Ktm 660

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge, Stockholm, Sweden
Hoj
kotte
besiktning

haha lätt som en plätt, fick en snubbe som var intresserad av sitt jobb. Han påpekade inget på acra-piporna eller upphängningen av skylten, pratade lite allmänt om hojåkning försäkringspremier och hur ovanligt det var besikta en mc när det är -5 ute. Provkörde ett lugnt varv runt kåken och sedan var det klart.

Så här i efterhand så kan jag säga att acraslipon med db-killer gör att hojen låter som en dt 50...:tuttar

Nu kan man plocka bort all extravikt igen och hotta upp:tummenupp
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Hej, kan nån beskriva vad det är för skillnader mellan årsmodellerna på Ktm 660 och vad som är + och - med de. Har nämnligen hittat en Ktm 660smc -03 på blocket (http://www.blocket.se/vi/19480209.htm?ca=2_s) och har märkt att det även finns 04:eek:r för samma pris. Vad är det för skillnad på -03 och -04? Jag ska köpa en Ktm 660/625 SM för max 40k.

Vilka skillnader är de mellan årsmodellerna? Ska jag satsa på en 04:a eller 03:a? Eller ska jag skaffa en ktm 625 ist med elstart å de ?


Skulle vart snällt om någon svarade så att jag kan sälja min DT och köpa motard ist. :)
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Hej, kan nån beskriva vad det är för skillnader mellan årsmodellerna på Ktm 660 och vad som är + och - med de. Har nämnligen hittat en Ktm 660smc -03 på blocket (http://www.blocket.se/vi/19480209.htm?ca=2_s) och har märkt att det även finns 04:eek:r för samma pris. Vad är det för skillnad på -03 och -04? Jag ska köpa en Ktm 660/625 SM för max 40k.

Vilka skillnader är de mellan årsmodellerna? Ska jag satsa på en 04:a eller 03:a? Eller ska jag skaffa en ktm 625 ist med elstart å de ?


Skulle vart snällt om någon svarade så att jag kan sälja min DT och köpa motard ist. :)

köp 05:a och uppåt...det är den snyggare modellen enligt mig...förstärkt bakram ( 2 pers) , dubbla utblås, finare plast och baklampa. 40 k låter lite alltför dyrt för en 03:a och 04:a. Finns 06:eek:r för 50 k på blocket.

En viktig sak o tänka på är att man måste ha A (obegränsat) körkort för att köra 03:a och 04:a!

Det går bra att köra 05:a och uppåt med A (mellankort) pga effekt/vikt förhållanden.

Om du vill ha lite mer detaljerad info om dom 2 olika årsmodellerna så kan du söka längre bak i tråden, där hittar du de mesta!

Lycka till me köpet
 
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
660 -04 är den enda, allt före och efter är sämre kopior :)

03 har mindre oljevolym med sämre driftsäkerhet som följd. 05 och framåt är tyngre och har enligt mig sämre körställning. För att få plats med prylfack under sitsen så har de höjt dynan. Känns som man sitter ovenpå hojen istället för i den.
Jag fattar inte hur de tänkte med 05 och framåt. Varför i h....e sätter man på en bakram för att kunna skjutsa när vi pratar om en ren busmaskin :confused: Samma med 2 burkar, kostar bara mer att krascha och byta. De flesta vill ju bullra så skyll inte på ljudkraven...
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
660 -04 är den enda, allt före och efter är sämre kopior :)

03 har mindre oljevolym med sämre driftsäkerhet som följd. 05 och framåt är tyngre och har enligt mig sämre körställning. För att få plats med prylfack under sitsen så har de höjt dynan. Känns som man sitter ovenpå hojen istället för i den.
Jag fattar inte hur de tänkte med 05 och framåt. Varför i h....e sätter man på en bakram för att kunna skjutsa när vi pratar om en ren busmaskin :confused: Samma med 2 burkar, kostar bara mer att krascha och byta. De flesta vill ju bullra så skyll inte på ljudkraven...


hur kan man sitta i en hoj? :tungan (skämtar vet va du menar), men jag tycker inte att det höjda sätet gör så stor skillnad i körkänsla, har testat dom andra modellerna.

Ibland händer det faktiskt att man skjutsar sin flickvän lr vem som helst och då är det bra med en förstärkt bakram, men egentligen vad spelar de för roll om den är förstärkt lr inte? Kopia av 04an? Alla förändringar kom ju som ett resultat av 625an, bakramen samt batterifacket under sätet, något som är väldigt praktiskt om du frågar mig (plats för kedja,lås etc..). Dubbla ljuddämpare är till för extra effekt både i botten och på topp samt ser och låter jävligt fint - om man är rädd för skador och kostnader då kör man helt enkelt inte mc.

Vill man ha en fullblodig lättvikts racing hoj då köper man en 525a lr husa. LC4an är en sport/fritids/vardags /bus hoj. Ja tror nog att KTM vet va dom gjorde när dom designa hojen.
 
Last edited:

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
En viktig sak o tänka på är att man måste ha A (obegränsat) körkort för att köra 03:a och 04:a!

Det går bra att köra 05:a och uppåt med A (mellankort) pga effekt/vikt förhållanden.

Har inte råd med nånting annat än en -03/-04, den får max kosta 40k. Man får väll köra en -03/04 med A (beg) om motorcykeln är reggad på 25kW?

Finns det inga kända problem som dom två årsmodellerna har?:)

Edit. Jag tycker att http://www.blocket.se/vi/19480209.htm?ca=2_s var värd priset med tanke på att man får me ett slipon å ett sånt brukar väll kosta mycket?
 
Last edited:

One Breath

Come Bite The Apple
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 660
Vet att det har diskuterats tidigare i nån tråd, men hur går det att besiktiga utan speglar?

Har hört att det godkänns på besiktningen men att farbror blå inte är så glad i det (eller glad för de får nåt mer att påpeka).

Nån som har nån erfarenhet om detta från BP eller polisen?
 

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
Har inte råd med nånting annat än en -03/-04, den får max kosta 40k. Man får väll köra en -03/04 med A (beg) om motorcykeln är reggad på 25kW?

Finns det inga kända problem som dom två årsmodellerna har?:)

Edit. Jag tycker att http://www.blocket.se/vi/19480209.htm?ca=2_s var värd priset med tanke på att man får me ett slipon å ett sånt brukar väll kosta mycket?

nej men får inte köra 03/04 för dom väger för lite.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vet att det har diskuterats tidigare i nån tråd, men hur går det att besiktiga utan speglar?

Har hört att det godkänns på besiktningen men att farbror blå inte är så glad i det (eller glad för de får nåt mer att påpeka).

Nån som har nån erfarenhet om detta från BP eller polisen?

Bilprovningen kontrollerar inte backspeglar om de inte finns monterade även om hojen är helfordonsgodkänd. Skulle du däremot ha en spegel påmonterad & denne är skadad så åker du på anmärkning.
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Har inte råd med nånting annat än en -03/-04, den får max kosta 40k. Man får väll köra en -03/04 med A (beg) om motorcykeln är reggad på 25kW?

Finns det inga kända problem som dom två årsmodellerna har?:)

Edit. Jag tycker att http://www.blocket.se/vi/19480209.htm?ca=2_s var värd priset med tanke på att man får me ett slipon å ett sånt brukar väll kosta mycket?

vet inte du får kolla upp det där me körkortsbehörighet.
Den där hojen är säkert jätte bra, ser väldigt fräsch ut. Men glöm inte att det är en 03:a och 1200 mil låter lite väl för lite. De inte så svårt o dra ur kabeln eller nollställa mätaren. De som e kruxet när man köper en såpass "gammal" hoj. Sen brukar dom flesta serva hojarna själva, så man ser inte riktigt en servicehistorik. Men be om att få kolla på hans besiktningspapper, dom kollar mätarställning på varje besiktning.

Åk dit och känn på hojen, se hur den går..försök pruta ner för att 39 k e mkt för en 03a under dessa hårda tider. Slipon är bara +, ja skulle släppa med mina acrapipor utan extra kostnader , så det är inte världens sak att du får med det.
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
nej men får inte köra 03/04 för dom väger för lite.
Okej, men fattar fortfarande inte varför eftersom hojen inte överträder 25kW. Dumma lagar......trodde man fick köra allt som inte hade mer effekt än 25kW (med A begr.) men jag hade tydligen fel...

Men be om att få kolla på hans besiktningspapper, dom kollar mätarställning på varje besiktning.

Åk dit och känn på hojen, se hur den går..försök pruta ner för att 39 k e mkt för en 03a under dessa hårda tider. Slipon är bara +, ja skulle släppa med mina acrapipor utan extra kostnader , så det är inte världens sak att du får med det.

Synd bara att det är över 100 mil mellan oss, så åker jag dit å provar känns det onödigt om jag inte köper den. Men det verkar inte bli att jag köper en Ktm 660 eftersom jag inte får köra någon som jag har råd med. Har bara 40k att spendera på en mc och de räcker inte till en nyare modell än 03/04.

Tack för hjälpen iaf, får nog spana mer på Ktm 625. Dom får man väll köra med A begr. kort oavsett årsmodell?:)
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Okej, men fattar fortfarande inte varför eftersom hojen inte överträder 25kW. Dumma lagar......trodde man fick köra allt som inte hade mer effekt än 25kW (med A begr.) men jag hade tydligen fel...

Men det verkar inte bli att jag köper en Ktm 660 eftersom jag inte får köra någon som jag har råd med. Har bara 40k att spendera på en mc och de räcker inte till en nyare modell än 03/04.

Tack för hjälpen iaf, får nog spana mer på Ktm 625. Dom får man väll köra med A begr. kort oavsett årsmodell?:)

A (begränsad effekt)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

Det är tjänstevikten som strular till det för dig...om du köper äldre modell än 05:an.

Det spelar ingen roll om du väljer en 625a, dom ligger ju på samma pris som 660. 625an är tillverkad 05. Jag rekommenderer en husaberg 650 (mkt drag i dom hojarna) eller en ktm 525:a, du kan hitta båda i grymt skick för 40 lakan nu under vintern. Kanske lite mer skruvande, oljebyte och ventiljustering men det är fullständigt värt de. RIKTIGA racing/bus hojar!
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
hur kan man sitta i en hoj? :tungan (skämtar vet va du menar), men jag tycker inte att det höjda sätet gör så stor skillnad i körkänsla, har testat dom andra modellerna.

Ibland händer det faktiskt att man skjutsar sin flickvän lr vem som helst och då är det bra med en förstärkt bakram, men egentligen vad spelar de för roll om den är förstärkt lr inte? Kopia av 04an? Alla förändringar kom ju som ett resultat av 625an, bakramen samt batterifacket under sätet, något som är väldigt praktiskt om du frågar mig (plats för kedja,lås etc..). Dubbla ljuddämpare är till för extra effekt både i botten och på topp samt ser och låter jävligt fint - om man är rädd för skador och kostnader då kör man helt enkelt inte mc.

Vill man ha en fullblodig lättvikts racing hoj då köper man en 525a lr husa. LC4an är en sport/fritids/vardags /bus hoj. Ja tror nog att KTM vet va dom gjorde när dom designa hojen.

Jag tycker att de valde fel väg genom att göra 660 mer till brukshoj genom att höja vikten. Det finns ju redan 640/625 för de som gillar det. Låt 660 vara en ren bushoj.
Intressant påpekande att man inte bryr sig om skador och pengar när man kör hoj. Jag försöker begränsa båda delarna även när jag tävlar i supermoto... och allra helst på gatan!
 

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
Okej, men fattar fortfarande inte varför eftersom hojen inte överträder 25kW. Dumma lagar......trodde man fick köra allt som inte hade mer effekt än 25kW (med A begr.) men jag hade tydligen fel...



Synd bara att det är över 100 mil mellan oss, så åker jag dit å provar känns det onödigt om jag inte köper den. Men det verkar inte bli att jag köper en Ktm 660 eftersom jag inte får köra någon som jag har råd med. Har bara 40k att spendera på en mc och de räcker inte till en nyare modell än 03/04.

Tack för hjälpen iaf, får nog spana mer på Ktm 625. Dom får man väll köra med A begr. kort oavsett årsmodell?:)

´
om du jätte gärna vill ha en ktm så kanske du kan pruta ner dom lite jag fick min 625 05 för 45k å 5k kanske du kan fixa fram om du vill

http://www.blocket.se/vi/18867040.htm?ca=8_s&last=1 tex han kan nog gå ner i pris för den har varit ute länge bara ett tips:)
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Jag tycker att de valde fel väg genom att göra 660 mer till brukshoj genom att höja vikten. Det finns ju redan 640/625 för de som gillar det. Låt 660 vara en ren bushoj.
Intressant påpekande att man inte bryr sig om skador och pengar när man kör hoj. Jag försöker begränsa båda delarna även när jag tävlar i supermoto... och allra helst på gatan!

Det jag bara försökte säga är att skador som uppstår på hojen kan inte användas som ett argument mot dubbla pipor. Du kanske misstolkade mig, ingen önskar sig skador & kostnader, men shit happens!
Nu lägger vi ner det här och firar in det nya året!
Önskar dig och alla andra ett Gott nytt och slut på år 2009!:tummenupp
 
Last edited:

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top