Ktm 660

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Fick lite info om att det mycket väl kan vara kamkedjespännarn?!?
Är det smidigt att byta tro?

Ja den är bytt på 45 sek....

Men jag har aldrig sett en kamkedjesträckare rasa i en standard 660 använd för gatåka.

När jag lystnar så hör jag inget märkligt i videon..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Tackar Boris JR, Det känns tryggare, jag hör en skillnad på motorn "knackar" (kanske behövs en ventiljustering?) har ca 200mil kvar till det skall göras.
Vad bör jag göra om det ljudet blir högre osv? Vad skulle du kolla på då?
Åter tack för svaret :tummenupp

Jag skulle kontrollera ventilspelet nu direkt oavsett. Klickande på tomgång är annars vanligtvis autodekompen, testa att ge lite gas och se om frekvensen på missljudet följer varvet eller slutar.

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Ja den är bytt på 45 sek....

Men jag har aldrig sett en kamkedjesträckare rasa i en standard 660 använd för gatåka.

När jag lystnar så hör jag inget märkligt i videon..

Tackar Boris JR, Det känns tryggare, jag hör en skillnad på motorn "knackar" (kanske behövs en ventiljustering?) har ca 200mil kvar till det skall göras.
Vad bör jag göra om det ljudet blir högre osv? Vad skulle du kolla på då?
Och ett glödande grenrör efter bara 1,5mil? är det vanligt?
Åter tack för svaret :tummenupp

Last edited:

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Halloj!

Har hittad ett snyggt plstkit från en 690 SMC -09 som jag blev sugen på att försöka få till på min 660 -04.

Någon som vet om jag tar mig vatten över huvudet eller om det går att få till på ett snyggt sätt utan att bygga om hela hojen?

Mvh Markus

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Oiljefilter packning för lilla filtret i motorn. Har efter service alltid bytt packning då den blir tillplattad "förbrukad" vid moment. Men har haft läckage där ändå fast det har varit ny packning. Tänkte göra ny service nu på den och då undrar jag om jag ska ha en sträng Packningssilikon runt om på kåpan som sitter för oljefiltret + en ny packning.

För att försäkra mig om att den sluter helt tätt, är det vettigt? Eftersom tycker packningen upplevs som väldigt tunn, dålig tätningsfunktion. Ska se så att oljefilter kåpan och sidan i motorn är jämna och rena så att inget läckage kan uppstå.

Tänkte lägga en sträng av denna: http://biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Packningssilikon-36193/

Eller har ni bättre tips?

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
ÜberHeinz: skumt, för mig läcker det inte där, kanske skit på kontaktytan (prova att skrapa rent med nått halvhårt material, tex plast el dy)

Angående mitt mystiska ljud från motorn kommer den ej från toppen eller dylikt (fick ett tips att ha en stor skruvmejsel som stetoskop) Funka jättebra och motorn spinner son en rabbieskatt "ktm" men hör ett skumt ljud ändå *forsättning följer*

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Tänkte inför ventiljusteringen i helgen att skruva upp förgasarn lite, tror den går lite för snålt *därav glödheta grenrör*
Nån som kan förklara det för mig på ett bra sett hur man skall gå tillväga? (tror sj att man ska justera på skruv 2 enligt användarhandboken)

Last edited:

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Har fortfarande nått missljud från motorn, ej ventilerna, men det låter som om det är nått löst, enpolare misstänkte kopplingskorgen, men den funkar ju fint.
Nån som haft nått liknande.
Ventilerna är justerade igår.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Har fortfarande nått missljud från motorn, ej ventilerna, men det låter som om det är nått löst, enpolare misstänkte kopplingskorgen, men den funkar ju fint.
Nån som haft nått liknande.
Ventilerna är justerade igår.

Är ju lite halv vanligt att lagret till kopplingskorgen är dåligt, då kan det låta en del.

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Är ju lite halv vanligt att lagret till kopplingskorgen är dåligt, då kan det låta en del.

Blir att tippa omkull hojen & ta bort kåpan för att utforska lite, var hos en mc-mek o fick lite råd, dom trodde att det var kopplingen som spökade.
Tack för tipset! :tummenupp

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Såjja!
En god nyhet samt en dålig!
Vi tar den goda, som dom trodde på verkstan så hade jag samma problem som en kund med en RC8 "muttern" hade lossnat till kopplingen :banana

Det dåliga är att jag klantade till mig vid ihopplockningen & sabbade kransen på själva yttre kopplingshubben, nån som har en beggad sån? & hur fan får jag loss den från kransen "kugghjulet" e ju super nitat!

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
KTM 660 -04
När jag pajade min korg så lämnade jag in för att får den nitad. För att sedan sätta ihop resten av motorn själv.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Halloj!

Har hittad ett snyggt plstkit från en 690 SMC -09 som jag blev sugen på att försöka få till på min 660 -04.

Någon som vet om jag tar mig vatten över huvudet eller om det går att få till på ett snyggt sätt utan att bygga om hela hojen?

Mvh Markus

Jag är oxå sugen på att rensa upp röven på min -04a. Den hänger lite tråkigt bak/neråt. Om någon har nåt tips på någon annan bakdel som kan passa är jag väldigt lyhörd på denna info.

Ska du prova? Ge det en chans :p

//Mark

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag är oxå sugen på att rensa upp röven på min -04a. Den hänger lite tråkigt bak/neråt. Om någon har nåt tips på någon annan bakdel som kan passa är jag väldigt lyhörd på denna info.

Ska du prova? Ge det en chans :p

//Mark

Finns väl alltid idér, men man kanske vill vara ensam om vissa saker då...

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Har ett mindre läckage vid utgående axel vid framdrevet. Antar att det är packboxen o oringen som måste bytas. Axeln glappar axiellt några mm, antar att de e normalt.

Kan man byta packboxen utan att riva motorn? Är det krångligt?

Hört att Ktm-packboxar e sämre än skf´s.

Vad kan de tänkas kosta på verkstad må tro eller om någon här i sthlm kan hjälpa till då jag inte har någon aning hur ja ska gå till väga:va

kricken

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Hoj
Ktm exc 250,660-06
tja ska serva min 660 500mil här nu och har kollat runt lite, dom vill ha runt 4000 för detta. är det normalt? va ingår då nya däck eller en guld klimp i tanken?:s

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka