -90
Shit 500mil själv kom ja bara 200 på ett Metzeler Sportec M1 men d va ett grymt grepp i det, men nu verkar d ju som om man får byta till det här rennsport. Nån som vet ifall det är väldig skillnad mellan greppen på dom två däcken?

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Shit 500mil själv kom ja bara 200 på ett Metzeler Sportec M1 men d va ett grymt grepp i det, men nu verkar d ju som om man får byta till det här rennsport. Nån som vet ifall det är väldig skillnad mellan greppen på dom två däcken?

Kanongrepp men håller inte många mil. Har för mig att jag hade cord framme på en sida och mitt på efter 150 - 200 mil. Så bra var inte greppet. PIlot Power fungerar kanon på gata och lättare banåka. Är det för varmt ute så pallar det inte bana. Greppet räcker till för att slita ut fotpinnarna fortare än däcket.

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Tjenare grabbar!
Beställde nya däck förra veckan, och imorgon ska fälgarna av så att det gamla gummit får ge plats för lite nytt och färskt... Lammgummi?

Kör på Avon Distanzior nu, vilka ju är lite mera offroad-inspirerade däck, och jag har varit väldigt nöjd med dem. De släpper inte fast man provocerar med hårt gaspådrag i kurva med nedlägg och kall asfalt, samtidigt som de har hyfsat grepp på grus också. Tänkte dock prova något nytt, så det blev Pilot Power 2ct både fram och bak.

Det var de goda nyheterna. Nu till de mindre goda.
Var ute en sväng och körde i natt med en kompis. Jag hade just kommit hem från en veckas arbete vilket hade avslutas med magsjuka sista dagen, så jag var inte riktigt i form. Hursomhelst så slutade det med att jag fick bredstället Allan i en kurva där det var halt. Sen blev det o-halt och så stod herr Highside och väntade.

Hojen klarade sig väl med lite skrapsår, knäckt kopplingshandtag och böjd växelpedal samt vänster fotpinne.
Har lyckats åtgärda det mesta, men tänker ändå beställa nytt:

Vänster barkbuster
Växelpedal
Kopplingshandtag
Bakre plasten (den var lite smårepig sen tidigare, kan lika väl bytas)

Satt och kikade i KTM-katalogen idag, och upptäckte då att det finns två olika kopplingshandtag, ett kort och ett långt. Så nu till min fråga: Hur kort är det korta? Och är det någon som kört med det som kan ge feedback?
Mitt kopplingshandtag är ju just nu med ofrivilligt tvåfingrarsgrepp, vilket känns rätt så skönt faktiskt. Brukar sällan koppla med hela handen ändå.

Sen undrar jag om någon skulle råka ha artikelnr. på barkbustern och bakre plasten? Till en svart -05a. Har letat runt men inte hittat något bra, och har KTM-katalogen i garaget långt, långt borta. :(

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
660 SMC
Satt och kikade i KTM-katalogen idag, och upptäckte då att det finns två olika kopplingshandtag, ett kort och ett långt. Så nu till min fråga: Hur kort är det korta? Och är det någon som kört med det som kan ge feedback?
Mitt kopplingshandtag är ju just nu med ofrivilligt tvåfingrarsgrepp, vilket känns rätt så skönt faktiskt. Brukar sällan koppla med hela handen ändå.

OK, sprang ner och tog några (dåliga) kort, men du ser nog på ett ungefär hur små hantaget är. Du får plats med tre fingrar, men kopplar du då får du handtaget på lillfingret. Ska du koppla med hela handen så är det för litet. Då vilar det yttre fingret på "kulan".

Jag vet också hur man böjer kopplingshandtag, och hade som tur var ett litet i reserv när jag krasha. Ska böja tillbaka det gamla (stora) och sätta tillbaka det igen. Min åsikt är att det är bättre. Allra skönast är ju annars att ha det stora och bryta av "kulan".

Bild 3 är en jämförelse mellan det långa och korta handtaget, dock är det långa lite böjt.

Bild 4 är bara bonus. Efter en dag i skogarna runt Göteborg (med sportdäck)

Bifogat

• Handtag1.jpg
    Handtag1.jpg
    231.9 KB · Visningar: 92
  • handtag2.jpg
    handtag2.jpg
    203 KB · Visningar: 83
  • handtag3.jpg
    handtag3.jpg
    205.1 KB · Visningar: 99
  • handtag4.jpg
    handtag4.jpg
    216.8 KB · Visningar: 101
Last edited:

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
OK, sprang ner och tog några (dåliga) kort...

Tack för ett toppensvar Poppler! Vilken uppoffring för min skull. :)

Det känns nog lite lockande att köpa ett kort handtag faktiskt, då jag som sagt tycker det funkar bra att koppla med två fingrar. Dock låter det ju på dig som att handtaget är lite för långt för att vara ett kort handtag, om det tar i lillfingret när man kopplar med tre fingrar... Kanske borde ge mig ut och leta upp stumpen som gick av från mitt handtag och svetsa dit kulan från det, så får jag ett skräddarsytt handtag! :D

Och förresten, smutsig hoj du har. :tungan Måste vara kul att få tvätta den efteråt och se en vacker skapelse träda fram ur smutsen. :yoparty

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha