Ktm 660

blaa

Sporthojsnörd
Gick med
9 Oct 2009
Ort
S-tälje
Hoj
Eldsklinga
jag ber om ursäkt om frågan blivit besvarad innan på någon av dom 371 sidorna i denna tråd, men: Jag står i begrepp att eventuellt handla en 660, men jag vill även kunna slänga på isdäck sen när vintern kommer, såg på första sidan att det var någon som köpt en 625 istället för att det var mindre "strul" att få på endurohjul. Vadå strul? Kan tänka mig det är lite speciallösningar pga bromseriet, men något mer avancerat?

Vinterdäck :tummenupp

attachment.php
 
  • Gilla
Reaktioner: MrC

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nu så äger man själv en 660. Otroligt trevlig hoj. Dock ett problem när jag åkte hem igår från västerås. Fick slänga i reserven efter någon mil och var tvungen att stanna till o starta om den. Hade lite problem med kickandet. Testade dra ut choken bl a.

Men det är skitsamma för den gick igång och jag körde vidare hem. Problemet som uppstod var att den står o varvar på tomgång och även med växel i utan gas. Typ som att gasvajern inte går tillbaka helt, eller eventuellt trotteln inte går ner helt. Kan det vara choken som hängt sig trots att jag tryckte tillbaka den? Finns även den 6 ratten som är varmstart vad jag förstår. Har inte rört något i övrigt, måste dock åtgärdas folk tror man är helt efterbliven när man står vid ett rödlyse och håller höga varv. Plus att om man vill motorbromsa inför en kurva i låg fart så blir det otroligt spännande...

Tänkte om någon vart med om något liknande, förra ägaren kände inte igen detta!
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Nu så äger man själv en 660. Otroligt trevlig hoj. Dock ett problem när jag åkte hem igår från västerås. Fick slänga i reserven efter någon mil och var tvungen att stanna till o starta om den. Hade lite problem med kickandet. Testade dra ut choken bl a.

Men det är skitsamma för den gick igång och jag körde vidare hem. Problemet som uppstod var att den står o varvar på tomgång och även med växel i utan gas. Typ som att gasvajern inte går tillbaka helt, eller eventuellt trotteln inte går ner helt. Kan det vara choken som hängt sig trots att jag tryckte tillbaka den? Finns även den 6 ratten som är varmstart vad jag förstår. Har inte rört något i övrigt, måste dock åtgärdas folk tror man är helt efterbliven när man står vid ett rödlyse och håller höga varv. Plus att om man vill motorbromsa inför en kurva i låg fart så blir det otroligt spännande...

Tänkte om någon vart med om något liknande, förra ägaren kände inte igen detta!

Grattis :)
Men tyvär ang höga varven vet jag ej :va
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Och lelles har verkstadshandboken oxå om det behövs

Det har dom säkert. Men står det i handboken ifall man råkar ut för sådana problem? Skulle inte tro det. Första dagen med hojen också, känns rätt mänskligt men vad vet jag
 

blaa

Sporthojsnörd
Gick med
9 Oct 2009
Ort
S-tälje
Hoj
Eldsklinga
Bläää!
660 small några ggr i en lång höger, in i rondelen och tvärdog!
Kicka som en dåre, tände till nån gång för att sedan helt gå i graven.


Ny tankad.
Inge vakum.
Soppan flödar.
Bort med tändstiftet... Verkar sakna gnista.

Bytt stift.. Ingen gnista.

Hällt i tändkabeln och kickat inget kittel i fingrarna.

Vad kan de vara!?

Och hur tar jag reda på vafan de är?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Dålig jord eller kontaktstycken
Taskig tändhatt
Kass tändspole
Trasig pulsgivare
Kass CDI

I ungefärlig nämnd ordning...
 

blaa

Sporthojsnörd
Gick med
9 Oct 2009
Ort
S-tälje
Hoj
Eldsklinga
Dålig jord eller kontaktstycken
Taskig tändhatt
Kass tändspole
Trasig pulsgivare
Kass CDI

I ungefärlig nämnd ordning...

pulsgivare... är de samma som stator?

Borde jag inte få lite kräm i fingrarna även om tändhatten är dålig?
Dvs när jag kickar men de kanske inte räcker...
vet en gång när jag körde in näven för att trycka till tändhatten i farten på moppen... dra åt helvete vad de kittlades.

GÅr de på något sätt att testa om tändspolen eller pulsgivaren är trasig?
Mäta eller dyligt?

Om berätta gärna med hjälp av bifogad bild.
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    103.2 KB · Visningar: 80
Last edited:

Schazoo

Too long: diden't read!
Gick med
20 Sep 2010
Ort
Sthlm
Hoj
XJ6N
Är på jakt efter lite små gott till 660:n. Den bästa jag har hittat är ktmshop.se men det borde väl finnas nån hemsida med en massa bling, mer kåpor i olika färger osv.

