Ktm 660

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Dyrt?

Kan man inte hänga på kondensatorn under tanken för lite extra kräm vid start?

Nja....

Haken med EXC KTM är att de har växelström på halva elsystemet och likström på den delen som driver startmotorn. Kopplar man då in Xenon på likströmsidan drar man ur batteriet till startmotorn...

På 660 finns där bara växelström så du behöver en voltregulator+fullvågslikriktare från Trailtech. Förutom det behöver du antingen ett batteri (2,5Ah från Biltema fungerar utmärkt) eller en massiv kondensator (säljs även det av trailtech)...

Du kan inte koppla in dig på tändningskondingen då det är en annan del av tändsystemet...

Mitt tips är att ge fan i Xenon om du inte har startmotor...
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Nja....

Haken med EXC KTM är att de har växelström på halva elsystemet och likström på den delen som driver startmotorn. Kopplar man då in Xenon på likströmsidan drar man ur batteriet till startmotorn...

På 660 finns där bara växelström så du behöver en voltregulator+fullvågslikriktare från Trailtech. Förutom det behöver du antingen ett batteri (2,5Ah från Biltema fungerar utmärkt) eller en massiv kondensator (säljs även det av trailtech)...

Du kan inte koppla in dig på tändningskondingen då det är en annan del av tändsystemet...

Mitt tips är att ge fan i Xenon om du inte har startmotor...

Dra ballen i gruset :huvet

Du brukar ha rätt så jag skiter fullständigt att ens kolla upp saken mer. tack för hjälpen!

Har du lätt för att lära när det gäller allt? Jag är imponerad av dina kunskaper.
Hoppas det går lika lätt för dig att lära (tråkiga) saker i skolan ;)
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Nja....

Haken med EXC KTM är att de har växelström på halva elsystemet och likström på den delen som driver startmotorn. Kopplar man då in Xenon på likströmsidan drar man ur batteriet till startmotorn...

På 660 finns där bara växelström så du behöver en voltregulator+fullvågslikriktare från Trailtech. Förutom det behöver du antingen ett batteri (2,5Ah från Biltema fungerar utmärkt) eller en massiv kondensator (säljs även det av trailtech)...

Du kan inte koppla in dig på tändningskondingen då det är en annan del av tändsystemet...

Mitt tips är att ge fan i Xenon om du inte har startmotor...

Det är fan sjukt vilken kunskap du har om KTM :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Dra ballen i gruset :huvet

Du brukar ha rätt så jag skiter fullständigt att ens kolla upp saken mer. tack för hjälpen!

Har du lätt för att lära när det gäller allt? Jag är imponerad av dina kunskaper.
Hoppas det går lika lätt för dig att lära (tråkiga) saker i skolan ;)

Klart du skall ha Xenon även om det bara är för blinget......

Fulmecksvarianten fungerar också:
Tag 1 diod för 12V och koppla in istället för framljuset.(du kan få en av mig) Koppla vidare den nu likriktade strömmen till en kondensator modell större och koppla vidare till xenonets tändenhet....

Förr eller senare kommer originalbrytaren med tillhörande kablar att brinna av startströmmen och ljuset kommer att blinka eller slockna på tomgång men du har sveriges enda 660 med Xenon...:yoparty

Eller fall till föga bli bekväm och sno laddsystemet från en 625 så slipper du dessutom kicka...
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Klart du skall ha Xenon även om det bara är för blinget......

Fulmecksvarianten fungerar också:
Tag 1 diod för 12V och koppla in istället för framljuset.(du kan få en av mig) Koppla vidare den nu likriktade strömmen till en kondensator modell större och koppla vidare till xenonets tändenhet....

Förr eller senare kommer originalbrytaren med tillhörande kablar att brinna av startströmmen och ljuset kommer att blinka eller slockna på tomgång men du har sveriges enda 660 med Xenon...:yoparty

Eller fall till föga bli bekväm och sno laddsystemet från en 625 så slipper du dessutom kicka...

Ohhlalaaa, nu börjar vi snacka!

Jag kan få FET rabatt på ELFA, hur många farad snackar vi om?

Du har nog tänt ett litet ljus hos mig :p
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ohhlalaaa, nu börjar vi snacka!

Jag kan få FET rabatt på ELFA, hur många farad snackar vi om?

Du har nog tänt ett litet ljus hos mig :p

Har aldrig testat själv men Trailtech kör med 56000 mikrofarrad http://www.trailtech.net/040-CAP56.html så det borde ju fungera....

Du får gärna fixa mig fet rabatt hos ELFA. Där lär behövas lite inköp när cykeln kommer hem från marocko....
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Boris JR har du redan kommit tillbaka nerifrån?

He he he syftar du på nerfarten i stupet/ravinen? :rolleyes:

Om inte annat välkommen tillbaka, är grymt imponerade av hela gänget ifrån SOE :tummenupp
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag har tagit måtten, men jag är osäker på om dom verkligen stämmer.

Kan någon hjälpa mig att ta måtten på sidokåporna som sitter på tanken?

Vill ha höjd och bredd.

Som tack för hjälpen kan jag lägga ut lite naket på en 660 :tuttar
 

Bifogat

  • 21262_0_1_2_660 smc_Image credits - KTM.jpg
    21262_0_1_2_660 smc_Image credits - KTM.jpg
    25.6 KB · Visningar: 76

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Många saker på en gång nu...

1. Har pratat med ELFA. Fick lite hjälp att hitta följande kondingar.

6766059 med 6767016 (passande fästklammer)
6766034 på 47 000 uf

6768519 med bult

Är dom för små?

Boris, du hänvisade till den här, den är ju 50 % större.

2. Kommer jag kunna ändra mellan hel och halvljus? Har hört nåt om en metallbit som ska flyttas :gnissla
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Många saker på en gång nu...

1. Har pratat med ELFA. Fick lite hjälp att hitta följande kondingar.

6766059 med 6767016 (passande fästklammer)
6766034 på 47 000 uf

6768519 med bult

Är dom för små?

Boris, du hänvisade till den här, den är ju 50 % större.

2. Kommer jag kunna ändra mellan hel och halvljus? Har hört nåt om en metallbit som ska flyttas :gnissla

Inte den blekaste om de är för små. Trailtech säljer 2st olika en på 27k och en på 56k så man kan ju hoppas att den mindre räcker för att tända ett xenon. Är tyvärr inte slängd nog inom att beräkna elektronik för att kunna svara...

2. Inte på din normala switch. Jag rekommenderar ändå inte att man kör dual mode H4 där man flyttar lampan då det har en tendens att vibrera sönder. I endurospåret höll en sådan lampa 45min för min kamrat innan mekaniken sade upp sig...

Boris JR har du redan kommit tillbaka nerifrån?

He he he syftar du på nerfarten i stupet/ravinen? :rolleyes:

Om inte annat välkommen tillbaka, är grymt imponerade av hela gänget ifrån SOE :tummenupp

Jupp jag tog ett tidigare flyg hem än övriga SOE som stannade ene xtra dag för att festa...

Cykeln kommer med lastbil hem i morgon och den är inte riktigt vacker. Dag1 dumpade jag den 50m ner i en ravin och det tog några timmar att bärga den. Dag 3 kraschade jag tungt då jag körde in i en mur som var dold av sand. Har numera 2st framhjul som är S formade och behöver nya fälgar.....:gnissla
 
Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Inte den blekaste om de är för små. Trailtech säljer 2st olika en på 27k och en på 56k så man kan ju hoppas att den mindre räcker för att tända ett xenon. Är tyvärr inte slängd nog inom att beräkna elektronik för att kunna svara...

2. Inte på din normala switch. Jag rekommenderar ändå inte att man kör dual mode H4 där man flyttar lampan då det har en tendens att vibrera sönder. I endurospåret höll en sådan lampa 45min för min kamrat innan mekaniken sade upp sig...



Jupp jag tog ett tidigare flyg hem än övriga SOE som stannade ene xtra dag för att festa...

Cykeln kommer med lastbil hem i morgon och den är inte riktigt vacker. Dag1 dumpade jag den 50m ner i en ravin och det tog några timmar att bärga den. Dag 3 kraschade jag tungt då jag körde in i en mur som var dold av sand. Har numera 2st framhjul som är S formade och behöver nya fälgar.....:gnissla

2. Du menar att det finns en single mode (enbart halvljus?) som jag borde ha och då skita i helljuset?

Du verkar ha haft en omtumlande resa. Ser fram emot en utförlig berättelse med bilder osv.
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Nu har jag också KTM! W00t!!! KTM 660. Har idag kickat tills jag fick blodsmak i munnen. Men som Mark sa när jag tittade på den:

-"Du ska inte köra nåt du inte kan starta!"

Nu vet jag hur jag startar den!!!

@Mark Ring om du vill köra en runda. Är n00b på motard och kan inte köra i skogen än. Men jag kan fika och glänsa med min nya hoj.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Nu har jag också KTM! W00t!!! KTM 660. Har idag kickat tills jag fick blodsmak i munnen. Men som Mark sa när jag tittade på den:

-"Du ska inte köra nåt du inte kan starta!"

Nu vet jag hur jag startar den!!!

@Mark Ring om du vill köra en runda. Är n00b på motard och kan inte köra i skogen än. Men jag kan fika och glänsa med min nya hoj.

Göttans!

Näe, men det är mycket för ens egen skull. Får man kärringstopp (som om att det skulle hända :hihi) så är det ju bögröv att inte få igång sin älskling sen.

Jag KAAANSKE kan ta en tur efter jobbet idag. Behöver bara smacka på några kåpor och bromskivan fram.
När tänkte du sluta jobbet?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
2. Du menar att det finns en single mode (enbart halvljus?) som jag borde ha och då skita i helljuset?

Du verkar ha haft en omtumlande resa. Ser fram emot en utförlig berättelse med bilder osv.

Livebloggen återfinns på www.borsiin.com och bilderna på http://picasaweb.google.se/borsiin/RallyeTuareg2010#

Skall uppdatera bloggen med kartor och mer utförliga berättelser när jag fått hem cyklarna vilket är i morgon...

Sist jag köpte xenon fanns det single mode H4 med enbart halv eller hel men det tycks ha utgått. Köp en vanlig Bixenon H4 och bered dig på att förr eller senare behöva steloperera lampan.
 
Last edited:

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Göttans!

Näe, men det är mycket för ens egen skull. Får man kärringstopp (som om att det skulle hända :hihi) så är det ju bögröv att inte få igång sin älskling sen.

Jag KAAANSKE kan ta en tur efter jobbet idag. Behöver bara smacka på några kåpor och bromskivan fram.
När tänkte du sluta jobbet?

Slutar nog så tidigt det går idag. Fint väder och nyinköpt hoj. Enda som eventuellt hindrar mig är att jag slängde ut utemöblerna från förrådet till förmån för hojen. Lovade i höstas att de ska oljas innan jag slänger ut dem. Kanske ska hålla det...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top