Ktm 660

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
För övrigt, här kommer en liten uppdatering på mitt slutburksprojekt:

Lämnade ju min vackra (ehum) paffmall till en bekant som skulle valsa till plåt och skära ut sidorna åt mig.

Fick idag tillbaka det, och till min förvåning så hade han även sikofalsat plåten och svetsat ihop det!

Imorgon ska jag ut till garaget och börja pilla lite för att se om man skulle få ihop det. Det som ska göras nu är:

-Perforerad plåt som ska användas till att göra ett ovalt innerör.
-Gavlar in och ut ur burken.
-Anslutningsrör.
-Infästning på hojen.
-Lackering.

Så, det är ganska mycket som ska göra, men det är allt sådant jag kan göra själv. Det blir nog bra det här! :D
 

Bifogat

  • Nokia_6600_0071.jpg
    Nokia_6600_0071.jpg
    120.9 KB · Visningar: 85

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Tjena petter har mixtrat lite idag 16/49 satte jag på och fick en toppfart på 142km/h då har jag obestyckad förgasare och trim kam på den reser inte sig i 2an ens. :confused:

Då är det något som är väääldigt konstigt.
Med 16/44 på min, i övrigt original men med Akra-burkar, så reste den sig rappt som tusan i tvåan. Nu med rallykam är den ju ännu rappare, och kommer upp enbart med gas från, säg, 4000rpm och uppåt. Bara att vrida på.

Med 16/49 borde du i princip få tanken i näsan när du gasar i tvåan!
 

Jocke med saxen

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
2006 KTM 625 SMC
Håller med föregående talare. Min 625 fick jag upp genom att "gasa-släppa-gasa" på 2an orginal. Med strypningarna dragna samt rensade pipor så får jag upp den på gas. Tyvär får jag inte upp den på 3an än, men det ska ske med nytt bakdrev. Tänkte gå upp två kugg (från 40 till 42). Men vad tror ni, är det för lite, man kanske ska gå på 44 direkt!?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Håller med föregående talare. Min 625 fick jag upp genom att "gasa-släppa-gasa" på 2an orginal. Med strypningarna dragna samt rensade pipor så får jag upp den på gas. Tyvär får jag inte upp den på 3an än, men det ska ske med nytt bakdrev. Tänkte gå upp två kugg (från 40 till 42). Men vad tror ni, är det för lite, man kanske ska gå på 44 direkt!?

Jag ligger på ca 98kg & jag hade inga problem med att få upp min 625-04 "ostrypt" på bara gas på 2:an med både 16/42 & 17/42 ville inte pressa på 3:a men med ryck så går det men körde det väldigt sällan.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Tjena petter har mixtrat lite idag 16/49 satte jag på och fick en toppfart på 142km/h då har jag obestyckad förgasare och trim kam på den reser inte sig i 2an ens. :confused:

Nu har jag i och för sig endurofälgarna på och dessutom en 625a. Men höll på att slå över häromdan då jag bara gav full gas på 2an. Drevning 16/40.. På trejan måste man dock rycka upp den med den här drevningen.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Toppfarter med några olika varianter av dina drevningar (teoretisk toppfart vid varvstopp på 5ans växel):

Nuvarande, 16/45: 171km/h

17/44: 174km/h (högsta du kan få)
14/49: 137km/h (lägsta du kan få)

Nu vet ju inte jag vad du tycker är "lagom", men om vi säger att du vill ha en toppfart på 150-160 eller så:

16/49: 157km/h
15/49: 147km/h
Fast drevar man för toppfart på knappt 150 vid varvstoppet så ligger man väl på maxeffekten i 120-130 någonstans(beroende på rör och kamaxel)och sen kroknar dom.Kul på gokartbana möjligtvis.
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Fast drevar man för toppfart på knappt 150 vid varvstoppet så ligger man väl på maxeffekten i 120-130 någonstans(beroende på rör och kamaxel)och sen kroknar dom.Kul på gokartbana möjligtvis.

Givetvis.
Med 15/49 och en toppfart vid varvstoppet på 147km/h kommer man ligga i 112km/h vid max effekt, och då utgår jag från effektkurvan på min då den var original bortsett från Akra-slipons. (Max effekt vid 6500rpm.)

