Ktm 660

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Lidingö
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Hur blir det med en 04 då som är reggad på 25 kw? den har ju över 0,16kw/kg pga den lägre vikten. Om man kör den med begränsat körkort bryr polisen sig om det eller?

Jag har mycket svårt att tro att de skulle bry sig eller ens kolla upp det men de kan ju "sätta dit dig". När jag hade begränsat blev jag stannad 3ggr av trafikpolis, 2ggr mcpolis. Jag körde då ostrypta hojjar men det var ingen som sa nåt någon gång. Sen tror jag det är större risk att de bryr sig om du kör en t.ex R1 än om du kommer på en 660.
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Det är den ju enbart på papperet. Viktförhållandet "i verkligheten" är inte ok med A begränsad. Vilket gör den olaglig att framföra om man tar bort strypningarna, vilka är borttagna på alla 660.

aaa men det som står på pappret är lagen, och enligt pappret är den laglig att framföra på A (begränsad). Nu snackar jag om hans hoj, 660 06an.
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Jag har mycket svårt att tro att de skulle bry sig eller ens kolla upp det men de kan ju "sätta dit dig". När jag hade begränsat blev jag stannad 3ggr av trafikpolis, 2ggr mcpolis. Jag körde då ostrypta hojjar men det var ingen som sa nåt någon gång. Sen tror jag det är större risk att de bryr sig om du kör en t.ex R1 än om du kommer på en 660.

okej förstår.. vad hade du för hoj då? var den reggad som tung eller som begränsad? dvs mer/mindre än 25kw
 

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Lidingö
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
aaa men det som står på pappret är lagen, och enligt pappret är den laglig att framföra på A (begränsad). Nu snackar jag om hans hoj, 660 06an.

Nej, det som står i papperen är inte lagen. Lagen är effekten i motorn. Det är t.ex inte ok att strypa en R1a till 25kw och sedan ta ut strypningen även om det står kvar 25kw på papperet. Det är i princip samma sak som att ta bort strypningarna på en 660 så den blir fulleffekt.

Edit: Sen att det är typ omöjligt att åka fast för det är en annan fråga, men lagligt är det inte.

okej förstår.. vad hade du för hoj då? var den reggad som tung eller som begränsad? dvs mer/mindre än 25kw

De gångerna jag har blivit stoppad har jag haft Ktm duke och Honda Hornet 600. Någon gång på en fulleffekt 125a när jag var 16. Ingen av dom har varit strypta, inte på papperet heller och ingen har "klagat"
 
Last edited:

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Nej, det som står i papperen är inte lagen. Lagen är effekten i motorn. Det är t.ex inte ok att strypa en R1a till 25kw och sedan ta ut strypningen även om det står kvar 25kw på papperet. Det är i princip samma sak som att ta bort strypningarna på en 660 så den blir fulleffekt.

Edit: Sen att det är typ omöjligt att åka fast för det är en annan fråga, men lagligt är det inte.

ja du har rätt när det gäller effekten i motorn och det är sant att den blir felreggad när man kör utan strypning. Det jag menade är att man behöver inte göra sig besväret att strypa och omregistrera 05an och uppåt. Den är färdig strypt på pappret så att förhållandet på effekten och vikten blir perfekt för den som kör på A (mellan). Så om han kommer rullandes på sin 06a och dom vill kolla upp hans hoj pga hans mellankort så kommer dom se att den är inom gränsen på 21 kW. Däremot om en med 660 03a kommer och skiter i att omregga den med strypning så kan han få lite större problem om han möter fel snut.
 
Last edited:

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Lidingö
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
ja du har rätt när det gäller effekten i motorn och det är sant att den blir felreggad när man kör utan strypning. Det jag menade är att man behöver inte göra sig besväret att strypa och omregistrera 05an och uppåt. Den är färdig strypt på pappret så att förhållandet på effekten och vikten blir perfekt för den som kör på A (mellan). Så om han kommer rullandes på sin 06a och dom vill kolla upp hans hoj pga hans mellankort så kommer dom se att den är inom gränsen på 21 kW. Däremot om en med 660 03a kommer och skiter i att omregga den med strypning så kan han få lite större problem om han möter fel snut.

