Ktm 660

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Det sitter nog såna ventiler på Sxc modellen också tror jag och då kan ja tänka mig att det blir till att lufta efter varje race.
På Ktm;en ska det inte vara tryck där, däremot på många andra har man tryck i gafflarna och ventiler för att fylla på t.ex på min Xt där sitter det bilventiler har även sett såna på en del sporthojar.
Det var nog den typen av gafflar din kompis menade.
Ok du ska ge den lite kärlek i vintermörkret, tänkte ta tag i min med snart nu tänkte handla lite godsaker från sidan ja länkade till.:)


Jaha okej, då vet jag! Har typ kört bakhjul hela sommaren så problemet måste varit ojämn tryck i dämparna..

Den där hemsidan va ju helt suverän, ligger butiken i gbg? Schysst att dom har tagit allt från ktms sortimang och fört in priser, samt sorterat efter just din hoj! Jag som suttit och kopierat artikelnr från ktm's site och klistrat in på lelles sökmotor för att ta reda på priser och info :huvet

vad har du tänkt o handla för julkappar till hojen? själv ska man främst fokusera på bakdelen, e ju lite fattig nu dagen innan julafton...:D

/ God JUL allihopa :tummenupp
 
Last edited:

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Från att kört sporthoj i många år, så har jag sålt till förmån för en 660 som jag körde hem från butiken igår :) Min första reaktion till att byta till en sån här hoj är.... FAN VA BILLIGT ALLT ÄR!!!

Men nu vill jag snabbt och enkelt veta alla enkla kostnadseffektiva förbättringar jag kan göra på en helt standard KTM 660 SMC -05!?
Så lite pengar som möjligt ska läggas på denna, då jag har en banhoj som får budgeten :tummenupp
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Från att kört sporthoj i många år, så har jag sålt till förmån för en 660 som jag körde hem från butiken igår :) Min första reaktion till att byta till en sån här hoj är.... FAN VA BILLIGT ALLT ÄR!!!

Men nu vill jag snabbt och enkelt veta alla enkla kostnadseffektiva förbättringar jag kan göra på en helt standard KTM 660 SMC -05!?
Så lite pengar som möjligt ska läggas på denna, då jag har en banhoj som får budgeten :tummenupp

grattis grattis! välkommen till motardgänget :yoparty

tycker att 660 från fabrik redan är grym som den är...men de vanligaste är ju att skaffa antingen acrapovic slipon eller helsystem för den med deg...öppna luftburken eller skaffa KN filter, byta till större drev fram (och bak om man vill ha enklare bakhjuls körning). Petter har tex monterat rallykam...personligen har jag inte hunnit köpa det än..du gör klokt i att skaffa kraschpuckar! Samt montera slang runt dämparna....

utseendemässigt: byta fälgar eller lacka dom och kanske variera färgschema på plasten....finns mkt godis till hojen på http://www.mcweb.se/default.aspx

återigen välkommen! :yoparty

ps: läs igenom hela manualen så besparar du dig väldigt många hur,när och varför inlägg! :)
 
Last edited:

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
bra, nu vet jag iallfall att det inte bara jag som upplever problemen me hojen.
Jag låg i i 5ans växel, fullgas kan ja däremot inte säga att ja hade...men helvetet brakade lös i ca 100 km/h...

schimsa? till vilka fjädrar och olja? hur mkt gick det kalaset på?
Vore oerhört tacksam om du kunde vara specifik...vill verkligen få kontroll på skiten.

Lämnade framgaffel och KTM's hårdaste fjädrar till Meijer Suspension i Göteborg.
Förklarade vad hojen skulle användas till och därefter ändrade han framgaffeln.
Aldrig rivit isär en framgaffel helt men fick förklarat för mig att han bl.a slängt i egna schims och annan olja.

Trevlig/kunnig snubbe.
Har för mig kalaset landade på runt 2000-3000:-
http://mmtech.se/meijer_suspension.html




grattis grattis! välkommen till motardgänget :yoparty

tycker att 660 från fabrik redan är grym som den är...men de vanligaste är ju att skaffa antingen acrapovic slipon eller helsystem för den med deg...öppna luftburken eller skaffa KN filter, byta till större drev fram (och bak om man vill ha enklare bakhjuls körning). Petter har tex monterat rallykam...personligen har jag inte hunnit köpa det än..du gör klokt i att skaffa kraschpuckar! Samt montera slang runt dämparna....

Rallye kam + Akra helsystem ger inte mycket i skillnad mot original kam + Akra helsystem tyckte jag.
Helsystemet gynnar mer på toppen i registret där Rallye & original kamaxeln inte ger så mycket.
Bättre att nöja sig med Akra dämpare + Rallye kam istället för att slänga pengarna i sjön.

Akra hel + G2 kam + portad topp (lagom dos) + bamsestort K&N luftfilter med ursågad luftburk + hårdare ventil fjädrar lirar bättre & det "ska" inte äventyra motor livslängden direkt nämnvärt.
Kör man en KTM 660 från årsm. 05 slipper man även byta till större avgas ventiler då dom är större än 04:ans modell (för denna kombo)

Har inga bänk siffror från min egen hoj utan har helt gått på hur hojen har känts sig samt hört mig för över vad som passar ihop. Får bli en bänkning till sommaren
 
Last edited:

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Tack för tipsen, kommer kolla upp det fortlöpande under våren, när den andra säsongen är säkrad...eller skiter sig :rolleyes: :tummenupp
Rallye kam + Akra helsystem ger inte mycket i skillnad mot original kam + Akra helsystem tyckte jag.
Helsystemet gynnar mer på toppen i registret där Rallye & original kamaxeln inte ger så mycket.
Bättre att nöja sig med Akra dämpare + Rallye kam istället för att slänga pengarna i sjön.

Akra hel + G2 kam + portad topp (lagom dos) + bamsestort K&N luftfilter med ursågad luftburk + hårdare ventil fjädrar lirar bättre & det "ska" inte äventyra motor livslängden direkt nämnvärt.
Kör man en KTM 660 från årsm. 05 slipper man även byta till större avgas ventiler då dom är större än 04:ans modell (för denna kombo)

Har inga bänk siffror från min egen hoj utan har helt gått på hur hojen har känts sig samt hört mig för över vad som passar ihop. Får bli en bänkning till sommaren
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Från att kört sporthoj i många år, så har jag sålt till förmån för en 660 som jag körde hem från butiken igår :) Min första reaktion till att byta till en sån här hoj är.... FAN VA BILLIGT ALLT ÄR!!!

Men nu vill jag snabbt och enkelt veta alla enkla kostnadseffektiva förbättringar jag kan göra på en helt standard KTM 660 SMC -05!?
Så lite pengar som möjligt ska läggas på denna, då jag har en banhoj som får budgeten :tummenupp

Vilka "förbättringar" vill du göra då?
Vill du ha mer effekt skulle rekomendera acra helsystem men det kanske blir lite väl dyrt till vardagshojen om man har banhoj..?
Jag bänkade min med slip-on så hade jag 51.xx på hjulet. Med helsystem blev det 59.xx. (Ja, körde i samma bänk.)
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Vilka "förbättringar" vill du göra då?
Vill du ha mer effekt skulle rekomendera acra helsystem men det kanske blir lite väl dyrt till vardagshojen om man har banhoj..?
Jag bänkade min med slip-on så hade jag 51.xx på hjulet. Med helsystem blev det 59.xx. (Ja, körde i samma bänk.)
I första hand tänkte jag på ombyggnad av originaldämpare, har hört att en del gjort det, ombestyckning och annat luftfilter är ju inte fel heller, borra upp luftburken???, sen har jag läst lite i tråden här om accpump och liknande, helsystem tror jag inte att jag lägger pengar på - inget nytt iaf, kanske slip-on längre framåt våren...
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Grabbar!
Är det någon som har provat besikta hojen med några förändringar? Typ:
-Acrapipor?
-Andra blinkers?
-Annat bakljus?
-Något annat?

Är nämligen lite fundersam på om det ska gå bra att besikta min med ombyggda bakdelen. Alla blinkers och bakljuset är E-märkta. Alla avstånd är rätt. Med db-killers i Acrapiporna låter de ju knappt något alls.
Tror ni att de kan se mellan fingrarna med helfordonsgodkännandet? Eller bryr de sig inte? Kanske får jag direkt underkänt?

För övrigt monterade jag Biltemas LED-blinkrelä idag, och nu blinkar hojen i lagom hastighet med mina LED-blinkisar. Sweet! :)
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Grabbar!
Är det någon som har provat besikta hojen med några förändringar? Typ:
-Acrapipor?
-Andra blinkers?
-Annat bakljus?
-Något annat?

Är nämligen lite fundersam på om det ska gå bra att besikta min med ombyggda bakdelen. Alla blinkers och bakljuset är E-märkta. Alla avstånd är rätt. Med db-killers i Acrapiporna låter de ju knappt något alls.
Tror ni att de kan se mellan fingrarna med helfordonsgodkännandet? Eller bryr de sig inte? Kanske får jag direkt underkänt?

För övrigt monterade jag Biltemas LED-blinkrelä idag, och nu blinkar hojen i lagom hastighet med mina LED-blinkisar. Sweet! :)

Min liksom din hoj är från 05 så första besiktning sker ju inte förrän 2010. Så du kan ju vara lugn ett tag till. Därremot var jag och besiktigade en polares hoj i somras och passade då på att fråga om avgassystem.
Han sa att i stort sett så är inga eftermarknadssystem godkända för besiktning pga ljudnivån. Jag har kvar mina orginaldämpare så de åker på innan besiktning om jag har kvar hojen till dess.
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Alla avstånd är rätt. Med db-killers i Acrapiporna låter de ju knappt något alls.
Tror ni att de kan se mellan fingrarna med helfordonsgodkännandet? Eller bryr de sig inte? Kanske får jag direkt underkänt?


Jag besiktade min hoj nyligen med acrapipor, självklart med DB-killers och besitningsmannen sa ingenting. När det gäller belysningen så kollar dom bara att alla delar funkar och lyser som dom ska, vad det är för slags lyse spelar ingen roll så länge dom e E-godkända och är till för rätt ändamål. Jag lånade bara polarns orginial lyse för att min ufo-lampa e ogiltig. Men som sagt, dom kollar bara att funkar, varsel,broms,blinkers,regplåts - lampor. Helljus, halvjus. Synliga skador på fälg, lyser me ficklampan lite här o där för att se att allt ser OK ut inga lösa delar lrsånt...ner me hojen och snabb provkörning. Gubbarna på besiktingen brukar oftast vara schyssta på mc-delen, speciellt eftersom dom själva kör hoj. Och när dom ser en ny och fin hoj rulla in så nästan utgår dom från att den e pedantiskt underhållen och servad...

Min liksom din hoj är från 05 så första besiktning sker ju inte förrän 2010. Så du kan ju vara lugn ett tag till. Därremot var jag och besiktigade en polares hoj i somras och passade då på att fråga om avgassystem.
Han sa att i stort sett så är inga eftermarknadssystem godkända för besiktning pga ljudnivån. Jag har kvar mina orginaldämpare så de åker på innan besiktning om jag har kvar hojen till dess.

Om man monterar DB-killers på acrapiporna så ligger ljudnivån under 80-90 decibel, helvete, hojen låter mer med orginal pipor !
 
Last edited:

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge, Stockholm, Sweden
Hoj
kotte
besiktning

Hallå! Jag ska försöka besikta hojen imorrn. Jag har satt dit allt orginal förutom acrapiporna, där jag dunkat i db-killers. Dock känner jag att jag slarvade lite med skylten. Är det ok att ha den fastsatt med buntband? Den sitter där den ska och jag har slitit i den men den lossnar inte. Vad tror ni?
 

Bifogat

  • Besiktning.jpg
    Besiktning.jpg
    187.5 KB · Visningar: 89

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Hallå! Jag ska försöka besikta hojen imorrn. Jag har satt dit allt orginal förutom acrapiporna, där jag dunkat i db-killers. Dock känner jag att jag slarvade lite med skylten. Är det ok att ha den fastsatt med buntband? Den sitter där den ska och jag har slitit i den men den lossnar inte. Vad tror ni?

Ingen aning men om du vill kan du få låna min orginalbak. Du har väl mitt nr?
(0762376068)
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Lustigt, för enligt VV så ska den besiktas i Jan -09...?

Jasså? När jag köpte hojen och fick reg.papperna så följde det med en lapp om när besiktning ska ske. Där stod det 2010 iaf. Är det inte fem år till första bes.?:va

Jo, det har jag. Grejen med plåten är bara att hålen i plåten inte matchar med hålen i "plastläppen". Kanske borrar två nya hål (till) i plastläppen och skruvar med bult och mutter. Får gå på magkänsla imorrn innan bes:tuttar

Det är ju inga hål i orginalhållaren... Plåten är ju intryckt. Lämnade brosan den hos bilprovningen sist?:)
(Det är ju bara 6 små skruvar så säg inget om att det är mycket jobb)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top