Ktm 660

Gurkslask

Jäämen
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Kalmar
Hoj
KTM690 SMC
Min blev så efter kambyte o nya munstycken, röda spaken på förgasaren funkar fint

/P

Funkade skitbra. Fipplade med den innan men visste inte vilket som var "av o på". men efter man lyssnat på tomgången så förstår man :yoparty . Nu startar den skitfint Tackar och bockar.

Varmchok? är det den röda?

simma lugnt
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tja, blev en mycket nöjd äger till en KTM 660 i helgen och ja jävlar vilken skillnad jämfört med min yamaha xt660x.
Men idag efter jag tankat och skulle få igång hojjen så muttrade den bara lite åt mig, visade ingen livsgnista öht. Är det vanligt att de blir svårstartade när de är varma, och finns det nåt att göra åt det. Tänkte byta tändstift bara för att.

Nån som vet vad det sitter för tändstift i? Fick ingen servicebok med nämnligen.

Simma lugnt

DCPR8 är det som gäller sen väljer du suffix efter plånbok. E är billigast och EIX är dyrast....

Jag har EIX till bra pris om du behöver...

Varmstarten är den röda spaken och den drar man ut så drar den extra luft därigenom och man magrar därmed ut blandningen så det inte surar när man kickar en varm motor.
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Hur många liter rymmer kylaren i 660 -04 ?

Ett snabbt svar tack, det har börjat snöa här uppe och hojen står i ett kallgarage med enbart vatten i kylaren. :död
 
Last edited:

Oblic

Skulle inte tro så värst
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
Z750
Har en -04 som jag ska ta bort toppen på och fixa det klassiska oljeläckage som dom har. Tittar i servicemanualen och det står såhär när man ska ta bort toppen

"When removing cylinder head top section do not chock it"(sida 42 i servicemanualen), vad exakt menar dom med chock? Något annan jag bör vara uppmärksam när jag ta bort den och vad ska man titta på för slitage?

/Robin
 

Vegaard

Åker hellre än bra...
Gick med
9 Apr 2009
Ort
Götet
Hoj
KTM 660 Aprilia DD
Har en -04 som jag ska ta bort toppen på och fixa det klassiska oljeläckage som dom har. Tittar i servicemanualen och det står såhär när man ska ta bort toppen

"When removing cylinder head top section do not chock it"(sida 42 i servicemanualen), vad exakt menar dom med chock? Något annan jag bör vara uppmärksam när jag ta bort den och vad ska man titta på för slitage?

/Robin

Skaka å göra våld för att ta bort toppen!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har en -04 som jag ska ta bort toppen på och fixa det klassiska oljeläckage som dom har. Tittar i servicemanualen och det står såhär när man ska ta bort toppen

"When removing cylinder head top section do not chock it"(sida 42 i servicemanualen), vad exakt menar dom med chock? Något annan jag bör vara uppmärksam när jag ta bort den och vad ska man titta på för slitage?

/Robin


Använd inget övervåld såsom med mejsel, hammar mm. Kör försiktigt med plastklubba.
 

Oblic

Skulle inte tro så värst
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
Z750
Tyckte toppen kom loss ganska fint utan någon hjälp av gummiklubba.

Köpte packningssilikon från biltema och det verkar lira
Fick även bekräftat att det sitter en g1 kamm i min vilket är possitivt :tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00158.jpg
    DSC00158.jpg
    240.5 KB · Visningar: 129
  • DSC00159.jpg
    DSC00159.jpg
    241.4 KB · Visningar: 137
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tyckte toppen kom loss ganska fint utan någon hjälp av gummiklubba.

Köpte packningssilikon från biltema och det verkar lira
Fick även bekräftat att det sitter en g1 kamm i min vilket är possitivt :tummenupp

Det var ju bra, det är från fall till fall.
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Ska jag byta olja nu innan jag ställer av hojen i några månader eller ska jag byta till våren ist? Har inte bytt den på kanske 50mil...
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Det är väl bara att slänga på isdäck och köra vidare :yoparty
Hehe du överlever aldrig Norrland med bara isdäck.:)

Om vi säger att oljan i min hoj har gått 150 mil är de daks att byta den då?
(är nämligen inte säker på hur långt den har gått sen oljebytet:rodnar)



Edit. Vid vilket miltal är det daks att byta oljan med andra ord? :p
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Hehe du överlever aldrig Norrland med bara isdäck.:)

Om vi säger att oljan i min hoj har gått 150 mil är de daks att byta den då?
(är nämligen inte säker på hur långt den har gått sen oljebytet:rodnar)



Edit. Vid vilket miltal är det daks att byta oljan med andra ord? :p

Jorå, allt går om man vill :)

Har du en 04:a så är det 250mils intervall på oljebyten.
Det har nog ingen större betydelse om du byter nu eller till våren...
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Det är väl kanske mer tanke på avlagringar mm, smutsig olja brukar vara agressiv mot andra detaljer vad jag har hört.

Känns inte som att det kan vara någon stor skillnad ändå?

Hojen får ju stå ut med en hel del när man är ute o kör så har svårt att tro att den skulle ta skada om den står oanvänd med lite gammal olja i sig :)
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Anledningen till att jag tänker byta oljan nu är att jag läste att nåns 660 hade rasat i denna tråden och han hade lämmnat in den och dom hade konstaterat att de berodde på att gammla ägaren hade gammal olja i när han övervintrade den så att det hade bildats nått slafs som förstörde nått lager då han startade den igen på våren.

Hehe vet faktiskt inte om det jag skriver är sant men jag råkade snappa upp orden "förra ägaren", "olja" och "avställning" = RAS iaf och därför känns de bättre att byta oljan i år. :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Känns inte som att det kan vara någon stor skillnad ändå?

Hojen får ju stå ut med en hel del när man är ute o kör så har svårt att tro att den skulle ta skada om den står oanvänd med lite gammal olja i sig :)

Alla gör sina val, många båtägaren byter innan vintern också. Jag kommer fortsätta göra det.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top