Ktm 660

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Inga problem, det är bara att fråga på om du undrar något mer!

Startade hojen idag och höll ett vakande öga på nivåglaset, runt topplockspackningen, såg ingenting på cirka 7 minuter på tomgång med torrvarvningar(5k rpm max), orkade inte ge mig ut och köra lite, dels inget körkort och det är svinkallt.

Men tog in den och luta den emot väggen och såg att det hade läckt ifrån ventilkåpan(?)
http://i.imgur.com/k0JFMMV.png bilden visar hur det ser ut efter ha stått på tomgången, alltså borde man kunna utesluta att det är topplockspackningen, right?


Det som behövs att köpas är packningsmassa, kopparbrickor, något mer?

Får ta och bjuda dig på fika ett par gånger i sommar för att du är så schysst!:krama
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Startade hojen idag och höll ett vakande öga på nivåglaset, runt topplockspackningen, såg ingenting på cirka 7 minuter på tomgång med torrvarvningar(5k rpm max), orkade inte ge mig ut och köra lite, dels inget körkort och det är svinkallt.

Men tog in den och luta den emot väggen och såg att det hade läckt ifrån ventilkåpan(?)
http://i.imgur.com/k0JFMMV.png bilden visar hur det ser ut efter ha stått på tomgången, alltså borde man kunna utesluta att det är topplockspackningen, right?


Det som behövs att köpas är packningsmassa, kopparbrickor, något mer?

Får ta och bjuda dig på fika ett par gånger i sommar för att du är så schysst!:krama
Skitsidan du laddar upp bilder på funkar inte.

Låter skumt att det läcker vatten från ventilkåpan. Då är det tätningarna i vattenpumpen som är dåliga och det är ganska stor chans att du har en del kylarvatten i oljan också.

Säker på att det inte är någon av slangarna på vattenpumpen det läcker?

Fixa en bild på hur det ser ut så kan jag hjälpa dig bättre...
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Skitsidan du laddar upp bilder på funkar inte.

Låter skumt att det läcker vatten från ventilkåpan. Då är det tätningarna i vattenpumpen som är dåliga och det är ganska stor chans att du har en del kylarvatten i oljan också.

Säker på att det inte är någon av slangarna på vattenpumpen det läcker?

Fixa en bild på hur det ser ut så kan jag hjälpa dig bättre...

Konstigt, alltid fungerat tidigare för mig..
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/578073_407091362720070_1828263468_n.jpg


https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/44405_406931142736092_1558926215_n.jpg
Där är en bild som visar att det runnit rakt ovanifrån, och https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/487602_406930916069448_28321556_n.jpg så ser man att det ligger i hörnet, över packingen, så alltså borde det vara i vattenpumpen och vattnet vandrat till kanten och runnit ner på vägen? Har kollat o känt runt slangen men inget som tyder på att det läcker där..

Har kollat och inte sett något med ögat att det läcker ifrån slangarna.
Hur ser man på oljan om det är vätska i den? En kompis sa att det är som cappucino, ljusbrunt o så?

Säg vad för bilder du vill ha så får jag försöka fixa det, är ju lite tajt..
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kan ju vara att oljan kommer från kåpan ovanför, dvs. där man ställer ventilerna... Detalj 4 på din skiss... KAn vara att packningen är dålig eller locker är skeft....
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Det där ser ju som det är olja som läcker och inte kylarvatten. Klart lite svårt att avgöra om man inte ser sakerna live så att säga. Har svårt att tro att om det läcker kylarvatten från vattenpumpen in i ventilkåpan att det är just kylarvatten som kommer ut då eftersom den blandas direkt med oljan.

Din polare har rätt och kylarvatten i oljan syns på fler sätt . Oljan i nivå-fönstret blir brun-aktig(typ kaffe med mjölk-färg) och det blir som grädde/cappucino skumm i vissa högre nivåer i motorn. Vanligast är taken på ventil-locken(de små kåporna du skruvar av när du ska kolla ventilspelet), kan även bli lite skumm i Plast-skruven som sitter i oljepåfyllningshålet.

Hittar du inga sånna tecken behöver du antagligen inte oroa dig för det.

Vänster hörna fram på ventilkåpan är ett klassiskt ställe som många LC4:eek:r kan läcka olja på. Gjorde även min när jag köpte den. Man får skruva av ventilkåpan, rengöra bort gamla packningsmassan ordentligt med något som INTE ger repor i packningsytan. Aceton + en ren fiberduk funkar bra för mig. Sen lägga på _lagom_ mycket ny packningsmassa.

Föresten ser det ut på bilderna som den bara svettas lite olja, inte speciellt mycket men du hade precis torkat rent den? När min läckte på samma plats var vänster-sidan av cylindern helt nerkladdad med olja efter kanske 5-15 mil.

Edit: Tittade på bilderna igen, i bild #1 ser det ut som lite vit färg på och ser inte riktigt ut som vanlig olja(droppar inte från din vänsta kylare någonstans?). Jag fick en liten liten spricka i vänster kylare precis under där slangen går mellan båda kylarna. #14 i denna länk, precis där den klämman siter. http://ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=830&c=C03586350_088216


Då blev vänster sida av cylindern+toppen blev nerkladdade av droppar med kylarvatten, hade väl lite med fartvinden att göra då att kladdet hamnade där. Fick även en del på vänster sko :)

Bild #2 ligger oljekladd ovanför ventilkåpans packningsmassa. Solklart att det inte är topplocket som läcker i alla fall.

Nu blev det lite rörig text kanske så för att summera:
Har du tecken på kylarvatten i oljan?
Om inte och det är kylarvatten som läcker på din topp så är det antagligen någon slang/vänster kylare det läcker ifrån.

Är det vanlig olja som läcker så byt packningar för ventil-locken och fixa ny fräsch packningsmassa mellan ventilkåpa/topplock.
 
Last edited:

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Kan ju vara att oljan kommer från kåpan ovanför, dvs. där man ställer ventilerna... Detalj 4 på din skiss... KAn vara att packningen är dålig eller locker är skeft....

Ser faktiskt inget som tyder på att det är ifrån ventilkåpan, var ute och kollade noga, framifrån, bakifrån, ovanifrån och på sidorna, såg inget.

Det där ser ju som det är olja som läcker och inte kylarvatten. Klart lite svårt att avgöra om man inte ser sakerna live så att säga. Har svårt att tro att om det läcker kylarvatten från vattenpumpen in i ventilkåpan att det är just kylarvatten som kommer ut då eftersom den blandas direkt med oljan.

Din polare har rätt och kylarvatten i oljan syns på fler sätt . Oljan i nivå-fönstret blir brun-aktig(typ kaffe med mjölk-färg) och det blir som grädde/cappucino skumm i vissa högre nivåer i motorn. Vanligast är taken på ventil-locken(de små kåporna du skruvar av när du ska kolla ventilspelet), kan även bli lite skumm i Plast-skruven som sitter i oljepåfyllningshålet.

Hittar du inga sånna tecken behöver du antagligen inte oroa dig för det.

Vänster hörna fram på ventilkåpan är ett klassiskt ställe som många LC4:eek:r kan läcka olja på. Gjorde även min när jag köpte den. Man får skruva av ventilkåpan, rengöra bort gamla packningsmassan ordentligt med något som INTE ger repor i packningsytan. Aceton + en ren fiberduk funkar bra för mig. Sen lägga på _lagom_ mycket ny packningsmassa.

Föresten ser det ut på bilderna som den bara svettas lite olja, inte speciellt mycket men du hade precis torkat rent den? När min läckte på samma plats var vänster-sidan av cylindern helt nerkladdad med olja efter kanske 5-15 mil.

Hur kommer det sig då att det som rinner är grönt? Det spåret man ser på toppen där det har runnit är ju grön och inte mörkt som oljan..

Min olja är väldigt mörk, så som jag har fattat det som efter ha läst alla sidor i tråden, så blir oljan det efter 20-30 mil? Det är ungefär vad oljan och filtrerna har gått enligt tidigare ägare(men ska byta det när säsongen börjar for real)
Sen såg jag genom glaset att det var mycket luftbubblor i oljan, normalt?

Ja, hade precis torkat rent så noga jag kunde med papper
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/540971_407220462707160_237187013_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/540971_407220429373830_660236553_n.jpg

Två bilder vid vattenpumpen, ena underifrån, ena ovanifrån.
Vad för svart klet är det som är runt hela vattenpumpen? Ser ut som fett nästan..

