Ktm 660

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Kan säkert vara ok kvalitet,men jag tror att en endelad skiva på 320mm för motard kan bli ett problem vid hög belastning och värme:rolleyes:
Borde nog vara flytande centrum på en såå stor skiva.

Såhär har de sett ut länge på de äldre LC4orna (625/640/660). Känns designen igen. Detta är en originalskiva...

58309060000_brakedisc320.jpg
 

Vegaard

Åker hellre än bra...
Gick med
9 Apr 2009
Ort
Götet
Hoj
KTM 660 Aprilia DD
Kände mig redo att riva motorn då det var missljud å så har jag gott om tid. Misstänkte att ramlagret var problemet och visst var det slut..:huvet

Ramlagret på högersida som har gjort sitt, innerringen har havererat.

Konstigt att ens arbetsgivare, SKF, inte kan tillverka lager som håller i in 660.
Får gå å klaga på kollegorna så jag får ett nytt i utbyte.

Nu blir det byte av alla lager i motorn samt genomgång under lupp av alla andra komponenter. Förhoppningsvis har inget annat tagit skada..:gnissla

Någon som vet varför LC4:an har så utsatta ramlager?:va
För det kan ju knappast bero på föraren..:D

Dålig blid, men innerringens yta fått ordentliga uttmatningsbrott över 120grader (vinkel)
 

Bifogat

  • DSC00021.JPG
    DSC00021.JPG
    211.1 KB · Visningar: 119

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Någon som vet varför LC4:an har så utsatta ramlager?:va
För det kan ju knappast bero på föraren..:D

Dålig blid, men innerringens yta fått ordentliga uttmatningsbrott över 120grader (vinkel)

JA det vet jag......

Det som händer när man varvar långt är att veven börjar flexa likt ett hopprep. Då börjar man klämma rullagren så att de havererar....

Detta löses genom att uppgradera till kullager. De tål iof teoretiskt mindre belastning än rullar men i verkligheten håller de längre...
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
vad är det för bakskärm? snygg!

Bakskärmen har jag inte den blekaste vad det är för nån, satt på vid inköp. Inte är det original.. Passar in bra iaf.

Har du mätt i oket så du vet att det finns tillräckligt med gods?

Hörde igår av en att det var VÄLDIGT tunt gods just där. Bättre att ha en distans på axlen som flyttar hela fälgen istället. Sen får man ha en distans bakom bromsskivan oxå. Lite krångel, men bättre det än trasigt bromsok.



KTM 660 -04 original.

Pratat med lite folk som haft såna här hjul på 660, gick bra för dom så ska väl gå bra för mig med får vi hoppas. Flytta hjulet är väl ingen bra idé? Vore ju inga fel om hjulen faktiskt spårar.. :p

Nej, bakskärmen är inte 660 org. Vad det är vet jag däremot inte.
 

Vegaard

Åker hellre än bra...
Gick med
9 Apr 2009
Ort
Götet
Hoj
KTM 660 Aprilia DD
JA det vet jag......

Det som händer när man varvar långt är att veven börjar flexa likt ett hopprep. Då börjar man klämma rullagren så att de havererar....

Detta löses genom att uppgradera till kullager. De tål iof teoretiskt mindre belastning än rullar men i verkligheten håller de längre...

Tackar för svaret:Bugar

Det låter rimligt. Har för mig att det finns olika axeldiametrar på vevaxeln till olika LC-modeller. En tjockare borde således ge mindre problem....

Uppgradering till kullager är detta något som du själv har provat?
Om i så fall menar du ett vanligt spårkullager eller ett dubbelradigt självjusternade lager?

Visst det är skillnad i lastförmåga, både statiskt å dynamiskt. Men jag är mer orolig att utmattnings kapaciteten sjuker avsevärt med ett vanligt spårkullager. Men det har förvisso visats att ett rullager inte håller det heller.

Haveriet kan ju också bero på oljan som jag har kört med, inte värsta racing oljan direkt men ändå innom spec. Kanske blir till att köra på det från nu.
Någon som Du kan rekommendera?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tackar för svaret:Bugar

Det låter rimligt. Har för mig att det finns olika axeldiametrar på vevaxeln till olika LC-modeller. En tjockare borde således ge mindre problem....

Uppgradering till kullager är detta något som du själv har provat?
Om i så fall menar du ett vanligt spårkullager eller ett dubbelradigt självjusternade lager?

Visst det är skillnad i lastförmåga, både statiskt å dynamiskt. Men jag är mer orolig att utmattnings kapaciteten sjuker avsevärt med ett vanligt spårkullager. Men det har förvisso visats att ett rullager inte håller det heller.

Haveriet kan ju också bero på oljan som jag har kört med, inte värsta racing oljan direkt men ändå innom spec. Kanske blir till att köra på det från nu.
Någon som Du kan rekommendera?

Du kan säkert mer om lager än mig....

Men att konvertera till kulor på ena eller båda sidorna är ett vanligt sätt att få Husaberg/KTM 450,525 /LC4 att inte rasa när man varvar långt....

De motorer från KTM som höll sämst 560SMR/610 factory fick kulor på ena sidan direkt från KTM och vips höll grejerna. På KTM språk heter lagret 0625060206 eller så hänger man i ett SKF TMB206/C3 JR2. Detta är dock RFS/Husaberg motorn men samma lagertyp fast med mått för LC4 motorn finnes....

