Ktm 660

mr_hman

Köra bil är sista utvägen!!!
Gick med
13 May 2005
Ort
I Hembyn
Hoj
Trajja Scrambler
Kopplingslagret har jag sett skrivas om då och då.. Vilket lager är det och hur kollar man det???... Min 660 sjunger lite på vänstersidan,, kanske ide att kolla upp lagret innan säsongen..
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag hade en rasad koppling runt 150-200 mil, gick på garantin. Började låta riktigt illa (knackande ljud).
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
mr_hman skrev:
2042138 Kopplingslagret har jag sett skrivas om då och då.. Vilket lager är det och hur kollar man det???... Min 660 sjunger lite på vänstersidan,, kanske ide att kolla upp lagret innan säsongen..

hö. sida.
 

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RF 900R
Tänkte gå lös med loctite på min 660. Vilka skruvar är det som brukar försöka smita?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
mr_hman skrev:
2042138 Kopplingslagret har jag sett skrivas om då och då.. Vilket lager är det och hur kollar man det???... Min 660 sjunger lite på vänstersidan,, kanske ide att kolla upp lagret innan säsongen..

Om lagret har gått, kommer du att hitta lite grövre metallflis på magneterna än vanligt. På min maskin märktes inget vid körning, utan det var vid en rutinservice innan banåkning som det uppdagades (tur jag hade reservhoj då :) ).

Lagret sitter inne bakom kopplingskorgen - den kan du lyfta ur helt om du lägger ner hojen på höger sida. Lättare iofs om du tappat ur oljan, men inte helt nödvändigt. Du behöver en ny packning för sidokåpan vid återmontering.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
motardnisse skrev:
2041314 Håller med TomK, annars är 625 är jäkligt bra allround hoj. Ge ett bud på 45K eller lägre och köp TomK,s sebring dämpare så får du riktig sång och sälj effektdämparen som sitter på hojen.

Du kan ju kolla om denne har bytt kopplingslagret som har en förmåga att lägga av på LC4 speciellt 625 då..

Tror 625 -02 ingick i kontroll av dåliga styrkronor som KTM hade problem med, men det lär vara kollat antar jag.

Klotningar: Nja allt som är dyrt på hojen såsom sving, ram, gaffel byts inte ut pga lite smårepor. hjulaxlar har en förmåga att bli lite skrapade samt handtagsskydden men inga problem i sig. Kolla det vanliga såsom att hjulen spårar om du är osäker. Kolla styret men magura styren är rätt hårda.


Tack för tipsen. :tummenupp

Jag bjöd 45k, men han släpper inte den för under 47k med "billigaste 625 på blocket" som argument. Vad ska man göra?

Hur kollar jag styrkrona samt kopplinglager?

Och vad kostar ett "riktigt" effektblås? Sebring?

/SM-nooben

0065290938.jpg
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Zee skrev:
2045983
Jag bjöd 45k, men han släpper inte den för under 47k med "billigaste 625 på blocket" som argument. Vad ska man göra?

Hur kollar jag styrkrona samt kopplinglager?

Och vad kostar ett "riktigt" effektblås? Sebring?

Tja, den billigast 625:an just nu som är motardkittad. Men det finns en för 43 tusen som är enduromodell och som inte alls gått lika långt. Iofs då med tillkommande kostnad för motardkit. Slå till om den känns rätt, annars är det bara att vänta så dyker det nog upp någon för en billigare slant (redan för ett par år sedan kunde man köpa en -02 för dessa priser med lite tur).

Kvitton eller motsvarande (t.ex. servicehäfte) som bekräftar byte av styrkronan och kopplingslagret är ju trevligt. Kronan ska ha bytts på garanti under 02-03 av alla seriösa handlare. Annars får man höra med säljaren och försöka bilda sig en uppfattning om hur det ligger till. Jag minns inte om det fanns instämplat något på de nya styrkronorna som visade att de var OK (någon annan kanske kommer ihåg ?). Kopplingslagret ser man om man öppnar motorn och tar ur kopplingen - det nya ska _inte_ vara ett s.k. rysslager (med små bokstäver som ser ut som ryska). Det kan man ju låta byta eller kolla upp själv om inte annat, efter köp.

