Ktm 660

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har även en annan fundering, delar av siffrorna på hastighetsmätaren slocknar med jämna mellanrum och ibland slocknar hela mätaren helt.. någon som vet vad det beror på? är en ktm 660 smc -06

Att mätaren slocknar helt ibland kan bero på att de är dag att byta batteri i den...
 

Billymma

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm smc 660 -05
Nu har jag problem med min 660 -05 igen haha.

Sist jag körde så kändes det som att hojen blev svagare på låga varv. Den dog några gånger på vägen hem i samband med låga varv, men gick bra på höga. Blev ett par smällar i avgasröret i samband med att den dog. När jag kom hem märkte jag att tomgången gick lite ojämnt.

Idag när jag ska ha igång den startar den inte alls. Känns även annorlunda när jag kickar den, som om det är lite mindre motstånd eller något. Kan vara en känsla bara..

Mycket tacksam för hjälp eller generell felsökningsplan!

Billy
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Hade liknande betende på varvtal med min 05a förut.
Det var då klämman till förgasaren (insug) som hade släppt.
Men vet ej angående lättare kick.
 

Billymma

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm smc 660 -05
Tack, ska kolla det :)

Lättare kick borde betyda förlust av komp. Frågan är om det bara är en känsla eller om den faktiskt är lättare.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack, ska kolla det :)

Lättare kick borde betyda förlust av komp. Frågan är om det bara är en känsla eller om den faktiskt är lättare.

Om den går lättare än normalt att kicka "komptryckförlust" så kan autodecompen på kammen tjärva. Byt ut atodecompen eller ta bort den helt och lär dig rätt startteknik. Jag föredrar utan autodecomp för då startar dem lättare bara man ställer kolven i rätt läge innan kick.

Om den "inte" går ovanligt lätt att kicka så rengör förgasaren ,,speciellt lågfartsmunstycket.

Om den enbart är svårstartad varm så kolla ventilspelet för om de är för tight blir de svårstartad varm.
 

Billymma

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm smc 660 -05
del.JPG

Misstänkt dum fråga:

Vad är det här? Tror den kan ha ramlat ur förgasaren när jag öppnade den? Bedrövlig bild i vanlig ordning :)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det där är nålventilen och den måste du definitivt montera tillbaka...
 

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Tjenare!

Jag var och bytte till mig en KTM 660 -04.
Jag inser att det läcker olja då det ryker som fan om den eftersom oljan träffar avgas kröken...
Men det är även kladdigt på hela vänster sidan av motorn, ingen olja på andra sidan. Jag vet inte riktigt vart det kommer ifrån, men det samlas som droppar på de-comp vajern för att sedan droppa ner på en fjäder där det samlas och för att sedan droppa ner på kröken. Vit rök och luktar som fan.

Jag bifogar en bild för att visa på vilken sida jag pratar om. Någon som varit ute för samma eller har en aning om vart det läcker ifrån? Väldigt tacksam för svar!

Värt att nämna var att han bytte olja plus filter igår, och har även ställt ventilerna så kan det vara ventilkåpans packning som är paj?

engine-01 (1).jpg

Dessutom tycker jag den går väldigt hackigt på låga varv, hackar nästan framåt ifall man lägger på lite gas på väldigt låga varvtal på 3-5ans växel, nästan så man tror att den ska dö. Men kanske är att det är så hög komp? Har nämligen aldrig kört enduro innan så har inget att jämför med.

Hoppas man kan lära sig lite för älskar att meka men har inte sysslat med enduro hojar innan överhuvudtaget!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kan vara men när man ställer ventilerna så är det två lock och det är sällan de läcker. Problemet är hela ventilkåpan tätas med threebond packningsmassa som KTM fabriken var väldigt snåla med så den började läcka på många.

Har du kollat att den har rätt bestyckning? Tror de bruka köra med typ 165/168 i huvud och 45/48 i lågfart, mixskruven 2 1/2 ut.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
 

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Då jag bara har haft den i en dag så har jag inte hunnit att kika på bestyckningen, en tänkte höra med föregående ägare och se om den är ombestyckad. Sitter ett akra slipon och dessutom är locket på luftburken bortplockat så för att den ska gå bra så antar jag att en bestyckning är ett måste. Den går väldigt bra när man drar på och bra gas respons och känns väldigt bra i motorgången, men säg att jag kör upp den i 100 på 5:ans växel och ska släppa av på farten och gå ner till ca 65Km/h med 5:ans växel i fortfarande och för att sedan ge lite gas så känner man hur hela cykeln nästan gungar i takt med motorgången, så det är ju väldigt väldigt svårt att hålla låga varv på tex 3:ans växel i lågfart, men kanske är därför jag aldrig suttit på en enduro innan?

Ah, dem locken har jag sett. Men känns nästan som det måste vara därifrån eller ännu högre upp ifrån något eftersom även dem har en massa olja på sig...

Tack för snabb respons förresten!

EDIT: Värt att även nämna är att motorn är renoverad för ca: 300mil sedan på verkstad för strax över 20.000kr, så känns som dem måste ha gjort det riktigt med ventilkåpspackningen? Eftersom föregående ägare nyligen ställde ventilerna så känns det möjligt att det skulle kunna vara den packningen? Och eftersom att det endast är på den sidan?

Tänkte att jag skulle skruva bort kåporna imorgon och tvätta av den helt för att starta upp den och låta den stå eftersom när jag kör så kommer det lite överallt till och med på foten som jag har på fotbromsen. så känns som det läcker en hel del, håller kolla på oljenivån förstås.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Varje kolvslag känns hårt på en enstånka på 600+ cc de är sällan man kan köra under 70kmt på 5an-6an utan att skiten hackar i takt med kolvslagen. Hackandet brukar göra så kedjan ligger o tokslår/slamrar mot svingen.

Men om du menar mjukare gungande gång ,,,inte hackande i takt med kolvslag är det bestyckningsfel och då troligen lågfartsskruven som är feljusterad eller trottelnål på fel höjd.
 

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Varje kolvslag känns hårt på en enstånka på 600+ cc de är sällan man kan köra under 70kmt på 5an-6an utan att skiten hackar i takt med kolvslagen. Hackandet brukar göra så kedjan ligger o tokslår/slamrar mot svingen.

Men om du menar mjukare gungande gång ,,,inte hackande i takt med kolvslag är det bestyckningsfel och då troligen lågfartsskruven som är feljusterad eller trottelnål på fel höjd.

Ja, det är hackande i takt med kolvslagen.
Tack för svaret!
 

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Angående oljeläckaget som jag beskrev innan, så har jag idag tvättat ren hela motorn och plockat bort kåporna för att kika mer exakt var det läcker ifrån.

Så jag började med att starta upp den efter jag rengjort den och lät den stå på tomgång och först börjar det ryka ur skarven på avgaskröken, ser även att det är tätat med något brun/koppar aktig sörja, det är förmodligen om den sörjan det ryker ifrån eftersom det inte kommer någon rök ur ljuddämparen. Här är en video på det: https://www.youtube.com/watch?v=XjUhW0Eisl4 )

Det slutar att ryka efter 5-10min på tomgång efter kallstart. Är det något att vara orolig över?

Men nu kommer vi till den viktiga delen och det är oljeläckaget, när det står på tomgång så började det inte läcka någonstans även om jag gav den lite gas. Det var först när jag ställde upp den på motorcykel lyften och la i 1:ans växel det började bildas droppar av olja från dekomp modulen, här är en video som visar hur snabbt det går innan det kommer en ny droppe olja precis i början av videon så ser man en droppe som jag torkar bort för att sedan låta en ny komma till : https://www.youtube.com/watch?v=f-wRhd9xkV8

När jag kollade närmre så såg jag att en packning såg paj ut, och det var även fuktigt och hade runnit ut olja. Här är en bild som visar hur jag tror att olja läckt och på så vis börjat samla på sig droppar på dekomp modulen, jag tror alltså att det har "sprutat" olja mot dekomp modulen: 20160911_112839.jpg


Närbild på packningen som ser ut att vara paj: 20160911_112832.jpg


Så tror ni att det är därifrån det läcker och på så vis "Sprutar" emot dekomp modulen för att sedan samla på sig droppar?


Väldigt tacksam för svar.
Och vad tror ni det skulle kosta på ett ungefär att lämna in den och låt någon byta det för den tidigare ägaren sa att han skulle stå för kostnaden eftersom vi bytte för bara någon dag sedan.

Tack på förhand!
 
Last edited:

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Fick ordning på läckaget och röken från röret.

Nu till nästa problem....Dekomp reglaget ska ju sitta uppe på kopplings behållaren. Men mitt kopplings handstag behållare är förmodligen utbytt förmodligen en helt ny koppling. Det är fortfarande magura men behållar locket är större än original locket så dekomp reglage/locket passar inte där på.... Någon som har en aning om hur jag kan få tag på ett nytt sånt lock till den störrw behållaren?

Bifogar 2st bilder en på hur det nuvarande ser ut och en bild på jämförelsen mellan dem två olika locken!

20160916_123428.jpg
20160916_123517.jpg

Tacksam för svar!
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top