Ktm 660

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Rullhållaren till lagret på utgående axeln är det den du skadat så är du kokt.....

Lagret byts från insidan och du har typ 2kkr i delar och det dubbla i arbetskostnad.

Bild innan vi dömer ut det
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
ÜberHeinz: Men på din bild är ju ringen kvar väl? (den mörkbruna i ytterkanten) "du hade bara skrapat lite på den"

Ang mitt problem så kom en god vän över och konstaterade att jag har lagerknas på vevaxellagret eller kolvlagret...
Det blir att plocka isär skiten =)
Men vad kan vara bra att göra medans man ändå ska serva den? kamaxelkedja kanske? den har gått 1800mil
Vilka specialverktyg är nödvändigt inför detta tro?
Alla svar är hjärtligt välkommna :Bugar
 
Last edited:

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Rullhållaren till lagret på utgående axeln är det den du skadat så är du kokt.....

Lagret byts från insidan och du har typ 2kkr i delar och det dubbla i arbetskostnad.

Bild innan vi dömer ut det

Vad är det som kostar så mkt i delar, är väl bara o byta rullhållaren till lagret. Kan väl inte kosta mer än 2kr men sen att dela motorn o montera skiten kan ja förstå att de kostar:gråta

Här är bild på eländet.

Hur fan kan va så korkad att försöka ta bort ringen...:huvet

Vad ska jag ta mig till:confused:

20120315_175602.jpg
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Det är bara att byta lagret! Välkommen till jag måste riva motor gänget :död
Men man lär sig av sina misstag.
Lagret kostar väl 500 på lelles, sen behöver du packningar osv
 

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Det är bara att byta lagret! Välkommen till jag måste riva motor gänget :död
Men man lär sig av sina misstag.
Lagret kostar väl 500 på lelles, sen behöver du packningar osv

River du motorn själv eller lämnar du in? Jag vill inte ge mig på det då jag redan gjort bort mig totalt:(

Du känner annars ingen duktig som göra det? Trött på att allt kostar så mycket pengar men de är väl sanningen är man gör fel.
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
River du motorn själv eller lämnar du in? Jag vill inte ge mig på det då jag redan gjort bort mig totalt:(

Du känner annars ingen duktig som göra det? Trött på att allt kostar så mycket pengar men de är väl sanningen är man gör fel.

Jag lider med dig, men vafan det är bara materiel! Not the end of the world!
Jag kommer göra det själv, vanlig service med ventilcheck 4-5 tusen & då river dom inte ens motorn, jag tror det lär vara mer än 10-20tusen för mitt arbete hos en mc-mek.
Jag behöver bara veta vad som kan vara bra att byta ut vid isärplockningen och vilka specialverktyg som behövs.
Kan tyvär inte ge tips om nån bra/billig mek, men det tror jag dom andra här kan göra.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
überheinz: Det lagret kommer du absolut behöva byta tyvärr. Packningar är det enda som kostar vid motor-delening om du bestämt inte vill lägga pengar på något annat.

MrC: Kamkedja brukar hålla bra på LC4 som jag förstått det. Vad som behövs bytas? Ja det är bara att gå igenom allt och kolla slitage medan du plockar isär motorn.

Det är inte så mycket speciallverktyg som behövs. En redig mutterknack gör att du kan få loss de bultar som sitter på veven(behövs annars ktm-s verktyg för att "hålla" i kopplingshub/svänghjul. Ett bra skjutmått är verkligen att rekommendera när du ska gå igenom prylarna. Jag skaffade mig även två stycken momentnycklar, en för 4-19nm och en för 20-100nm.

Om du ska byta ramlagrena blir det lite svårare. Inre lagerbanan sitter pressad på veven och där behövs det ktm's verktyg för att få bort dem, jag har det som behövs hemma om du behöver hjälp med det. Det är lite pillrigt att få in rätt axial-spel på veven när man bytt dessa men har man tålamod och är noga går det fint.

Vevlager är inget man byter hemma. Skruvade ur min vev och en verkstad bytte mina för 500:- + delar.

EDIT: Det finns en manual som beskriver noga hela proccessen att dela motorn. Heter LC4 Repair manual, googlade lite snabbt men hittade den inte. Har den själv så pm:a mail eller någon sida där jag kan ladda upp den om ni vill ha
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad är det som kostar så mkt i delar, är väl bara o byta rullhållaren till lagret. Kan väl inte kosta mer än 2kr men sen att dela motorn o montera skiten kan ja förstå att de kostar:gråta

Här är bild på eländet.

Hur fan kan va så korkad att försöka ta bort ringen...:huvet

Vad ska jag ta mig till:confused:

View attachment 356396

Det där lagret är sopor......

Lagret kostar 500kr sedan har du topp,fot,block -packning samt några pboxar och omnitning av kamkedjan, mellan tummet och pekfringret 1500 i delar.

Kan du plocka ur motorn ur ramen själv? Jag kan kolla om pappa aka mannen som lärde mig allt jag kan om LC4 har tid.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
ÜberHeinz: Men på din bild är ju ringen kvar väl? (den mörkbruna i ytterkanten) "du hade bara skrapat lite på den"

Ang mitt problem så kom en god vän över och konstaterade att jag har lagerknas på vevaxellagret eller kolvlagret...
Det blir att plocka isär skiten =)
Men vad kan vara bra att göra medans man ändå ska serva den? kamaxelkedja kanske? den har gått 1800mil
Vilka specialverktyg är nödvändigt inför detta tro?
Alla svar är hjärtligt välkommna :Bugar

Jag tycker du och din vän borde konsultera en sprängskiss och en bok om motorterminologi....

LC4 har ingen kolvlager, kolvbulten sitter i en bussning. Vanligast är att ramlager eller vevstakslagret ger upp. Kostar tyvärr en hel del att åtgärda och det är inte lämpligt för en nybörjare att skruva med. Detta då ramlagrens spel måste mätas upp noga vid återmontering annars rasar de direkt igen.

För själva demonteringen behöver du bara svänghjulsavdragaren. Skall du byta ramlager krävs specialverktyg och en hydrualpress samt indikatorklockor.
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
MrC: Kamkedja brukar hålla bra på LC4 som jag förstått det. Vad som behövs bytas? Ja det är bara att gå igenom allt och kolla slitage medan du plockar isär motorn.

Tack för info Mr Guru/Meckoholic :Bugar
Dina instruktioner är grymt lätt att tyda som jag fått nu & tidigare här (har lite skriv/läs svårigheter)
Manualen har jag fixat hem, samt sprängskisserna....
Men nu har jag plockat ut kopplingen igen pga det är en tredje person som tror problemet ligger där, jag sliter o rycker i allt o vips så håller jag i en del av stora kullagret ena sida View attachment 356440, så nu ska jag ragga upp ett nytt lager samt en avdragare.
Om det inte får missljudet att försvinna så blir det en motordelning, hyr gärna dina ktm tools då :banana

Återkommer om nån vecka med svar på hur det gick.
 
Last edited:

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Jag tycker du och din vän borde konsultera en sprängskiss och en bok om motorterminologi....

LC4 har ingen kolvlager, kolvbulten sitter i en bussning. Vanligast är att ramlager eller vevstakslagret ger upp. Kostar tyvärr en hel del att åtgärda och det är inte lämpligt för en nybörjare att skruva med. Detta då ramlagrens spel måste mätas upp noga vid återmontering annars rasar de direkt igen.

För själva demonteringen behöver du bara svänghjulsavdragaren. Skall du byta ramlager krävs specialverktyg och en hydrualpress samt indikatorklockor.

Du har rätt, som Mecko sa, får en firma fixa svänghjulet, mätning av spelet har jag verktyg för.
Tack för info :krama
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Tack för info Mr Guru/Meckoholic :Bugar
Dina instruktioner är grymt lätt att tyda som jag fått nu & tidigare här (har lite skriv/läs svårigheter)
Manualen har jag fixat hem, samt sprängskisserna....
Men nu har jag plockat ut kopplingen igen pga det är en tredje person som tror problemet ligger där, jag sliter o rycker i allt o vips så håller jag i en del av stora kullagret ena sida View attachment 356440, så nu ska jag ragga upp ett nytt lager samt en avdragare.
Om det inte får missljudet att försvinna så blir det en motordelning, hyr gärna dina ktm tools då :banana

Återkommer om nån vecka med svar på hur det gick.

Klart man delar med sig av sina erfarenheter :) Hur fan fick du loss den brickan?! :rofl Har för mig att den sitter på samma lager überheinz måste byta fast på "insidan". Kan minnas fel dock..

Du har rätt, som Mecko sa, får en firma fixa svänghjulet, mätning av spelet har jag verktyg för.
Tack för info :krama
Svänghjulsavdragare kostar inte många kronor 212:- på ktmshop men jag har en sån hemma, tror det ska va samma storlek för 640/660 i alla fall.
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Klart man delar med sig av sina erfarenheter :) Hur fan fick du loss den brickan?! :rofl Har för mig att den sitter på samma lager überheinz måste byta fast på "insidan". Kan minnas fel dock..


Svänghjulsavdragare kostar inte många kronor 212:- på ktmshop men jag har en sån hemma, tror det ska va samma storlek för 640/660 i alla fall.

Ahh får införskaffa mig en sån iallafall i framtiden =)
Det sitter på samma axel "tror" jag fast insidan som du säger, men den har haft ljusare tider.
Dock kostar lagret över 700kr, lite väl saftigt tycker jag :dummer
*håll tummarna* nu att det är den som orsakar oljudet :crash
 
Last edited:

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Det där lagret är sopor......

Lagret kostar 500kr sedan har du topp,fot,block -packning samt några pboxar och omnitning av kamkedjan, mellan tummet och pekfringret 1500 i delar.

Kan du plocka ur motorn ur ramen själv? Jag kan kolla om pappa aka mannen som lärde mig allt jag kan om LC4 har tid.

Pratade med med Hammarströms Motor i Arlanda. Har servat min cykel där tidigare och varit nöjd. Men nu kommer den hårda domen.

2500:- för packningssatsen (allt till motorn, packningar, pboxar m.m.)
513:- För lagret och lagerhållaren
3000:- för arbetet om jag lämnar in hela cykeln
2000:- för arbetet om jag bara lämnar in motorn.

Boris JR: har inte tagit ur motor ur ram tidigare, antar att de tar tid och är pillrigt, vilket jag helst inte vill ge mig in på då jag redan har sabbat tillräckligt.
Vill helst bara få de fixat så smidigt som möjligt men jag vet inte hur. Känns jäkligt surt att betala 6k:(
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Funkar biltemas lageravdragare till kopplingslagret?

Och vilket av de 3 lagren i kopplingen är det du menar? 31 29 eller 58533025000

05584320.gif
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Pratade med med Hammarströms Motor i Arlanda. Har servat min cykel där tidigare och varit nöjd. Men nu kommer den hårda domen.

2500:- för packningssatsen (allt till motorn, packningar, pboxar m.m.)
513:- För lagret och lagerhållaren
3000:- för arbetet om jag lämnar in hela cykeln
2000:- för arbetet om jag bara lämnar in motorn.

Boris JR: har inte tagit ur motor ur ram tidigare, antar att de tar tid och är pillrigt, vilket jag helst inte vill ge mig in på då jag redan har sabbat tillräckligt.
Vill helst bara få de fixat så smidigt som möjligt men jag vet inte hur. Känns jäkligt surt att betala 6k:(

6kkr är ett absolut rimligt pris för att lämna in en hel mc och ha ett företag klyva motorn. De hade lika gärna kunnat ta 6kkr bara för arbetet....
 

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
6kkr är ett absolut rimligt pris för att lämna in en hel mc och ha ett företag klyva motorn. De hade lika gärna kunnat ta 6kkr bara för arbetet....

Har bokat tid där nu. Vill bara få allt fixat innan säsongen drar igång. Jag har i alla fall lärt mig att inte pilla på nått man inte vet:gnissla

Boris JR: Tävlar du nått nu eller kör du bara hobby?:)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top