Ktm 660

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Woho min 660 funkar igen! Antingen är det en liten förändring i min kickteknik som får den att starta nu eller så har den lagat sig själv.

Helt sjukt att de kan vara så kännsligt men jag trampade förbi lite längre med dekompen innan jag släpper tillbaka kicken igen och nu bråkar den aldrig längre. Varken kall eller varm.

Hastighetsmätaren har iofs lagt av, eller den blinkar till ibland och börjar funka några hundra meter för att sedan lägga av igen. Men det är inget som förstör morgonhumöret eller gör mig sen till jobbet iaf!
 

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Kopplingsolja

Ska byta kopplingsolja hade jag tänkt på min 660. Har inte gjort det tidigare. Vad behöver jag? Behövs specialverktyg för nippel som folk pratar om?

Kan någon berätta steg för steg hur jag ska gå till väga och vad jag behöver för ev. "verktyg"

Tänkte inhandla biltemas hydralolja, den ska va likvärdig me magura-oljan.

tack för hand:)
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Ska byta kopplingsolja hade jag tänkt på min 660. Har inte gjort det tidigare. Vad behöver jag? Behövs specialverktyg för nippel som folk pratar om?

Kan någon berätta steg för steg hur jag ska gå till väga och vad jag behöver för ev. "verktyg"

Tänkte inhandla biltemas hydralolja, den ska va likvärdig me magura-oljan.

tack för hand:)
Samtidigt kan ju jag passa på o fråga om det funkar med mer eller mindre vilken olja som helst? Har nästan 1liter hydraulolja från Audi som jag använt till cab-systemet på min TT och skall byta oljan i 66o:n...
 

Norrman

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Erfurt
Hoj
690 SMC-R -14, 660 SMC -04, TT600E -97
Vid kraftigt gaspådrag på 5:an, så dör/hostar den till ofta under nån tiondels sekund. Har det att göra med accpumpen?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vid kraftigt gaspådrag på 5:an, så dör/hostar den till ofta under nån tiondels sekund. Har det att göra med accpumpen?

Eller så har du helt enkelt för lågt varv på motorn när du slänger upp trotteln. Det är ju inte riktigt en 1600cc Harley vi kör...
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Samtidigt kan ju jag passa på o fråga om det funkar med mer eller mindre vilken olja som helst? Har nästan 1liter hydraulolja från Audi som jag använt till cab-systemet på min TT och skall byta oljan i 66o:n...

Kolla på sidan 374, där jag får lite info om det där med att byta kopplings olja.
Jag luftade ner vid motorn och hällde i hydralolja från mekonomen.
Men såg senare att www.garage24.se har den "rätta" oljan enligt handboken för en billig peng.
Men min hoj går kanon och jag har kört ca.40-50mil sedan byte.
 
Last edited:

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
missljud framhjul

Nu ikväll efter rätt mycket slangningar märkte jag att det kommer missljud från "lagret" på framhjulet. Låter som gummi ligger och skaver mot något. Ljudet ökas och blir ljusare då man rullar framhjulet fortare. Trodde först de va däcket som skavde mot något men de gör de inte.

Är det hjullagret som är slut i fram må tro? :va

Eller kan de va något annat, ljudet verkar komma från hjulaxeln:näsblod
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Någon som har kört en Ducati Monster 900 och kan jämföra den lite mot KTM660.
Kommer snart byta jobb och kommer då få 80% motorväg ca 10mil/dag, och känner väll att 660smc inte är optimal för det.
Hur bakhjulsvänlig är ett monster?
 

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Varför står de 0.6L olja i ramen och 1.3L olja i motorn när totalmängden ska vara 2.1L olja.

Vart ska de 0.2L olja fyllas? Kan man pyttsa i dem i motorn bara även fast man luftat den. Eller ska de bara vara totalt 1.9L oljemängd i 2004as 660 SMC? Tycker de låter lite.
 

Danken

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Pennybridge
Hoj
Husaberg FS570
:D
Varför står de 0.6L olja i ramen och 1.3L olja i motorn när totalmängden ska vara 2.1L olja.

Vart ska de 0.2L olja fyllas? Kan man pyttsa i dem i motorn bara även fast man luftat den. Eller ska de bara vara totalt 1.9L oljemängd i 2004as 660 SMC? Tycker de låter lite.

jag brukar fylla i det som du skriver o luftar, sen åker jag lite så all olja får snurra runt lite i motor o filter sen fyller jag på efter behov och ser till så att oljenivån ligger på max när motorn är varm. Brukar räcka med en liten oljedutt till så är det bra sen :D
 

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
:D

jag brukar fylla i det som du skriver o luftar, sen åker jag lite så all olja får snurra runt lite i motor o filter sen fyller jag på efter behov och ser till så att oljenivån ligger på max när motorn är varm. Brukar räcka med en liten oljedutt till så är det bra sen :D

OK så du fyller på i motorn de extra dropparna och sedan luftar uppe i ramen? För om jag har fyllt på 0.6L i ramen kan jag väl fylla resten i motorn och inte i ramen. Men ska kolla se den ligger på maxstrecket när den är varm
 

Danken

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Pennybridge
Hoj
Husaberg FS570
OK så du fyller på i motorn de extra dropparna och sedan luftar uppe i ramen? För om jag har fyllt på 0.6L i ramen kan jag väl fylla resten i motorn och inte i ramen. Men ska kolla se den ligger på maxstrecket när den är varm

Luftar gör jag bara en gång efter att jag fyllt i motorn 1.3 sen ramen 0.6. Sen behövs det inte luftas om du bara skall efterfylla lite i motorn, vilket du kan behöva, och inte efterfylla i ramen.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
För brett däck???

Har precis satt på ett Micheline Pilot Road 3 och skiten är för brett!!!
Står på däcket att det är 160/60/17 men däcket är 175mm bredd på bredaste stället.

Om jag monterar hjulet rakt tar kedjan i däcket vilket kanske inte är helt optimalt.
Hur snett kan man justera hjulet och det fortfarande är ok?
Har ngn annan stött på samma problem?
Om det står 160 på däcket, var är det 160mm brett?

Edit:
Har justerat hjulet precis på mkt så att kedjan går fri.

Såhär ser högersidan ut:

Såhär ser vänstersidan ut:
 
Last edited:

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
Har precis satt på ett Micheline Pilot Road 3 och skiten är för brett!!!
Står på däcket att det är 160/60/17 men däcket är 175mm bredd på bredaste stället.

Om jag monterar hjulet rakt tar kedjan i däcket vilket kanske inte är helt optimalt.
Hur snett kan man justera hjulet och det fortfarande är ok?
Har ngn annan stött på samma problem?
Om det står 160 på däcket, var är det 160mm brett?

Edit:
Har justerat hjulet precis på mkt så att kedjan går fri.

Såhär ser högersidan ut:

Såhär ser vänstersidan ut:

Det flesta däcken tror jag tar i kedjan. Skär bort den biten eller låt kedjan slita ner den istället det är inte bra och ha hjulet snett.
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Det där är väldigt olika från däck till däck. Alla är inte anpassade för samma bredd på fälg och då blir det att dom sticker ut olika mycket. På min ktm har jag kört 150 däck som tagit i kedjan med också 165 däck som spelat fritt. Så det är väldigt olika.

Däcket kommer få ett skavmärke längst ut av kedjan men det är inget som du kommer märka av.

Spänn INTE kedjan snett
 

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Täta med silikon?

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Packningssilikon-for-hoga-temperaturer/

Har ett oljeläckage vid oljepluggen. Har precis bytt olja+filter då ja märkte att de läckte olja. Vad tror ni om att täta med packningssilikon? Skurva ut pluggen lite o sedan smeta på? Kanske inte fäster så bra. Oljepluggen sitter i en insatsgänga, det har vart tätt förut, irriterande nu bara.

Andra tips på tätning? Bilden är ifrån då den stått 1dygn, lär läcka mer då motorn blir varm:gnissla
 

Bifogat

  • DSC00605.JPG
    DSC00605.JPG
    78.7 KB · Visningar: 77

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Packningssilikon-for-hoga-temperaturer/

Har ett oljeläckage vid oljepluggen. Har precis bytt olja+filter då ja märkte att de läckte olja. Vad tror ni om att täta med packningssilikon? Skurva ut pluggen lite o sedan smeta på? Kanske inte fäster så bra. Oljepluggen sitter i en insatsgänga, det har vart tätt förut, irriterande nu bara.

Andra tips på tätning? Bilden är ifrån då den stått 1dygn, lär läcka mer då motorn blir varm:gnissla

Mässingpackning?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top