Ktm 660

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Åtminstone på tidiga cyklar så finns där speciella system för de utan startmotor. Bla Sebring fanns bara för cyklar utan startmotor på den tiden. 06 är det ju dubbelsystem och då vill jag minnas att de bara har ett system oavsett utförande. Har dock aldrig kollat i praktiken...
Det finns gamla Domarör för modeller med vevstart också men det kändes inte helt relevant då han frågade om Akrapovic till -05 och nyare tycker jag.
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Jag har tömt kylsystemet och behöver nu lufta det. Men vilken skruv är det som ska öppnas (visa gärna på en bild) och ska man göra det medan hojen är igång? Fick i ca 1,5L i systemet.

Det är en KTM660 -04 som jag har.
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
sitter ju två lika skruvar på var sin sida om tändstiftet, tror dom håller ner toppen. Är det någon av dom?
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
lufta kylaren

Måste vara den här då?
Sitter bakom vattenpumpen och bredvid tändstiftet.
 

Bifogat

  • luft_plugg.jpg
    luft_plugg.jpg
    233 KB · Visningar: 76

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Vilken olja ska jag ha i kopplingen på min KTM 660 -04.
Ingen mc mek i Eskilstuna har något som går att använda.
I instruktionsboken står det "biodegradable hydraulic oil SAE 10 tex. Motorex Kupplungs-Fluid 75"

Det står också att man aldrig ska fylla på med bromsolja vilket var det som båda mc mekarna rekommenderade.

Sen undrar jag om man kan fylla den som en vanlig broms, att man fyller vid styret och pumpar när man öppnar nippeln, eller måste fylla på som det står i instruktionsboken via en spruta nere på motorn.
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Måste vara den här då?
Sitter bakom vattenpumpen och bredvid tändstiftet.

Ser rätt ut :tummenupp

Vilken olja ska jag ha i kopplingen på min KTM 660 -04.
Ingen mc mek i Eskilstuna har något som går att använda.
I instruktionsboken står det "biodegradable hydraulic oil SAE 10 tex. Motorex Kupplungs-Fluid 75"

Det står också att man aldrig ska fylla på med bromsolja vilket var det som båda mc mekarna rekommenderade.

Sen undrar jag om man kan fylla den som en vanlig broms, att man fyller vid styret och pumpar när man öppnar nippeln, eller måste fylla på som det står i instruktionsboken via en spruta nere på motorn.

Jag körde mineralolja i min, funkade fint. Fyllde på uppe vid pumpen och luftade nere vid slavcylindern då jag haft bort locket till slavcylindern. Finns säkert många goda idéer på det :)
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vilken olja ska jag ha i kopplingen på min KTM 660 -04.
Ingen mc mek i Eskilstuna har något som går att använda.
I instruktionsboken står det "biodegradable hydraulic oil SAE 10 tex. Motorex Kupplungs-Fluid 75"

Det står också att man aldrig ska fylla på med bromsolja vilket var det som båda mc mekarna rekommenderade.

Sen undrar jag om man kan fylla den som en vanlig broms, att man fyller vid styret och pumpar när man öppnar nippeln, eller måste fylla på som det står i instruktionsboken via en spruta nere på motorn.

Då är dina meckar blåsta....

Alla Magura produkter står där tydligt stämpla på locket mineral oil only. Dessa skall absolut INTE ha bromsvätska och alkoholer i sig. Däremot kan man använda i princip vilken olja som helst bara den är lättflytande. Gaffelolja, LHM olja, Babyolja, Magura Blood, hydrualolja osv...
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Då är dina meckar blåsta....

Alla Magura produkter står där tydligt stämpla på locket mineral oil only. Dessa skall absolut INTE ha bromsvätska och alkoholer i sig. Däremot kan man använda i princip vilken olja som helst bara den är lättflytande. Gaffelolja, LHM olja, Babyolja, Magura Blood, hydrualolja osv...

Då får det bli LHM olja från OKQ8. Kan jag lufta nere vid motorn eller behöver jag ha en spruta som jag trycker in oljan med nere vid motorn?
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Nu är hojen ihop för första gången det här året. Provat den 5km och allt ser bra ut. Ska bli kul att ta en längre sväng snart.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Hur har ni löst problemet med att sätta fast reg.plåten bak utan att ha på hela bakdelen? Jag har resant röven så bara den delen som baklampan är kvar. har fäst reg.plåten med samma skruv som baklampan är fäst med. Detta resulterar i att den skakar loss. Brukar inte hålla med än en säsong. Börjar bli trött på att beställa ny plåt och skruva/borra hela tiden.
Tips emottages tacksamt!
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Börjar lacka ur rejält på min 660 nu! Den vill fortfarnde inte starta kall. Kickade över en kvart innan den starta när jag skulle till jobbet i morse och vid de laget var jag både genomsvett och totalt jävla vansinnig! :mad:

Saker jag gjort hittils:
Bytt tändstift
Kollat ventilspelet (lite för tight på insug men fortfarnade spel, justerade iaf)
Slängt på org ljuddämpare och ny bestyckning 45/165

Efter senaste modden så har den varit lättstartad varm iaf.

Finns de några ytterligare förgasarinställning jag behöver se över eller vad gör jag härnäst?

Min startteknik (kall) brukar vara att kicka två gånger med dekompen inne, leta upp läget när kicken tar "stopp" , släpper förbi den lite med hjälp av dekompen sen rappa till! Har aldrig fått den att starta med choken på, så den brukar jag skippa.


Tips?
:confused:
 

Spyke 81

Burn rubber not your soul
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Gavle
Hoj
Ktm monster
Börjar lacka ur rejält på min 660 nu! Den vill fortfarnde inte starta kall. Kickade över en kvart innan den starta när jag skulle till jobbet i morse och vid de laget var jag både genomsvett och totalt jävla vansinnig! :mad:

Saker jag gjort hittils:
Bytt tändstift
Kollat ventilspelet (lite för tight på insug men fortfarnade spel, justerade iaf)
Slängt på org ljuddämpare och ny bestyckning 45/165

Efter senaste modden så har den varit lättstartad varm iaf.

Finns de några ytterligare förgasarinställning jag behöver se över eller vad gör jag härnäst?

Min startteknik (kall) brukar vara att kicka två gånger med dekompen inne, leta upp läget när kicken tar "stopp" , släpper förbi den lite med hjälp av dekompen sen rappa till! Har aldrig fått den att starta med choken på, så den brukar jag skippa.


Tips?
:confused:

testa dra på gasen två gånger innan du "kickar" så den får lite bensin.
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Dra på gasen funkade inte tyvärr. Har svårt att se att själva kickandet skulle vara problemet. Släpper tillbaka kicken och trampar till allt vad jag har hela vägen. Helt stendöd för att sen helt plötsligt få för sig att starta.

Har den väl blivit varm så startar den utan problem på första kicken.
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Vägrar den starta med Choke när den är kall?
Många osm har problem med kickandet i början.. brukar lösa sig när man får upp tekniken =)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top