Ktm 660

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
vart måste man göra hålet sa du? vart sitter gummitätningen?
har lika dant lock, hojen stannade när jag hade tankat fullt. var tvungen att skruva av och skruva på, sen funkade det bra igen.

Tar du ur gummitätingen från locket så ser du ett litet hål. gör ett likadant på andra sidan så ska det funka. Det verkar vara för tätt. På originalgummitätningen så är det två hål.
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Angående tanklocken så är det ett standardfel. Fick ett nytt tanklock på garantin men det är inte locket som är bekymmret. Det är tanken.

Så strunta i att köpa ett nytt orginal-lock. Ett eftermarknadslock kanske sitter åt bättre, det vet jag inget om.

Min lösning var att dra två varv med eltejp över gängorna på tanken. Sen satt orginallocket perfekt. Inget läckage. Förens man spillt lite för mycke soppa på tejpen så limmet gojsat till sig och släppt... Men det är varken jobbigt eller dyrt att trycka dit två varv med tejp igen.

Man kan säkert göra en avancerad lösning med nån tätning som tål soppa osv men de arbetet orkade jag inte engagera mig i eftersom eltejpen typ höll en hel säsong om man inte drällde så mycket med soppan.

/Lucky9
 

tobbebrynas

saibot
Gick med
17 Jan 2006
Ort
eskilstuna
Hoj
ktm 660 -04
mätaren!

tja grabbar, jag har lite problem med min hastighetmätare den hoppar som faaaan mellan hastigheterna sen lägger den ner totalt ibland o sen hoppar den i gång efter nån km.
givaren som sitter vid bromsoket sitter ca 2 mm i från skivan borde väl vara lagom?:confused:
//tobbe
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
tja grabbar, jag har lite problem med min hastighetmätare den hoppar som faaaan mellan hastigheterna sen lägger den ner totalt ibland o sen hoppar den i gång efter nån km.
givaren som sitter vid bromsoket sitter ca 2 mm i från skivan borde väl vara lagom?:confused:
//tobbe

verkar som givaren e trasig eller att magneten har flyttat på sig
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
tja grabbar, jag har lite problem med min hastighetmätare den hoppar som faaaan mellan hastigheterna sen lägger den ner totalt ibland o sen hoppar den i gång efter nån km.
givaren som sitter vid bromsoket sitter ca 2 mm i från skivan borde väl vara lagom?:confused:
//tobbe

Kabeln är inte trasig?
Glappkontakt kanske?

Min brukar också hoppa lite mellan hastigheter men det har nog mer att göra med att framhjulet titt som tätt är uppe i luften :tungan
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Var köper jag ett nytt bakdäck billigast?
Skulle vilja ha det som sitter som orginal, alltså Pirelli MT60 160/60 17"
Min lokala ktm-mek vill ha 2100:- med montering om jag kommer in med hjulet löst. Är det ett bra pris?

Är det någon som har något annat däck att tippsa om, men det måste passa med mitt framdäck som fortfarande är orginaldäcket.
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
har du fortfarande orginaldäcket kvar på en -04?
inte måmga mil om dagen där då.:D
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
har du fortfarande orginaldäcket kvar på en -04?
inte måmga mil om dagen där då.:D

Den är uttagen -06 och det har varit "superslicks" på den när jag köpte som andra ägare, och när dom tog slut satte jag på org-däcken som knappt va använda igen.

Men det är sant, så många mil blir det tyvärr inte. Hojen funkar mer som en snygg tavla i garaget :)
 
Last edited:

wix

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2009
Ort
norrtälje
Hoj
ktm 660 -04
är de jättestor skillnad på ljud om man har en eller 2 ljuddämpare ? jag har en sebring på min och den låter typ 10ggr mer än min polares som har 2st akrapovic :S kanske inte har nån stoppning kvar :p
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
är de jättestor skillnad på ljud om man har en eller 2 ljuddämpare ? jag har en sebring på min och den låter typ 10ggr mer än min polares som har 2st akrapovic :S kanske inte har nån stoppning kvar :p

Kör med 1 st sebring slipon jag också, låter asballt! :D
Tror att acran över huvud taget är lite tystare än sebringen, dock vet jag inte hur skillnaden är med 2 men den borde ju bli lite tystare av det tycker ja


Nån här som har testat 12-44 drevning på en 660? tänkte om det kanske kunde va en lämplig stuntdrevning :)
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Kör med 1 st sebring slipon jag också, låter asballt! :D
Tror att acran över huvud taget är lite tystare än sebringen, dock vet jag inte hur skillnaden är med 2 men den borde ju bli lite tystare av det tycker ja


Nån här som har testat 12-44 drevning på en 660? tänkte om det kanske kunde va en lämplig stuntdrevning :)

med två ljuddämpare blir ljudet tystare än en.

tänk på att för litet drev fram gör att kedjan får en väldigt snäv vinkel, skulle hellgre gå upp fler kugg bak.
 

dannefranken

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2009
Ort
sundsvall
Hoj
yamaha dragstar 1100 bobber
tjo! har problem med att starta min ktm 660.. den vill liksom inte tända till. funderar på om det kan vara tändstiftet som behöver bytas. förstår också att det ligger lite teknik i kickandet, men jag har ju fått igång den innan relativt enkelt. några tips om vad ja kan göra?
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
med två ljuddämpare blir ljudet tystare än en.

tänk på att för litet drev fram gör att kedjan får en väldigt snäv vinkel, skulle hellgre gå upp fler kugg bak.

ah juste det har du rätt i, kanske ska hålla mig till typ 14 i fram då. är ju lite skonsammare iaf

tjo! har problem med att starta min ktm 660.. den vill liksom inte tända till. funderar på om det kan vara tändstiftet som behöver bytas. förstår också att det ligger lite teknik i kickandet, men jag har ju fått igång den innan relativt enkelt. några tips om vad ja kan göra?

