Ktm 660

Frosth

www.frosth.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen just nu
Japp, du har en skuv på vänster sida på motorn med en tjock bricka. Skruva ut skruven, ta bort brickan och skruva in den igen när du är i TDC.
 

Andersj

ytterst omogen
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Nacka
Hoj
660 smc
MjO skrev:
2236019 Japp, du har en skuv på vänster sida på motorn med en tjock bricka. Skruva ut skruven, ta bort brickan och skruva in den igen när du är i TDC.

Nice, Är det ett jack i veven som på en 525:a ?
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
MjO skrev:
2236019 Japp, du har en skuv på vänster sida på motorn med en tjock bricka. Skruva ut skruven, ta bort brickan och skruva in den igen när du är i TDC.

Finns den skruven på 04 också? (för långt till förådet för att gå ut och titta.. :hihi )
 

Andersj

ytterst omogen
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Nacka
Hoj
660 smc
MjO skrev:
2236066 Japp :-D

Tack!

Finns det något enklare sätt att hitta ÖD än bort med stiftet och i med en stripes som jag har kört med innan? Nån markering på svänghjulet eller nåt?
 

Frosth

www.frosth.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen just nu
Hmm, det enklaste är väl att ta bort tändstiftet i så fall, än att slita kåpor. Jag ventiljusterade ikväll och då hade jag ett bundband ner mot kolven och högsta växeln, sen rullar man bara bakdäcket och ser när den är i högsta position. Det tar 1 min.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Mr_M5 skrev:
2231651 Okej, vad bra! Då har Ragnar gjort ett bra jobb då... Han skulle nämligen laga den när jag lämnade tillbaka den efter diverse fel... Bla så hade den stora muttern som håller drevet på plats på vevaxeln lossnat, och dratt loss en himla massa spån i motorn... + lite andra skumma grejer.

Men det är bra att den går nu! =)

Kimmen.

Den där hojen för tydligen otur med sig även om den går bra nu. Killen som köpte den gjorde en lättare marksyning på en grusväg första dagen han hade den och bröt tummen. Blev operation med stift och gips i sex veckor.

Hojen har jag lånat efter det och kört en del med och den är det då inga fel på alls nu. Synd att du aldrig lärde dig ta en KTM för vad det är.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Idag va 660n billig,riktigt billig..
Kom överens med en polare att vi skulle ut o åka lite. Såg verkligen fram emot det då han har fullt upp och har svårt att hitta luckor.
Startade hojen utan några direkta problem och öppnade portarna för att köra ut den. Väl ute så stängde jag av för att låsa,larma samt sätta på mig hjälm,jacka,handskar osv.
Nu börjar det roliga.
Hojen vägrar,inte ett endaste livstecken. Tempen stiger snabbt i hjälm o Goretexställ så det blev att plocka av jacka och luta hojen mot en stolpe för att få lite bättre kraft.
Nada,inget,noll..den va död. Bort med stift o kicka runt lite utifall den blivit sur o elak. Dit med stiftet igen och så kicka lite. Inget händer mer än att det börjar bli riktigt svettigt. Detta upprepar sig sedan några gånger.
Uttryck som "Hade tyskarna haft KTM under andra Världskriget skulle dom inte ha kommit så långt", "Dom borde hålla sig till att göra skidor och Fondue" började komma med tätare o tätare intervaller.
Nu e cykeln riktigt billig.
In med cykeln i garaget igen då vi hitills har hållt till i garagegången.
Vi börjar kicka i skift,jag o ploarn,men utan resultat varpå mitt tålamod samt blodsockerhalt ser ett nytt bottenrekord.
Jag planterar kängan rakt igenom ett Jalusiskåp i garaget varpå ett kopparrör med tillhörande T-rör välter rakt ner på taket på finbilen som står där.
Det hjälper ju inte mitt humör att när jag lyfter på kapellet så ser jag att det saknas en flisa på ena T-toppen på bilen.
Nu e cykeln ett klipp för den som hade frågat om den va till salu.
Nu e måttet rågat,den ska säljas,den ska bort och ersättas med något med elstart. Hade hört mycket gott om Neger-tvillingarna.
Jag säger att det inte kommer bli något åka idag varpå polarn startar sin XR650 på första och piper iväg(jag va väldigt nära att köpa hans 650 innan jag köpte KTMen,typiskt).
Vrakpris,riktigt jäkla billig just nu.
Sätter mig ner och bara blänger på maskin...Börjar ransaka mig själv om jag har gjort något för att förtjäna det här,du vet,kosmisk balans osv.
Kommer inte på något direkt och beslutar för att demontera fuggen bara för att börja nånstans.
Inget intressant alls hittas och allt skruvas ihop igen.
Bara för att reta upp mig lite till och verkligen övertyga mig själv om att jag ska byta bort den mot en 625a med elstart så testar jag en sista gång innan jag skickar in Blocketannonsen jag redan har formulerat i mitt huvud.
Startar direkt........................Va f..
Denna hoj är en kvinna,en gåta.
Varmkörde och stängde av. Startade direkt.
Denna procedur upprepar sig en ca 20 gånger utan några problem alls,startar direkt.
Sitter just nu och sänker att par kalla Carlsberg och bara funderar. Situationer som denna får mig att bli väldigt filosofisk,fanns det någon mening med att hon inte startade? Ville hon berätta något för mig?
Summa summarum e väll att om någon självplågare vill byta sin 625a mot en 660 droppa ett PM så får vi se..
Tack för att ni stog ut med min urladdning men jag va tvungen att redogöra att en 660 e en lynnig varelse,en kvinna.
Skål.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ivil skrev:
2239112
Summa summarum e väll att om någon självplågare vill byta sin 625a mot en 660 droppa ett PM så får vi se..
Tack för att ni stog ut med min urladdning men jag va tvungen att redogöra att en 660 e en lynnig varelse,en kvinna.
Skål.


He he jag köpte en till 625 istället för en till 660!
:hihi
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Det är inte fel på hojjen utan den som försöker starta den.
Den är lite tjurigare när den är ny typ de första 50 milen sen blir det lättare. här följer goda råd :tummenupp
Ta alldrig ur stiftet utan kicka med dekompen inne ifall den blivit sur eller luta hojjen på sida och låt förgasarna flöda ur, eller prova att dra ut varmstart knappen ifall motorn är varm då får den in mera luft i blandningen, rör alldrig gasen.
Kolven ska alltid stå i översta läget och precis ha vänt förbi toppläget.
 

Frosth

www.frosth.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen just nu
Min var helt sanslöst svårstartad de första 15 milen, halvsvår de första 40, men nu vid 120 startar den ALLTID på första kicken oavsett väder, kall, varm eller något annat. Detta med förutsättning att man gör rätt :-D
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu är det lite OT men var ute och körde med en annan kille igår som hade en 640 och bad honom pröva min 625 även om det satt 12L då. När jag satte mig på hans 640 så kom jag på mig själv, FAN va skönt att jag inte köpte en till 640. Även om jag hade adeln och tanken från 640 så var det natt å dag mellan dem!!!

Undra hur 690 kommer vara??
 

Ante.J

Speed addict!
Gick med
14 Oct 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Tyvärr ingen för tillfället :-(
Behöver lite hjälp!

Hej på er!

Fick mig en 660-04 för några veckor sedan, och har nu råkat ut för ett litet problem.

Hojen har gått bra, fram tills för en vecka sedan.
När man gasar upp den till 2/3-gas så baktänder den nåt fruktansvärt och den tappar all kraft.
Den går nu som en trimmad moped.

Detta händer både när man står i friläge, och när man kör med den.
Varva ur är inte att tänka på.

Har lite svårt att lokalisera felet.
Har kollat tändstiftet och luftfiltret och det verkar ok.

Kan det vara så att man måste justera tändningen på nåt vis?
Kan det vara nån vajsing med förgasaren?

Mycket tacksam för hjälp!


Om det är något mer ni behöver veta för att hjälpa mig lösa problemet är det bara att tjoa till.


Mvh Andreas
 

NANO

NAKET ÄR SEXIGT
Gick med
6 Jan 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
Gsxr 1000 K7( förra hoj z1000-09,KTM 660-05)
Jag tycker oxå att min ktm 660 05 har förlorat kraft den känns inte lika pigg som förr! är det någon som känner igen sig? den har bara gått ca: 400 mil
 
Last edited:

NANO

NAKET ÄR SEXIGT
Gick med
6 Jan 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
Gsxr 1000 K7( förra hoj z1000-09,KTM 660-05)
MjO skrev:
2247828 Kör en ventiljustering. Efter min justering vid 100 mil blev det stor skillnad :-D
är det svårt att ställa in ventilerna? har mekat en hel del innan!
 

Ante.J

Speed addict!
Gick med
14 Oct 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Tyvärr ingen för tillfället :-(
MjO skrev:
2247828 Kör en ventiljustering. Efter min justering vid 100 mil blev det stor skillnad :-D


Om det var mitt inlägg du svarade på, så undrar jag följande:

Kan det vara så att det är ventilerna som spökar, och orsakar detta fenomen?
Detta hände bara helt plötsligt när jag var ute och körde.
Helt plötsligt när jag varvade upp den på en raksträcka, så slog den helt plötsligt av i omgångar men den dör inte helt.
Känns ungefär som om den lägger av och på varannan halv sekund, med höga baktändningar.

Känns även som den har tappat lite effekt i låg & mellanregistret.


Mvh Andreas
 

Frosth

www.frosth.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen just nu
NANO skrev:
2247855 är det svårt att ställa in ventilerna? har mekat en hel del innan!

Njaa, det var lite pill. Jag hade inte varit i närheten av ventilerna innan, men jag tog god tid på mig och sen gick det rätt bra om än lite trångt och pilligt.

Ante.J skrev:
2247889 Om det var mitt inlägg du svarade på, så undrar jag följande:

Kan det vara så att det är ventilerna som spökar, och orsakar detta fenomen?
Detta hände bara helt plötsligt när jag var ute och körde.
Helt plötsligt när jag varvade upp den på en raksträcka, så slog den helt plötsligt av i omgångar men den dör inte helt.
Känns ungefär som om den lägger av och på varannan halv sekund, med höga baktändningar.

Känns även som den har tappat lite effekt i låg & mellanregistret.


Mvh Andreas

Tror det är mindre sannolikt att det är ventilerna för dig. Jag är ingen expert direkt, men jag skulle rivigt och rengjort förgasaren, speciellt huvudmunstycke.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Enklast att hitta ÖD är att lyssna efter klicket,runt det så ligger den i ÖD.


Känn på vipporna,är dom lösa så står den rätt.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top