Då är vi på samma sida :). Däremot tror jag inte någon polis börjar räkna kw/kg när det gäller -04. De ser att den är under 25kw, det lär räcka, men visst finns alltid risken.
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Däremot tror jag inte någon polis börjar räkna kw/kg när det gäller -04. De ser att den är under 25kw, det lär räcka, men visst finns alltid risken.


Tror nog att du har rätt i det.. men men är det någon som vet om man kan regga ner den med ett par kw? för kommer man ner till typ 21 kw så blir det först lägre än 0.16 kw/kg.
Nån som vet hur kan man bär sig åt? eller om det äns går?
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Fyller på med frågan, "och hur mycket kommer det kosta att regga om den?" (vill nämligen veta)
 

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Lidingö
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Fyller på med frågan, "och hur mycket kommer det kosta att regga om den?" (vill nämligen veta)

För att slippa massa jobb så lägg några tusenlappar extra och köp en 05-. Det är iaf mitt tips. Annars är det nog som sagt safe att köra -04 ostrypt också.
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Har ju redan köpt en 04 dock :p hade ingen riktig koll på det då, trodde bara att det va 25kw som gällde för begränsad.
Men men.. blir nog att köra ändå o hoppas på det bästa. :D
 

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Lidingö
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Har ju redan köpt en 04 dock :p hade ingen riktig koll på det då, trodde bara att det va 25kw som gällde för begränsad.
Men men.. blir nog att köra ändå o hoppas på det bästa. :D

Kör så det ryker, det är verkligen en toppenhoj du har köpt, har också haft en 04. Nu är jag dock på jakt efter en 05- pga att den är coolare (enligt mig) och jag vill kunna ha en :tuttar bakom. Annars hade jag lätt köpt en 04 igen då jag tror det är en roligare hoj. Får iaf den känslan men jag blir säkert nöjd med 05 också. Jag har 2 objekt som är intressanta nu och jag lär köpa en inom 1v. Men om det är någon till som vill sälja så får ni gärna skicka PM. Alltid bra med fler alternativ.
 

SPooKY

To slow
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Ktm 660-04 , Honda crf250-04 samt en gul bögpulka
Funderar på att bygga om min till 05ans bak, funkar det med en bakram från 640-05?
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Kör så det ryker, det är verkligen en toppenhoj du har köpt, har också haft en 04. Nu är jag dock på jakt efter en 05- pga att den är coolare (enligt mig) och jag vill kunna ha en :tuttar bakom. Annars hade jag lätt köpt en 04 igen då jag tror det är en roligare hoj. Får iaf den känslan men jag blir säkert nöjd med 05 också. Jag har 2 objekt som är intressanta nu och jag lär köpa en inom 1v. Men om det är någon till som vill sälja så får ni gärna skicka PM. Alltid bra med fler alternativ.

Tog kontakt med en KTM verkstad i Linköping angående det där med att man inte får skjutsa på 04'n.. han sa så att det är rätt enkelt att regga om den.. allt du behöver är extra fotpinnar monterade på ramen samt intyg från KTM att ramen tål vikten vilket han kunde fixa fram enkelt o gratis.
Har för mig att bilprovningen tog 2-300 för ändringen men inte riktigt säker.

Kan dock inte garantera detta då jag inte gjort det själv men enligt dom var det så pass enkelt.
 

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Lidingö
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Tog kontakt med en KTM verkstad i Linköping angående det där med att man inte får skjutsa på 04'n.. han sa så att det är rätt enkelt att regga om den.. allt du behöver är extra fotpinnar monterade på ramen samt intyg från KTM att ramen tål vikten vilket han kunde fixa fram enkelt o gratis.
Har för mig att bilprovningen tog 2-300 för ändringen men inte riktigt säker.

Kan dock inte garantera detta då jag inte gjort det själv men enligt dom var det så pass enkelt.

Åfan, jag tror dock inte bakramen håller speciellt bra. Väldigt tunn aluminiumram. Kan bli som på Duke II:eek:rna. Den går helt enkelt av :), visserligen gick ramen på Duken alltid av för att det satt skruvar i den som försvagade ramen men iaf. Tror det är dumt att skjutsa med den ramen, men säger KTM annat så hoppas man dom vet.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top