Ktm 660

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
fått nå fart på cykeln? har heller inte haft tid, få se nu i helgen..


va fan ska det snöa för....:gnissla

Nope. Killen jag ska bänka hos har haft bänken full, och imorgon går jag på jobb i en vecka. Ska dock bänkas under veckan 10e-17e november någon gång, håll ut!

Kan likriktatern ta stryk av kabelbrottet?? Det är bara blinkers och tuta som inte funkar som det ska. Och även om det är dåligt med kräm på tomgång så är det jag upplever nu min hoj helt under gränsen, man får lägga handen över för att ens se om det blinkar och tutan låter mindre än min 7 mån grabb när han sover:)

Du verkar vara haj på elektronik så har du några bra tips tar jag gärna emot dem.... Har körförbud pga av utebliven bes till följd av elskiten:mad:

Ps. vet du någon ftp eller Online hosting som jag kan använda för bänkningsdiagrammet så är det oxå bra, jag är inte så väl bevandrad i ftps usw Ds.

Är inte så hemskt haj på elektronik egentligen, råkade bara veta att det var en likriktare eftersom jag själv funderade på det nyligen. En likriktare består väl oftast av några dioder, och de kan, så vitt jag förstått, kortslutas om man som i ditt fall får kabelbrott.

Ett ställe är ju tex. Imageshack, där du kan host:a bilder. Finns säkert bättre ställen än det (de brukar ju vara lite kinkiga med direktlänkning), men jag har aldrig använt någon online hosting så jag har inte någon direkt koll. Jag brukar alltid lägga upp bilder på FTPn jag har tillgång till från min internetoperatör.
 

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge, Stockholm, Sweden
Hoj
kotte
Jag har lagt upp pdf filer på http://stashbox.org tidigare, så det borde ju fungera nu.. Bara att lägga upp och för oss andra att ladda ner:)

PS. Se till att namnet inte har ngr "otilåtna" tecken i sig.. så döp om den till typ "bankdiagram" eller liknande:tummenupp

Hmm jag verkar inte vara något it-geni men jag provar så här http://stashbox.org/286630/Bankning660.pdf funkar det tro?

Har för övrigt 168/48 samt höjt nålen ett snäpp, rallykam och akraslipon. Vilka uppgifter ger ktm om effekten på original 660?

Min är den blå kurvan, den röda tror jag är en 525:a
 

Bifogat

  • Bankning.jpg
    Bankning.jpg
    25.2 KB · Visningar: 101
Last edited:

Spyke 81

Burn rubber not your soul
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Gavle
Hoj
Ktm monster
Sådär nu sitter rallykammen i och bara väntar på att testas. =)
Glömde visst packningsmassan, blir till att köpas idag så man kan så skruva ihop allt. Har lite bilder om någon vill se, samt för att se om jag inte minns hur allt satt innan man rev...:yoparty
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Sådärja, då hade man bänkat 660n med originalkam och helt ojusterad.

58,6hk @ 6515rpm och 73nm @ 4839rpm.

Jag är helnöjd. Den får nog en del för mycket mat, men eftersom jag ska byta till rallykam orkade vi inte justera något.

Det som förvånade mig mest var förlusten med insatserna i Akraburkarna.
-1hk och -2nm! :confused:
Trodde att den skulle tappa åtminstone 5hk på att ha insatserna i, men tji fick jag. Och som ni ser på kurvorna så ligger de ju ganska lika mellan 4.5krpm och 6.5krpm, vilket är registret jag oftast kör på iaf.

Detta betyder dock inte att jag kommer köra med insatserna i för det. Den låter ju så fjompigt att jag aldrig skulle klara av det! :yoparty
 

Bifogat

  • Max.jpg
    Max.jpg
    180.7 KB · Visningar: 123

Spyke 81

Burn rubber not your soul
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Gavle
Hoj
Ktm monster
Såg bra ut det där petterekman!