Jag kör själv på Motul värstingolja då den är bäst och jag har turen att få den sponsrad. Skulle jag betala själv blir det OK/Q8 SBK....
 

Vegaard

Åker hellre än bra...
Gick med
9 Apr 2009
Ort
Götet
Hoj
KTM 660 Aprilia DD
Du kan säkert mer om lager än mig....

Men att konvertera till kulor på ena eller båda sidorna är ett vanligt sätt att få Husaberg/KTM 450,525 /LC4 att inte rasa när man varvar långt....

De motorer från KTM som höll sämst 560SMR/610 factory fick kulor på ena sidan direkt från KTM och vips höll grejerna. På KTM språk heter lagret 0625060206 eller så hänger man i ett SKF TMB206/C3 JR2. Detta är dock RFS/Husaberg motorn men samma lagertyp fast med mått för LC4 motorn finnes....

Jag kör själv på Motul värstingolja då den är bäst och jag har turen att få den sponsrad. Skulle jag betala själv blir det OK/Q8 SBK....

Stor tack för hjälpen..!

Då får jag prova med att köpa ett extra kullager och prova, såg att det är monterat så på KTM 560 SMR-06. Känns lättast att bara montera ett i stället för två om man skall få ihop halvorna utan våld -> nytt haveri.

Det får bli Motul 300V 4T 15-50 hädanefter.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Stor tack för hjälpen..!

Då får jag prova med att köpa ett extra kullager och prova, såg att det är monterat så på KTM 560 SMR-06. Känns lättast att bara montera ett i stället för två om man skall få ihop halvorna utan våld -> nytt haveri.

Det får bli Motul 300V 4T 15-50 hädanefter.

Yes det kan vara värt att polera lite på veven också så att det glider ihop utan våld...
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Någon som har koll på vad det är för diameter på den bakre skivan?
En 05:a om det har någon betydelse...

EDIT: 220mm var det visst
 
Last edited:

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Satan så kul det var med endurohjulen på. :Bugar

Till skillnad från en cross/enduro så är ju fjädringen lite hårdare satt på en motard. Går ju helt stört fint på grusvägar, men så fort man kör lite offroad så märktes det ju att det är en motard.. Kan jag justera dämparna lite mjukare? Blir ju aldrig helt bra men lite bättre borde väl gå.

dsc00115yk.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
.. Kan jag justera dämparna lite mjukare?

Ja, absolut kommer så kan då få den bättre.

Men börja med att skriva upp dina nuvarande inställningar innan för du börjar fippla. Dra in skruvarna och räkna hur många klick ut dom är från botten.
Sök på Öhlins hemsida så hittar du bra instruktioner för hur fjädring ska justeras.

Sedan är det bara att skruva på och känna efter, desto mer du skruvar desto mer lär du dig och när(inte "om") du hamnat helt vilse så tar du fram din lapp och skruvar tillbaka till din grundinställning. Och börjar om med dina justeringar men nu med nya erfarenheter i bagaget.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Fy fan vad roligt man kan ha då!!
Varit ute i skogen hela dagen idag :)
 

Bifogat

  • Photo0164small.JPG
    Photo0164small.JPG
    186.9 KB · Visningar: 132

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Har du 21/18 på? Jag har 21/19 på ingång här i veckan. Fick du några problem vid konverteringen?

Jag vet att husorna har lite mindre avstånd till svingen i framkant. 18 är inga problem bak. Hoppas att 19 inte heller är det. Lägger med en bild så du ser vad jag menar.

På bilden ser det ju ok ut, men när man börjar köra tar gummit en annan form.

Hoppas din sving är tillräckligt "djup" eller vad man ska kalla det...
 

Bifogat

  • 7730_162621246742_666791742_3374798_1439399_n.jpg
    7730_162621246742_666791742_3374798_1439399_n.jpg
    53 KB · Visningar: 77

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge, Stockholm, Sweden
Hoj
kotte
Jag vet att husorna har lite mindre avstånd till svingen i framkant. 18 är inga problem bak. Hoppas att 19 inte heller är det. Lägger med en bild så du ser vad jag menar.

På bilden ser det ju ok ut, men när man börjar köra tar gummit en annan form.

Hoppas din sving är tillräckligt "djup" eller vad man ska kalla det...

Förstår din tanke, men en längre kedja borde lösa problemet. Tänkte mest om det var ngt trassel med bromsskivan och orginaloket, har juh läst om folket svarvat distanser hit och dit för att få hjulen att spåra och samtidigt få skiva och ok att lira.

Får se när prylarna kommer!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag vet att husorna har lite mindre avstånd till svingen i framkant. 18 är inga problem bak. Hoppas att 19 inte heller är det. Lägger med en bild så du ser vad jag menar.

På bilden ser det ju ok ut, men när man börjar köra tar gummit en annan form.

Hoppas din sving är tillräckligt "djup" eller vad man ska kalla det...

Det skall inte vara några problem då ett 19" med däck inte är högre än ett 18" med däck då 18" åker med högre däcksprofil...

Är där fler som är sugna på offroadhjul så har jag 2st 18" bakhjul över. Dock inga friska framhjul tyvärr...
 

SPID

Gay Lord, Use Your Power
Gick med
12 Sep 2005
Ort
umeå
Hoj
MOTARD
Ingen som har några isdäck eller dubbdäck som ni vill bli av med?? snön kommer ju snart här uppe
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top