Kanon, tack. Skall drevet dras med ett visst moment och isåfall vilket? Kanske står i manualen, skall kolla när jag kommer hem.Man plockar bort drevet och kör därefter en gipsskruv i pboxen och drar ut den. Rengör och stoppar i en ny pbox
Kanon, tack. Skall drevet dras med ett visst moment och isåfall vilket? Kanske står i manualen, skall kolla när jag kommer hem.Man plockar bort drevet och kör därefter en gipsskruv i pboxen och drar ut den. Rengör och stoppar i en ny pbox
Såg nu när jag åkte hem från jobbet att det hade droppat olja ifrån någon av pluggarna undertill på motorn. Det var lite olja på alla skruvar efter regnet i går men har torkat rent och ska se vilken skruv det läcker ifrån. Tänkte se vilken det är och sedan beställa hem ny packning och plugg för att se om det slutar.
Kom även på nu att på servicen så märkte mekanikern att oljepluggen gängade lite små dåligt troligtvis för en tidigare ägare hade dragit åt den för hårt. Hans lösning på problemet var att borra bort och sätta dit nya gängor. Det känns inte bra i plånboken när han sa det
Finns det någon annan lösning om det är gängorna som är slut?
/Schazoo
Nej det finns ingen annan lösning än att gänga om med en helicoil(eller annan insatsgänga). Men det finns ingen anledning att göra det profylaktiskt på en gatcykel. Lås pluggen med najjtråd och minska lite på momentet så överlever det några oljebyten till.
Pluggarna är ihop låsta med ståltråd och efter ett dygn i garaget har det inte droppat något och efter att ha låtit den stå på tomgång och kört en kortare sträcka så är det lite fuktigt runt den plugg som är närmast bakhjulet. Ska beställa en ny plugg och se om det hjälper men troligvis inte...
Verkar vara precis som du sa Boris, att den läcker lite vid lite hårdare körning, när jag märkte det var efter en tur till bulten.
Någon som vet ett ungefärligt pris på att få en insatsgänga el. dyl. i Stockholmsområdet?
Då får man se om den planerade försäljningen blir för ett mycket lågt pris eller borra och fixa för men inte tjäna mer för det...
"Någon som vet ett ungefärligt pris på att få en insatsgänga el. dyl. i Stockholmsområdet? "
Har fått svar från 2st verkstäder och båda tar ca 1000kr för att sätta in nytt "på plats". Men ifall det skulle vara värre och insatsgänga behövs har ena skrivit att det kan kosta 8-9 tusen + kostnad för insatsgänga.
Jag har inte mycket erfarenhet så jag vill helst att en verkstad gör det åt mig så det blir rätt. Men tack för erbjudandet .
Ska se om jag kan åka till en verkstad nästa vecka och får då hoppas att det räcker med en helicoil.
Av nyfikenhet; Av vad jag har hittat så verkar man bort de slitna gängorna och sätter sedan in en helicoil? Tömmer man den på olja och borrar underifrån? För då kan man passa på att byta olja+filter när det ändå byts...
Tack för rådgivning och hjälp! Det uppskattas mycket
En helicoil räcker gott.
1000:- är väl ok men 8-9 tusen är ett skambud av stora mått eller en fundamental missuppfattning. Jobbet skall inte ta en verkstad mer än en 30 min oavsett om du kommer med hela mc'n, motorn eller motorhalvan.
Man borrar bort de dåliga gängorna och gängar nya som insatsgängan, kan vara en stålsprial eller ett dubbelgängat rörstycke, skruvas in i.
Oljan i motorn töms å sparas för att slås i igen för att "tvätta" ur eventuella spån som automatiskt kommer vid gängningen.
Om man lägger ner cykeln kan man lättare komma till att borra underifrån.
Koppling?
Har på senaste tiden när jag pressar hojen lite mer än medel så kan ibland min koppling slira vid växling (har hänt 3-4 på en vecka nu)
Vad skall göras åt det tro?
Fick ett tips av en god vän, byta olja o filter först sen vette fan
vet att det varit uppe tidigare men orkar inte leta igenom alla 382 sidor..
service intervaller på 660 ? när ska ventiler ställas osv ?
Vad säger du om kammar? Även andra får gärna tycka till. Jag gillar inte att varva utan vill ha effekten på låga till mellanvarv.
Har helsystem och öppnad luftfilterbox, kan tänka mig högkompkolv och att putsa upp toppen en aning. I så falla gör jag det själv och ganska moderat.
Jag har varit inne på en rallykam men fått förslag på en msp1-kam?
Rally eller någon av tornadokammarna. Msp1 är för elak i en gatmotor.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |