Rullhållaren till lagret på utgående axeln är det den du skadat så är du kokt.....
Lagret byts från insidan och du har typ 2kkr i delar och det dubbla i arbetskostnad.
Bild innan vi dömer ut det
Det är bara att byta lagret! Välkommen till jag måste riva motor gänget
Men man lär sig av sina misstag.
Lagret kostar väl 500 på lelles, sen behöver du packningar osv
River du motorn själv eller lämnar du in? Jag vill inte ge mig på det då jag redan gjort bort mig totalt
Du känner annars ingen duktig som göra det? Trött på att allt kostar så mycket pengar men de är väl sanningen är man gör fel.
Vad är det som kostar så mkt i delar, är väl bara o byta rullhållaren till lagret. Kan väl inte kosta mer än 2kr men sen att dela motorn o montera skiten kan ja förstå att de kostar
Här är bild på eländet.
Hur fan kan va så korkad att försöka ta bort ringen...
Vad ska jag ta mig till
View attachment 356396
Ah vi diskuterade ju det innan, tråkigt att behöva riva i början av säsongen dock!Ang mitt problem så kom en god vän över och konstaterade att jag har lagerknas på vevaxellagret eller kolvlagret...
Det blir att plocka isär skiten =)
ÜberHeinz: Men på din bild är ju ringen kvar väl? (den mörkbruna i ytterkanten) "du hade bara skrapat lite på den"
Ang mitt problem så kom en god vän över och konstaterade att jag har lagerknas på vevaxellagret eller kolvlagret...
Det blir att plocka isär skiten =)
Men vad kan vara bra att göra medans man ändå ska serva den? kamaxelkedja kanske? den har gått 1800mil
Vilka specialverktyg är nödvändigt inför detta tro?
Alla svar är hjärtligt välkommna
MrC: Kamkedja brukar hålla bra på LC4 som jag förstått det. Vad som behövs bytas? Ja det är bara att gå igenom allt och kolla slitage medan du plockar isär motorn.
Jag tycker du och din vän borde konsultera en sprängskiss och en bok om motorterminologi....
LC4 har ingen kolvlager, kolvbulten sitter i en bussning. Vanligast är att ramlager eller vevstakslagret ger upp. Kostar tyvärr en hel del att åtgärda och det är inte lämpligt för en nybörjare att skruva med. Detta då ramlagrens spel måste mätas upp noga vid återmontering annars rasar de direkt igen.
För själva demonteringen behöver du bara svänghjulsavdragaren. Skall du byta ramlager krävs specialverktyg och en hydrualpress samt indikatorklockor.
Ah vi diskuterade ju det innan, tråkigt att behöva riva i början av säsongen dock!
Tack för info Mr Guru/Meckoholic
Dina instruktioner är grymt lätt att tyda som jag fått nu & tidigare här (har lite skriv/läs svårigheter)
Manualen har jag fixat hem, samt sprängskisserna....
Men nu har jag plockat ut kopplingen igen pga det är en tredje person som tror problemet ligger där, jag sliter o rycker i allt o vips så håller jag i en del av stora kullagret ena sida View attachment 356440, så nu ska jag ragga upp ett nytt lager samt en avdragare.
Om det inte får missljudet att försvinna så blir det en motordelning, hyr gärna dina ktm tools då
Återkommer om nån vecka med svar på hur det gick.
Svänghjulsavdragare kostar inte många kronor 212:- på ktmshop men jag har en sån hemma, tror det ska va samma storlek för 640/660 i alla fall.Du har rätt, som Mecko sa, får en firma fixa svänghjulet, mätning av spelet har jag verktyg för.
Tack för info
Klart man delar med sig av sina erfarenheter Hur fan fick du loss den brickan?! Har för mig att den sitter på samma lager überheinz måste byta fast på "insidan". Kan minnas fel dock..
Svänghjulsavdragare kostar inte många kronor 212:- på ktmshop men jag har en sån hemma, tror det ska va samma storlek för 640/660 i alla fall.
Det där lagret är sopor......
Lagret kostar 500kr sedan har du topp,fot,block -packning samt några pboxar och omnitning av kamkedjan, mellan tummet och pekfringret 1500 i delar.
Kan du plocka ur motorn ur ramen själv? Jag kan kolla om pappa aka mannen som lärde mig allt jag kan om LC4 har tid.
Funkar biltemas lageravdragare till kopplingslagret?
Pratade med med Hammarströms Motor i Arlanda. Har servat min cykel där tidigare och varit nöjd. Men nu kommer den hårda domen.
2500:- för packningssatsen (allt till motorn, packningar, pboxar m.m.)
513:- För lagret och lagerhållaren
3000:- för arbetet om jag lämnar in hela cykeln
2000:- för arbetet om jag bara lämnar in motorn.
Boris JR: har inte tagit ur motor ur ram tidigare, antar att de tar tid och är pillrigt, vilket jag helst inte vill ge mig in på då jag redan har sabbat tillräckligt.
Vill helst bara få de fixat så smidigt som möjligt men jag vet inte hur. Känns jäkligt surt att betala 6k
6kkr är ett absolut rimligt pris för att lämna in en hel mc och ha ett företag klyva motorn. De hade lika gärna kunnat ta 6kkr bara för arbetet....
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |