Ktm 660

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Vet ni någonstans man kan köpa kopparpackningarn till oljepluggarna och de övriga där man behöver kopparpackningarna. Alltså de packningar som man behöver vid ett rent oljebyte. Vill enbart ha packningarna. Byggvaruhuset/biltema hade inte, dessa är ju lite speciella packningar. tips mottaget tacksamt:)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
De har ett reservdelsnr och går att köpa lösa från ktm.

Vill du köpa dem i större kvantiteter så kan du besöka närmsta hydrualikfirma men de lär titta snett om du handlar 2 av varje....
 
Last edited:

Schazoo

Too long: diden't read!
Gick med
20 Sep 2010
Ort
Sthlm
Hoj
XJ6N
Såg nu när jag åkte hem från jobbet att det hade droppat olja ifrån någon av pluggarna undertill på motorn. Det var lite olja på alla skruvar efter regnet i går men har torkat rent och ska se vilken skruv det läcker ifrån. Tänkte se vilken det är och sedan beställa hem ny packning och plugg för att se om det slutar.

Kom även på nu att på servicen så märkte mekanikern att oljepluggen gängade lite små dåligt troligtvis för en tidigare ägare hade dragit åt den för hårt. Hans lösning på problemet var att borra bort och sätta dit nya gängor. Det känns inte bra i plånboken när han sa det :(
Finns det någon annan lösning om det är gängorna som är slut?

/Schazoo
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Såg nu när jag åkte hem från jobbet att det hade droppat olja ifrån någon av pluggarna undertill på motorn. Det var lite olja på alla skruvar efter regnet i går men har torkat rent och ska se vilken skruv det läcker ifrån. Tänkte se vilken det är och sedan beställa hem ny packning och plugg för att se om det slutar.

Kom även på nu att på servicen så märkte mekanikern att oljepluggen gängade lite små dåligt troligtvis för en tidigare ägare hade dragit åt den för hårt. Hans lösning på problemet var att borra bort och sätta dit nya gängor. Det känns inte bra i plånboken när han sa det :(
Finns det någon annan lösning om det är gängorna som är slut?

/Schazoo

Nej det finns ingen annan lösning än att gänga om med en helicoil(eller annan insatsgänga). Men det finns ingen anledning att göra det profylaktiskt på en gatcykel. Lås pluggen med najjtråd och minska lite på momentet så överlever det några oljebyten till.
 

Schazoo

Too long: diden't read!
Gick med
20 Sep 2010
Ort
Sthlm
Hoj
XJ6N
Nej det finns ingen annan lösning än att gänga om med en helicoil(eller annan insatsgänga). Men det finns ingen anledning att göra det profylaktiskt på en gatcykel. Lås pluggen med najjtråd och minska lite på momentet så överlever det några oljebyten till.

Pluggarna är ihop låsta med ståltråd och efter ett dygn i garaget har det inte droppat något och efter att ha låtit den stå på tomgång och kört en kortare sträcka så är det lite fuktigt runt den plugg som är närmast bakhjulet. Ska beställa en ny plugg och se om det hjälper men troligvis inte... :(
Verkar vara precis som du sa Boris, att den läcker lite vid lite hårdare körning, när jag märkte det var efter en tur till bulten.
Någon som vet ett ungefärligt pris på att få en insatsgänga el. dyl. i Stockholmsområdet?


Då får man se om den planerade försäljningen blir för ett mycket lågt pris eller borra och fixa för men inte tjäna mer för det... :död
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Pluggarna är ihop låsta med ståltråd och efter ett dygn i garaget har det inte droppat något och efter att ha låtit den stå på tomgång och kört en kortare sträcka så är det lite fuktigt runt den plugg som är närmast bakhjulet. Ska beställa en ny plugg och se om det hjälper men troligvis inte... :(
Verkar vara precis som du sa Boris, att den läcker lite vid lite hårdare körning, när jag märkte det var efter en tur till bulten.
Någon som vet ett ungefärligt pris på att få en insatsgänga el. dyl. i Stockholmsområdet?


Då får man se om den planerade försäljningen blir för ett mycket lågt pris eller borra och fixa för men inte tjäna mer för det... :död

Prata med AnderssonTurbo eller http://www.racerepairs.se/ här på forumet. De fixar det utmärkt och hugger inte åt sig hela plånboken.

Själva gängan kostar inte mycket men det krävs lite kompetens om det skall bli bra.
 

Vegaard

Åker hellre än bra...
Gick med
9 Apr 2009
Ort
Götet
Hoj
KTM 660 Aprilia DD
"Någon som vet ett ungefärligt pris på att få en insatsgänga el. dyl. i Stockholmsområdet? "

Jag köpte ett set på Ebay, från en handlare i England, för 500-600 SEK (levererat med FedEX till dörren).
Typ ett sånt här : http://www.ebay.com/itm/Recoil-3812...ltDomain_0&hash=item1c17645306#ht_2752wt_1396

Det innehöll 10 st insats-gängor (stål spiraler) med borr å gäng. vtg. Inget proffs men det gjorde jobbet!
Jag bytte båda, fast bara en var kass.

Har iofs. några gängor kvar som bara ligger å skräpar å vill du köpa en eller två å låna "satsen" får du gärna det, om du står för frakten.

Skall du ha proffs vtg. går det på 2000-3000 SEK.
 
  • Gilla
Reaktioner: MrC

Schazoo

Too long: diden't read!
Gick med
20 Sep 2010
Ort
Sthlm
Hoj
XJ6N
Har fått svar från 2st verkstäder och båda tar ca 1000kr för att sätta in nytt "på plats". Men ifall det skulle vara värre och insatsgänga behövs har ena skrivit att det kan kosta 8-9 tusen + kostnad för insatsgänga.

Jag har inte mycket erfarenhet så jag vill helst att en verkstad gör det åt mig så det blir rätt. Men tack för erbjudandet :tummenupp.
Ska se om jag kan åka till en verkstad nästa vecka och får då hoppas att det räcker med en helicoil.

Av nyfikenhet; Av vad jag har hittat så verkar man bort de slitna gängorna och sätter sedan in en helicoil? Tömmer man den på olja och borrar underifrån? För då kan man passa på att byta olja+filter när det ändå byts... :tungan

Tack för rådgivning och hjälp! Det uppskattas mycket :krama
 

Vegaard

Åker hellre än bra...
Gick med
9 Apr 2009
Ort
Götet
Hoj
KTM 660 Aprilia DD
Har fått svar från 2st verkstäder och båda tar ca 1000kr för att sätta in nytt "på plats". Men ifall det skulle vara värre och insatsgänga behövs har ena skrivit att det kan kosta 8-9 tusen + kostnad för insatsgänga.

Jag har inte mycket erfarenhet så jag vill helst att en verkstad gör det åt mig så det blir rätt. Men tack för erbjudandet :tummenupp.
Ska se om jag kan åka till en verkstad nästa vecka och får då hoppas att det räcker med en helicoil.

Av nyfikenhet; Av vad jag har hittat så verkar man bort de slitna gängorna och sätter sedan in en helicoil? Tömmer man den på olja och borrar underifrån? För då kan man passa på att byta olja+filter när det ändå byts... :tungan

Tack för rådgivning och hjälp! Det uppskattas mycket :krama

En helicoil räcker gott.
1000:- är väl ok men 8-9 tusen är ett skambud av stora mått eller en fundamental missuppfattning. Jobbet skall inte ta en verkstad mer än en 30 min oavsett om du kommer med hela mc'n, motorn eller motorhalvan.

Man borrar bort de dåliga gängorna och gängar nya som insatsgängan, kan vara en stålsprial eller ett dubbelgängat rörstycke, skruvas in i.
Oljan i motorn töms å sparas för att slås i igen för att "tvätta" ur eventuella spån som automatiskt kommer vid gängningen.
Om man lägger ner cykeln kan man lättare komma till att borra underifrån.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En helicoil räcker gott.
1000:- är väl ok men 8-9 tusen är ett skambud av stora mått eller en fundamental missuppfattning. Jobbet skall inte ta en verkstad mer än en 30 min oavsett om du kommer med hela mc'n, motorn eller motorhalvan.

Man borrar bort de dåliga gängorna och gängar nya som insatsgängan, kan vara en stålsprial eller ett dubbelgängat rörstycke, skruvas in i.
Oljan i motorn töms å sparas för att slås i igen för att "tvätta" ur eventuella spån som automatiskt kommer vid gängningen.
Om man lägger ner cykeln kan man lättare komma till att borra underifrån.

8-9kkr är väl säkert om man av någon anledning måste klyva motorn för att gänga om.

1000kr låter rimligt, jobbet tar iof bara 30min men så skall man gärna ha lite riskpremie för oförutsedda händelser så man tvingas stå och jobba gratis några timmar.
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Koppling?

Har på senaste tiden när jag pressar hojen lite mer än medel så kan ibland min koppling slira vid växling (har hänt 3-4 på en vecka nu)
Vad skall göras åt det tro? :confused:

Fick ett tips av en god vän, byta olja o filter först sen vette fan :rolleyes:
 
Last edited:

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Koppling?

Har på senaste tiden när jag pressar hojen lite mer än medel så kan ibland min koppling slira vid växling (har hänt 3-4 på en vecka nu)
Vad skall göras åt det tro? :confused:

Fick ett tips av en god vän, byta olja o filter först sen vette fan :rolleyes:

Lufta slavcylindern/byta kopplingsolja kan du ju testa med.

På min 660 vibrerade sprinten bort som håller kvar inställningen på ställskruven. Den kan man kika på också.
 
  • Gilla
Reaktioner: MrC

Schazoo

Too long: diden't read!
Gick med
20 Sep 2010
Ort
Sthlm
Hoj
XJ6N
Uppdatering på oljepluggen; Jag torkade rent men det såg ut som om det kom lite ifrån gängorna. Så till verkstaden nästa.
Gjorde rent hojen inför vintern och körde till verkstaden och när jag kommit fram ser man hur det rinner längst sidan på motorn och fortsätter ner till bakre oljepluggen. En meckaniker kom ut och kollad lite snabbt för att vara säker och bekräftade att det var vax.
Den dåligt gängade pluggen var inte alls så skadad som jag trodde utan mekanikern menade att man skulle vara lite försiktigare och att använda momentnyckel.
Det var upplöst kedjevax plus regn som smetade hela undersidan av motorn vilket såg ut som olja.

Vilken lättnat :)
Tack för råd och tips! Uppskattas grymt mycket :tummenupp
 

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Nybro
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
vet att det varit uppe tidigare men orkar inte leta igenom alla 382 sidor..

service intervaller på 660 ? när ska ventiler ställas osv ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Vad säger du om kammar? Även andra får gärna tycka till. Jag gillar inte att varva utan vill ha effekten på låga till mellanvarv.
Har helsystem och öppnad luftfilterbox, kan tänka mig högkompkolv och att putsa upp toppen en aning. I så falla gör jag det själv och ganska moderat.

Jag har varit inne på en rallykam men fått förslag på en msp1-kam?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad säger du om kammar? Även andra får gärna tycka till. Jag gillar inte att varva utan vill ha effekten på låga till mellanvarv.
Har helsystem och öppnad luftfilterbox, kan tänka mig högkompkolv och att putsa upp toppen en aning. I så falla gör jag det själv och ganska moderat.

Jag har varit inne på en rallykam men fått förslag på en msp1-kam?

Rally eller någon av tornadokammarna. Msp1 är för elak i en gatmotor.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Rally eller någon av tornadokammarna. Msp1 är för elak i en gatmotor.

Vad är skillnaden på rally och tornado? Har helt missat tornado...

EDIT googlade preci fram denna
http://www.thumpertalk.com/forum/archive/index.php/t-172371.html
Stock LC4 Cam .365"I&E (obviously stock springs and pistom dome)
Performance LC4 Cam #951170 .380"I&E ("drop in")
LC4 Racing Cam .401"I/.393"E (needs springs)
Megacycle #702-25 .415"I/405"E (needs springs and piston dome work)
Megacycle #702-45 .450"I&E (needs springs and piston dome work)
Megacycle #702-x4 .375"I&E (needs springs and piston dome work)
Webcam #61-001 .385"I&E (unknown setup needs)
Tornado G1 .382"I&E ("drop in") ***
Tornado G2 .427"I/.399"E (needs springs)
Tornado G3 .409"I/.370"E (needs springs)

Är rallykammen = Performance LC4?

Äh varför krångla vilken kam ger mest från botten?
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top