En grundregel när det gäller saker som kan ställas in och justeras är att alltid serva och se till att prylarna är i korrekt skick före man börjar laborera med justeringar. Annars vet du inte var du står och därmed ej heller vart du är på väg. Om du verkligen ville utgå ifrån bäst möjliga så skulle du alltså ha börjat med att serva dina dämpare.
Visst, "rätt fjädrar" är viktigt men har du försökt justera och mätt upp hänget på hojen fram och bak när du sitter på den? Visar de mätningarna att du ska ha styvare fjädrar? Sen handlar "rätt fjäder" inte bara om din vikt och fjädrar utan även om din körstil. Man vill ju aldrig ha en styvare fjädring än vad man måste, många tror ju att styv fjädring är lika med bra grepp men det är snarare tvärtom.
Kanske behöver du styvare fjädrar men det kommer du sannolikt aldrig veta om du både byter fjädrar och servar dämparna samtidigt. Jag vet bara att jag upplever fjädringen på min 660 som styvare än vad jag behöver och då väger jag kring 88kg med viss variation för dagsformen. Och särskillt då fram, vilket i sin tur gör att jag har lite svårt att lita på greppet fram. Särskillt när jag hamnar på grus.
Tack för alla bra svar.
Kan väl vara bra att mäta mitt häng när jag sitter på den så jag ungefär vet hur mycket det är. Sedan apropå service och inställning av dämparen vare sig det är gaffeln eller bak så kanske en service till sin nytta med ny fräsch olja och gas. Men då tänker jag så här eftersom service per dämp kostar ca. 1500+ hos de flesta verkstäder kanske det är lika bra när man ändå håller på att slänga på ett par hårdare fjädrar som är "mer" lämpade för min vikt.
Då har vi nyservade dämpare med nya fjädrar. Eftersom de flesta tror ju att hårdare fjädrar är lösningen. Självklar förstår jag att man inte kanske bara kan slänga på hårdare fjädrar om resten inte är servat och tipptopp, då blir ju skillnaden plus minus noll kanske. Min körstil är aktiv på gata så mycket kan jag säga.
Eftersom jag kan inte serva dämparna själv utan måste lämna in dem så kanske man när man redan håller på slänga på ett par hårdare fjädrar. Så att man inte sen i efterhand märker att näe fan jag skulle behövt ett par hårdare fjädrar ändå trots att jag bytt olja/gas och rengjort.
Fjädrar fram och bak från slavens ca. 2100:- me frakt. en 10kg/mm skulle kosta 140$ 9,6kg/mm var de han hade i lager nu men Boris tyckte ju 10 skulle va bättre för min vikt
Sen kostar ju service ca 1500+ per enhet
Sen ska det ju ställas in också dem nya fjädrarna och dämparna så allt blir bra
Synd att allt ska kosta bara.