Ktm 660

Sebbson

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2010
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 SMC 2004, Yamaha XT125R
Tjenare tjenare! Har strippat ner min 660 .04 för lite service i allmänhet, ventiljustering och byte av tändstift osv.. Såg idag när jag skulle kolla spelet på avgasventilerna att grenröret som kommer ut inte verkar riktigt tätt, ser ut på bilden som om avgaser har läckt ut på ovansidanav röret och även gått jävligt varmt med tanke på blåanlöpningen, tänkte själv att man kanske borde byta fjädrarna som spänner åt röret mot mynningen då den nedre ser ganska rostig ut, för att få det tätt igen.
Någon som har upplevt detta förut?
IMG_0729.jpg

IMG_0728.jpg
MVH Sebastian. :)
 

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Med styvare fjädrar behöver du mer returdämpning.

Mitt recept är styvare fjädrar i gaffeln och en omshimsning till den spec som KTM använder på race660 motarden, går att göra själv hemma i garaget för några hundra i materialkostnad.

Bak blir det dyrare om man skall uppgradera då man måste skicka iväg dämparen till folk med specialverktyg.


Jag kan inte bara byta fjädrarna bara för att det ska bli bra? Måste jag även modda om dämparna med?

Hur blir det med en hårdare fjäder på originaldämparen? Räcker inte retur till eller är det gränsfall?

Trodde jag enbart kunde bara beställa hårdare fjädrar och sen var de klart.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag kan inte bara byta fjädrarna bara för att det ska bli bra? Måste jag även modda om dämparna med?

Hur blir det med en hårdare fjäder på originaldämparen? Räcker inte retur till eller är det gränsfall?

Trodde jag enbart kunde bara beställa hårdare fjädrar och sen var de klart.

Att byta fjädrar är ett första steg och en styvare bakfjäder förbättras ytterligare av omshimsning. men ja du kan byta bara fjädrar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kan inte bara byta fjädrarna bara för att det ska bli bra? Måste jag även modda om dämparna med?

Hur blir det med en hårdare fjäder på originaldämparen? Räcker inte retur till eller är det gränsfall?

Trodde jag enbart kunde bara beställa hårdare fjädrar och sen var de klart.

Ett snäpp hårdare returdämpning räcker oftast gott vid byte till styvare fjädrar. Kanske två snäpp om du byter till mycket styvare fjädrar.

Fast jag är lite förvånad att någon behöver styvare gaffelfjädrar i en 660, min är då styv så det räcker. Testat med mera olja? Eller några andra justeringar? När är gaffeln servad senast?
 

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Ett snäpp hårdare returdämpning räcker oftast gott vid byte till styvare fjädrar. Kanske två snäpp om du byter till mycket styvare fjädrar.

Fast jag är lite förvånad att någon behöver styvare gaffelfjädrar i en 660, min är då styv så det räcker. Testat med mera olja? Eller några andra justeringar? När är gaffeln servad senast?


Ok det verkar som om det går att bara byta fjädrar då utan att behöva byta själva dämpen även fast det kanske hade varit bättre.

Framgaffeln tror jag inte är servat någongång vad jag vet. Har inte haft några problem med den utan bara att jag tyckt att hela ekipaget har känts lite för mjukt för min vikt. Därför har jag hört mig runt och blivit rekommenderad hårdare fjädrar som lösning.

Tror att ett par hårdare fjädrar är lösningen då cykeln inte är optimerad för en 100kilos klump:gnissla

Men det är klart att ny olja, eller "tjockare olja" och lite mer retur kan göra den "hårdare" Jag ville utgå från bästa möjliga genom att första köpa in rätt fjädrar för min vikt för att sen kunna justera in dem rätt.

Alltid svårt när man inte är så kunnig på området. Alla tips uppskattas:krama
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Framgaffeln tror jag inte är servat någongång vad jag vet. Har inte haft några problem med den utan bara att jag tyckt att hela ekipaget har känts lite för mjukt för min vikt. Därför har jag hört mig runt och blivit rekommenderad hårdare fjädrar som lösning.

En grundregel när det gäller saker som kan ställas in och justeras är att alltid serva och se till att prylarna är i korrekt skick före man börjar laborera med justeringar. Annars vet du inte var du står och därmed ej heller vart du är på väg. Om du verkligen ville utgå ifrån bäst möjliga så skulle du alltså ha börjat med att serva dina dämpare.

Visst, "rätt fjädrar" är viktigt men har du försökt justera och mätt upp hänget på hojen fram och bak när du sitter på den? Visar de mätningarna att du ska ha styvare fjädrar? Sen handlar "rätt fjäder" inte bara om din vikt och fjädrar utan även om din körstil. Man vill ju aldrig ha en styvare fjädring än vad man måste, många tror ju att styv fjädring är lika med bra grepp men det är snarare tvärtom.

Kanske behöver du styvare fjädrar men det kommer du sannolikt aldrig veta om du både byter fjädrar och servar dämparna samtidigt. Jag vet bara att jag upplever fjädringen på min 660 som styvare än vad jag behöver och då väger jag kring 88kg med viss variation för dagsformen. Och särskillt då fram, vilket i sin tur gör att jag har lite svårt att lita på greppet fram. Särskillt när jag hamnar på grus.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag instämmer i tvåtaktsmannens reflektioner.

Fram hade jag börjat men ett oljebyte för att tillse att gaffeln faktiskt är i skick från början. Gammal olja och felaktig nivå skall uteslutas först. När du bytt oljan så kontrollera ditt häng, belastat och obelastat. Öhlins har bra manual på sin hemsida hur man gör.

Första därefter kan du säga om du behöver hårdare fjädrar. Med din vikt tror jag att du behöver detta.

Bak är det betydligt knepigare då du inte kan serva dämparen själv. Du skall dock se till att mäta in hänget. Bak är fjädern betydligt mjukare och nästan alla med nordisk kroppsbyggnad mår bra av en hårdare fjäder.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bakdämparn brukar ju inte slitas lika snabbt som fram och särskillt inte på gatan så att bara mäta hänget där räcker nog långt. Sen kan ju vara värt att lämna in bakdämparen och få den servad om den ska lös för fjäderbyte.

Serva bakdämparen är ju eg ett snabbare och enklare jobb än fram men dom flesta har inte kvävgas och rätt nipplar hemma. Jag brukade tidigare serva den själv och sedan låta nån handlare fylla på med gas. Men nu har jag kvägas på jobbet så jag kan göra det själv och det känns bra eftersom jag sett vissa handlare vara ganska slarviga.

En stor väldig välkänd skånsk crosshandlare saknar tex en riktig koppling som kan stänga ventilen innan man kopplar kvävgasen ifrån dämparen vilket resulterar i att ett par bar direkt förvinner ur dämparen när han försöker att istället snabbt rycka bort dämparen. Det var när jag såg det som jag beställde egna verktyg för att kunna göra jobbet själv så man vet att det blir bra utfört.
 
Gick med
20 Jul 2009
Ort
åkersberga
Hoj
KTM lc4 prestige
Vill bara säkerhetskolla en sak med er, Kan man med ventiljustering ställa ventilspelet så tight så att ventilen tar i kolven?

Skruvade ner justeringen så mycket det gick innan det tog stopp och drog sedan runt motorn för hand med kicken.

Mvh
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Har lite delar från en 660 till salu, blockhalva, växellåda, elsystem, styrkrona, kylare, tank osv ifall nån skulle vara intresserad!
 

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
En grundregel när det gäller saker som kan ställas in och justeras är att alltid serva och se till att prylarna är i korrekt skick före man börjar laborera med justeringar. Annars vet du inte var du står och därmed ej heller vart du är på väg. Om du verkligen ville utgå ifrån bäst möjliga så skulle du alltså ha börjat med att serva dina dämpare.

Visst, "rätt fjädrar" är viktigt men har du försökt justera och mätt upp hänget på hojen fram och bak när du sitter på den? Visar de mätningarna att du ska ha styvare fjädrar? Sen handlar "rätt fjäder" inte bara om din vikt och fjädrar utan även om din körstil. Man vill ju aldrig ha en styvare fjädring än vad man måste, många tror ju att styv fjädring är lika med bra grepp men det är snarare tvärtom.

Kanske behöver du styvare fjädrar men det kommer du sannolikt aldrig veta om du både byter fjädrar och servar dämparna samtidigt. Jag vet bara att jag upplever fjädringen på min 660 som styvare än vad jag behöver och då väger jag kring 88kg med viss variation för dagsformen. Och särskillt då fram, vilket i sin tur gör att jag har lite svårt att lita på greppet fram. Särskillt när jag hamnar på grus.

Tack för alla bra svar.

Kan väl vara bra att mäta mitt häng när jag sitter på den så jag ungefär vet hur mycket det är. Sedan apropå service och inställning av dämparen vare sig det är gaffeln eller bak så kanske en service till sin nytta med ny fräsch olja och gas. Men då tänker jag så här eftersom service per dämp kostar ca. 1500+ hos de flesta verkstäder kanske det är lika bra när man ändå håller på att slänga på ett par hårdare fjädrar som är "mer" lämpade för min vikt.

Då har vi nyservade dämpare med nya fjädrar. Eftersom de flesta tror ju att hårdare fjädrar är lösningen. Självklar förstår jag att man inte kanske bara kan slänga på hårdare fjädrar om resten inte är servat och tipptopp, då blir ju skillnaden plus minus noll kanske. Min körstil är aktiv på gata så mycket kan jag säga.

Eftersom jag kan inte serva dämparna själv utan måste lämna in dem så kanske man när man redan håller på slänga på ett par hårdare fjädrar. Så att man inte sen i efterhand märker att näe fan jag skulle behövt ett par hårdare fjädrar ändå trots att jag bytt olja/gas och rengjort.

Fjädrar fram och bak från slavens ca. 2100:- me frakt. en 10kg/mm skulle kosta 140$ 9,6kg/mm var de han hade i lager nu men Boris tyckte ju 10 skulle va bättre för min vikt

Sen kostar ju service ca 1500+ per enhet

Sen ska det ju ställas in också dem nya fjädrarna och dämparna så allt blir bra

Synd att allt ska kosta bara.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Man skulle kanske oxå byta fjädrar till hårdare, är väl mer märkbart där man kör enduro då....
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Drog igång min 660 idag och det behövdes lite startgas för att komma igång. Blev även en premiärtur på 10 min eller liknande. Sedan blev det kallt.
Olja och filter byttes precis innan den gick i ide i slutet på september. Hojen har stått i kallgarange hela vintern och såg att oljan blivit lite brunfärgad pga av att det kommit in vatten/kondens.
Skall man byta olja och filter eller räcker det med olja? Om endast olja, hur gör man med det som finns i filterna?
Byter ni andra både olja och filter varje 250 mil eller endast olja och varje 500 mil även filter?
 

blaa

Sporthojsnörd
Gick med
9 Oct 2009
Ort
S-tälje
Hoj
Eldsklinga
Byter alltid olja och båda filtren.
Med Max 200 mil mellan gärna oftare.

Känns som en billig åtgärd och då vet jag att iaf smörjning är Sjyst.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Drog igång min 660 idag och det behövdes lite startgas för att komma igång. Blev även en premiärtur på 10 min eller liknande. Sedan blev det kallt.
Olja och filter byttes precis innan den gick i ide i slutet på september. Hojen har stått i kallgarange hela vintern och såg att oljan blivit lite brunfärgad pga av att det kommit in vatten/kondens.
Skall man byta olja och filter eller räcker det med olja? Om endast olja, hur gör man med det som finns i filterna?
Byter ni andra både olja och filter varje 250 mil eller endast olja och varje 500 mil även filter?
I ditt fall skulle jag bara byta olja.... Sedan skulle jag byta allt inom 250 mil. Kortare än 250-300 mil skall man inte behöva byta.
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Idag när jag körde uppstod ett konstigt ljud från motorn, har film/ljudupptagning på det HÄR samt att grenröret är helt rött, jag antar att det är från toppen (är novis på motorn)
Kan nån ha tips mm vad jag behöver göra?!?!? (för jag vill inte köra den i detta tillstånd)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top