Precis köpt hojjen eller? i så fall är det förmodligen tekniken det brister på, jag hade väldiga problem i början :p
Om den inte startat på 2-3 kick är den garanterat sur! Gör då så att du drar ut varmstarten (den röda prylen på förgasaren) Håll in pysen och kicka lungt 10 gånger för att torka upp inne i cylindern, sen börjar du om det hela med att ställa kolven först i rätt läge och sen ge den en stadig kick.
 
Last edited:

dannefranken

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2009
Ort
sundsvall
Hoj
yamaha dragstar 1100 bobber
ah juste det har du rätt i, kanske ska hålla mig till typ 14 i fram då. är ju lite skonsammare iaf



Precis köpt hojjen eller? i så fall är det förmodligen tekniken det brister på, jag hade väldiga problem i början :p
Om den inte startat på 2-3 kick är den garanterat sur! Gör då så att du drar ut varmstarten (den röda prylen på förgasaren) Håll in pysen och kicka lungt 10 gånger för att torka upp inne i cylindern, sen börjar du om det hela med att ställa kolven först i rätt läge och sen ge den en stadig kick.

jo köpte den för ca en vecka sedan, okej okej ska prova de:) men när den är kall hur ska ja gå till väga då? har hört att vissa drar till på gasen någon gång.. att vissa inte behöver använda choken ens..
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
jo köpte den för ca en vecka sedan, okej okej ska prova de:) men när den är kall hur ska ja gå till väga då? har hört att vissa drar till på gasen någon gång.. att vissa inte behöver använda choken ens..

kall: Jag pyskickar den ett varv tills den är i rätt läge sen drar jag ut choken och kickar rejält en gång och den startar alltid på första då.

varm (avstängd nåt imellan 1 sekund till typ en kvart): ut med varmstarten och pyskicka kolven till rätt läge, kicka sedan rejält med varmstarten fortfarande ute och tryck in den genast när den har gått igång annars dör motorn inom ett par sekunder.

halvvarm (en kvart till en timme): Ingen choke eller varmstart bör användas, pyskicka kolven till rätt lägen och kicka sedan rejält fortfarande utan choke o varmstart

Rätt läge för start: Pyskicka till det klickar till i motorn, när du har kommit dit kickar du försiktigt så att motorn rör sig ett steg till framåt, om du hamnat rätt kommer pysen att gå väldigt lätt hela vägen in

obs: rör aldrig gasen när du ska starta din 660! inte innan, inte under start! om man gasar samtigit som man kickar blir den garanterat sur och risken för en kickback är mycket stor! med andra ord glöm gasen helt!
 
Last edited:

dannefranken

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2009
Ort
sundsvall
Hoj
yamaha dragstar 1100 bobber
kall: Jag pyskickar den ett varv tills den är i rätt läge sen drar jag ut choken och kickar rejält en gång och den startar alltid på första då.

varm (avstängd nåt imellan 1 sekund till typ en kvart): ut med varmstarten och pyskicka kolven till rätt läge, kicka sedan rejält med varmstarten fortfarande ute och tryck in den genast när den har gått igång annars dör motorn inom ett par sekunder.

halvvarm (en kvart till en timme): Ingen choke eller varmstart bör användas, pyskicka kolven till rätt lägen och kicka sedan rejält fortfarande utan choke o varmstart

Rätt läge för start: Pyskicka till det klickar till i motorn, när du har kommit dit kickar du försiktigt så att motorn rör sig ett steg till framåt, om du hamnat rätt kommer pysen att gå väldigt lätt hela vägen in

obs: rör aldrig gasen när du ska starta din 660! inte innan, inte under start! om man gasar samtigit som man kickar blir den garanterat sur och risken för en kickback är mycket stor!

okej tack så mycket för dom värdefulla tipsen! kommer nog gå betydligt lättare nu hoppas jag:p bara till att öva, lära känna hojen liksom:) får kliva upp tidigt imorn så man hinner prova lite innan besiktningen! önska mig lycka till hehe!
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
okej tack så mycket för dom värdefulla tipsen! kommer nog gå betydligt lättare nu hoppas jag:p bara till att öva, lära känna hojen liksom:) får kliva upp tidigt imorn så man hinner prova lite innan besiktningen! önska mig lycka till hehe!

Hehe jorå det löser sig ska du se, är alltid lite besvärligt i början innan man kommer in i det.. men jo lycka till me start o besiktning då hehe :banana
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
tjo! har problem med att starta min ktm 660.. den vill liksom inte tända till. funderar på om det kan vara tändstiftet som behöver bytas. förstår också att det ligger lite teknik i kickandet, men jag har ju fått igång den innan relativt enkelt. några tips om vad ja kan göra?

ventiljustering?
 

wix

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2009
Ort
norrtälje
Hoj
ktm 660 -04
Kör med 1 st sebring slipon jag också, låter asballt! :D
Tror att acran över huvud taget är lite tystare än sebringen, dock vet jag inte hur skillnaden är med 2 men den borde ju bli lite tystare av det tycker ja

ja visst låter de coolt men folk hytter med näven och polisen älskar mig :p
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top