Ktm 660

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Att starta går som en dans när det sitter. förutsatt att ventilspel och övrig setup är ok.
Jag brukar kicka igenom ett par ggr. med dekompen i, tills du hör "klicket". Sen släpper jag upp kicken i topp, släpper dekompen och tar rejält med sats och kickar igenom ner till botten. Brukar alltid starta på första när jag gör så här.

Jag har haft två fel på min än så länge. Det första kanske vanligaste, att ventilkåpan fuktar olja på vänstra främre hörnet av cylindern.
Fel nummer två var att framdrevet hade lossat och hölls endast fast med hjälp av det lilla plastskyddet :S
Men annars är väl elfel inte hel ovanliga... dock inga för mig ännu, har en 04 med 750mil på mätaren.


Idag har man kört över 80 mil och köpt sig en 660 -04a med ~1000 mil på mätaren :yoparty:yoparty
Lycklig kille kan jag lova! Måste bara komma på hur man startar den :brinnerup Svårare än jag trodde :crash


Edit : Kom gärna med tips ur man startar besten, förstår att det är teknik men finns alltid lite genvägar!
Eftersom jag var inne på 625an först så har jag inte läst så himla mycket i den här tråden, cirka 30 sidor bara, finns det något man bör ha extra koll på? Sjukdomar etc..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så fick man den vinterekiperad. Men jag är inte nöjd med greppet fram. Gaffeln känns allt för stum. Och när jag försökte släppa den så visade det sig att den redan var fullt utskruvad i kompet och ganska långt ut i returen. Det är gjort av någon tidigare ägare.
Så nu funderar jag på att byta till tunnare olja...

Är här någon som kör grus eller vinter med sin 660? Hur har ni ställt fjädringen?
 

Bifogat

  • DSC_0008[1].jpg
    DSC_0008[1].jpg
    239.5 KB · Visningar: 188

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Så fick man den vinterekiperad. Men jag är inte nöjd med greppet fram. Gaffeln känns allt för stum. Och när jag försökte släppa den så visade det sig att den redan var fullt utskruvad i kompet och ganska långt ut i returen. Det är gjort av någon tidigare ägare.
Så nu funderar jag på att byta till tunnare olja...

Är här någon som kör grus eller vinter med sin 660? Hur har ni ställt fjädringen?

Vad i helskotta har du för utväxling? 38 bakdrev med 18" hjul går fooort....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad i helskotta har du för utväxling? 38 bakdrev med 18" hjul går fooort....

Blev motardens drev eftersom det var dom jag hade... Tror jag har ett mindre framdrev någonstans så jag får nog söka upp det. Gillar den ändå med lägre utväxling även med motardhjulen men har varit för lat med att byta men nu blir jag väl tvungen.

Har du någon åsikt om framgaffeln?
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Att starta går som en dans när det sitter. förutsatt att ventilspel och övrig setup är ok.
Jag brukar kicka igenom ett par ggr. med dekompen i, tills du hör "klicket". Sen släpper jag upp kicken i topp, släpper dekompen och tar rejält med sats och kickar igenom ner till botten. Brukar alltid starta på första när jag gör så här.

Jag har haft två fel på min än så länge. Det första kanske vanligaste, att ventilkåpan fuktar olja på vänstra främre hörnet av cylindern.
Fel nummer två var att framdrevet hade lossat och hölls endast fast med hjälp av det lilla plastskyddet :S
Men annars är väl elfel inte hel ovanliga... dock inga för mig ännu, har en 04 med 750mil på mätaren.

Tack för svaret, uppskattas enormt :tummenupp
Det där klicket alla pratar om med dekompen i har jag inte lyckats höra, endast när dekompen _inte_ är i och jag kickar igenom lite, då lyfter jag upp kicken och ger den två rejäla kickar, då brukar den starta, ibland tänder den till.

Får hålla koll på sådant, återigen så tackar jag för svaret.:)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Blev motardens drev eftersom det var dom jag hade... Tror jag har ett mindre framdrev någonstans så jag får nog söka upp det. Gillar den ändå med lägre utväxling även med motardhjulen men har varit för lat med att byta men nu blir jag väl tvungen.

Har du någon åsikt om framgaffeln?

Har tyvärr ingen erfarenhet av SM settingen när det är kallt. Rent generellt så hade jag dock satsat på först tunnare olja, räcker inte det så hade jag nog satsat på att öppna för mer flöde även vid liten shimsöppning. De stackar jag sett för dedikerad vinteråkning hos proffsen ser groteskt mjuka ut för sommarbruk.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har tyvärr ingen erfarenhet av SM settingen när det är kallt. Rent generellt så hade jag dock satsat på först tunnare olja, räcker inte det så hade jag nog satsat på att öppna för mer flöde även vid liten shimsöppning. De stackar jag sett för dedikerad vinteråkning hos proffsen ser groteskt mjuka ut för sommarbruk.

Tack. Fick upp greppet lite med segare retur, nästan acceptabel så jag ska testa lite mer nån annan dag. Var ju eg nöjd med den för gatåka på sommaren så jag vill inte ändra bort mig för mycket heller. Kommer ändå inte bli så avancerad körning med den, jag har trots allt en crosshoj också.

Ang din tidigare komentar så hade jag ett 40 bakdrev, och minsann hittade jag ett 15 k framdrev i lådan och det är också monterat nu. Funkar lite bättre i låg fart nu.
 

Räjsermus

Pouge Mahone!
Gick med
21 Nov 2005
Ort
lysekil
Hoj
KTM 660 -04
Plockade isär förknasaren häromdagen för att göra rent och kolla över, hittade små små "nötningar" på trottel "plattan" 57331035153
Någon som sett samma skador?
 

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Ni som kopplat in ledblinker, har ni klippt av gamla sladdarna och lött på nya ledblinkers eller har ni kopplat in med ny kontakt och ny kabel. Vill göra så lite inverkan som möjligt. tips någon
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Läcker ifrån topplockspackningen grön vätska, tar för givet att det är kylarvätskan då det är samma färg som i kylaren, läckte inte tidigare utan har uppkommit efter jag kontrolldrog allt så inget satt löst, läst hela tråden och läst lite skräckhistorier hur grejer vibrerar loss på LC4orna därav kontrolldragningen.

Läcker vänster fram kollat bakifrån, kunde endast dra insexskruven vänster bak eftersom det sitter något ivägen som gör att jag inte kommer åt VF.

Se bild, vad har den inringade för funktion? Sitter rätt dumt till så man inte kommer åt, går det att lossa den och dra VF insex? Eller ska man byta packning?:confused:
http://i.imgur.com/0DZLSOP.gif?1


Edit : Efter ha kollat i en mekmanual jag har så är det tydligen "chain guide bolt" alltså något till kedjan där i?? Någon som har lite koll och kan komma med info?
Känns att det inte är något man bara kan skruva ut och skruva in igen utan problem, har jag fel?

:huvet
 
Last edited:

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Läcker ifrån topplockspackningen grön vätska, tar för givet att det är kylarvätskan då det är samma färg som i kylaren, läckte inte tidigare utan har uppkommit efter jag kontrolldrog allt så inget satt löst, läst hela tråden och läst lite skräckhistorier hur grejer vibrerar loss på LC4orna därav kontrolldragningen.

Läcker vänster fram kollat bakifrån, kunde endast dra insexskruven vänster bak eftersom det sitter något ivägen som gör att jag inte kommer åt VF.

Se bild, vad har den inringade för funktion? Sitter rätt dumt till så man inte kommer åt, går det att lossa den och dra VF insex? Eller ska man byta packning?:confused:
http://i.imgur.com/0DZLSOP.gif?1


Edit : Efter ha kollat i en mekmanual jag har så är det tydligen "chain guide bolt" alltså något till kedjan där i?? Någon som har lite koll och kan komma med info?
Känns att det inte är något man bara kan skruva ut och skruva in igen utan problem, har jag fel?

:huvet
Pilen i din sprängskiss pekar på en av 4 skruvar som drar åt topplocket.

#7 är som du säger chain guide bolt. Håller i plastskenan som riktar kamkedjan. Antagligen inte därifrån som kylarvätskan läcker eftersom det är olja bakom denna skruv.

Är det insexskruvarna #11 som du pillat på? Du har antagligen dragit åt topplocket så den sitter ojämnt draget nu vilket förstör packningen. Den måste du byta till ny nu när du dragit sönder din nuvarande. Att kylarvatten läcker ut gör väl i sig inte så mycket, bara att fylla på om det börjar sina iväg i kylarna. Däremot är det rätt stor risk för att en dålig topplockspackning kan läcka ut kylarvatten i olja, inte så bra. :gnissla

Skaffa en ordentlig momentnyckel när du byter topplockspackningen nu så du kan dra åt skruvarna med RÄTT moment och framförallt, jämnt tryck över skruvarna på topplocket.
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Pilen i din sprängskiss pekar på en av 4 skruvar som drar åt topplocket.

#7 är som du säger chain guide bolt. Håller i plastskenan som riktar kamkedjan. Antagligen inte därifrån som kylarvätskan läcker eftersom det är olja bakom denna skruv.

Är det insexskruvarna #11 som du pillat på? Du har antagligen dragit åt topplocket så den sitter ojämnt draget nu vilket förstör packningen. Den måste du byta till ny nu när du dragit sönder din nuvarande. Att kylarvatten läcker ut gör väl i sig inte så mycket, bara att fylla på om det börjar sina iväg i kylarna. Däremot är det rätt stor risk för att en dålig topplockspackning kan läcka ut kylarvatten i olja, inte så bra. :gnissla

Skaffa en ordentlig momentnyckel när du byter topplockspackningen nu så du kan dra åt skruvarna med RÄTT moment och framförallt, jämnt tryck över skruvarna på topplocket.

Nej, det är inte därifrån det läcker, utan chain guide bolt sitter i vägen så att jag inte kommer åt ena insexskruven.
http://i.imgur.com/JjeJLL7.png
Grön bock = Den jag drog
Röd pil = Den jag inte kommer åt att dra p.g.a nr 1 i nya bilden
Blått = Där det läcker grön vätska
Tror du inte att det går att dra ena insexan så det blir rakt? Är i alla fall värt att testa väl?

Säsongen börjar om någon månad och risken är väl att jag fastnar och blir ståendes med en halvt riven motor om jag ska börja själv, sen vet jag inte hur svårt det är, aldrig pillat på en fyrtaktare.
Vågar man lämna in det, lär bli dyrt... :gnissla

Jag har en momentnyckel ifrån Biltema, har sett många här på forumet som använder det så antar den duger för mig med.
Men hur fan gör man på vissa ställen där man ska dra med moment, men en momentnyckel inte får plats?

Uppskattar ditt svar, hjälper mig riktigt, riktigt mycket!


Edit : Ju mer jag läser i rep-manualen så blir jag bara mer orolig för att göra det själv, det verkar lätt, vilket allt gör i text, men lär säkert vara bökigt och jävligt i verkligheten och jag lär lyckas förstöra något och bli stående.:

Blir att köpa en sparkcykel, billiga om man tar sönder den.
 
Last edited:

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Nej, det är inte därifrån det läcker, utan chain guide bolt sitter i vägen så att jag inte kommer åt ena insexskruven.
http://i.imgur.com/JjeJLL7.png
Grön bock = Den jag drog
Röd pil = Den jag inte kommer åt att dra p.g.a nr 1 i nya bilden
Blått = Där det läcker grön vätska
Tror du inte att det går att dra ena insexan så det blir rakt? Är i alla fall värt att testa väl?

Säsongen börjar om någon månad och risken är väl att jag fastnar och blir ståendes med en halvt riven motor om jag ska börja själv, sen vet jag inte hur svårt det är, aldrig pillat på en fyrtaktare.
Vågar man lämna in det, lär bli dyrt... :gnissla

Jag har en momentnyckel ifrån Biltema, har sett många här på forumet som använder det så antar den duger för mig med.
Men hur fan gör man på vissa ställen där man ska dra med moment, men en momentnyckel inte får plats?

Uppskattar ditt svar, hjälper mig riktigt, riktigt mycket!


Edit : Ju mer jag läser i rep-manualen så blir jag bara mer orolig för att göra det själv, det verkar lätt, vilket allt gör i text, men lär säkert vara bökigt och jävligt i verkligheten och jag lär lyckas förstöra något och bli stående.:

Blir att köpa en sparkcykel, billiga om man tar sönder den.

Jag hade bytt topplockspacknigen direkt själv om jag märkt att den läckt. Har fått vatten i kylarvatten i oljan på min egen just pga dålig packning. Ett par hundra mil senare gav vevaxel-lagerna upp och behövde till slut renovera hela motorn. Om det berodde på kylarvattnet i oljan vet jag inte, men antagligen...

Din bild funkar inte så har lite svårt att förstå vad du har pillat på. Även fast du får jämnt tryck igen så är din packning fortfarande dålig.

Att byta den är inte speciellt svårt, lite knepigt när man ska lirka ut kamaxeln samtidigt som man inte vill tappa kamdrevet eller clipset som håller i den. Följer man manualerna och tar det lugnt och metodiskt så är det inga problem för nybörjar-meken.

Du kommer behöva köpa packnings-smet för ventilkåpa också eftersom den ska bort om ska komma åt topplocket.

Om man vill komma åt med momentnyckel på varenda liten skruv får man köpa flera olika som passar, men det kan bli dyrt. Använder själv endast 2 st. En mindre för 4-21nm och en större för 20-119nm eller nått sånt.
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Jag hade bytt topplockspacknigen direkt själv om jag märkt att den läckt. Har fått vatten i kylarvatten i oljan på min egen just pga dålig packning. Ett par hundra mil senare gav vevaxel-lagerna upp och behövde till slut renovera hela motorn. Om det berodde på kylarvattnet i oljan vet jag inte, men antagligen...

Din bild funkar inte så har lite svårt att förstå vad du har pillat på. Även fast du får jämnt tryck igen så är din packning fortfarande dålig.

Att byta den är inte speciellt svårt, lite knepigt när man ska lirka ut kamaxeln samtidigt som man inte vill tappa kamdrevet eller clipset som håller i den. Följer man manualerna och tar det lugnt och metodiskt så är det inga problem för nybörjar-meken.

Du kommer behöva köpa packnings-smet för ventilkåpa också eftersom den ska bort om ska komma åt topplocket.

Om man vill komma åt med momentnyckel på varenda liten skruv får man köpa flera olika som passar, men det kan bli dyrt. Använder själv endast 2 st. En mindre för 4-21nm och en större för 20-119nm eller nått sånt.

Överväger att göra det själv och försöka ta hjälp av en kompis, manualen jag har är från 98-04 men borde ändå fungera för 04a?? Så som jag har fattat det så är det inga större skillnader i motorn-
Det där.. Låter inte så himla trevligt1:gnissla

Fungerar den nu? https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/480579_405344239561449_112111396_n.jpg

Rekommenderar du att man tar bort hela motorn ur ramen eller kan man meka när den sitter fast? Blir självklart smidigast om man tar ut den, men är det okej med utrymme och hålla på och komma åt med verktyg då?

Jag har den stora nyckeln, blir nog att köpa den lilla också!
Tusen tack för svar!:Bugar:kär


Edit : Var ute till hojen, tog med mig papper och torkade orenligt där det läckte, började kicka 10-15 gånger, snustorrt, fortsätter kicka, snustorrt.
Kollar underifrån och ser grön kletig sörja bakom vattenpumpen som har svart smuts i sig(gammalt då), börjar torka bort där så mycket som möjligt där jag kommer åt, kickar igen 10-20 gånger, torrt.
Eller tror ni att det krävs att jag startar hojen och låter den gå för att det ska börja läcka? Tidigare räckte det med att kicka, tänkte lokalisera problemet så det kommer därifrån jag tror att det är..
 
Last edited:

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
plocka ur motorn känns väldigt onödigt, en hel del extra-mek i sånna fall för att få ur den.

Börja inte skruva fören du är säker på var det läcker Torka rent noga och varmkör ordentligt, syns det fortfarande inget så kör en sväng.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top