Ktm 660

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Nu är projekt Koso RX1N i full gång!
Mekade bort SASen ikväll, och passade samtidigt på att mäta lite med multimetern. 12V växelström var det, just så. Hittade även något som skulle kunna vara en likriktare som satt vid luftboxen, kollade vilken färg på kablarna och konstaterade att dessa gick till bla. fläkten och hastighetsmätaren. Provade mäta på dessa med hojen igång, och voilá, där hade vi likström!

Skruvade då bort hastighetsmätaren för att lägga Koson lite löst och se hur det såg ut, det slutade dock med att Koson nu sitter fastskruvad men ej ikopplad. Måste säga att det faktiskt ser bra ut.

Om jag får detta att lira lär jag antagligen sälja originalmätaren då jag inte har något behov av den, hur mycket kan man tänkas få för en sådan och vem är intresserad? Streetfighterbyggare?
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Intressant hur dött det är här inne tycker jag. Känns som jag för en monolog nästan. :tungan

Nåväl.

Idag bytte jag olja och filter i hojen, och det såg bra ut. Väldigt lite metallspån på ena pluggen, inga problem med oljan. Köpte 10W-40 helsyntet då det inte fanns 10W-50 att få tag på, borde ju inte vara några problem med 40 tycker jag. Hade tänkt kolla ventilspelet, men tiden rann iväg på andra håll, så det får vänta någon dag.

Ett av hållen som tiden rann iväg åt var projekt Koso RX1N. Provmonterade ju mätaren tidigare, och efter lite funderingar och testande bestämde jag mig för att fixa det färdigt idag.
Hade fått ett 7Ah 12V batteri av en kompis som skulle passa fint i facket bakom luftburken, och allt var redo.
Det var ungefär vid det laget jag konstaterade att enda orsaken den behöver minnesström är för klockans skull, alla inställningar, trip-mätare osv minns den ändå.
Så, för att göra det lättare för mig samt spara på vikt så slopade jag batterikonceptet och körde utan minnesström.
Efter en hel del kabeldragande och funderande och kopplande hade jag till slut en fullt fungerande mätare. Hastighet tas från bakhjulet, varv tas från CDI-boxen. Vatten- och olje-temp ska monteras senare.
Stötte däremot på ett underligt problem:
Vid första provstart så visade varvräknaren för mycket. Ganska mycket för mycket, närmare bestämt ungefär dubbelt, iaf enligt mina uppskattningar. Den var korrekt inställd, 1cyl 4-takt, så jag förstod inte alls vad problemet kunde vara.
Provade dock ställa in den som 1cyl 2-takt istället, och se där, då visade den betydligt bättre. Gjorde en akustisk jämförelse med min kompis Duke 2 och det verkade stämma. Vid provkörning verkade det även stämma.

Vad beror detta på egentligen? Tänder 660n dubbelt så ofta som den borde? Fattar ingenting. Den här hojen har förvirrat mig massor. :confused:

Är däremot toppennöjd med slutresultatet. Mätaren sitter som en smäck, tycker det är så här KTM borde gjort från början. Har nu varv, shiftlight, tydlig hastighetsmätare, dubbla tripmätare, vatten- och olje-temp samt en massa andra kuliga finesser. :yoparty

Bilder följer om någon dag!
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Hejsan, har precis köpt mig en ktm 660 06a
Och undrar bara lite hur det är med avgassystem till den?
Är det värt pengarna att köpa ett helsystem från akropovic tex? och vad kostar dom? 10 papp?
Vad vinner man på att byta till ett sådant system förutom det underbara ljudet?
Blir det någon större skillnad i effekt?

En sista OT fråga..
Vad rekomenderar ni mig att köra med?
Ett 2 delat skinnställ eller ng form av cross/enduro skydd? vad kör ni med?
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Hejsan, har precis köpt mig en ktm 660 06a
Och undrar bara lite hur det är med avgassystem till den?
Är det värt pengarna att köpa ett helsystem från akropovic tex? och vad kostar dom? 10 papp?
Vad vinner man på att byta till ett sådant system förutom det underbara ljudet?
Blir det någon större skillnad i effekt?

En sista OT fråga..
Vad rekomenderar ni mig att köra med?
Ett 2 delat skinnställ eller ng form av cross/enduro skydd? vad kör ni med?

Välkommen!

Det jag har läst här i forumet är att Akra slip-on ska ge ungefär 4 hästar, och att ett helsystem ska ge ungefär 9-10 hästar. Huruvida dessa siffror stämmer eller ej vet jag inte, men det är det bästa svar jag läst mig till.

Jag kör med goretexkläder och skyddsväst under, tycker det funkar ypperligt. Finns ju särskilda motardställ att köpa om man ska köra läder, vet dock inget mera om dem.
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
okej okej får forska vidare lite på det..

Jag beställde ett alpinestar ställ nu förut från usa, rätt billigt 4500 omräknat till senska kronor inkl frakt, hoppas på att det kommer fungera bra:)
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Intressant läsning i alla fall :tummenupp

Tack för det, håller inspirationen uppe. :)

Äntligen sade det "plopp" när tummen åkte ur röven idag.
Släpade med mig kameran och stativet och åkte ut på en liten fotosession idag. Tyvärr var inte vädrets makter riktigt med mig, så jag är inte helt nöjd med resultatet. Nåväl.
Först några bilder på hojen i allmänhet, sen några bilder på Koson i synnerhet.
Jag är skitnöjd med mätaren, tycker att KTM borde ha gjort så från början! Den passar både designmässigt och rent fysiskt bakom lampan.

Däremot konstaterade jag idag att varvräknare inte riktigt visar helt rätt...
Enligt Gearing Calculator så ska hojen varva 4500rpm vid 88km/h. Enligt varvräknaren så varvade det 5000. Nu är ju visserligen Gearing ingen absolut sanning, MEN:
Kollade vad jag hade haft för maxhastighet... 167km/h @ 9250rpm. 9250?! Av vad jag har utläst av bänkpapper så varvar en 660 inte längre än ca. 8500rpm. Iofs kan jag ha läst jättefel, men enligt Gearing så ska den vid 8500rpm gå 165km/h... Så, om man tänker sig att varvräknaren visar ca. 10% fel, då stämmer plötsligt allt mycket bra igen.
Hur fasen ska jag lösa detta?
 

Bifogat

  • DSC_1926-(Edit).jpg
    DSC_1926-(Edit).jpg
    204.2 KB · Visningar: 191
  • DSC_1938-(Edit).jpg
    DSC_1938-(Edit).jpg
    211.3 KB · Visningar: 165
  • KTM-660.jpg
    KTM-660.jpg
    224.4 KB · Visningar: 187
  • DSC_1973.jpg
    DSC_1973.jpg
    122.7 KB · Visningar: 148
  • DSC_1974.jpg
    DSC_1974.jpg
    107.3 KB · Visningar: 128
  • DSC_1980.jpg
    DSC_1980.jpg
    103.9 KB · Visningar: 182

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Riktigt fin, tummen upp:)


Kanske en dum fråga men men, är det något speciellt med din 660 imed att den heter "prestige" eller är det bara ett dekal sett?:)

Akropovic helsystem.. Tänkte köpa ett efter jag lärt känna hojjen lite mer, men antar att det inte riktigt är "plug & play"? vad behövs göras för några åtgärder? bestyckning av förgasare? osv?

(Ny på det här med supermotard, så ha gärna lite överseende ang mina frågor) :angel
 
Last edited:

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Riktigt fin, tummen upp:)


Kanske en dum fråga men men, är det något speciellt med din 660 imed att den heter "prestige" eller är det bara ett dekal sett?:)

Akropovic helsystem.. Tänkte köpa ett efter jag lärt känna hojjen lite mer, men antar att det inte riktigt är "plug & play"? vad behövs göras för några åtgärder? bestyckning av förgasare? osv?

(Ny på det här med supermotard, så ha gärna lite överseende ang mina frågor) :angel

Är nog inget speciellt med den såvitt jag vet. Bortsett från att den är MIN och har en würsting-hastighetsmätare. :yoparty

Om din hoj är ostrypt (165 main jet, 45 lågfarts och OBEKR-nålen på 4e hacket) så borde det inte behöva göras så mycket. Möjligen stega upp till 48 på lågfart. Återigen VET jag inte mycket, men jag tycker mig minnas att det diskuterats i flera trådar. Vissa säger att man ska gå upp till 168 eller över 170 i main jet, medans många andra hävdar att det är jätteonödigt och visar bänkpapper där det funkat skitbra med 165. Man får väl montera, provköra, ta upp stiftet och titta. Ser det bra ut är det bara att tuta och köra! :tummenupp

Jag ska också byta packboxen på utgående axel denna vecka. Var det något speciellt att tänka på?

Bra att du håller lite liv i tråden:tummenupp

Byt o-ringen samtidigt när du väl håller på. Bara dumt att spara in på den. Är väl ofta den som är boven också, så vitt jag förstått.
Var även beredd på att packboxen kommer vara bökig att få bort. Jag förväntade mig en lätt match, så om jag berättar för dig att det är jättejobbigt kommer du ju inte bli överraskad iaf.

