Ktm 660

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Oljeläckage

Har precis köpt mig en 660 och upptäckte tyvärr efter köpet att den läcker lite olja.
Ser ut som om det kommer ut vid vänstra motorkåpan.



Är det vanligt att det läcker olja här?
Om jag tömmer ur oljan, kan jag ta bort hela den här kåpan

utan attt ngt trillar bort? Dvs är det bara att lossa kåpan, montera ny packning och sedan på med kåpan igen?
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Vägrar den starta med Choke när den är kall?
Många osm har problem med kickandet i början.. brukar lösa sig när man får upp tekniken =)

Har aldrig lyckats få igång den men choken på.

Jo jag tycker jag kickar så gott jag kan. Skulle vara intressant att låta nån erfaren 660 kickare försöka sig på den kall o se om det är handhavande fel eller inte. Jag har slut på idéer nu iaf.

De e segt för man drar ju sig för att dra ut o köra när man vet vad som väntar. Får ju typ gå upp en halvtimma tidigare också när man ska till jobbet för att få "kickmarginal".

Nä fy fan vilken jävla skithoj!
 
Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Har aldrig lyckats få igång den men choken på.

Jo jag tycker jag kickar så gott jag kan. Skulle vara intressant att låta nån erfaren 660 kickare försöka sig på den kall o se om det är handhavande fel eller inte. Jag har slut på idéer nu iaf.

De e segt för man drar ju sig för att dra ut o köra när man vet vad som väntar. Får ju typ gå upp en halvtimma tidigare också när man ska till jobbet för att få "kickmarginal".

Nä fy fan vilken jävla skithoj!

Har du vägen förbi Gbg med moppen kan jag prova att sparka igång den.

Ett tips är att starta den innan man drar på sig alla skydd. Man är så klumpig i dom att det blir så mkt jobbigare att kicka. Två snabba gasvrid hjälper min att hoppa igång. Plus choke...
 

Fitte

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Malmö
Hoj
SV1000N
Har aldrig lyckats få igång den men choken på.

Jo jag tycker jag kickar så gott jag kan. Skulle vara intressant att låta nån erfaren 660 kickare försöka sig på den kall o se om det är handhavande fel eller inte. Jag har slut på idéer nu iaf.

De e segt för man drar ju sig för att dra ut o köra när man vet vad som väntar. Får ju typ gå upp en halvtimma tidigare också när man ska till jobbet för att få "kickmarginal".

Nä fy fan vilken jävla skithoj!


Testa detta ( när den är kall )

Sätt på bensinkranen. Dra ut choken ( kallstartschoken dvs, inte den röda ) . Dra på gasen 2-3 gånger. Ta bort choken. Håll in dekompen. Kicka uppifrån och ner snabbt 5 gånger. Bort med dekompen. Kicka sakta tills du hör ett "klick". Släpp upp kicken till ursprungsläget. Kicka ner sakta ETT steg. Släpp upp kicken. Nu drar du kicken hårt så in i helvete, en hästspark så att säga. BRÖÖÖL!! När den startat så får du snabbt pilla in fingret och dra ut choken igen och ha den ute en minut typ. E du me? =)

Prova, det är iaf min teknik! :tummenupp
Verkar som alla lc4-or har olika sorters humör och kräver också olika sorters teknik.
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Tack før tipsen! Hoppet e inte helt ute alltså.
Håller tummarna att något av de funkar.
 

"Budda"

Budda
Gick med
28 Nov 2008
Ort
-Göteborg-
Hoj
Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen
Du behöver styvare än vad WP erbjuder, 80N/mm är det styvaste som finns och det räcker inte för 100+kg. Lösningen heter specialgjord fjäder från Slavens Racing i USA.

Där kom svaret. Bara sådär. När man letat i åratal.
Tusen tack :krama
Du råkar inte veta vad 9.6kg/mm motsvarar?
Eller rättare sagt, vilken man skall ha om man väger 110-120 pannor?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Där kom svaret. Bara sådär. När man letat i åratal.
Tusen tack :krama
Du råkar inte veta vad 9.6kg/mm motsvarar?
Eller rättare sagt, vilken man skall ha om man väger 110-120 pannor?

Skicka honom ett mail. Mr Slavens är mycket kunnig och hjälper dig gärna.
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Har precis köpt mig en 660 och upptäckte tyvärr efter köpet att den läcker lite olja.
Ser ut som om det kommer ut vid vänstra motorkåpan.



Är det vanligt att det läcker olja här?
Om jag tömmer ur oljan, kan jag ta bort hela den här kåpan

utan attt ngt trillar bort? Dvs är det bara att lossa kåpan, montera ny packning och sedan på med kåpan igen?

Du ska inte ens behöva tappa ur olja. Lägg ner cykeln på sidan och skruva bort kåpan. En pyttemängd olja kan rinna ur, men den är det bara att ersätta med ny efter det att du bytt packning. Inga konstigheter. :)
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Tack Aqua_HeaD.

Skall byta olja och filter iallafall och tänkte byta denna packning samtidigt.
Var mest oroligt för att ngt skulle trilla bort eller ställa till det på annat sätt om jag tar bort kåpan då jag inte vet hur det ser ut bakom den.
 

Svetla

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Hökarängen, Stockholm
Hoj
KTM 660 2003
Någon som vet var man kan köpa en Baklampa (glödlampan) på andra ställen än ktm återförsäljare? Till en KTM 660 03-

58414042000
BULB 12V 21/5W (BAY15S)REINFO.

Typ biltema mack eller mekonomen osv...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Någon som vet var man kan köpa en Baklampa (glödlampan) på andra ställen än ktm återförsäljare? Till en KTM 660 03-

58414042000
BULB 12V 21/5W (BAY15S)REINFO.

Typ biltema mack eller mekonomen osv...

JA går du in och ber om en BAY15S så finns den på alla de ovan nämnda ställena
 

Svetla

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Hökarängen, Stockholm
Hoj
KTM 660 2003
Innebär BAY15S att det är två "trådar" i lampan så man får broms och baklyse i samma glödlampa eller finns det BAY 15s med bara en glödtråd också?

Ber om ursäkt för mina dumma frågor :confused:
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Någon som vet var man kan köpa en Baklampa (glödlampan) på andra ställen än ktm återförsäljare? Till en KTM 660 03-

58414042000
BULB 12V 21/5W (BAY15S)REINFO.

Typ biltema mack eller mekonomen osv...
Jag köpte en med LED idag ist hos min lokala KTM-handlare. LED eftersom glödtråden verkar ha en tendens att vibrera sönder.
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Tack Aqua_HeaD.

Skall byta olja och filter iallafall och tänkte byta denna packning samtidigt.
Var mest oroligt för att ngt skulle trilla bort eller ställa till det på annat sätt om jag tar bort kåpan då jag inte vet hur det ser ut bakom den.

Så här ser det ut innanför kåpan. Inget kommer att trilla bort av sig själv :)
 

Bifogat

  • DSC00334.jpg
    DSC00334.jpg
    215.6 KB · Visningar: 121

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Så här ser det ut innanför kåpan. Inget kommer att trilla bort av sig själv :)
Kanon, tack.
Var en veckas leveranstid på packningen men kände att det var dags att byta olja så det gjordes igår.
Får lägga hojen ner som föreslogs tidigare och ta bort kåpan och ev fylla på lite olja efteråt när packningen kommit.
 

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Drev

Halloj

Tänkte fråga vad ni kör med för drev fram resp bak. Själv kör jag med original 16 fram och 38 bak. Skulle vilja att den var starkare och inte så "snabb" för den nästan tuggar ibland vid 100km/h på 5an:gnissla

Ska man byta bakdrevet till 42? eller 45?

Vad kör ni med där ute, vill ha den mer lekvänlig än snabb:)

Mitt bakdrev är betydligt mer slitet än fram därför tänkte jag bara byta det, har mätt kedjan den är ok oxå.

Tips mottages tacksamt:tummenupp
 

Norrman

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Erfurt
Hoj
690 SMC-R -14, 660 SMC -04, TT600E -97
Har precis bytt från 40 till 45:as bakdrev.
Blev väldigt rapp i lägre farter, men man ligger helst kring 90 km/h i marshfart för att inte varva för mycket.
Passar mig rätt bra då jag sällan är ute på större vägar :)
 

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Har precis bytt från 40 till 45:as bakdrev.
Blev väldigt rapp i lägre farter, men man ligger helst kring 90 km/h i marshfart för att inte varva för mycket.
Passar mig rätt bra då jag sällan är ute på större vägar :)

Ok, låter bra. Rappheten man vill åt:yoparty

Nu när man rullar cykeln så går hastighetsmätaren upp till 270-290km/h och sedan ned till 0 km/h när man stannar. Gör det hela tiden nu när man bara rullaren den från stillastånden.
När man är ute och åker visar den rätt hastighets men just när man står stillastående och rullar den framåt ballar den ur:gnissla

Vad är problemet? Dåligt batteri? Problem med någon givare/avläsare?

Jag har ingen aning alls...


Tacksam för support:krama
 
Last edited:

Norrman

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Erfurt
Hoj
690 SMC-R -14, 660 SMC -04, TT600E -97
Skulle göra rent luftfiltret för första ggn på 660n.

Då möttes jag av denna syn:

sdc13984.jpg



sdc13987.jpg



2 övertejpade saker som jag inte har en aning vad det är.

Vad är det? :)

Känns inte som en orginal/optimal placering där vid luftintaget?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top