Ktm 660

Davve23

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Sandviken
Hoj
Snart en R1
äre någon som vet när man bör byta kolv? timmar? mil? min har gåt över till 1500 mil nu. byte kjedja och ringar på den i vintras men börjar fundera över om inte kolven kanske skulle vart med på den renoveringen också? :S
 

xever

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Skånes Fagerhult (HBG)
Hoj
Kawasaki Ninja 636, Husaberg 650
Om du redan har massor med drev så är det bara att pröva sig fram, ingen kan säga vilken drevning du kommer tycka blir bäst.

Själv kör jag på 15/42 och det funkar till vardagligt bus och goa landsvägar:)



Okej får väll testa mig fram vad är bäst för hojen byta fram eller bak drev? tack för svar :tummenupp
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Okej får väll testa mig fram vad är bäst för hojen byta fram eller bak drev? tack för svar :tummenupp

Har för mig att jag kör på 15/40 vilket duger finfint för bus, landsväg och bana :tummenupp

Vet inte vad toppfarten ligger på, men säkert över 160.
Inga problem att dra upp den på slangen i 3an :)
 

TigerSWE

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CBR 600RR, tidigare #KTM 660SMC -05#
Hej!

ska besikta min hoj nu innan den 31aug, och har en liten fråga där jag har acra slip-on, är det något problem att besikta med de?även fast jag sätter i db killers? om nu det är problem är det meckigt att shifta till orginal?
 

xever

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Skånes Fagerhult (HBG)
Hoj
Kawasaki Ninja 636, Husaberg 650

xever

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Skånes Fagerhult (HBG)
Hoj
Kawasaki Ninja 636, Husaberg 650
Min 660 har gått 1260 mil, när ska nästa service vara gjord?
Och vad är de som ska bytas/göras på den?
Hej

Enligt service boken Olja och filter efter 25h / 250 mil Ventiler ska ställas vid 500 mil eller efter varje säsong jag kör dock tätare olje och filter byte och ställer ventilerna långt innan 500 mil mvh:tummenupp
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
hej har en ktm 660 -04 som jag skulle vilja dreva om lite. Där satt 45 bak 16 fram men cyklen har en alldeles för hög toppfart. Vilka drev ska jag gå ner till? har både 14,15,16,17 fram samt 44,45,49 bak Har en ny kedja på 118 länkar. mvh Jocke

Toppfarter med några olika varianter av dina drevningar (teoretisk toppfart vid varvstopp på 5ans växel):

Nuvarande, 16/45: 171km/h

17/44: 174km/h (högsta du kan få)
14/49: 137km/h (lägsta du kan få)

Nu vet ju inte jag vad du tycker är "lagom", men om vi säger att du vill ha en toppfart på 150-160 eller så:

16/49: 157km/h
15/49: 147km/h

Generellt brukar man ju säga att det är bättre att byta bak än fram, då ett mindre drev fram ger en mycket snävare sväng för kedjan att följa, men det vet jag faktiskt inte hur mycket man egentligen behöver bry sig om.
 

xever

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Skånes Fagerhult (HBG)
Hoj
Kawasaki Ninja 636, Husaberg 650
Toppfarter med några olika varianter av dina drevningar (teoretisk toppfart vid varvstopp på 5ans växel):

Nuvarande, 16/45: 171km/h

17/44: 174km/h (högsta du kan få)
14/49: 137km/h (lägsta du kan få)

Nu vet ju inte jag vad du tycker är "lagom", men om vi säger att du vill ha en toppfart på 150-160 eller så:

16/49: 157km/h
15/49: 147km/h

Generellt brukar man ju säga att det är bättre att byta bak än fram, då ett mindre drev fram ger en mycket snävare sväng för kedjan att följa, men det vet jag faktiskt inte hur mycket man egentligen behöver bry sig om.

Okej Mkt bra svar :tummenupp då e det bara ut i garaget nu och slänga på 15/49 Tack så mkt :banana
 

pansarvagnen

BRRAAAAAAAAAAAP!!!
Gick med
17 Mar 2003
Ort
på en ö...
Hoj
monark
Hej!

ska besikta min hoj nu innan den 31aug, och har en liten fråga där jag har acra slip-on, är det något problem att besikta med de?även fast jag sätter i db killers? om nu det är problem är det meckigt att shifta till orginal?

Besiktigade min förra veckan med akra och db-killers utan problem!:tummenupp
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Toppfarter med några olika varianter av dina drevningar (teoretisk toppfart vid varvstopp på 5ans växel):

Nuvarande, 16/45: 171km/h

17/44: 174km/h (högsta du kan få)
14/49: 137km/h (lägsta du kan få)

Nu vet ju inte jag vad du tycker är "lagom", men om vi säger att du vill ha en toppfart på 150-160 eller så:

16/49: 157km/h
15/49: 147km/h

Generellt brukar man ju säga att det är bättre att byta bak än fram, då ett mindre drev fram ger en mycket snävare sväng för kedjan att följa, men det vet jag faktiskt inte hur mycket man egentligen behöver bry sig om.


Har du mätt upp det själv eller räknat på det?

Kollade på http://www.gearingcommander.com/ och fick upp helt andra siffror.

Tex, 16/49: 132.9km/h
Vet dock inte exakt hur bra gearingcommander räknar, räknade dock på en 640 lc4, för det var den enda som fanns.
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Har du mätt upp det själv eller räknat på det?

Kollade på http://www.gearingcommander.com/ och fick upp helt andra siffror.

Tex, 16/49: 132.9km/h
Vet dock inte exakt hur bra gearingcommander räknar, räknade dock på en 640 lc4, för det var den enda som fanns.

Använder ett Excel-dokument som heter Gearing där man matar in all fakta om hojen, exempelvis utväxlingarna på de olika växlarna, max varv, hjulstorlek osv, och sedan ger den hastigheterna vid olika scenarier (max varv, max effekt, min varv osv.).
Stämmer bra överens på min hoj iaf.

Edit: Kollade på Gearingcommander, och vilket maxvarv ställde du hojen på? Matar jag in 8500 som maxvarv får jag samma siffror som jag angav.

hur funkar det att ligga i 110 med 16/49? känns det som att man plågar motorn?

Jag tycker nästan det känns som att "plåga" motorn i 110km/h med min, och då har jag 16/44. Ska jag köra längre sträckor brukar jag sällan ligga högre än 100 iaf, men sen tycker jag allmänt inte om att varva heller.

Du skulle ligga på ca 6000rpm iaf, sen om det är att "plåga" eller inte är ju upp till dig. :)
 
Last edited:

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Hej

Enligt service boken Olja och filter efter 25h / 250 mil Ventiler ska ställas vid 500 mil eller efter varje säsong jag kör dock tätare olje och filter byte och ställer ventilerna långt innan 500 mil mvh:tummenupp

Okej så de finns ingen strikt regel som säger att man typ vid 1500mil ska byta kolv eller nått sånt som de fanns på 125:an?
Ska lämna in min pga har upptäckt ett läckage, då tänkte jag låta dom göra lite service också...:(

Besiktigade min förra veckan med akra och db-killers utan problem!:tummenupp

Samma här. :tummenupp
 
Last edited:

Rolfmeister

Medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
2013, Kawasaki zx6r
Är det någon som kan tipsa om ett schysst beggat slip on till 625 smc -04 som är till salu?

Jag vill bli av med "ärtbössan" nu!

(med ärtbössa menar jag att det som sitter på nu är helt tomt)
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Det är många som skriver om att man kan gasa upp 660 på 3, 4 och en del även på 5:an.

Jag kan bara gasa upp min på 2:an i ca 50Km/h. Har det med teknik att göra? Kan jag få lite tipps på hur man gör om man vill ha upp den på 3:an.

Stå, sitta, fart, rycka, släppa av och full gas? Förklara i detalj hur ni gör.
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Hej!

ska besikta min hoj nu innan den 31aug, och har en liten fråga där jag har acra slip-on, är det något problem att besikta med de?även fast jag sätter i db killers? om nu det är problem är det meckigt att shifta till orginal?
Jag har ingen aning om det kommer bli ett problem, annars tar de MAX 5 minuter att byta, gjorde de senast för en timme sen på min:)
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Det är många som skriver om att man kan gasa upp 660 på 3, 4 och en del även på 5:an.

Jag kan bara gasa upp min på 2:an i ca 50Km/h. Har det med teknik att göra? Kan jag få lite tipps på hur man gör om man vill ha upp den på 3:an.

Stå, sitta, fart, rycka, släppa av och full gas? Förklara i detalj hur ni gör.

Har väldigt svårt att tänka mig att folk verkligen kan "gasa" upp hojen på bakhjulet i en högre växel än 3an om de nu inte drevat om den ala pizzadrev.
Min hoj har rallykam (mera botten) och 16/44-drevning vilket gör den ganska rapp, och den skulle jag säga att går att gasa upp i 3an, men det är gränsfall. Om jag ger fullt vid precis rätt, alternativt slår av och på, så kommer den nog upp, men inte en chans att den gör det på högre växlar.

Jag tror att folk skulle behöva lära sig skillnad på "kommer upp på gas" och "kommer upp m.h.a. gas och kroppen". Ger jag gas och använder kroppen samt ett ryck i styret kommer den upp i 5an utan problem.

Tror aldrig jag kört en hoj som kommit upp på "bara gas" i högsta växeln, kanske min Honda CR500, men vanliga gathojar? Inte en chans.

Bästa tekniken att få upp den? Då skulle jag rekommendera att du lär dig koppla upp den. Mera kontrollerat än så går det inte att få.
Stå är annars enkelt, eller rycka och gunga till med hela kroppen samtidigt som du ger gas. Men som sagt, kopplingen är din vän. :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top