Ktm 660

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
skall vara gaffelolja, inte bromsolja....bromsoljan (vätskan) har andra egenskaper och är mer trög.

men dina symptom tyder på att det finns en luftbubbla, troligen i slavcylindern.

Kan även vara så att just din hoj tagit skada av problemet så att du behöver renovera huvudcylindern.
 
Last edited:

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
skall vara gaffelolja, inte bromsolja....bromsoljan (vätskan) har andra egenskaper och är mer trög.

men dina symptom tyder på att det finns en luftbubbla, troligen i slavcylindern.

Kan även vara så att just din hoj tagit skada av problemet så att du behöver renovera huvudcylindern.

Okej, då ska jag byta till gaffelolja imorrn och testa igen. Hoppas jag slipper renovering, men det är väl inte så avancerat?!
 

torpa

Kick är manligt
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Mariestad
Hoj
Ktm 660 smc -04, Yamaha xt 600 -90
Bytte ut mot vanlite bromsolja, borde ju funka lika bra tänkt jag. Det gjorde det ett kort tag. Sen blev den likadan med skillnad att den stannar halvvägs ut hela tiden. Sen efter många mil så kom handtaget ut efter lite tomgångskörning med kopplingen inne, för att omedelbart fösvinna igen.
Kan det vara luft kvar i systemet? Handboken rekommenderar oljebyte, och att det kan bero på luft i systemet...

Antagligen har dina gummipackningar i cylindern gått sönder nu eftersom det ABSOLUT inte får vara vanlig bromsvätska av mineraloljetyp i kopplingen packningarna sväller som blöta svampar och till slut löses upp.

Det finns en hydralvätska på biltema som är till citroens hydraulsystem för nivåreglering den kan du använda eller också köpa Magura Blood men den är väldigt dyr.

Prova med att köra igenom systemet med rätt vätska ett par gånger och se om det blir bättre men ja skulle nog nästan tro att gummipackningarna är skrot men du kan ju ha tur, lycka till.
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Antagligen har dina gummipackningar i cylindern gått sönder nu eftersom det ABSOLUT inte får vara vanlig bromsvätska av mineraloljetyp i kopplingen packningarna sväller som blöta svampar och till slut löses upp.

Det finns en hydralvätska på biltema som är till citroens hydraulsystem för nivåreglering den kan du använda eller också köpa Magura Blood men den är väldigt dyr.

Prova med att köra igenom systemet med rätt vätska ett par gånger och se om det blir bättre men ja skulle nog nästan tro att gummipackningarna är skrot men du kan ju ha tur, lycka till.

Bytte till gaffelolja idag, blev bra mycket bättre, men inte 100. 80-90 kanske
 

torpa

Kick är manligt
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Mariestad
Hoj
Ktm 660 smc -04, Yamaha xt 600 -90
Bytte till gaffelolja idag, blev bra mycket bättre, men inte 100. 80-90 kanske

Va gött då kanske packningarna har klarat sig, men kör igenom systemet ett par gånger så att du blir av med all bromsvätska.
Har hört att det funkar med gaffelolja men har aldrig prövat själv, se till bara att den inte är mineraloljebaserad.
 

torpa

Kick är manligt
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Mariestad
Hoj
Ktm 660 smc -04, Yamaha xt 600 -90
Va gött då kanske packningarna har klarat sig, men kör igenom systemet ett par gånger så att du blir av med all bromsvätska.
Har hört att det funkar med gaffelolja men har aldrig prövat själv, se till bara att den inte är mineraloljebaserad.

Rättelse vätskan som du ska ha i kopplingen kan vara av mineraloljetyp men ej mineralolja i bromsen och ej bromsvätska i kopplingen.
Sorry skyller på trötthet efter en massa mc åkande:huvet
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Någon annan 660-förare som ska till Sviestad på SMCkurs till helgen?

Jag o Mark åker upp nu på Lördag.
 

xever

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Skånes Fagerhult (HBG)
Hoj
Kawasaki Ninja 636, Husaberg 650
Tjena Har fått lite problem med min ktm 660 -04. Tror det har ngt med förgasaren att göra, chokar jag den så går den mycket bättre tror helt enkelt att den inte får tillräckligt med soppa. Inget alls krut i hojen längre. Är inte så kunnig inom ktm 660 så all hjälp är till hjälp mvh Jocke
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Tjena Har fått lite problem med min ktm 660 -04. Tror det har ngt med förgasaren att göra, chokar jag den så går den mycket bättre tror helt enkelt att den inte får tillräckligt med soppa. Inget alls krut i hojen längre. Är inte så kunnig inom ktm 660 så all hjälp är till hjälp mvh Jocke

Min hojj hade dom tendenserna för ett tag sen + att den var väldigt svårstartad.
Jag justerade ventilerna och gjorde rent munstycket i förgasaren och det blev en helt annan hojj att köra, bra mycket piggare och startar alltid på max 4 kick (oftast första eller andra).
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Jaha, då har projekt 660 fortsatt lite idag.

När jag var ute och körde med en polare förra ledigheten så vibrerade ju en av mina Biltema-blinkers av. Så idag började jag med att beställa nya, se första bilden.

Därefter åkte jag ut till garaget och började projekt "hjulhus-ljuddämpare".
Mallade ihop något i papp och tog några bilder, för att sedan överlämna mallen till en bekant som ska valsa plåten och skära ut bitarna åt mig. Sen ska jag pussla och svetsa själv och förhoppningsvis få ihop något av det. :tungan

Kul att titta på bilderna under tiden, jag giller verkligen hur slank hon blir om stjärten. Morr! :tuttar

Vad säger ni grabbs (och flicks?)?
 

Bifogat

  • 15-983.jpg
    15-983.jpg
    55.8 KB · Visningar: 77
  • Nokia_6600_0061.jpg
    Nokia_6600_0061.jpg
    93.8 KB · Visningar: 135
  • Nokia_6600_0063.jpg
    Nokia_6600_0063.jpg
    112 KB · Visningar: 123
  • Nokia_6600_0064.jpg
    Nokia_6600_0064.jpg
    110.7 KB · Visningar: 134

xever

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Skånes Fagerhult (HBG)
Hoj
Kawasaki Ninja 636, Husaberg 650
Min hojj hade dom tendenserna för ett tag sen + att den var väldigt svårstartad.
Jag justerade ventilerna och gjorde rent munstycket i förgasaren och det blev en helt annan hojj att köra, bra mycket piggare och startar alltid på max 4 kick (oftast första eller andra).

Okej ska riva förgasaren idag och ställa ventilerna min cykel är oxå väldigt svår startad tack för hjälpen hoppas det hjälper :brinnerup
 

Flawlesswish

Posör
Gick med
13 May 2008
Ort
Vimmerby
Hoj
Aprilia RSV 1000R -05
Sitter o tittar lite på KTM 660 o har lite frågor... Hur är den gentemot husaberg fs650? mycke tyngre o klenare?

Vad är effekten / vridet "ostrypt"?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Sitter o tittar lite på KTM 660 o har lite frågor... Hur är den gentemot husaberg fs650? mycke tyngre o klenare?

Vad är effekten / vridet "ostrypt"?

660n släpar på närmare 20kg extra, och har väl någon kuse mindre på bakhjulet. Husorna är snygga som fasen tycker jag då de är så slanka och luftiga, 660n ser ut som klump i jämförelse.
Dock älskar jag min 660-maskin över en Husa 650 vilken dag som helst. Husorna behövs varvas mera och har inte alls samma bottenregister tycker jag, och sådant gillar jag. Är man en sån som gillar att varva skiten så är nog en Husa bättre.

Husan är lättare att busa runt med då den är så lätt, men KTMen vinner om man vill åka lite drägligare.
Husan känns mera som man sitter "i" hojen och kör, KTMen är man mera "på" hojen. Jag gillar den känslan bättre (sen är jag ju väldigt lång också, känns fel att sitta "i"), men Husan är antagligen mycket mera lättkörd på bana.

Sen tycker jag KTMen är trevligare att starta också, annorlunda kick och lättare att hitta läge om man frågar mig. Har dock aldrig ägt en Husa men ändå kört en del med mina 3 polares Husor.

Husan har ju fördelen att du lätt kan byta till endurohjul om du vill ut i skogen/på isen, lite svårare att hitta fälgar och bromsar till 660n.

Har du några specifika frågor?
 

Flawlesswish

Posör
Gick med
13 May 2008
Ort
Vimmerby
Hoj
Aprilia RSV 1000R -05
Lutar nog åt en 660 då för min del... Att hitta en husa i godkänt skick är svårt som bara faaaaaaaan har jag märkt. Så lutar åt en 660 i drägligt skick, O bra botten register är verkligen välkommet!

Nästa fråga är, Är 660 Ktm's värsta supermotard? Vikt / effekt mässigt räknat?

Kan väl tänka mig att "super dukes" räknas som värstingar men d e juh äckligt stora o tunga. Vill ha ett litet kraftpaket som jag kan köra vart jag vill med...
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Lutar nog åt en 660 då för min del... Att hitta en husa i godkänt skick är svårt som bara faaaaaaaan har jag märkt. Så lutar åt en 660 i drägligt skick, O bra botten register är verkligen välkommet!

Nästa fråga är, Är 660 Ktm's värsta supermotard? Vikt / effekt mässigt räknat?

Kan väl tänka mig att "super dukes" räknas som värstingar men d e juh äckligt stora o tunga. Vill ha ett litet kraftpaket som jag kan köra vart jag vill med...

525an finns ju med...
 

Jocke med saxen

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
2006 KTM 625 SMC
..............
Husan har ju fördelen att du lätt kan byta till endurohjul om du vill ut i skogen/på isen, lite svårare att hitta fälgar och bromsar till 660n.....

QUOTE]

Har ett par enduro fälgar till salu om någon skulle vara intresserad. Har haft dem på min 625a -06, så de passar de flesta KTMer efter -03.
Jag har använt dem med befintlig motard skiva, alltså inte den lilla enduro skivan, då krävs en liten mod, men inget stort ingrepp.
Fälgarna är Excel i ruggigt fint skick (komplett med axlar o distanser). Däcket fram är jäkligt bra, bak helt slut.

Om ngn är sugen så kan ni ju lämna ett spår i tråden.

//Jocke
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top