I övrigt vet jag inte om det är något speciellt. Jag har ju bara haft min i 1.5v, så jag är ju absolut ingen expert på ämnet! De som "vet" verkar ju dock ligga och lapa sol någonstans där det inte finns internet, för inte skriver de ju här iaf. :tungan
 
Last edited:

johansson90

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
skogen
Hoj
ktm 660 / triumph street tripel såld / ktm 625 06såld /rm 250 05 sålda
en fråga har inte ktm 660 nå täningslås??
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Är nog inget speciellt med den såvitt jag vet. Bortsett från att den är MIN och har en würsting-hastighetsmätare. :yoparty

Om din hoj är ostrypt (165 main jet, 45 lågfarts och OBEKR-nålen på 4e hacket) så borde det inte behöva göras så mycket. Möjligen stega upp till 48 på lågfart. Återigen VET jag inte mycket, men jag tycker mig minnas att det diskuterats i flera trådar. Vissa säger att man ska gå upp till 168 eller över 170 i main jet, medans många andra hävdar att det är jätteonödigt och visar bänkpapper där det funkat skitbra med 165. Man får väl montera, provköra, ta upp stiftet och titta. Ser det bra ut är det bara att tuta och köra! :tummenupp

Okej, tack så mycket.. får bli till att pröva nu till helgen om jag hinner få mitt akra system som jag beställt:) efter att jag fått tillbaka pengar från försäkringen på bilen som ng tattare snodde i sommras:mad: funderade även på att köpa ett svart Renthal Fat Bar, någon som har erfarenhet ang om det passar med 660n styrfästen?
 
Last edited:

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
2 frågor:

Nummer 1:

Ända sedan jag köpte hojen har den varit aningen sned i framgaffeln. Riserserna är lite sneda åt höger (den högra är alltså lite längre bak än den vänstra) samt att höger gaffelben är lite närmare kylaren när man kör rakt. Det är inte alls mycket, och kommer antagligen av någon vurpa, men nu undrar jag, hur löser man smidigast detta?
När jag fick liknande med någon gammal cross man hade så satte jag hjulet mot en vägg och bräckte tillbaka allt, men jag vet inte om det är det smidigaste sättet riktigt... Vill ju inte bända och bryta med min nya, fina hoj.

Nummer 2:
Såg nyss en 660 på UK KTM Forum som killen byggt om till Factory Replica, och på den hade han komplett kolfiber-bodykit. Vet någon var man kan finna det? Läste en bit i tråden men hittade inget, trots att flera frågat i den tråden. Var grymt porrigt och något jag gärna skulle titta lite närmare på. :yoparty

Kan klämma in en fråga nummer 3 också:
Noterade ikväll att framlampan lyser aningen svagare när jag bromsar, och att om man exempelvis håller inne tutan samtidigt som man pumpar bromsen så åstadkommer man ett "tut-TUT-tut-TUT"-ljud som var fasansfullt underhållande... MEN, är verkligen 660ns elsystem så klent att den inte orkar driva både halvljus, bakljus och bromsljus samtidigt?
 

GILBERT

Apotekarn
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
EX:XT 600-00, ZX6R-98, ZX9R-00, Nuvarande Ducce 750 Sport. Sexy Edition.
Jag har nu gått i funderingarna att köpa en hoj nu i augusti månad. Jag får väl ca en månads körning sen är det dags att ställa av.
Men jag måste säga att hojpriserna sjunkit avsevärt jämfört med på vårkanten. Därav min idé att köpa en hoj billigt nu.
För jag menar priset blir inte bättre förrän nästa år samma tid igen kanske?

Köper jag en till ett snällt pris så kommer jag sälja den lika snällt om jag nu inte skulle kunna ha kvar den, detta kan i sin tur göra den lättsåld.

Jag har alltså inte för avsikt att köpa/sälja utan hitta något mer student-plånboksvänligt.


Jag kommer använda hojen till gatåka till 90% - motard är givet.

pris mellan 25-35.


Har hittat en KTM 660 - 04, och då undrar jag vad ni tycker om den? Vill jättegärna ha något som är vassare än min tidigare hoj (XT600)
Speciellt driftsäkerheten är en viktig detalj för mig. Så finns det några störande fel som lätt kan uppkomma?
Dock känns det som man får skruva lite mer med en vass hoj??

Observera: Rätta mig jättegärna om ni anser att mina "köp"teorier är helt åt skogen.
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
2 frågor:

Nummer 1:

Ända sedan jag köpte hojen har den varit aningen sned i framgaffeln. Riserserna är lite sneda åt höger (den högra är alltså lite längre bak än den vänstra) samt att höger gaffelben är lite närmare kylaren när man kör rakt. Det är inte alls mycket, och kommer antagligen av någon vurpa, men nu undrar jag, hur löser man smidigast detta?
När jag fick liknande med någon gammal cross man hade så satte jag hjulet mot en vägg och bräckte tillbaka allt, men jag vet inte om det är det smidigaste sättet riktigt... Vill ju inte bända och bryta med min nya, fina hoj.

Gör så att du lyfter upp hojen på en pall och lossar alla bultar som klämmer åt gaffelbenen. Sedan lossar du framhjulet så allt är lagom löst,sätt framhjulet mellan benen (alltså dina ben!) och fatta styret med händerna och vrid/bänd hjulet rakt. När du tycker det är rakt,vilket det inte kommer att kännas som sedan när du kör,så drar du åt allt du lossat. Titta så gaffelbenen sitter lika högt i kronan så dom inte åkt ner eller upp,klart!

Jag har nu gått i funderingarna att köpa en hoj nu i augusti månad. Jag får väl ca en månads körning sen är det dags att ställa av.
Men jag måste säga att hojpriserna sjunkit avsevärt jämfört med på vårkanten. Därav min idé att köpa en hoj billigt nu.
För jag menar priset blir inte bättre förrän nästa år samma tid igen kanske?

Köper jag en till ett snällt pris så kommer jag sälja den lika snällt om jag nu inte skulle kunna ha kvar den, detta kan i sin tur göra den lättsåld.

Jag har alltså inte för avsikt att köpa/sälja utan hitta något mer student-plånboksvänligt.


Jag kommer använda hojen till gatåka till 90% - motard är givet.

pris mellan 25-35.


Har hittat en KTM 660 - 04, och då undrar jag vad ni tycker om den? Vill jättegärna ha något som är vassare än min tidigare hoj (XT600)
Speciellt driftsäkerheten är en viktig detalj för mig. Så finns det några störande fel som lätt kan uppkomma?
Dock känns det som man får skruva lite mer med en vass hoj??

Observera: Rätta mig jättegärna om ni anser att mina "köp"teorier är helt åt skogen.

KTM 660 är en kanon hoj som inte kräver allt för mycket service,KÖP!
Sedan så går dom grymt bra!
Föresten köp min 625!
 
Last edited:

Raz

Ute i svängarna igen!
Gick med
4 May 2004
Ort
08
Hoj
KTM 690 SMC -09
Tack för det, håller inspirationen uppe. :)

Äntligen sade det "plopp" när tummen åkte ur röven idag.
Släpade med mig kameran och stativet och åkte ut på en liten fotosession idag. Tyvärr var inte vädrets makter riktigt med mig, så jag är inte helt nöjd med resultatet. Nåväl.
QUOTE]

Vad e de för däck du har? Traktor-däck:va :)) )
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Gör så att du lyfter upp hojen på en pall och lossar alla bultar som klämmer åt gaffelbenen. Sedan lossar du framhjulet så allt är lagom löst,sätt framhjulet mellan benen (alltså dina ben!) och fatta styret med händerna och vrid/bänd hjulet rakt. När du tycker det är rakt,vilket det inte kommer att kännas som sedan när du kör,så drar du åt allt du lossat. Titta så gaffelbenen sitter lika högt i kronan så dom inte åkt ner eller upp,klart!

Tack för tipset. Skall provas!

Vad e de för däck du har? Traktor-däck:va :)) )

Avon Distanzia, satt på när jag köpte. Gillade inte riktigt de till en början, men nu gillar jag dem! De ser biffiga ut, samtidigt som de har bättre fäste på grus än typ Pilot Power eller liknande. Aldrig upplevt dåligt fäste på asfalt än heller. :tummenupp
 

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
660 SMC
2 frågor:

Kan klämma in en fråga nummer 3 också:
Noterade ikväll att framlampan lyser aningen svagare när jag bromsar, och att om man exempelvis håller inne tutan samtidigt som man pumpar bromsen så åstadkommer man ett "tut-TUT-tut-TUT"-ljud som var fasansfullt underhållande... MEN, är verkligen 660ns elsystem så klent att den inte orkar driva både halvljus, bakljus och bromsljus samtidigt?

Har du inte sett hur halvljuset blir när du använder blinkers? :)
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Har du inte sett hur halvljuset blir när du använder blinkers? :)

Blinkers...? :va

Jaha, du menar de där svarta/orangea sakerna som ligger i en påse i garaget? :tungan

Köpte hojen utan de på, och har inte orkat skruva dit dem ännu, funderar på en bra placering bak då originalläppen är borta.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top