Ktm 660

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM 65/85
Tjenare Motardvänner. Jag har sedan tidernas begynnelse kört sporthoj och de senaste åren enbart banhojar men sedan några dagar står det en 660 i garaget. Isdäck sitter på nu och det verkar ju kul, men jag har inte hunnit pröva det riktigt ännu. Har dock haft träningsvärk av att kicka... Nåja, ska inte tjata om det nu, den startade ju tll sist och handen på hjärtat är det nog min teknik som behöver förfinas.

Min fråga gäller fjädringsinställningar. Först och främst känns den väl hård för skoterled och halvterräng just nu och jag antar att man till sommarn har helt andra behov då den ska ut på bana. Ändrar ni inställningarna (byter fjädrar) beroende på säsong? För ren bankörning (sommar), vilket häng är då lämpligt på en Motard? Är WP-dämparen renoveringsbar, och vem tycker ni då är lämplig?

Imorgon kväll ska vi äntligen återförenas KTM'en och jag efter juluppehållet, får väl se om det blir träningsvärk i kickbenet eller i gasarmen ;o).

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
Ändrar ni inställningarna (byter fjädrar) beroende på säsong? För ren bankörning (sommar), vilket häng är då lämpligt på en Motard? Är WP-dämparen renoveringsbar, och vem tycker ni då är lämplig?

Jag hade problem med chatter i framgafflen under hård press i kurvor trots att dom hårdaste fjädrarna var isatta. Lämnade in gaffeln för shimsning och nu beter den sig riktigt bra. Bakdämparen har hittills fungerat tillräckligt för mig.
Ang. häng så kör jag enligt manualen + lite mer i retur (har inte måtten i huvudet). Annars är väl allt ganska individuelt beroende på användnings område och vikt så jag hade nog rek. att testa dig fram.

Att tänka på är väl att för hård fjädring belastar däcken onödigt mycket, dom nöts ner fortare

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM 65/85
Ang. häng så kör jag enligt manualen + lite mer i retur (har inte måtten i huvudet).

Att tänka på är väl att för hård fjädring belastar däcken onödigt mycket, dom nöts ner fortare

Joo, att hårdare fjädring nöter däck har jag fått erfara tidigare.
Var får man bra priser på slicks alt mönstrade rejsdäck i 160 bredd? Har alltid handlat hos greven tidigare, men han har inte dessa dimensioner. Har kollat dackonline o dyl men handlar hellre hos någon jag kan få tag i på telefon.

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
Joo, att hårdare fjädring nöter däck har jag fått erfara tidigare.
Var får man bra priser på slicks alt mönstrade rejsdäck i 160 bredd? Har alltid handlat hos greven tidigare, men han har inte dessa dimensioner. Har kollat dackonline o dyl men handlar hellre hos någon jag kan få tag i på telefon.

Testa hör av dig till http://www.enginehardware.se/

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM 65/85

Verkar vara shysst, iaf en snygg och proffsig sida. Jag har pinsamt dålig koll på motarddäck, men är Maxxis Goldspeed nåt att ha? Har aldrig hört talas om dem tidigare.

Var just ute på den lokala sjöisen. WOOOOHOOOOOOO vad kul det var! Jämn och fin is med ca 5 cm fastfrusen halvmjuk snö. Försökte ställa upp med motorbroms och powerslida med innerbenet snuddande vid marken, mysigt enkelt faktiskt på is. Att mina endurodubb inte biter så värst bra underlättar ju det hela. Lowside'ade ett par ggr men helt odramatiskt. Allting går ju som i slow motion på det föret. Varför har jag aldrig haft en ishoj förut??? ;o)

Haggwe

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR929
Nu har man skaffat sig en 660. Så nu är det lång väntan till våren så man kan ta det förbannade körkortet. Och ge sig ut på vägarna.

mrcuz

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
KTM 660 -04
När hojen är kall hugger kopplingen rätt brutalt när man ska dra iväg...
Nån som har koll på vad det kan vara? Rätt störande....:huvet

