Ktm 660

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Det är i och för sig varmt ute men den har inte gjort så här förr. Så fort jag stannar i ett rödljus så kokar hojen. Eller den trycker iaf ut vatten från övertryckslangen på kylaren.

Samma när jag stänger av hojen så pissar den ur sig en skvätt. Jag antar för att vattnet slutar att cirkulera. Får ju fylla på kylarn stup i kvarten. Funderade på om locket va kass men tyckte fjädern kändes spänstig fortfarande.

Vad kan vara galet? Eller är hojen så här kännslig mot värme?

Har du kollat om du har vatten i oljan? Ryker den nåt?
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Har du kollat om du har vatten i oljan? Ryker den nåt?

Den ryker inte. Vad jag kan se i nivåglaset är oljan mörk. Skulle de vart vatten i den borde den bli grå eller?

Var med om på 450:n att den tryckte in olja i kylet (o-ring vid vattenpumpen som var kass) men då såg jag på kylarlocket att de var gägg på och de är de inte heller.

Tätt nån stans? Om jag vart ute o luftat den på typ en 90 sträcka och stannar till för att tanka så bubblar de i slangen när jag slår av motorn även om jag inte stått i nåt rödljus. Får la prova att tappa ur vattnet o se om jag ser nåt konstigt.
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag ska byta packningarna till oljepluggarna på min 04a. Oljan som kommer ut, måste jag fylla på den i ramen igen? Samt undrar jag hur mycket olja det skall vara i, enligt boken står det 0,6 liter i ramen och på ett annat ställe står det totalt 2,1 liter. Stämmer detta eller vad är rätt? Lite förvirrad...
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Jag ska byta packningarna till oljepluggarna på min 04a. Oljan som kommer ut, måste jag fylla på den i ramen igen? Samt undrar jag hur mycket olja det skall vara i, enligt boken står det 0,6 liter i ramen och på ett annat ställe står det totalt 2,1 liter. Stämmer detta eller vad är rätt? Lite förvirrad...

Om du inte har tänkt att göra mer än just byta kopparbrickan och inte tömmer systemet så kan du fylla på den olja som behövs i motorn. Dvs du behöver inte fylla något i ramen.

Kolla i siktglaset att du ha rätt mängd.
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Om du inte har tänkt att göra mer än just byta kopparbrickan och inte tömmer systemet så kan du fylla på den olja som behövs i motorn. Dvs du behöver inte fylla något i ramen.

Kolla i siktglaset att du ha rätt mängd.

Precis det jag ville ha reda på, det läcker ur någon av pluggarna så jag ska byta båda. Tackar för hjälpen!
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
är fälgarna på 660 lika som 640/625 ? det jag är mest nyfiken på är om det är ryckutjämnare i navet dvs drevhubb och gummikloss ? ska modda på ett par fälgar på 690:n och fått tag på 660fälgar
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Tömma kylaren

Skall tömma ur kylvätskan för att hälla i vatten o rostskyddsmedel ist.

Finns det ngn skruv/plugg som man kan lossa för att få ur allt på en och samma gång?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om någon är intresserad så har jag ett par öppnade orginalljudämpare till 660, 05 och 06. Eventullet kan jag tänka mig att sälja även ett helt komplett orginalsystem med orginal sugrörsljuddämpare.

Om någon har en rallykam eller nåt annat kul så kan vi diskutera ett byte.
 

Bifogat

  • DSC00332.jpg
    DSC00332.jpg
    236.6 KB · Visningar: 100
  • DSC00334.jpg
    DSC00334.jpg
    238.4 KB · Visningar: 81
Last edited:

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Skall tömma ur kylvätskan för att hälla i vatten o rostskyddsmedel ist.

Finns det ngn skruv/plugg som man kan lossa för att få ur allt på en och samma gång?

Drog loss slangen som går in från kylaren i motorn och tömde via den, bara öppna locket på kylaren för att få mer flöde och ev luta hojen lite. När allt runnit ut skruvade ja bara fast allt och fyllde sedan på med vatten+glykol.
Klart:tummenupp
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Långkörning !

Tänkte jag skulle ta mig ner till Lund senare i denna månaden på min 660.
Dvs 65mil ungefär. Upplands väsby- lund.
Och eftersom jag är beroende av hojen vissa dagar för att ta mig till jobb så måste jag kunna köra hem igen.

Hur långt har ni kört som längst på era?

Jag ser det som en fet utmaning. Inte för jag lär ha någon känsel kvar i några lemmar men kanske kan man ta en endurance titel på 660´n haha:D:yoparty

Något jag bör ta med mig i mek väg ? bensinstationer bör ju finnas inom 15 mil längs vägarna...

Tacksam för svar:)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tänkte jag skulle ta mig ner till Lund senare i denna månaden på min 660.
Dvs 65mil ungefär. Upplands väsby- lund.
Och eftersom jag är beroende av hojen vissa dagar för att ta mig till jobb så måste jag kunna köra hem igen.

Hur långt har ni kört som längst på era?

Jag ser det som en fet utmaning. Inte för jag lär ha någon känsel kvar i några lemmar men kanske kan man ta en endurance titel på 660´n haha:D:yoparty

Något jag bör ta med mig i mek väg ? bensinstationer bör ju finnas inom 15 mil längs vägarna...

Tacksam för svar:)

Regnställ och varma handskar. Karta så att du slipper köra E4 hela vägen, finns gott om vägar som inte är så fasligt mycket längre men betydligt trevligare.

Cykeln klarar det där utmärkt vi kör 60mil dagsetapper race inom ökenrally....
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Om någon är intresserad så har jag ett par öppnade orginalljudämpare till 660, 05 och 06. Eventullet kan jag tänka mig att sälja även ett helt komplett orginalsystem med orginal sugrörsljuddämpare.

Om någon har en rallykam eller nåt annat kul så kan vi diskutera ett byte.

Skulle kunna vara intressant beroende på vad du vill ha för dom?
 

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2014 KTM Duke 690
Ingen som är sugen på en 660 -06a? Har haft den ute i drygt två veckor och 1 skambud är det jag fått. Är beroende av pengarna så prisdiskussion kan föras utan att jag blir ilsken :)

PMa vid intresse!
Ha´t!
 

Danken

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Pennybridge
Hoj
Husaberg FS570
300 timmar

Det börjar närma sig 300 timmar på motorn, tänkte riva lite under vintern, något speciellt som man skall byta? Vad tidigare ägare har gjort har jag inte en aning om. Den låter och går som den skall. Tips?
 

mr öland

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2010
Ort
ÖL-AND
Hoj
06 ktm 660
jag har en 660 funderar om man ska fixa en trimkam till den
är det nån som kan säga om det blir mycke skillnad med ?
och ni kan säga om nackdelar med så man vet
kan ej så mycket om motorer
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Du ska inte ens behöva tappa ur olja. Lägg ner cykeln på sidan och skruva bort kåpan. En pyttemängd olja kan rinna ur, men den är det bara att ersätta med ny efter det att du bytt packning. Inga konstigheter. :)

Hade ju läckage från vänstra motorkåpan och det berodde på felmonterad packning.
Nu har jag fått ngt läckage från högersidan av motorn ist. Ser ut att komma från utgående axel för drevet men är inte helt 100. Tvättade av igår för att kunna se var det kommer ifrån men måste fixa lite annat innan den går att köra med igen.

1. Om jag skall ta bort högra motorkåpan, finns det ngt som kan trilla ur?
2. Måste jag tömma ur oljan eller är det som på vänstra sida, bara att lägga cykeln ner?
3. Om det nu inte skulle vara från utgående axeln det läcker, finns det ngt annat "typiskt" ställe som det skulle kunna läcka ifrån?

Oljan hamnar på kedjan som sprutar runt lite överallt. Läcker inga mängder men det är några droppar då den stått still och har fått för mig att den inte läcker hojen stått still en stund och oljan är kall.
Detta talar ju för att det är utgående axel och det läcker när den roterar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
jag har en 660 funderar om man ska fixa en trimkam till den
är det nån som kan säga om det blir mycke skillnad med ?
och ni kan säga om nackdelar med så man vet
kan ej så mycket om motorer

Jag har skrivit massor i ämnet så sök. Stalltipset i en standardmotor är en Rallykam. KTM standardpryl som passar att montera rakt i och ger lite mer knuff. Vill du ha mer toppeffekt men kan offra en del bottendrag kan man köpa Factory supermotokammen.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Hade ju läckage från vänstra motorkåpan och det berodde på felmonterad packning.
Nu har jag fått ngt läckage från högersidan av motorn ist. Ser ut att komma från utgående axel för drevet men är inte helt 100. Tvättade av igår för att kunna se var det kommer ifrån men måste fixa lite annat innan den går att köra med igen.

1. Om jag skall ta bort högra motorkåpan, finns det ngt som kan trilla ur?
2. Måste jag tömma ur oljan eller är det som på vänstra sida, bara att lägga cykeln ner?
3. Om det nu inte skulle vara från utgående axeln det läcker, finns det ngt annat "typiskt" ställe som det skulle kunna läcka ifrån?

Oljan hamnar på kedjan som sprutar runt lite överallt. Läcker inga mängder men det är några droppar då den stått still och har fått för mig att den inte läcker hojen stått still en stund och oljan är kall.
Detta talar ju för att det är utgående axel och det läcker när den roterar.
Har sökt vidare om detta och det verkar vara relativt vanligt att det läcker från utgående axel. En orsak är om man kör med för hårt spännd kedja då dessa motorer tydligen är känsliga för det.
När jag köpte hojen var det för spänd kedja så jag antar att det är därför det läcker.
Hur gör man för att byta packning/packbox eller vad det nu är som skall bytas? Om jag förstått det rätt behöver man inte ta bort hela kåpan utan endast drevet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har sökt vidare om detta och det verkar vara relativt vanligt att det läcker från utgående axel. En orsak är om man kör med för hårt spännd kedja då dessa motorer tydligen är känsliga för det.
När jag köpte hojen var det för spänd kedja så jag antar att det är därför det läcker.
Hur gör man för att byta packning/packbox eller vad det nu är som skall bytas? Om jag förstått det rätt behöver man inte ta bort hela kåpan utan endast drevet.

Man plockar bort drevet och kör därefter en gipsskruv i pboxen och drar ut den. Rengör och stoppar i en ny pbox
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top