Edit: Har även hört rykten om att det går att köpa längre kick till hojen. Det kan vara lite svårt när man är liten och klen att får tillräckligt med kraft när man försöker. :(

Har ni några tips? Helst ifrån Sverige eller nått ställe ni har handlat ifrån.

Tack på förhand Schazoo
 
Last edited:

blaa

Sporthojsnörd
Gick med
9 Oct 2009
Ort
S-tälje
Hoj
Eldsklinga
pulsgivare... är de samma som stator?

Borde jag inte få lite kräm i fingrarna även om tändhatten är dålig?
Dvs när jag kickar men de kanske inte räcker...
vet en gång när jag körde in näven för att trycka till tändhatten i farten på moppen... dra åt helvete vad de kittlades.

GÅr de på något sätt att testa om tändspolen eller pulsgivaren är trasig?
Mäta eller dyligt?

Om berätta gärna med hjälp av bifogad bild.



Fick låna en volt mätare,åker ut till hojen, mäter och får signal från tändkabeln utan tändhatt.

Måste vara tändhatten?

Måter motstånd genom tändhatten... inget utslag.

monterar på tändhatten och Har gnista....

vafan.

Kan ha varit glapp, petade på en del sladdar.
Eller överhettad tändspole?

Är de en rimlig felorsak?

Att tändspolen blivit överhettad för att sedan börja fungera igen?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fick låna en volt mätare,åker ut till hojen, mäter och får signal från tändkabeln utan tändhatt.

Måste vara tändhatten?

Måter motstånd genom tändhatten... inget utslag.

monterar på tändhatten och Har gnista....

vafan.

Kan ha varit glapp, petade på en del sladdar.
Eller överhettad tändspole?

Är de en rimlig felorsak?

Att tändspolen blivit överhettad för att sedan börja fungera igen?

Klipp av 5mm på tändkabeln och sätt dit tändhatten och var glad att du hittade problemet.

Det är väldigt ovanligt att tändspolen dör intermitent. Antingen så fungerar den eller ej. Dålig kontakt och vibrationsproblem är däremot vanligt i tändhatt och tändkabel.
 
  • Gilla
Reaktioner: MrC

blaa

Sporthojsnörd
Gick med
9 Oct 2009
Ort
S-tälje
Hoj
Eldsklinga
Klipp av 5mm på tändkabeln och sätt dit tändhatten och var glad att du hittade problemet.

Det är väldigt ovanligt att tändspolen dör intermitent. Antingen så fungerar den eller ej. Dålig kontakt och vibrationsproblem är däremot vanligt i tändhatt och tändkabel.

Tack för support och de nya tändstiften!
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Är på jakt efter lite små gott till 660:n. Den bästa jag har hittat är ktmshop.se men det borde väl finnas nån hemsida med en massa bling, mer kåpor i olika färger osv.

Edit: Har även hört rykten om att det går att köpa längre kick till hojen. Det kan vara lite svårt när man är liten och klen att får tillräckligt med kraft när man försöker. :(

Har ni några tips? Helst ifrån Sverige eller nått ställe ni har handlat ifrån.

Tack på förhand Schazoo

24mx
knobby.se
 

Schazoo

Too long: diden't read!
Gick med
20 Sep 2010
Ort
Sthlm
Hoj
XJ6N
24mx har jag varit inne på förut men där finns inte ens 660 -04 utan bara -03 och då är 90% bara kläder :huvet

knobby var lite mer åt det hållet jag letar efter. När det står KTM 2T-4T så ingår 660:n gissar jag på då ingen artikel har nått modellnummer...

Men en sida med mer artiklar liknande ktmshop fast med mer alternativ skulle vara najs. Men men, man får leta på.

Tack för förslagen! :tummenupp
 

Danken

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Pennybridge
Hoj
Husaberg FS570
jag upptäckte ett litet läckage här idag från kopplingssidan på motorn, höger sida framför utgående axel där kopplinsskiten sitter. Det har svettats lite olja till o från när jag slangar. Det jag undrar är om det är motorolja som går in där? Kopplingen funkar lika bra som förut. När jag tittat på packningen på utsidan det lilla jag ser det ut som att den aldrig har blivit utbytt,kanske kan vara det som är problemet? Kopplingen känns bra som kall motor som varm.
 

blaa

Sporthojsnörd
Gick med
9 Oct 2009
Ort
S-tälje
Hoj
Eldsklinga
Måste jag lufta systemet när jag bytt olja och filter?

Genom att starta och låte pluggen i ramen vara ute för att sedan sätta dit den när de börjar rinna ut olja?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top