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
När hojen är kall hugger kopplingen rätt brutalt när man ska dra iväg...
Nån som har koll på vad det kan vara? Rätt störande....:huvet

En kombination av slut lamellkorg och olja. Korgen kan du slipa till bara med en fil den har blivit vågig där lamellerna tar mot aluminiumet (går inte att missa) Vissa oljor är mer okänsliga mot hugg.

mrcuz

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
KTM 660 -04
En kombination av slut lamellkorg och olja. Korgen kan du slipa till bara med en fil den har blivit vågig där lamellerna tar mot aluminiumet (går inte att missa) Vissa oljor är mer okänsliga mot hugg.

Okej! Oljan är samma som själva motoroljan, samma smörjsystem så att säga?
Hur ska man gå tillväga? Skruva isär, fila till, olja upp och sätt ihop eller?:confused:

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.

jacke25

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 660 SMC & Gixxer 1000 K4
Ska dreva ner min i fram och hade tänkt mej att gå ner 2 kugg, dvs till 15, blir den jätte jobbig att köra då eller bara överkul ?:) Kanske blir stor skillnad med 16 ?

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
jag har 15/40
Funkar till allt då man inte kör fortare än 160 iaf.
Gasres på 3:an med lite teknik :D
Funkar perfekt att marcha i 110-120.
Underbart roligt på småvägarna.
Testa!

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
1 kugg ner fram räcker bra blir stor skillnad, notera att 04 vs 05, 06 inte har samma drevning fram och bak. 04:an har 16 k std fram medans 05, 06 har 17 k std fram.

jacke25

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 660 SMC & Gixxer 1000 K4
1 kugg ner fram räcker bra blir stor skillnad, notera att 04 vs 05, 06 inte har samma drevning fram och bak. 04:an har 16 k std fram medans 05, 06 har 17 k std fram.

Ajja, ja börjar väll med 16, kanske köper mej ett 15 senare, de är ju inge jättepengar direkt...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det blir större slitage och effektförluster med ett mindre framdrev, så har man råd, så är det vettigt att satsa på ett större bakdrev istället.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Okej! Oljan är samma som själva motoroljan, samma smörjsystem så att säga?
Hur ska man gå tillväga? Skruva isär, fila till, olja upp och sätt ihop eller?:confused:

Ja så enkelt är det:tummenupp Försök bara vara noga med att fila lika mycket på varje stolpe så att säga,, annars kan det bli för mycket tryck på vissa stolpar som filats för lite!! fila tills all vågform är borta bara:tummenupp
Om nu inte korgen är speciellt sliten dvs lite vågig så kan mellanskivorna ha slagt sig!! Byt gärna mellanskivor dom kan också vara orsak till huggande koppling!! Har blivit för het och slagit sig:gnissla

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Använder ni nån speciell packning till ventilkåpan eller bara vanlig packning på tub?

KTM´s original packning på tub går på 700-800kr.:rolleyes:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Använder ni nån speciell packning till ventilkåpan eller bara vanlig packning på tub?

KTM´s original packning på tub går på 700-800kr.:rolleyes:

Threebond är kanon, ligger på ca 200:-
Passa dig för hermalite blue så skiten sätter sig nå otroligt på silen.

WildCard

Alltid med ett ess i skjortärmen!
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
R1 -04 (tänkte byta märke med det blev visst inte så...)
Var just ute på den lokala sjöisen. WOOOOHOOOOOOO vad kul det var! Jämn och fin is med ca 5 cm fastfrusen halvmjuk snö. Försökte ställa upp med motorbroms och powerslida med innerbenet snuddande vid marken, mysigt enkelt faktiskt på is. Att mina endurodubb inte biter så värst bra underlättar ju det hela. Lowside'ade ett par ggr men helt odramatiskt. Allting går ju som i slow motion på det föret. Varför har jag aldrig haft en ishoj förut??? ;o)

Fan man blir ju inte lite avis :yoparty .

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati