Ktm 660

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Påbörjade projekt "Bygga om bakdel" idag. Har inte haft några som helst planer på det då jag tycker 660n har en grymt snygg bakdel original (-05 och nyare förstås), men efter att ha sett min kompis Husa 650s bakdel, och sedan blivit ytterligare lite inspirerad av ramsen här i tråden så satte jag igång.

Åkte till Biltema och köpte diodbakljuset ramsen har bild på samt diodblinkers. Sågade sedan bort en del av plasten bak, från de sista fästena för övre bakplasten och bakåt, och snidade sedan till en skiva i metall som passade in i hålet som blev. Där ska diodbaklyset sitta, samt nummerplåten fästas med led-bultar så man har nummerplåtsbelysning också. Siktar på att ha allt så lagligt som möjligt trots att det är ombyggt. Hoppas det går igenom besiktning också.

Borde förhoppningsvis bli klar imorgon, och då kommer bilder upp.
I natt när jag mekade gick det dock bara dåligt. Led-blinkerserna får jag ingen som helst ordning på. Köpte ett relä från Biltema som ska användas specifikt för led-blinkers, men ingenting verkar ju funka som det ska. Nåväl, får väl titta imorgon istället, kanske inte meningen att man ska hålla på och meka till 4 på natten?
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Såja. Blev klar med bakändan på hojen ikväll. Orkade inte ta några bilder i mörkret så ni får vänta tills imorgon (ni, haha, det är ju så många som är intresserade av den här tråden... :tungan).

Jag är ganska nöjd iaf.

Positivt:
Bakljuset är skitsnyggt.
Blinkerserna passar bra på hojen. Klarglas är snyggt både fram och bak eftersom det är klart glas på framljuset (öh...) och på det nya LED-bakljuset. Dessutom har de typ samma svarta blanka lack som hojen i övrigt.
Fick inte någon ordning på Biltemas LED-blinkersrelä, så nu kör jag med original och snabba blinkers. Ska se om jag får det nya reläet att funka också.

En trevlig bieffekt av LED-ljusen är ju att strömförbrukningen minskar. Står jag på tomgång nu kan jag ha på helljus, blinkers samt bromsa utan att ALLA lampor blinkar i takt, vilket ju var oundvikligt förut. Tummen upp! :tummenupp

Negativt:
Tycker att bakändan är långt ifrån fulländad. Jag ser detta som version 0.1 Alpha. Bakljuset och blinkarna sitter bra, men nummerplåt och dylikt är sisådär. Ska bara besikta den först, sen ska nummerplåten vinklas lite mer och då görs nog hela infästningen om. Kan förklara mera när jag har fixat bilder.




För övrigt: Har någon av er varit med om att autodekompen "fastnat"?
Det har aldrig hänt förut, men sen jag bytte kam har det hänt vid några få tillfällen. Behöver inte röra dekomphandtaget och kan med enkla krafter kicka runt, och då sparkar hojen igång hur fint som helst. Något känns konstigt, men den funkar ju utan problem efteråt så... Vem vet?
Tycker ju även att den blivit aningen mera svårstartad efter kambyte, men det kanske är för att jag blivit sämre eller att vädret är kallare eller... Ja, faktorerna är ju många.
Helt klart är dock att jag verkligen gillar Rallykammen. Jisses vilken punch den har från låga varv nu. Tjoho! :yoparty
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Verkar bli väldigt snygg:tummenupp , skall också bygga om hela min bakdel till hojen nu under vinter, och i med att jag kommer direkt ut från "moppe" världen så tar jag all inspiration där ifrån, inget illa mot alla andra här men det känns som att moppe världen har kommit en bit längre fram inom ny tänkande och design:)

sen hur mycket är det böter på om du kör utan skylt, aldrig gjort det på någon av mina mopeder, men med tanke på att det är mycket allvarligare med mc, så kanske det för större konsekvenser med?

Jaja skall inte avslöja mer nu, men om jag tänkt bygga hojen som planen är, så är den så långt från laglig som Sverige är till Australien:p men lägger in lite bilder under byggnationen under vintern om någon vill se:)
 
Last edited:

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Låter bra petter, upp me bilder nu.....glavve ja tror bötern går på en tusing + ombesiktning (260 kr typ) , om du bygger om bakdelen då är det nog smartast att göra de på ett någorlunda lagligt sätt, elelr så att man kan fästa tillbaka orginal hållaren bak för framtida besiktning på nått vis!
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Låter bra petter, upp me bilder nu.....glavve ja tror bötern går på en tusing + ombesiktning (260 kr typ) , om du bygger om bakdelen då är det nog smartast att göra de på ett någorlunda lagligt sätt, elelr så att man kan fästa tillbaka orginal hållaren bak för framtida besiktning på nått vis!

Hum ah jag får nog tänka om lite känns det som.. hum:va
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Här är bilderna på bakdelen och en bild framifrån.
Det jag inte gillar är att nummerplåten hamnar för långt under bakljuset, den ser alldeles för "tjock" ut baki. Så, ska byta nummerplåtsbelysning till en riktig, besikta, och sedan ska jag göra om så att nummerplåten kommer direkt under bakljuset! :D

Irriterar mig på att bakblinkerserna lutar neråt, den ser så ledsen ut då, men jag kom inte på något bra och enkelt sätt att vinkla upp dem när jag höll på, så då fick det vara... :gnissla

Däremot gillar jag skarp att bakplasten sticker ut som en keps över bakljuset. Den blev att se mycket spetsigare ut nu, och hela hojen ser kortare ut. :yoparty
 

Bifogat

  • DSC_2961.jpg
    DSC_2961.jpg
    119.7 KB · Visningar: 122
  • DSC_2962.jpg
    DSC_2962.jpg
    111.7 KB · Visningar: 131
  • DSC_2963.jpg
    DSC_2963.jpg
    100.2 KB · Visningar: 132
  • DSC_2965.jpg
    DSC_2965.jpg
    167.5 KB · Visningar: 116

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Såg ju Riktigt fint ut, men är du inte rädd för att blinkersena kommer smälta då dem är så tätt på piporna?
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Såg ju Riktigt fint ut, men är du inte rädd för att blinkersena kommer smälta då dem är så tätt på piporna?

De är i metall, så nej, de kommer nog inte smälta... :)
Sen brukar inte piporna bli så varma faktiskt. Krökarna och luften direkt bakom piporna däremot, där brukar det bli varmt! :tungan
 

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge, Stockholm, Sweden
Hoj
kotte
Här är bilderna på bakdelen och en bild framifrån.
Det jag inte gillar är att nummerplåten hamnar för långt under bakljuset, den ser alldeles för "tjock" ut baki. Så, ska byta nummerplåtsbelysning till en riktig, besikta, och sedan ska jag göra om så att nummerplåten kommer direkt under bakljuset! :D

Irriterar mig på att bakblinkerserna lutar neråt, den ser så ledsen ut då, men jag kom inte på något bra och enkelt sätt att vinkla upp dem när jag höll på, så då fick det vara... :gnissla

Däremot gillar jag skarp att bakplasten sticker ut som en keps över bakljuset. Den blev att se mycket spetsigare ut nu, och hela hojen ser kortare ut. :yoparty


Flytta upp skylten så du döljer skruvskallarna.. Belysning behövs bara på bilprovningen:tummenupp

Lyft även på benet när du mounta bajken så du inte sparkar bort blinkersen, har både sett och hört folk göra det...

Jag har ungefär som du men jag behöll org lyset, kopplade in blinkersen till de två 10w (eller 5w), köpte en 21/5w, borrade ett tredje hål i sockeln (det finns redan, bara ett tunt lager plast), drog in en extra + kabel, lödde fast i glödlampan som jag sedan lirkade i försiktigt o vips hade jag parkeringsljus, broms och blinkers i samma lyse... Tryckte upp skylten så långt det gick och skruvade fast den i plastläppen. Håller såklart inte på bes och kanske inte tydligaste blinkersna vid inbromsning men cleant och snyggt:D tycker jag. Till besiktningen chansar jag inte utan sätter dit orginalprylarna

Nu kanske jag borde lagt upp några bilder oxå, om jag hade haft några dvs:D
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Flytta upp skylten så du döljer skruvskallarna.. Belysning behövs bara på bilprovningen:tummenupp

Lyft även på benet när du mounta bajken så du inte sparkar bort blinkersen, har både sett och hört folk göra det...

Nåja. Tänker göra om hela alltihopa efter besiktning. Först ska jag byta till riktig plåtbelysning dock. Vet någon om det är några problem att besikta med andra blinkers och annat bakljus? De kan ju vara lite kinkiga eftersom den är helfordonsgodkänd, men har men E-märkta grejer och gör det seriöst ser jag ingen anledning att gnälla...

Har väldigt långa ben, så jag behöver nog inte lyfta så mycket ska du veta... :tungan
För övrigt är det nog svårt att sparka bort dem då de ligger så nära burkarna.
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Jag har ungefär som du men jag behöll org lyset, kopplade in blinkersen till de två 10w (eller 5w), köpte en 21/5w, borrade ett tredje hål i sockeln (det finns redan, bara ett tunt lager plast), drog in en extra + kabel, lödde fast i glödlampan som jag sedan lirkade i försiktigt o vips hade jag parkeringsljus, broms och blinkers i samma lyse...

Låt mig se om ja har förstått dig rätt nu.

1. Du kopplade först båda varselljusen (5 w) med vederbörande kabel till blinkers.

2. Därefter borra hål i sockeln till bromslampan, ta vita + kabeln från varseljusen och föra in den i hålet och löda den direkt till glödlampan? (i sådana fall vart ska man löda den?)

3. Lyser alltså bromslampan jämt och ständigt nu, men lyser extra starkt när man ansätter bromsarna?

Låter bra att kunna använda allt i samma lyse och slippa såga i plasten. Dock skulle jag gärna vilja se en bild på hur det ser ut i verkligheten! Det negativa är ju att baklampan är röd och förstår bakomvarande att man ger signal till höger/vänster när lamporn sitter så tätt inpå varandra?

När man läser ditt inlägg så förstår man att du är medveten om bristerna och att de förmodligen inte håller på en besiktning. Främsta anledningen till att jag vill ändra utseendet på bakdelen är ju funktionen, blir så less på att byta sönder vibrerade glödlampor! Om man ska behöva löda om varje gång baklampan pajar då är det nog bättre att köra på en LED.
 

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge, Stockholm, Sweden
Hoj
kotte
Låt mig se om ja har förstått dig rätt nu.

1. Du kopplade först båda varselljusen (5 w) med vederbörande kabel till blinkers.

2. Därefter borra hål i sockeln till bromslampan, ta vita + kabeln från varseljusen och föra in den i hålet och löda den direkt till glödlampan? (i sådana fall vart ska man löda den?)

3. Lyser alltså bromslampan jämt och ständigt nu, men lyser extra starkt när man ansätter bromsarna?

Låter bra att kunna använda allt i samma lyse och slippa såga i plasten. Dock skulle jag gärna vilja se en bild på hur det ser ut i verkligheten! Det negativa är ju att baklampan är röd och förstår bakomvarande att man ger signal till höger/vänster när lamporn sitter så tätt inpå varandra?

När man läser ditt inlägg så förstår man att du är medveten om bristerna och att de förmodligen inte håller på en besiktning. Främsta anledningen till att jag vill ändra utseendet på bakdelen är ju funktionen, blir så less på att byta sönder vibrerade glödlampor! Om man ska behöva löda om varje gång baklampan pajar då är det nog bättre att köra på en LED.


1. Precis.
2. Det finns tre ingångar i sockeln och två är använda orginal. Tanken med att dra in en till + är att ge 5w (varselljus som du skriver) kräm. Jag lödde fast kabeln i botten på glödisen och sedan lurade jag ut hur glödlampan skulle föras ned i sockeln så när jag inte bromsar lyser lampan med 5w. När jag bromsar ger metallhöljet i sockeln lampan 21w.
3. Precis.

Som du skriver är juh risken att det vibrerar sönder rätt stor och jag bytte två st lampor i somras och lite meck blev det, men andra gången gick det snabbare iaf:D Bromsar man inte när man blinkar syns det helt ok, ska man bromsa samtidigt ser det ut som en julgran ist!
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Just därför jag INTE vill bygga in blinkers i bakljus, eller sätta dem för nära varandra.
Personligen tycker jag vi är tillräckligt utsatta och osynliga som det är, och med den körstilen man ibland har...

Tydliga blinkers, det är ett måste för mig. Körde ju utan blinkers ett tag i början, men usch, blev ju paranoid efter ett tag. Såg ju framför mig hur man blev påkörd varje gång man skulle svänga.

Sen vill jag också ha hojen så pass laglig att den kan klara halvgnälliga poliser och flygande besiktningar. Vilket man nog inte gör med blinkers inbyggt i bakljuset och nummerplåten inne i hjulhuset... Det må vara grymt snyggt, men nja, onödigt att provocera mer än man ibland gör bara genom att köra motorcykel. :)
 

pansarvagnen

BRRAAAAAAAAAAAP!!!
Gick med
17 Mar 2003
Ort
på en ö...
Hoj
monark
Här är bilderna på bakdelen och en bild framifrån.
Det jag inte gillar är att nummerplåten hamnar för långt under bakljuset, den ser alldeles för "tjock" ut baki. Så, ska byta nummerplåtsbelysning till en riktig, besikta, och sedan ska jag göra om så att nummerplåten kommer direkt under bakljuset! :D

Irriterar mig på att bakblinkerserna lutar neråt, den ser så ledsen ut då, men jag kom inte på något bra och enkelt sätt att vinkla upp dem när jag höll på, så då fick det vara... :gnissla

Däremot gillar jag skarp att bakplasten sticker ut som en keps över bakljuset. Den blev att se mycket spetsigare ut nu, och hela hojen ser kortare ut. :yoparty

Vart ju skitbra, nåt sånt jag tänkt mig också!
Ska försöka få dit ett bakljus med inbyggd skyltbelysning..
Var det knepigt att koppla med elen??
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Har ett akraslipon men har inte fästet till det, tror original kostade typ 700kr, känns dyrt.

Nån som har tips på hur man kan klåpa ihop nått som funkar? Är alltså ett hål ovanför ljuddämparen och sen bara en oval ljuddämparburk...

Tål glasfiberarmerad polyester värme?
 

KnutHerta

Medlem
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Hässleholm
Hoj
Honda CB1000RA -09
När vi nu snackar lite om baklyse kan jag väl tipsa om detta, ifall nån är sugen på nåt som passar som orginal fast ändå är lite annorlunda. Är från 950 SM-R och har art.nr. 58614140044

bikepics-1190407-full.jpg
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top