Edit : Vet inte om tidigare ägare torkade noga innan han sålde den, men hojen e körd max en kilometer sen jag köpte den men varit igång flera gånger på tomgången, tomgång och körning r ju inte riktigt samma sak..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Någon som har ett frambromsok över?

Vad är det för skillnad på oken till motard samt enduron? Passar och funkar det att köra med ett enduro-ok på en SMC?

Jag satte ju offoroadhjul på min SMC och det sades att man kunde slipa motardoket, men det kunde man inte.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Någon som har ett frambromsok över?

Vad är det för skillnad på oken till motard samt enduron? Passar och funkar det att köra med ett enduro-ok på en SMC?

Jag satte ju offoroadhjul på min SMC och det sades att man kunde slipa motardoket, men det kunde man inte.

DSC00683.jpgDSC00684.jpg
Ganska stor skillnad... SMC oket är 4-kolvsok å SXC är 2-kolvsok..
SMC har bredare gaffelkronor samt längre stickaxel å distans vid navet å en distans bakom bromsskivan...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Någon som har ett frambromsok över?

Vad är det för skillnad på oken till motard samt enduron? Passar och funkar det att köra med ett enduro-ok på en SMC?

Jag satte ju offoroadhjul på min SMC och det sades att man kunde slipa motardoket, men det kunde man inte.

Okfästena är standard nissin så du kan låna från crosshojen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Okfästena är standard nissin så du kan låna från crosshojen.

Du menar alltså att även 125/250/450 SXF har samma ok? Som tex 625 med offroadhjul? Eller standrad Nissin, jag har ju en YZF450... :va hmmm nu får jag nog gå ut och titta på den också...
Tack! Det var lite det jag hoppades på för då kan jag köra samma ok oavsett vilka hjul jag använder.

Fast när jag tittat på JPTs bilder så ser det inte ut som att det ska vara bolt on därimellan.

EDIT: Det här oket borde alltså passa? http://www.ebay.co.uk/itm/04-05-06-...85?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item1e775d2e4d
 
Last edited:

Strafer

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 660 SMC -04
Bytte oljan på 660n idag och ena magneten såg ut såhär :gnissla är det normalt med spån eller behöver jag börja oroa mig för att något börjar ge sig?

2013-03-25 15.09.27-1.jpg
 
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Smc /Motard har en annan axelhållare/ok fäste än offroad. Jag har provat! Nissin ok från Exc/Sx passar ej.

Smc oket som är brembo går att fräsa om så du får dit Exc / Sx hjul på din smc.

I princip flytta ut skivan drygt 5 mm med distanser och längre skruv.

Fräs av motsvarande 5 mm på utsidan av okets plana ytor för fästskruvarna.

Alltså flytta ut oket.

Sen kan man också fräsa av lite på baksidan av oket så man har lite extra marginal mot ekrarna!

Okfästena är standard nissin så du kan låna från crosshojen.
 

JunkYard

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SMC 06
Jag undrar lite om en 660 är ett bra alternativ till 690 om man inte har budgeten att köpa en 690 och framförallt inte råd att försäkra 690. 660 är ju reggad som 21 kw om jag inte är helt ute och cyklar.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag undrar lite om en 660 är ett bra alternativ till 690 om man inte har budgeten att köpa en 690 och framförallt inte råd att försäkra 690. 660 är ju reggad som 21 kw om jag inte är helt ute och cyklar.

Jag skulle välja 660 före 690, 9 av 10 gånger.... Allt är bara vad jag själv tycker då.... 660 är himla snygg mot 690 modellerna... Värst är SMR me Hacke hackspett framskärmen som sitter ihop me framlyset å inte tala om ljuddämparna som sitter rakt upp som på en lastbil.... Ända 690 modeller som ser någelunda snygga ut är första Duke modellerna å den senaste SMC-R...
Många säger att 690 modellerna är mycke bättre för att de är modernare å mer tekniska, men 660 har en härlig rå brutal gång....
 

JunkYard

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SMC 06
Jag skulle välja 660 före 690, 9 av 10 gånger.... Allt är bara vad jag själv tycker då.... 660 är himla snygg mot 690 modellerna... Värst är SMR me Hacke hackspett framskärmen som sitter ihop me framlyset å inte tala om ljuddämparna som sitter rakt upp som på en lastbil.... Ända 690 modeller som ser någelunda snygga ut är första Duke modellerna å den senaste SMC-R...
Många säger att 690 modellerna är mycke bättre för att de är modernare å mer tekniska, men 660 har en härlig rå brutal gång....

Det som skrämmer mig lite är allt snack om att den inte går att köra någon längre sträcka för att då kommer du ha så ont i röven att du knappt kan gå och att vibrationerna kommer få hela kroppen att typ ge upp :p Det är vad jag hört av mortard folk jag snackat med. Sen vet jag inte riktigt vad dem räknar som längre sträckor. Tänker ju inte riktigt ligga och tugga motorväg men kommer la bli ett par svängar ut på landet till föräldrarna och det är ett par mil men går att köra små roliga vägar ditt :p Annars blir det la mest typ körning i stan
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Det som skrämmer mig lite är allt snack om att den inte går att köra någon längre sträcka för att då kommer du ha så ont i röven att du knappt kan gå och att vibrationerna kommer få hela kroppen att typ ge upp :p Det är vad jag hört av mortard folk jag snackat med. Sen vet jag inte riktigt vad dem räknar som längre sträckor. Tänker ju inte riktigt ligga och tugga motorväg men kommer la bli ett par svängar ut på landet till föräldrarna och det är ett par mil men går att köra små roliga vägar ditt :p Annars blir det la mest typ körning i stan
Aktiv körning i 15mil är inga problem.
Transportkörning på motorväg i 2 mil är skittråkigt. Lagom marchfart på motorväg är under 100km/h.
 

Catalystic

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
LC4 640
Det som skrämmer mig lite är allt snack om att den inte går att köra någon längre sträcka för att då kommer du ha så ont i röven att du knappt kan gå och att vibrationerna kommer få hela kroppen att typ ge upp :p Det är vad jag hört av mortard folk jag snackat med. Sen vet jag inte riktigt vad dem räknar som längre sträckor. Tänker ju inte riktigt ligga och tugga motorväg men kommer la bli ett par svängar ut på landet till föräldrarna och det är ett par mil men går att köra små roliga vägar ditt :p Annars blir det la mest typ körning i stan

Personligen får jag aningen ont i nedre ryggen/baken efter ca 10mil, bara att stå upp en stund och kanske vifta med benen en stund å sitta snett sen går det 10mil till. Detta är då när jag kör efter farsan med sidovagn så mest lugn takt utan branta kurvor. Men lönar sig nog att gå runt lite varje gång man tankar ;)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det som skrämmer mig lite är allt snack om att den inte går att köra någon längre sträcka för att då kommer du ha så ont i röven att du knappt kan gå och att vibrationerna kommer få hela kroppen att typ ge upp :p Det är vad jag hört av mortard folk jag snackat med. Sen vet jag inte riktigt vad dem räknar som längre sträckor. Tänker ju inte riktigt ligga och tugga motorväg men kommer la bli ett par svängar ut på landet till föräldrarna och det är ett par mil men går att köra små roliga vägar ditt :p Annars blir det la mest typ körning i stan

Elaka tungor finns de alltid... Motard är en lek å bus maskin som man inte direkt åker på långsemster land å rike runt. Då är de läge å köpa touring maskin... 10-20 mil är inge då... Finns kofortsadel om man blir trött i rumpan... Vibrationer har jag inte känt av då, men jämför man mot en fyrcylindrig touring maskin så vibrerar en en cylindring motor... Mot vibrationer så finns ju gummin till fotpinnarna... Åka fort är inga problem heller... Vid 115km/h så får man träna magmuskler för fartvinden trycker på... Brukar marcha lite fortare... Har ju samma utväxling som Duken 17/38...
 

JunkYard

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SMC 06
Personligen får jag aningen ont i nedre ryggen/baken efter ca 10mil, bara att stå upp en stund och kanske vifta med benen en stund å sitta snett sen går det 10mil till. Detta är då när jag kör efter farsan med sidovagn så mest lugn takt utan branta kurvor. Men lönar sig nog att gå runt lite varje gång man tankar ;)

Okey men det låter ju ändå helt okey, tror jag kan leva med det. Är det något speciellt man ska kolla på dessa hojar när man köper dem beg?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top