Meckoholic
Vroom
- Gick med
- 24 Jul 2005
- Ort
- Stockholm
- Hoj
- KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Du är min hjälte
Tack!
Inga problem, det är bara att fråga på om du undrar något mer!
Du är min hjälte
Tack!
Inga problem, det är bara att fråga på om du undrar något mer!
Skitsidan du laddar upp bilder på funkar inte.Startade hojen idag och höll ett vakande öga på nivåglaset, runt topplockspackningen, såg ingenting på cirka 7 minuter på tomgång med torrvarvningar(5k rpm max), orkade inte ge mig ut och köra lite, dels inget körkort och det är svinkallt.
Men tog in den och luta den emot väggen och såg att det hade läckt ifrån ventilkåpan(?)
http://i.imgur.com/k0JFMMV.png bilden visar hur det ser ut efter ha stått på tomgången, alltså borde man kunna utesluta att det är topplockspackningen, right?
Det som behövs att köpas är packningsmassa, kopparbrickor, något mer?
Får ta och bjuda dig på fika ett par gånger i sommar för att du är så schysst!
Skitsidan du laddar upp bilder på funkar inte.
Låter skumt att det läcker vatten från ventilkåpan. Då är det tätningarna i vattenpumpen som är dåliga och det är ganska stor chans att du har en del kylarvatten i oljan också.
Säker på att det inte är någon av slangarna på vattenpumpen det läcker?
Fixa en bild på hur det ser ut så kan jag hjälpa dig bättre...
Kan ju vara att oljan kommer från kåpan ovanför, dvs. där man ställer ventilerna... Detalj 4 på din skiss... KAn vara att packningen är dålig eller locker är skeft....
Det där ser ju som det är olja som läcker och inte kylarvatten. Klart lite svårt att avgöra om man inte ser sakerna live så att säga. Har svårt att tro att om det läcker kylarvatten från vattenpumpen in i ventilkåpan att det är just kylarvatten som kommer ut då eftersom den blandas direkt med oljan.
Din polare har rätt och kylarvatten i oljan syns på fler sätt . Oljan i nivå-fönstret blir brun-aktig(typ kaffe med mjölk-färg) och det blir som grädde/cappucino skumm i vissa högre nivåer i motorn. Vanligast är taken på ventil-locken(de små kåporna du skruvar av när du ska kolla ventilspelet), kan även bli lite skumm i Plast-skruven som sitter i oljepåfyllningshålet.
Hittar du inga sånna tecken behöver du antagligen inte oroa dig för det.
Vänster hörna fram på ventilkåpan är ett klassiskt ställe som många LC4r kan läcka olja på. Gjorde även min när jag köpte den. Man får skruva av ventilkåpan, rengöra bort gamla packningsmassan ordentligt med något som INTE ger repor i packningsytan. Aceton + en ren fiberduk funkar bra för mig. Sen lägga på _lagom_ mycket ny packningsmassa.
Föresten ser det ut på bilderna som den bara svettas lite olja, inte speciellt mycket men du hade precis torkat rent den? När min läckte på samma plats var vänster-sidan av cylindern helt nerkladdad med olja efter kanske 5-15 mil.
Någon som har ett frambromsok över?
Vad är det för skillnad på oken till motard samt enduron? Passar och funkar det att köra med ett enduro-ok på en SMC?
Jag satte ju offoroadhjul på min SMC och det sades att man kunde slipa motardoket, men det kunde man inte.
Någon som har ett frambromsok över?
Vad är det för skillnad på oken till motard samt enduron? Passar och funkar det att köra med ett enduro-ok på en SMC?
Jag satte ju offoroadhjul på min SMC och det sades att man kunde slipa motardoket, men det kunde man inte.
Okfästena är standard nissin så du kan låna från crosshojen.
Okfästena är standard nissin så du kan låna från crosshojen.
Jag undrar lite om en 660 är ett bra alternativ till 690 om man inte har budgeten att köpa en 690 och framförallt inte råd att försäkra 690. 660 är ju reggad som 21 kw om jag inte är helt ute och cyklar.
Jag skulle välja 660 före 690, 9 av 10 gånger.... Allt är bara vad jag själv tycker då.... 660 är himla snygg mot 690 modellerna... Värst är SMR me Hacke hackspett framskärmen som sitter ihop me framlyset å inte tala om ljuddämparna som sitter rakt upp som på en lastbil.... Ända 690 modeller som ser någelunda snygga ut är första Duke modellerna å den senaste SMC-R...
Många säger att 690 modellerna är mycke bättre för att de är modernare å mer tekniska, men 660 har en härlig rå brutal gång....
Aktiv körning i 15mil är inga problem.Det som skrämmer mig lite är allt snack om att den inte går att köra någon längre sträcka för att då kommer du ha så ont i röven att du knappt kan gå och att vibrationerna kommer få hela kroppen att typ ge upp Det är vad jag hört av mortard folk jag snackat med. Sen vet jag inte riktigt vad dem räknar som längre sträckor. Tänker ju inte riktigt ligga och tugga motorväg men kommer la bli ett par svängar ut på landet till föräldrarna och det är ett par mil men går att köra små roliga vägar ditt Annars blir det la mest typ körning i stan
Det som skrämmer mig lite är allt snack om att den inte går att köra någon längre sträcka för att då kommer du ha så ont i röven att du knappt kan gå och att vibrationerna kommer få hela kroppen att typ ge upp Det är vad jag hört av mortard folk jag snackat med. Sen vet jag inte riktigt vad dem räknar som längre sträckor. Tänker ju inte riktigt ligga och tugga motorväg men kommer la bli ett par svängar ut på landet till föräldrarna och det är ett par mil men går att köra små roliga vägar ditt Annars blir det la mest typ körning i stan
Det som skrämmer mig lite är allt snack om att den inte går att köra någon längre sträcka för att då kommer du ha så ont i röven att du knappt kan gå och att vibrationerna kommer få hela kroppen att typ ge upp Det är vad jag hört av mortard folk jag snackat med. Sen vet jag inte riktigt vad dem räknar som längre sträckor. Tänker ju inte riktigt ligga och tugga motorväg men kommer la bli ett par svängar ut på landet till föräldrarna och det är ett par mil men går att köra små roliga vägar ditt Annars blir det la mest typ körning i stan
Personligen får jag aningen ont i nedre ryggen/baken efter ca 10mil, bara att stå upp en stund och kanske vifta med benen en stund å sitta snett sen går det 10mil till. Detta är då när jag kör efter farsan med sidovagn så mest lugn takt utan branta kurvor. Men lönar sig nog att gå runt lite varje gång man tankar
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |