Ktm 660

kricken

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Hoj
Ktm exc 250,660-06
men de kan ju inte va normalt att behöva tömma penga pungen varje service? jag trodde 1500- 2500 kanske.

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Har ett mindre läckage vid utgående axel vid framdrevet. Antar att det är packboxen o oringen som måste bytas. Axeln glappar axiellt några mm, antar att de e normalt.

Kan man byta packboxen utan att riva motorn? Är det krångligt?

Hört att Ktm-packboxar e sämre än skf´s.

Vad kan de tänkas kosta på verkstad må tro eller om någon här i sthlm kan hjälpa till då jag inte har någon aning hur ja ska gå till väga:va

850 skulle en verkstad ha inkl. material. Man kunde byta utan o riva motorn men de känns ändå dyyrt. Materialet lär ju inte kosta 500kr direkt, krävs väl bara specialverktyg så e man hemma eller

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Specialverktyget heter gipsskruv och pboxen kostar några tior.

Hur menar du med gipsskruven? bända ut pboxen med den eftersom gipsskruven e spetsig:va

Tror säkert en 3åring kan byta pboxen men vill inte förstöra något, hur sätter man fast den nya pboxen så den sitter? Som tutorialen pvc-rör o hammare?:D

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Såjja!
En god nyhet samt en dålig!
Vi tar den goda, som dom trodde på verkstan så hade jag samma problem som en kund med en RC8 "muttern" hade lossnat till kopplingen :banana

Det dåliga är att jag klantade till mig vid ihopplockningen & sabbade kransen på själva yttre kopplingshubben, nån som har en beggad sån? & hur fan får jag loss den från kransen "kugghjulet" e ju super nitat!

Såjja nu är korgen fixad, men har fortfarande nått missljud från motorn (blir galen)
Är det nån KTM guru från sthlms området som kanske skulle kunna vara så jättesnäll att vilja lyssna på min stackars Kåte? :Bugar

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Hur menar du med gipsskruven? bända ut pboxen med den eftersom gipsskruven e spetsig:va

Tror säkert en 3åring kan byta pboxen men vill inte förstöra något, hur sätter man fast den nya pboxen så den sitter? Som tutorialen pvc-rör o hammare?:D

Yepp bara att bända ut :)
Jag tog en Hylsnyckel som var lika stor som packningen och knackade in den försiktigt "rakt" in på sin plats... funka jättebra!

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er

Du tar en eller två gipsskruvar å skruvar dom i gummi å drar ut p-boxen...
Å den nya kan du visst använda en pvc- rör knacka in den nya me... Se till bara att rörets diametar tar ganska långt ut på p-boxen...

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Du tar en eller två gipsskruvar å skruvar dom i gummi å drar ut p-boxen...
Å den nya kan du visst använda en pvc- rör knacka in den nya me... Se till bara att rörets diametar tar ganska långt ut på p-boxen...

OK tack för alla bra tips. Man får vara lite försiktig då så man inte repar insidan på i huset av axeln när man kör in skruven eller va man nu använder. Antar att den inte sitter alltför hårt.

Kan man köpa KTMs original eller ska man ha från SKF eller annat märke. Läste i denna tråd att KTM sög i kvalle men de kanske ändrat sig?

Nån som har tips om va man ska ha och vart man kan köpa det, dvs oring o packbox? förutom hos ktm-återförsäljare eller dylikt om man ska ha "bättre" kvalle

Fettet som man ska ha på, kan ja har vanligt hjullagetfett? de tål temp upp till 250 grader. De borde väl funka bra.

Hur vanligt är de att man byter distansringen till framdrevet? Om de inte ser ut som skit kör man väl på som vanligt antar ja?

Last edited:

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
http://www.momentum-industrial.com/
Är ettt ställe att köpa lager å tätningar på... Finns fler ställen, men den är närmast för mig....

Tack för tipset blir nog o åka förbi där imorn, ska ändå dit i närheten imorgon. bara pilla bort de imornbitti så ja kan ta me grejerna så de blir rätt storlekar

Last edited:

kricken

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Hoj
Ktm exc 250,660-06
okej inte bara ja som tykte de. men det verkar vara dom priserna runt här:s har kollat hos bike thn och johans motor i göteborg och dom sa samma pris.

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Nån som har en kamkedje sträckare billigt? Tänkte testa om det är den som avger missljud. Flertal personer har haft det problemet

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Fick äntligen loss packboxen efter mycket slit. Skurvar funkade inte alls då packboxen satt som sten. Fick bända o joxa.
Nu till frågan. Kom åt denna gummiring när jag tog bort packboxen, den blev lite naggad på ytan bara men eftersom den verkar rätt hård så har ingen större skada skett. Kan man byta den genom att bara plocka bort den och ersätta den med en ny, den verkar sitt hårt. Har ni tips på hur man ska göra?

Eller ska ja bara låta de va eftersom den är hel men lite skavd på sidan bara.

packning.jpg

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
okej inte bara ja som tykte de. men det verkar vara dom priserna runt här:s har kollat hos bike thn och johans motor i göteborg och dom sa samma pris.

Du har ingen garanti kvar väl? Då är det bara att lära sig göra det själv. Ett oljebyte och kontroll av ventilerna kan de flesta lära sig.

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Fick äntligen loss packboxen efter mycket slit. Skurvar funkade inte alls då packboxen satt som sten. Fick bända o joxa.
Nu till frågan. Kom åt denna gummiring när jag tog bort packboxen, den blev lite naggad på ytan bara men eftersom den verkar rätt hård så har ingen större skada skett. Kan man byta den genom att bara plocka bort den och ersätta den med en ny, den verkar sitt hårt. Har ni tips på hur man ska göra?

Eller ska ja bara låta de va eftersom den är hel men lite skavd på sidan bara.

View attachment 356376

Det är ingen fara (gör rent bara från spån mm)

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Det är ingen fara (gör rent bara från spån mm)

Nu är de så att ja ändå lyckades försöka ta bort plastringen, då gick den av:huvet Så nu såg jag hur ringen var uppbyggt med att den gick som rullar från ringen inåt där avlånga lagerna vilade i. Kan man byta denna utan att dela på motorn? Vet ej hur de fäster på baksidan. Ser ut som plastringen uppgift är endast att hålla lagerna på plats.

Hur gör jag? Jävligt klantigt av mig o pajja skiten:död. ring.jpg

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...