Ett helsystem för 625:an går i runda slängar på ca 10.000 och uppåt, beroende på märke och modell. Bara slipon är billigare, men ger förstås inte riktigt samma effektvinst. Eller så köper du ett begagnat (jag vet en som har ett liggandes ;) ).
 

Frosth

www.frosth.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen just nu
OK, om man har en helt ny 660 (inte en mil på mätaren alltså) ska man köra in den med originaldämparna eller är det skit samma om man byter?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Zee skrev:
2045983

Och vad kostar ett "riktigt" effektblås? Sebring?

/SM-nooben[/IMG]

Ett riktig helsystem ligger som TomK sade på 10000:-
Kan intyga att det som TomK har låter jäkligt fint, fick ett smakprov av Ragnar
på Lelles för många år sedan från ett sådant. Tyvärr hade jag inga pengar men annars hade jag köpt det garanterat.

KTM brukar det rassla om motorn mm men du kör ett tydligt ljud när du drar in kopplingen samt släpper den. Hör med en lokal KTM handlar om de minns vila styrkronor det gällde. Ang att han inte vill släppa den för mindre än 47K, ha is i magen för sommaren har inte börjat och det kommer garanterat komma fler till försäljning! Det är du som har pengarna han vill ha.....

MjO skrev:
2046398 OK, om man har en helt ny 660 (inte en mil på mätaren alltså) ska man köra in den med originaldämparna eller är det skit samma om man byter?

Bara du kan hålla gashanden i styr så borde det inte vara några problem. Inga tokvarvningar samt segdragningar så kommer den bli fin fin om man vill ha den bra i längden!
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
MjO skrev:
2046398 OK, om man har en helt ny 660 (inte en mil på mätaren alltså) ska man köra in den med originaldämparna eller är det skit samma om man byter?
Då måste du väl bestycka om förgasaren också, annars går den väl inte helt rent?

/N
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
motardnisse skrev:
2046428 Ett riktig helsystem ligger som TomK sade på 10000:-
Kan intyga att det som TomK har låter jäkligt fint, fick ett smakprov av Ragnar
på Lelles för många år sedan från ett sådant. Tyvärr hade jag inga pengar men annars hade jag köpt det garanterat.

KTM brukar det rassla om motorn mm men du kör ett tydligt ljud när du drar in kopplingen samt släpper den. Hör med en lokal KTM handlar om de minns vila styrkronor det gällde. Ang att han inte vill släppa den för mindre än 47K, ha is i magen för sommaren har inte börjat och det kommer garanterat komma fler till försäljning! Det är du som har pengarna han vill ha.....


Kanske borde satsa på denna ist?
http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?cid=1938841&look=mc

Verkar vara bra pris iaf. Står dock inte mil-tal.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
MjO skrev:
2046473 Inte bara för slipon eller?

Jo, ombestyckning även för ett slipon. Det andas lite bättre, så du behöver feta på förgasarinställningarna. Nog för att det går att köra den ändå, men det är inte bra i längden med en maskin som går alldeles för magert (och de brukar vara magert ställda redan från fabrik pga avgasgrav).
 

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RF 900R
SVooSh skrev:
2042715 Tänkte gå lös med loctite på min 660. Vilka skruvar är det som brukar försöka smita?


Jag tolkar frånvaron av svar som att det gäller alla skruvar :hihi

Edit: Såg inte att du svarat Långa Farbrorn :pannkyss
 

Frosth

www.frosth.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen just nu
TomK skrev:
2046564 Jo, ombestyckning även för ett slipon. Det andas lite bättre, så du behöver feta på förgasarinställningarna. Nog för att det går att köra den ändå, men det är inte bra i längden med en maskin som går alldeles för magert (och de brukar vara magert ställda redan från fabrik pga avgasgrav).

Hmm, hur krångligt är detta om man inte skruvat så mycket förut på KTM :)
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top