Ktm 660

Svetla

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Hökarängen, Stockholm
Hoj
KTM 660 2003
Nedre skruven som håller kylvingen har vibrerat bort.
Tänkte bara kolla att jag beställer rätt prylar.

http://www.ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=830&c=C03586070_972530

Antar att det är
1st 55 0015060203 HH COLLAR SCREW M 6X20 WS=8, 4:-
1st 52 50308052000 BUSH FOR SPOILER 6X11X16X5 MM 19 :-
1st 61 50235033300 SNAP-NUT HOLDER M6 KP142 24 :-

Som behövs beroende på vad som sitter kvar och vad som har skakat loss.
 
Last edited:

Granz

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasa
Hoj
Honda CB900F Freddie Spencer Superbike

Danken

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Pennybridge
Hoj
Husaberg FS570
Det är en stålkula som ska va mellan kopplingscylindern (nr 69) och tappen som går över till kopplingen. (nr 25)

Vad den gör är väl att förhindra slitage ifall/när tappen som går ut till kopplingen snurrar runt? rätta mig om jag har fel.


Ok, det låter vettigt :)
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Såja, upptäckte att det läcker olja bakom framdrevet :näsblod (lite ballt med auto kedjesmörjning, men men)
Min fråga då lyder såhär, är det en packning där? eller e lagret kefft?
Måste jag riva hela motorn för att åtgärda det?
Finns det nån som kan göra en dummy instruktion om hur jag åtgärdar det vore skita schysst, som Meckoholic beskrev hur jag skulle göra en ventiljustering :rolleyes: :tummenupp
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Såg nu att det må vara packboxen,
Hur byter jag lättast och säkrast o-ringen + packboxen?
Och finns det nån vänlig själ som kan länka dom två hos ktm shop (pga jag blir bara snurrig i huvudet av att kolla i deras skisser)

Tack i förhand :)

just fan haha min hoj e en ktm smc 660 2005
 
Last edited:

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Såg nu att det må vara packboxen,
Hur byter jag lättast och säkrast o-ringen + packboxen?
Och finns det nån vänlig själ som kan länka dom två hos ktm shop (pga jag blir bara snurrig i huvudet av att kolla i deras skisser)

Tack i förhand :)

just fan haha min hoj e en ktm smc 660 2005

Skruva av framdravet, packboxen finns lite olika knep för. Ett tips är att skruva i två st små skruvar klockan 3 och 9 i packboxen. Sen kan du bända ut packboxen med en tång mot axeln som sticker ut. O-ringen plockar du också bort med tång.

Nummer #18 och #19 är det du ska ha här:
http://www.ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=634&c=C05586331_088239

Har själv haft autosmörjning tills jag delade motorn nu i vinter, ska bli skönt att slippa det :D

EDIT: Glömde skriva att #25 i länken kan du behöva ny också kanske. Packboxen tätar emot denna så om den är i ruttet skick kommer det inte hållas tätt. Men det vet man inte fören man plockar isär, mitt råd är att köpa den i vilket fall som helst.

Jusste när du knackar in nya packboxen så är det viktigast att den kommer in rakt. Du kan sätta packboxen på distansbussningen(#25) så kommer det gå lättare. Knacka jävligt försiktigt på packboxen när den ska in, väldigt enkelt att böja sönder. Åker den in lite för mycket på en sidan så knacka försiktigt på den som sticker ut mest(du kommer fatta när du håller på).
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: MrC

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
De går utför med min 660. Blir mer och mer svårstartad för var dag som går och nu har den börjat jävlas även när den är varm. Detta måste vara ventilspelet som är galet eller?

Ringde och snackade med en KTM återförsäljare här i Oslo om dom kunde hjälpa mig med de men han trodde jag hade fel på förgasaren? Dom har dock inte ingett nåt större förtroende hittils men jag hoppas att killarna i verkstan vet vad dom gör iaf.

Då jag för tillfället bor mitt i centrala Olso utan vare sig garage eller ordentliga verktyg blir jag nog tvungen att lämna in hojen för denna operation nämligen.

Har bytt tändstift för säkerhets skull men de verkar inte vara problemet. De gamla såg inte dåligt ut heller.

Några andra idéer innan jag bokar tid för service?
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
De går utför med min 660. Blir mer och mer svårstartad för var dag som går och nu har den börjat jävlas även när den är varm. Detta måste vara ventilspelet som är galet eller?
Några andra idéer innan jag bokar tid för service?

Låter helt klart som de är ventilerna, längesen du kollade spelet på dom?
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Låter helt klart som de är ventilerna, längesen du kollade spelet på dom?

Precis köpt hojen, kört typ 100mil med den. Så när det är gjort senast vet jag ej. De är nog på tiden att kontrollera iaf!
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
De går utför med min 660. Blir mer och mer svårstartad för var dag som går och nu har den börjat jävlas även när den är varm. Detta måste vara ventilspelet som är galet eller?

Ringde och snackade med en KTM återförsäljare här i Oslo om dom kunde hjälpa mig med de men han trodde jag hade fel på förgasaren? Dom har dock inte ingett nåt större förtroende hittils men jag hoppas att killarna i verkstan vet vad dom gör iaf.

Då jag för tillfället bor mitt i centrala Olso utan vare sig garage eller ordentliga verktyg blir jag nog tvungen att lämna in hojen för denna operation nämligen.

Har bytt tändstift för säkerhets skull men de verkar inte vara problemet. De gamla såg inte dåligt ut heller.

Några andra idéer innan jag bokar tid för service?

Min vart mer o mer svårtstartad oxå.
Till jag gjorde en vetiljustering, efter det var den som ny :)
0.15 står det i ktm boken, men allt mellan 0.13 - 0.15 är OK
Fick en howto från Meckoholic.
Lite trång men funkis att göra det själv.
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Jo jag har justerat spelet førut på 450:n, så jag vet väl typ hur jag ska göra. Får se om jag gör ett försök själv eller om jag lämnar in de. Har inte de bästa mek förutsättningarna för tillfället.

Är det en skruv som man låser motorn med i framkant på motorn på 660 också?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jo jag har justerat spelet førut på 450:n, så jag vet väl typ hur jag ska göra. Får se om jag gör ett försök själv eller om jag lämnar in de. Har inte de bästa mek förutsättningarna för tillfället.

Är det en skruv som man låser motorn med i framkant på motorn på 660 också?

jepp!
 

Vegaard

Åker hellre än bra...
Gick med
9 Apr 2009
Ort
Götet
Hoj
KTM 660 Aprilia DD

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
jag ber om ursäkt om frågan blivit besvarad innan på någon av dom 371 sidorna i denna tråd, men: Jag står i begrepp att eventuellt handla en 660, men jag vill även kunna slänga på isdäck sen när vintern kommer, såg på första sidan att det var någon som köpt en 625 istället för att det var mindre "strul" att få på endurohjul. Vadå strul? Kan tänka mig det är lite speciallösningar pga bromseriet, men något mer avancerat?
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
jag ber om ursäkt om frågan blivit besvarad innan på någon av dom 371 sidorna i denna tråd, men: Jag står i begrepp att eventuellt handla en 660, men jag vill även kunna slänga på isdäck sen när vintern kommer, såg på första sidan att det var någon som köpt en 625 istället för att det var mindre "strul" att få på endurohjul. Vadå strul? Kan tänka mig det är lite speciallösningar pga bromseriet, men något mer avancerat?

Hej,

Nej, det strulet han menade på handlade nog mer om att han fick tag i en hoj med alla tillbehör redan. Det är mig veterligen lika svårt/krångligt för båda modellerna.

Man behöver ha två distanser fram och en bak, that's it.
(plus en uppsättning lite längre skruvar som man fäster skivan med när distansen är på, helt vanliga skruv)
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
jag ber om ursäkt om frågan blivit besvarad innan på någon av dom 371 sidorna i denna tråd, men: Jag står i begrepp att eventuellt handla en 660, men jag vill även kunna slänga på isdäck sen när vintern kommer, såg på första sidan att det var någon som köpt en 625 istället för att det var mindre "strul" att få på endurohjul. Vadå strul? Kan tänka mig det är lite speciallösningar pga bromseriet, men något mer avancerat?

625 och 660 är likadana vad det gäller fälgar, sving och framgaffel.
Årsmodellvis förstår
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top