Ktm 660

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Fick ordning på läckaget och röken från röret.

Nu till nästa problem....Dekomp reglaget ska ju sitta uppe på kopplings behållaren. Men mitt kopplings handstag behållare är förmodligen utbytt förmodligen en helt ny koppling. Det är fortfarande magura men behållar locket är större än original locket så dekomp reglage/locket passar inte där på.... Någon som har en aning om hur jag kan få tag på ett nytt sånt lock till den störrw behållaren?

Bifogar 2st bilder en på hur det nuvarande ser ut och en bild på jämförelsen mellan dem två olika locken!

View attachment 433394
View attachment 433393

Tacksam för svar!

Den du har är magura 167.... sitter på Sx 450 -09 å även på nyare exc 2-takter. ..
Delar kan du köpa billigare på weels and parts... Dom säljer magura grejer. ..
 

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Okej! Tack för upplysningen. Men jag hittar inte någonstans att det finns tills just den?
http://wheelsandparts.se/magura/lock-till-huvudcylinder-4-takt-1

Där hittade jag en men vet inte om det är till 167?

Del 21 http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=706&c=C097730210#partslist 435:-

Eller så frågar du dom tar för del nr 7 på sidan 20... http://shop.textalk.se/shop/32655/files/Magura/MAGURA_Katalog_2015_en_web_(1).pdf

Delen är till "Hot start" men de funkar lika bra till dekompern.... Jag har den modellen på min 640...
 

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Del 21 http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=706&c=C097730210#partslist 435:-

Eller så frågar du dom tar för del nr 7 på sidan 20... http://shop.textalk.se/shop/32655/files/Magura/MAGURA_Katalog_2015_en_web_(1).pdf

Delen är till "Hot start" men de funkar lika bra till dekompern.... Jag har den modellen på min 640...

Okej, så du har den här " Del 21 http://www.ktmshop.se/index.php?acti...0210#partslist 435:-" ??

Tack så hemskt mycket för hjälpen!
Trevlig helg!
 

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Ort
Vid vägens ände
Hoj
Yamaha Mt07
Jag har lite funderingar på att skaffa en 660 nu till våren men jag undrar lite över vad det är för skillnader på årsmodellerna och om det på relativt enkelt sätt konvertera en äldre modell till den nyare plasten? Sen så bör man se upp för hojar som har gått lite längre och vad är rimliga priser för en sådan hoj beroende på milantal osv? Jag tror säkert att svaren på frågorna på mina frågor finns i denna tråd men jag orkar tyvärr inte läsa igenom 400sidor

Går det dessutom trycka dit nya pipor så man slipper den aplånga enkeldämparen?
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har lite funderingar på att skaffa en 660 nu till våren men jag undrar lite över vad det är för skillnader på årsmodellerna och om det på relativt enkelt sätt konvertera en äldre modell till den nyare plasten? Sen så bör man se upp för hojar som har gått lite längre och vad är rimliga priser för en sådan hoj beroende på milantal osv? Jag tror säkert att svaren på frågorna på mina frågor finns i denna tråd men jag orkar tyvärr inte läsa igenom 400sidor

Går det dessutom trycka dit nya pipor så man slipper den aplånga enkeldämparen?

De är inte bara "byta plasten", utan även bakramen me sadel.. Klart de går att kapa å svetsa om den gamla bakramen...
De dyker upp hojar där dom byt bakramen men har kvar enkeldämparen... Ser för jävligt ut... Tokfel vinkel...
Första 660 kom -03 me stora oljefiltet separat, -04 å vissa -05 me gamla bakdelen å stora oljefiltet i ramen.. -05 å senare är me nya bakdelen..
Priser från 20' till 40' beroende på hur mycke dom gått å hur dom är skötta... Ju färre antal ägare ju bättre...
 

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Ort
Vid vägens ände
Hoj
Yamaha Mt07
Jag kanske har fel men är en 10år gammal mc fortfarande värd 40tusen? Själv tycker jag det låter som mycket pengar.
Spelar det någon roll vilken årsmodell man går efter? Vilka fördelar och nackdelar finns det med dom olika modellerna?
Vilken skulle ni ha gått efter med en budget på runt 30tusen?

Man kanske tillomed ska kolla efter en tidig 690 för vad jag har sett så ligger dom strax över 660n trots flera år nyare?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det beror på vad som är gjort. En 660 som är nyrenoverad är värd mer än en nyare 690 som är slut.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Haha alltsåååå!! :huvet

Man har ju läst att 660 är en egen religion när det gäller att kicka igång fanskapet... SNACKA OM INGEN ÖVERDRIFT?! :crash:smasha:crash:smasha
Köpte en begagnad (no shit Sherlock) 660 igår, och har donerat åtminstone 50 kickar åt hojskapet, men inte ens en prutt till belöning. Lånade brorsans XR650 en hel del efter jag sålde min gamla hoj, och även den har bara kick, och det var aldrig några problem! Startade alltid på 1-3 kicken. Hur speciell får en 660 lov att vara egentligen? :Bugar

Säljaren sålde hojen åt sin bror som var utomlands. Säljaren själv hade en 640 i garaget och nyttjade såklart sin elstart till vardags... Men han var ju ändå bekant med 6xx-kickandet och fick igång hojen på 6-7 kicken. Han använde inga vidare finesser med pump osv, han bara kickade. Vad satan är det jag kan göra fel? Hur gör ni för att starta era 660/625 med kick? Eller rättare sagt, till vilken Gud är det ni offrar till och vad är det ni offrar? :3freak

Hojen är visserligen inte körd ordentligt (bara min provtur på 500m) sen förra sommaren, och har därför inte fått någon kärlek efter vinterförvaringen. Ska byta tändstift, byta ut bensinen och ställa ventilerna nu i helgen. Men är ju sugen på att starta fanskapet ändå... Är ju ivrig! Måste man seriöst serva den innan den ska till att starta? :D Gör antagligen tokfel...

Soppakran - På
Alla switchar - På
Choke - På
Kickar runt motorn 5-6 gånger med decompen intryckt.
Kickar utan decomp tills kickarmen blir stum, därefter decomp och trycka ner kicken ett ''hack''/några cm.
Ger allt jag har på kicken - ooooch!.... Inget. :zpy

Har läst en hel del nu om folks olika tips med RÖR INTE GASEN, och en annan som säger att man ska dra i drulen 1-2 gånger innan kick. Att man ska kicka runt motorn med decompen tills man hör ett klick? ifrån motorn. Har letat som en tok efter det där klicket, men hittar då inget klick? Ska man inte alls leta klicket med decompen?

Och ja... det finns 100-tals inlägg om hur man startar en 660/625... Men varfööööör startar inte mitt åbäke när säljaren fick igång den? :D:D ***Försöker*** Iallafall enligt det jag har kunnat läsa mig till!

Snablans KTM, Honda är mycket enklare att kicka igång :tungan:tungan

Godkväll på er! :krama
 

Ex3mX

Keep it burning
Gick med
19 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
FZ1-N, 660 SMC
På sommaren kickar jag i gång den direkt. När det är lite kyligt i luften använder jag choke annars rör jag inte något förutom soppakranen. Kickar runt motorn tills det tar stopp och använder sedan dekomp för att ta mig över döläget (typ några cm med kicken till nästa läge) släpper dekompen och biter ihop och tar i som satan så hoppar den igång. Brukar stå bredvid då jag är starkare med högerbenet.
Är den svårstartad så kan det vara dax för en ventiljustering.
För övrigt, grattis till en riktig motard!

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid

Haha! :D Haft 660 tidigare, startade den inte på första kicken, startade den alltid på andra kicken.

Gör en storservice och se över ventilspel, frisk och fräsch är det inga problem att starta sittandes på hojen.

Saknar det ju lite nu! Känns löjligt med elstart på motard som jag har nu. :D
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Det låter ju onekligen som ventiljustering behövs!
Blir nytt tändstift, soppa, luftfilter/rengöra, ställa ventiler och sen satan ska den starta! :tungan
Tack hörrni! :krama:)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Den behöver lite kärlek typ service...

Lära sig kicka är bara den långa å hårda vägen...

De mesta brukar gå igång me hjälp av startas...
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Om säljaren(dessutom ovan med att kicka)drar igång den på några kick så måste det ju innebära att du är helt ofattbart usel på att kicka.
Knappast en ventiljustering som är problemet här...
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
ställa ventiler

Kom precis upp ur garaget efter att i 4 timmar letat ÖD... Vipporna sitter jämnt stenhårt? Är medveten om att det finns 2 ÖD, och har prövat bägge 20 gånger var. Markeringen i det lilla titthålet har alltid stämt överens med när jag ser att kolven i toppläge istället byter om för att börja åka ner. Hur kommer det sig att armarna är helt stumma? :va STRAXT STRAXT STRAAAXT efter ÖD så kan jag få avgasventilerna att ''klicka till lite'' om jag juckar på dom, men kan inte ens få in 0.10 bladmått under.

Har tittat massor på guides/videos nu, men 100% av dem är på tyska eller engelska - med den engelska motsvarigheten av ord jag knappt kan på svenska. Visst är det ÖD efter insugstakten man vill ha? Kan det helt enkelt vara så att någon innan har ställt ventilerna stumma, eller hittar jag helt enkelt inte ÖD? :va

Om jag efter att insugsventilerna öppnat och stängts, då på vägen upp fångar kolven i sitt högsta läge +/- 1 till 2 mm, kan jag då med gott samvete ställa ventilerna enl mitt 0.15 bladmått fastän armarna inte är ''slappa''?

Hoppas ni förstår! :)
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tror så att säga att du gör fel och behöver någon som visar hur det skall göras. Du ställer motorn i TDC, kontrollera gärna med låsskruven. Sen börjar du mäta.

Och skit i Glaset det är träpinne i tändstiftshålet som gäller för att veta att man är rätt
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Tror så att säga att du gör fel och behöver någon som visar hur det skall göras. Du ställer motorn i TDC, kontrollera gärna med låsskruven. Sen börjar du mäta.

Och skit i Glaset det är träpinne i tändstiftshålet som gäller för att veta att man är rätt

Tack för svaret! :) Jajamen, kör med ett sugrör ner i tändstiftshålet för att se när kolven står högst. Är granne med en mc klubb som jag är lite tjenis med, dom har hjälpt mig förut mot ett flak som betalning, så det kanske får bli så! :fyllisar Men allra roligast vore ju att kunna mecka lite själv :näsblod

Vad menar du för låsskruv?:va Men man bör alltså inte ställa ventilerna när de sitter stumt, även om kolven är högst upp? Har som sagt provat på bägge takterna där kolven står högst, aldrig släpper ventilerna :va Läste någonstans att motorn inte måste vara i EXAKT tdc-c, utan att 6-8mm ifrån duger det med för ventiljustering, så jag fattar inte alls hur jag kan missa det så grovt att armarna inte släpper? :va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tack för svaret! :) Jajamen, kör med ett sugrör ner i tändstiftshålet för att se när kolven står högst. Är granne med en mc klubb som jag är lite tjenis med, dom har hjälpt mig förut mot ett flak som betalning, så det kanske får bli så! :fyllisar Men allra roligast vore ju att kunna mecka lite själv :näsblod

Vad menar du för låsskruv?:va Men man bör alltså inte ställa ventilerna när de sitter stumt, även om kolven är högst upp? Har som sagt provat på bägge takterna där kolven står högst, aldrig släpper ventilerna :va Läste någonstans att motorn inte måste vara i EXAKT tdc-c, utan att 6-8mm ifrån duger det med för ventiljustering, så jag fattar inte alls hur jag kan missa det så grovt att armarna inte släpper? :va

Men istället för att läsa på en massa skumma ställen och titta på dåliga videos börja med att läsa manualen och förstå vad där står! Inga tips trick och genvägar, lär dig göra det korrekt.

Nej du kan inte justera ventilerna om inte motorn står rätt och vipporna är obelastade, då blir det helt fel. Släpper inte vipporna är de antingen grovt feljusterade eller så gör du något annat fel. Startar cykeln så är det troligen det sistnämnda.
Capture.jpg

KTM har en M8 på framsidan av motorn som man skruvar ut och sedan drar man dit en längre skruv som när man står i TDC går skruven in i ett speciellt hål i vevaxeln och låser denna. Då vet du att du är exakt rätt och att motorn inte flyttar sig medan du pular.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top