NU hojen klar och provkörd lite, börja snöa precis...:gnissla
Kännde skillnad jämfört mot orginal kamen, lite fininställningar kvar


1 D-compen sitter kvar, lättare att få bort toppen om man dra i den. istället för att slå med mejsel.

2 Vatten pump fås bort när kamen står som på bilden. Bara dr uppåt.
3 Markeringar på kamdrev/axel sen mot cyl.
 

Bifogat

  • mc 099aaa.JPG
    mc 099aaa.JPG
    203.4 KB · Visningar: 133
  • mc 101aaaa.JPG
    mc 101aaaa.JPG
    211.8 KB · Visningar: 158
  • mc 104aaaa.JPG
    mc 104aaaa.JPG
    138 KB · Visningar: 154

Spyke 81

Burn rubber not your soul
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Gavle
Hoj
Ktm monster
För övrigt, när ni byter kammen ni som har gjort det... Hur gör ni med kylarvätskan?

typ ett måste att tappa ur vätskan, om du inte har jäkligt små händer:kryckor

men lättast att göra så iaf, går åt 1l kylarvätska för att fylla igen. kom ihåg en bra packningsmassa bara...:crash
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Sådärja. Efter en dag full med mekande (byte av bromsbelägg på S40, färdigställande av renoverad framgaffel, drivpaketsbyte samt förgasarjustering på 520n) så tog jag mig då tid ikväll och bytte till Rallykammen på 660n.

Bytet löpte på utan problem. Hade en diskussion en stund med en kompis som hjälpte mig (Duke II-ägare) om vilket ÖD vi skulle låsa i (hade ingen information till hands, så vi försökte tänka logiskt) och förstås så hade vi två helt olika åsikter. Till slut visade det sig att jag hade rätt (förstås) och vi skruvade vidare.

Hann tyvärr inte provköra då jag vill att packningsmassan och gänglimmet ska härda ordentligt, och imorgon biti går jag på jobb i en vecka. :(
När jag kommer hem från jobb ska dock hojen bums in och bänkas igen, sen kommer jag lägga upp kurvor på original vs. rally för alla att skåda. :)
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Såja. Kom på ledigt i måndags, lagom till 10cm snö. Mellan måndag och tisdag kom det ytterligare 10cm, och i 20cm snö var det lagomt halt att försöka köra med Pilot Power 2or...
Provade köra en sväng längs garageinfarten. Det gick bra en bit, men sen gick det mindre bra. Så, in i garaget med hojen och fördriva tiden genom att meka på 520n, CR500an, King Caben och polarens 650.

Idag började det dock smälta på allvar, och vid 19-tiden lastade vi på 1st Husa 650 och 1st KTM 660 på flaket på pickisen och körde in till stan från garaget.

Ut på stadens gator, som delvis fortfarande var snö/is-täckta, alternativt fulla med grus. Och vatten överallt, förstås.

Och jag måste säga, detta är en av de mest intressanta hojturer jag tagit!
Hjulspinn rakt fram 1-4an utan större problem för det mesta. Powersliding i varje kurva och sen upp på bakhjulet de fläckar med fäste man hittade. Hihi. :D

Första intrycket av Rallykammen är som följer:

-Går lite konstigt. Aningen svårstartad, dog helt plötsligt en gång. Borde lösa sig med blandningsjustering tycker jag?
-"KTM-Sjukan" med känguruskutt vid gaspådrag från under 3.5k rpm har lindrats rejält. Kan ligga i 4an vid 2.5k och den glider iväg ganska lugnt vid gaspådrag. Förut spottade den, sparkade bakut, harklade sig och började väl bete sig som folk när nålen passerade 3.5k.
Detta är trevligt, för nu kan jag hålla 50km/h i 4an utan problem, förut måste jag hålla 57km/h för att den inte skulle hosta ihjäl sig.
-Tystare gång från motor? Tycker verkligen att den går tystare. Underligt.
-Har inte haft möjlighet att gasa på ordentligt för att se hur skillnaden är i övrigt. Bänkning kommer rätt så snart hoppas jag. :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Sådärja, då hade man bänkat 660n med originalkam och helt ojusterad.

58,6hk @ 6515rpm och 73nm @ 4839rpm.

Jag är helnöjd. Den får nog en del för mycket mat, men eftersom jag ska byta till rallykam orkade vi inte justera något.

Det som förvånade mig mest var förlusten med insatserna i Akraburkarna.
-1hk och -2nm! :confused:
Har du Akra helsystem eller bara burkarna? Bromsningen ser underlig ut , som om inställningen av diagrammen vore fel.

Normalt resultat med org kam är ungefär 57-58hk och 57-60 i vrid med öppet avgas standard. Med Akra helsystem kan man se 66nm och 63 hk i perfekt inställt och kn.

Så 73nm är ju hutlöst bra 10 för mycket! Blir ju tokfel om dom råkar ställa bänken rätt nästa gång!.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=4618
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Har du Akra helsystem eller bara burkarna? Bromsningen ser underlig ut , som om inställningen av diagrammen vore fel.

Normalt resultat med org kam är ungefär 57-58hk och 57-60 i vrid med öppet avgas standard. Med Akra helsystem kan man se 66nm och 63 hk i perfekt inställt och kn.

Så 73nm är ju hutlöst bra 10 för mycket! Blir ju tokfel om dom råkar ställa bänken rätt nästa gång!.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=4618

Har bara burkar på min. Jo, jag reagerade också över att vridet blev så pass högt, men rösten inne i mitt huvud som tjatade på om att vara kritisk och ifrågasätta tystades snabbt av den andra rösten som tyckte att "Ääääh, allt ser fint ut. Håll käft och var glad."

Vad har gått snett, så jag vet inför bänkningen med rallykammen?


Edit:

Har någon av ni andra experimenterat något med acc. pumpen på era 660or?
Jag har mixtrat en del med min 520 SX eftersom den tvekar vid gaspåslag, och började idag skruva lite på 660n också. Kör både o-ringsmodden och BK-modden för att korta ner och kunna justera hur mycket den sprayar. Tyckte att det blev bättre efter dessa två moddar, den tvekar inte lika mycket vid gaspåslag från låga varv längre, nu sparkar den iväg från typ 2500rpm och uppåt. Dock skulle jag vilja få bort det helt och hållet, så att man kan smaska på med gas direkt utan att den tvekar.
Hur beter sig era hojar om ni slår på rejält med gas från tomgång? Från 2500rpm?
Ska ut till garaget imorgon och leka lite mera. Försöka se till att den inte sprayar på trotteln samt justera in spraytiden ytterligare.

Om inte annat så är det ju kul att experimentera iaf! :yoparty
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har bara burkar på min. Jo, jag reagerade också över att vridet blev så pass högt, men rösten inne i mitt huvud som tjatade på om att vara kritisk och ifrågasätta tystades snabbt av den andra rösten som tyckte att "Ääääh, allt ser fint ut. Håll käft och var glad."

Vad har gått snett, så jag vet inför bänkningen med rallykammen?


Edit:

Har någon av ni andra experimenterat något med acc. pumpen på era 660or?
Jag har mixtrat en del med min 520 SX eftersom den tvekar vid gaspåslag, och började idag skruva lite på 660n också. Kör både o-ringsmodden och BK-modden för att korta ner och kunna justera hur mycket den sprayar. Tyckte att det blev bättre efter dessa två moddar, den tvekar inte lika mycket vid gaspåslag från låga varv längre, nu sparkar den iväg från typ 2500rpm och uppåt. Dock skulle jag vilja få bort det helt och hållet, så att man kan smaska på med gas direkt utan att den tvekar.
Hur beter sig era hojar om ni slår på rejält med gas från tomgång? Från 2500rpm?
Ska ut till garaget imorgon och leka lite mera. Försöka se till att den inte sprayar på trotteln samt justera in spraytiden ytterligare.

Om inte annat så är det ju kul att experimentera iaf! :yoparty

Troligast har nm siffrorna kommit fel typ 10 siffror fel så 63 kan var möjligt och då otroligt bra! Är dock tveksam till 63nm?? 60 är mer troligt. Hk verkar ju vara stenrätt. För att få till 70nm måste man ha faktory kam och helsytem akras + öppet filter kn . Då brukar dynomätaren hammna på 67hk och 70-73 nm

Oringmodden gör jag gämmt på kehin flatslides . Bk modd vad är det?

Jag brukar porta axpumpens munstycke så det ger mer helt enkelt ,,Jag brukar borra ett hål till bredvid org hål i munstycket så det sprutar i V dvs dubbla strålar in i väggarna på gasaren . Då får man otroligt bra svar och inget surstup vid avslag som man normalt får vid för stort sprutmunstycke,, Men det är svårt att lära sig,,så köp hellre ett större. Därimot ett mindre hellv att byta !! Man måste dela förgasaren i mittenskarven och jag kan garantera att insexskruvarna blir runda!!
 
Last edited:

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Oringmodden gör jag gämmt på kehin flatslides . Bk modd vad är det?

BK-modden (fått namnet från Brian Kinney, Tim Ferrys (väldigt duktig MX-förare) mekaniker) innebär att man borrar hål i en oanvänd "flik" på förgasaren och stoppar in en skruv där. Med denna kan man sedan bestämma hur lång duration det ska vara på accpumpen. Se bifogad bild.
 

Bifogat

  • bkmod.jpg
    bkmod.jpg
    47 KB · Visningar: 159

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
tjena, tänkte höra med er grabbar om någon utav er installerat el-start på sin 660? Hur mycket kostar det?
 

pansarvagnen

BRRAAAAAAAAAAAP!!!
Gick med
17 Mar 2003
Ort
på en ö...
Hoj
monark
Tänkte byta bakljus på hojen till ett lite mindre diodljus med inbyggd skyltbelysning, tänkte att det ska sitta in under bakskärmen som bilden visar..
Har någon gjort nåt liknande? Är det knepigt med elen, det nya bakljuset har ju tre kablar, det gamla har ju typ hundra...
 

Bifogat

  • untitled.jpg
    untitled.jpg
    36 KB · Visningar: 99

Davve23

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Sandviken
Hoj
Snart en R1
Tja. Intressant läsnig om er som bytt kam och så:p köpte min 660 med annan kam i och har bänknigspapper på de. 55hk /67nm. låter lite lite de när ni bänkar dom med upp mot 58 orginal. Skulle vilja veta va de är för kam också. står bara "KAM G1 2700Kr" på kvittot. är de så den heter då eller? Min är ju visserlige en 04 då men sån stor skilnad är de väll inte?
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Tänkte byta bakljus på hojen till ett lite mindre diodljus med inbyggd skyltbelysning, tänkte att det ska sitta in under bakskärmen som bilden visar..
Har någon gjort nåt liknande? Är det knepigt med elen, det nya bakljuset har ju tre kablar, det gamla har ju typ hundra...

Jag vill också bygga om bakdelen på min hoj! ser förjävlig ut just nu...hade tänkt montera regskylten på "läppen" men den lyckades ja förstöra efter en misslyckad tolva....så ja går i tankarna att rensa bort hela plasten under bakstänkan...

Ser ut såhär just nu (inte fullt så lagligt):
bakdel2.jpg bakdel1.jpg

rätt så schysta lösningar:
DSC00057.JPGDSC00059.JPG
0%20223022.jpgvisabildCAJR2BSS.jpg

hittade några baklyktor från en gammal tråd:

10033521.jpg

www.bikeshop.se 475 kr


99383600001.JPG

www.danmobility.se 229,00 kr


82-357_l.jpg

Biltema 89,90 kr


Kan ni skicka in bilder på era egna modiferingar???
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top