Om man aldrig kör mer än på 90-väg, och aldrig kör längre än korta sträckor på nämnda 90-väg, då kan jag nog tänka mig att det är ganska kul. Men annars, njae. :näsblod
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Är det inte ganska dumt att offra körbarhet bara för att kompensera för dålig teknik med att ta upp hojen på bakhjulet? Hålla på att tokdreva en 660 är inte ens skoj på gokartbana, man vill ju ha lite körbart register och inte bara sitta och tokväxla som en liten 2 takts 125a på crossbanan…Slit upp hojen med kroppen istället
BTW, jag vet inte vad felvisningen är på hastighetsmätaren men original 04a kom upp i 199 på mätaren, den kändes surrig redan i bra tempo på 70 väg. Stackars hojar om ni kör inspirerat utanför stan med drevningarna ni föreslår.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det inte ganska dumt att offra körbarhet bara för att kompensera för dålig teknik med att ta upp hojen på bakhjulet? Hålla på att tokdreva en 660 är inte ens skoj på gokartbana, man vill ju ha lite körbart register och inte bara sitta och tokväxla som en liten 2 takts 125a på crossbanan…Slit upp hojen med kroppen istället
BTW, jag vet inte vad felvisningen är på hastighetsmätaren men original 04a kom upp i 199 på mätaren, den kändes surrig redan i bra tempo på 70 väg. Stackars hojar om ni kör inspirerat utanför stan med drevningarna ni föreslår.

Definiera körbarhet tack!

Jag har 14k fram och orginal bak för här i krokarna finns det ändå bara 110-vägar och jag är sällan ens ut på dom. Passar mig utmärkt att slippa vålda upp den på trean och dessutom går det bättre att krypa med den. 660n gillar inte låga varvtal.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Definiera körbarhet tack!

Jag har 14k fram och orginal bak för här i krokarna finns det ändå bara 110-vägar och jag är sällan ens ut på dom. Passar mig utmärkt att slippa vålda upp den på trean och dessutom går det bättre att krypa med den. 660n gillar inte låga varvtal.

Med ett 14 drev fram så har du ändrat 2 kugg ner fram. Inte en jättestor skillnad, dock större än jag själv uppskattade på gata. Men lägg till ett större bakdrev på det också så tror jag vi pratar samma körbarhet. Det låter som att vissa gått upp 9 kugg bak och 2 ner fram och då kan inte de första växlarna vara mycket att använda. Visst, man får upp hojen på gas på 5an men utväxlingen motsvarar 3an så inget är vunnet…
 

speedruch

mano
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Värmdö
Hoj
none
Bytte idag till ett 15 drev fram. Hade original innan (16/38) Lättare att slanga men fortfarande möjligt att köra 130 utan att tok-varva:)
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Hur ofta brukar ni motorbromsa med era 660:s ?

Det känns som att den tar skada eller nått....men de kanske bara är en känsla jag har. :va
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Hur ofta brukar ni motorbromsa med era 660:s ?

Det känns som att den tar skada eller nått....men de kanske bara är en känsla jag har. :va

Ligga i 120 och lägga i 2an = ruggigt effektiv motorbromsning:yoparty

Nä men det är absolut inga problem:tummenupp
 

TigerSWE

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CBR 600RR, tidigare #KTM 660SMC -05#
Tja! Ingen som bytt ut sin framlampa till ngn bättre lampa? Är det h1s den heter? Svårt att byta till ngt kraftigare när man inte har ngt batteri som kan driva.
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Jag slår snart sönder hojen:mad: har försökt att få av tändhatten i 30 minuter nu, och känner mig som en Idiot att jag inte får av den:huvet,
prövat med diverse tänger, men vågar inte ta i för hårt, och Ja jag drar Rakt upp.. Börjar fundera om förra ägaren gått lös med super lim på hojen :va

Någon som har något tips? :Bugar:rolleyes:
 

Oblic

Skulle inte tro så värst
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
Z750
Jag slår snart sönder hojen:mad: har försökt att få av tändhatten i 30 minuter nu, och känner mig som en Idiot att jag inte får av den:huvet,
prövat med diverse tänger, men vågar inte ta i för hårt, och Ja jag drar Rakt upp.. Börjar fundera om förra ägaren gått lös med super lim på hojen :va

Någon som har något tips? :Bugar:rolleyes:

Använd snöre, trä runt snöret runt hatten och försök få ett bra drag uppåt :tummenupp
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top