Ktm 660

Turbolasse

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
I krokarna
Hoj
nada..
Det är väl egentligen kröken och inte ljuddämparen som misstämmer. Plus att 05 och nyare har ju eg två ljuddämpare.

Jo, men för att få rätt vinkel måste man skaffa ny krök och då bör den ju leda till två dämpare? Då skiter det väl sig ändå. Har ju iofs ett sebringsystem liggandes men fan vet om det inte är sämre t.o.m
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Gå in på 625 tråden och sidan 5 tror jag det var. Där monterade jag ett 2005 dubbelsystem inkl krökar på min ktm625smc -04. Visst lite tight men inga problem. :)
 

Turbolasse

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
I krokarna
Hoj
nada..
Idiotfråga antagligen, men jag hittar fan inte vart nålen sitter? Vart och hur höjer jag den för lite fetare blandning?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Idiotfråga antagligen, men jag hittar fan inte vart nålen sitter? Vart och hur höjer jag den för lite fetare blandning?

Du skruvar av locket på förgasaren å sen ovanpå trotteln sitter en sitter en skruv å under den så ligger nålen...
 

Bojjarn1

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Nacka
Hoj
KTM 660 SMC -05
Har nyss köpt en 660smc 05a och när jag fick hem regbeviset såg jag att det står 625cc slagvolym? kan dom ha skrivit fel? den heter ktm 660 smc i papprerna. Hade en likadan hoj för några år sedan och den hade 654cc i papprerna.

Någon som vet varför det står 625cc? =)
 

Bojjarn1

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Nacka
Hoj
KTM 660 SMC -05
tror inte motorn är utbytt, inte vad jag vet iaf. Reggar man om hojen om man byter motor ens? =)
 

frallan89

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2015
Ort
sa§ltsjöbaden
Hoj
ktm 660 -04
Tjena. Ja har nyligen införskaffat en 660 -04. Första jag gjorde var att beställa ett leo vince x3 slipon och slängde på. Märker då att skarven mellan slipon och avgassystemet är skadat så de blir inte helt tät. Plus att tidigare ägare har gjort en egen modifiering vid kröken som inte ser jätte roligt ut. Jag tänkte höra om de finns nån som har ett orginal system liggandes som den vill sälja för en vettig peng? Mvh uploadfromtaptalk1447997959278.jpguploadfromtaptalk1447997983108.jpg
 

Billymma

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm smc 660 -05
Hallå. Köpte mig en 660 -05 i höstas som jag har problem med att starta. Har än så länge aldrig misslyckats med att få igång den, men det tar oftast mellan 10-30 minuter att kicka igång den.

Det jag funderar på är: samtliga gånger jag lyckats få igång den så har det varit utan choke. Jag har haft choke tidigare under kickarna, till och från, men det är alltid utan choke som den till slut startar. Ger detta på något sätt en fingervisning om vart man ska börja felsöka?

Stort tack,
Billy
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hallå. Köpte mig en 660 -05 i höstas som jag har problem med att starta. Har än så länge aldrig misslyckats med att få igång den, men det tar oftast mellan 10-30 minuter att kicka igång den.

Det jag funderar på är: samtliga gånger jag lyckats få igång den så har det varit utan choke. Jag har haft choke tidigare under kickarna, till och från, men det är alltid utan choke som den till slut startar. Ger detta på något sätt en fingervisning om vart man ska börja felsöka?

Stort tack,
Billy

En ktm 660 är svårstartad om man gör fel.
När jag lånade kompisaren 04 660 som då va ny blev jag förvånad hur känslig den va om man gjorde lilla minsta fel vid kickning. Jag kom från xr650r som va lätt att starta i jämförelse den påminde om min Husa 650 med sin dumma vänsterkick och höga placering på kick (vansinne)

De gäller ställa kolven strax efter tdc och kicka därifrån för då krävs ingen våldsam kick. Går den inte igång på 2 kick luftar jag ur motorn kickar med manuella decomp och full gas några ggr. Då brukar den starta på 3 kicken.
Om den är helt kall full choke eller gasa till några ggr så den får soppa från accpumpen.

De gäller att inte röra gasen och tomg får inte vara för högt ställd för hög tomg försvårar start. Går den inte igång på 2-3 kick så blir de ånglås i insuget så den måste luftas ur efter max 2-3 kick annars får man kicka i 30 min.
Denna start prossi kör jag på alla stånkor de funkar alltid såvida de har manuell decomp på styret.
 

Billymma

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm smc 660 -05
Tack för svar! Ska prova som du säger, med bara 2-3 försök åt gången och sedan lufta ur innan jag försöker igen. Men menar du att jag ska hålla inne full gas när jag luftar ur?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för svar! Ska prova som du säger, med bara 2-3 försök åt gången och sedan lufta ur innan jag försöker igen. Men menar du att jag ska hålla inne full gas när jag luftar ur?

Ja man håller full gas då luftas den ur bättre kicka 3-5 snabba och börja sedan om startprosduren. Om du vill starta den kall utan choke dvs med endast accpump så rek jag 1-4 fullgas dragningar innan du kickar ber på hur kallt de är 4 gadspåslag om de är minusgrader. När den startar kan du måste hålla den igång med små gaspåslag = accpumpssprut tills den blir varm.
Du får prova både accpumpsstart och vanlig choke start du märker snart viken som blir favvo.

En annan sak du bör kolla upp på maskinen och de är om någon satt dit ett iridium tändstift eller annat udda stift. Om så är fallet prova köpa ett billigt "vanligt NGK stift som passar modellen. De har visat sig att iriduim och andra specialstift typ silver stift kan göra motorn extremt svårstartad de kan funka ett tag men nlägger sedan av de händer mest på stora enstånkor. Jag vet dock inte om just ktm 660 är känslig på iridium eller annat dyrt stift men prova järna byta stift til billigast möjliga för de funkar alltid.
 

Billymma

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm smc 660 -05
Tack igen! Dock så startar den som sagt alltid, förr eller senare, utan choken. Och när den väl startar så går den fint på tomgången, inget behov av att röra gasen utan den puttrar på :) det är därför jag funderar på om något är felinställt:

Startar aldrig MED choke
När den väl startar så går den fint utan behov av att röra gasen
 

saligone

Ny medlem
Gick med
11 May 2015
Ort
södertälje
Hoj
ktm 660
Tjabba har en 660 -04. jag är trött på bakdelen och går i tankarna att bygga om den till 05-06.

Har läst lite men undrar iaf. någon här vet hur man skall gå tillväga och vad som behövs.

Bakram, bakskärm och numerplåtar måste man ju ha, men behöver man även limpan och de svarta kåporna som sitter vid luftburken, eller man kanske även måste byta luftburk?

för övrigt så skall ju bakramen vara "bolt-on" vad jag har läst.

tänkte behålla så jag endast har en ljuddämpare bak då jag tycker det är snyggare.

Det kostar väll nån tusing att få tag i delarna som behövs, men det är d värt:p

vad tror ni?

tips välkommnas


//julle
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ge fan i det skulle mitt tips vara. Du behöver en komplett bakram inkl luftburk och plast
 

saligone

Ny medlem
Gick med
11 May 2015
Ort
södertälje
Hoj
ktm 660
Okej. antar att jag även behöver limpan då?

Kan få loss en komplett bakdel för ca 3 lax. inkl allt. får sova på saken=)


När jag ändå har dig på tråden Boris, du verkar ju kunna varenda ktm ut och in.

Min bromslampa lyser konstant och spårade felet till frambromsgivaren, det fatta någon form av stift som skall sitta mellan knappen på givaren och frambromshandtaget. När den är obromsad fram skall stiftet trycka på knappen så att bromslampan inte lyser, men när man bromsar ska stiftet släppa knappen så det börjar lysa.

Frågan är: Vad skall sitta där imellan (hittar inte delen någonstans)
Kan jag trycka in nått annat som lämpar sig där?
Och vad får jag tag på detta?


Mvh!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top