Ktm 660

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Hej,

Dags för nybörjarfråga igen.
Verkstadsmanual, någon som vet var man hittar det till en 660 SMC -04?
Kolla/ställa ventilspel, hur meckigt är det?, jag vill gärna kolla det för att vara på den säkra sidan.

Mvh
J
 

andreasf

Monsieur constructeur
Gick med
28 Apr 2012
Ort
Östersund / Göteborg
Hoj
KTM 660 -04
Det är "tyvärr" rätt lampa och den sitter inte snett. Har dubbelkollat två gånger nu.
Något annat som kan vara fel?

Besiktigade min härom veckan. Han sa att lampan inte lyser som den "borde" men att det var så på massor med liknande motorcyklar. Han tyckte det var ett idiotiskt test och sedan tryckte in godkänt på sin handdator.
Jag har original lampan i nu, men funderar på att köpa Xenon senare.
 

Scrop

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
nkpg
Hoj
KTM 625 SMC
Hej,

Dags för nybörjarfråga igen.
Verkstadsmanual, någon som vet var man hittar det till en 660 SMC -04?
Kolla/ställa ventilspel, hur meckigt är det?, jag vill gärna kolla det för att vara på den säkra sidan.

Mvh
J

http://thepiratebay.se/torrent/5185829

ladda ner o mounta i typ daemon tools lite

jag lyckades ställa ventilerna på min efter att ha kollat lite guider på nätet, o ja har aldrig ställt ventiler innan. så du klarar de nog du med :tummenupp
 

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Sådär, nu har jag kollat ventilspelet och även justerat. Startade på andra kicken o slamrade inte, så det bådar gott.
Dock är tomgången helt åt helvete, den tjyuvstannar eller sätter i halsen, tomgångsskruven (den stora svarta) har ingen som helst inverkan så något är galet. Tips?
Någon metod för att ta isär förgasaren smidigt?, blir en ultraljudstvätt och en inventering av vilka nålar som sitter i.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Sådär, nu har jag kollat ventilspelet och även justerat. Startade på andra kicken o slamrade inte, så det bådar gott.
Dock är tomgången helt åt helvete, den tjyuvstannar eller sätter i halsen, tomgångsskruven (den stora svarta) har ingen som helst inverkan så något är galet. Tips?
Någon metod för att ta isär förgasaren smidigt?, blir en ultraljudstvätt och en inventering av vilka nålar som sitter i.

Ok men gick den bra innan? Ja du det är väl bara riva isär men observera antal varv på vissa munstycken mm annars bara riva på men förstånd. Ok körde du 0,15 in/ut när du justerade eller körde du 1/6 som många kör med?
 

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Den går bra generellt, men det är tomgången som jävlas. Väldigt låg o tenderar att stanna om man inte har en smula gas.
Ja, får väl kika på nålarna.
Yepp, 0,15 in/ut, mätt med bladmått, pannlampa och snus.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Den går bra generellt, men det är tomgången som jävlas. Väldigt låg o tenderar att stanna om man inte har en smula gas.
Ja, får väl kika på nålarna.
Yepp, 0,15 in/ut, mätt med bladmått, pannlampa och snus.
Det är ju rätt knasigt om den svarta skruven inte påverkar tomgången. Ta loss den svarta kåpa på höger sida om förgasaren och kolla så att allt står rätt till.
 

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Innanför den svarta kåpan sitter det ju bara gaswire och returwire, eller?.
Har tagit av förgasaren till 95% (Någon mojäng sitter ju med torx, och torx-setet låg i byrån hemma) o tänkte rengöra i ultraljudstvätt.
Kan tomgångsmunstycket vara igensatt månne?
 

Vegaard

Åker hellre än bra...
Gick med
9 Apr 2009
Ort
Götet
Hoj
KTM 660 Aprilia DD
Har du kollat att luft/bränsle skruven sitter kvar i förgasaren i?

Min luft/bränsle skruv skruvade ur sig under körning å din beskrivning passar utmärkt på det beteendet.
Den tvär dog på låga varv men kunde hållas vid liv/ startas med mha gasen.

Annars är det lågfartmunstycket och luft-bränsle skruven som sätter tomgången.
Om den finns kvar prova med två varav ute från fullt stängd.
Alt. kolla i manualen så beskrivs det hur man ställer in tomgången.
Funkar inte det kan du riva och kolla förgasaren.
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Besiktigade min härom veckan. Han sa att lampan inte lyser som den "borde" men att det var så på massor med liknande motorcyklar. Han tyckte det var ett idiotiskt test och sedan tryckte in godkänt på sin handdator.
Jag har original lampan i nu, men funderar på att köpa Xenon senare.

Var va det här någonstans. Kanske värt att lämna Eskilstuna och hitta en besiktningsfirma med personal som har sunt förnuft.
 

Rainix

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 450 exc 08
Vilket avgassystem ger skönast ljud och är mest prisvärt till 660in? Finns ju sebring, leo, wings och acra så man blir lite fundersam och priserna skiljer ju rätt mycket också. Gäller till 06an.

Fråga 2. Om man köper slipon funkar dom till främre rören om man senare vill byta till helsystem eller är det ett grövre rör fram och i mitten? Funderar nämligen på att bara köpa slipon i år men byta till helsystem under vintern.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Inte Sebring enligt min mening.. Har ägt Sebring, Leo, Acra och GPR. (dock inte alla på 660, men på KTM)
Har just nu ett SC-project på min 690 som jag e nöjd med.
DSC_0018.jpg
Vilket avgassystem ger skönast ljud och är mest prisvärt till 660in? Finns ju sebring, leo, wings och acra så man blir lite fundersam och priserna skiljer ju rätt mycket också. Gäller till 06an.

Fråga 2. Om man köper slipon funkar dom till främre rören om man senare vill byta till helsystem eller är det ett grövre rör fram och i mitten? Funderar nämligen på att bara köpa slipon i år men byta till helsystem under vintern.
 

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Skönast o skönast, det beror på vad du gillar. Har ett Acra helsystem på min, det hörs om man säger så.
Det brölar utav helvete helt enkelt. Nästan irriterande.
 

Rainix

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 450 exc 08
Lite det jag är ute efter. Tycker det ska höras när man kör hoj. Vet att Acra låter underbart fint men det kostar ju en bra slant också. Man får ju oftast vad man betalar för så visst kanske inte priset är nått att bry sig om. Tänkte mer på om det fanns andra alternativ som ni även tycker är bra, snygga och har ett liknande ljud. Tack för snabba svar :tummenupp
 

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Hej,
Tack för tipsen.
Rev isär förgasaren, eller ja, tog av kopppen, gjorde rent, återställde luft/bränsle-skruven till fabriksinställning och lurade ut hur den svarta ratten påverkade förgasarspjället.
Till en början så rusade motorn och gick inte omedelbart ner i varv efter ett gaspåslag, men efter urskruvning av den svarta ratten så verkar det nu funka. Tomgång finns äntligen....tror jag.
 

Snowman89

Guest
Har någon koll på hur lång axeln till framhjulet är?
Samt vad hur lång den smala delen av axeln är.
Skulle också behöva längden på själva muttern som man skruvar fast på axeln..

Har monterat en gaffel från en KTM LC4a på min 690 och det visade sig att 690-axeln eller muttern är för kort..
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vilket avgassystem ger skönast ljud och är mest prisvärt till 660in? Finns ju sebring, leo, wings och acra så man blir lite fundersam och priserna skiljer ju rätt mycket också. Gäller till 06an.

Fråga 2. Om man köper slipon funkar dom till främre rören om man senare vill byta till helsystem eller är det ett grövre rör fram och i mitten? Funderar nämligen på att bara köpa slipon i år men byta till helsystem under vintern.

Ljudet är väl lite till betraktaren då... Alla tycker vi olika då... Ljudet har stor avgörande del på vad de är för matrial i ljuddämparen då... En polare har dubbla Acra på sin Duke å dom är i kolfiber å har ett härligt dovt ljud... Annars ett prisvärt altenativ är att du köper två ljuddämpare från biltema för 2000:-.... Då får du mest ljud per krona...
 

Rainix

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 450 exc 08
Ljudet är väl lite till betraktaren då... Alla tycker vi olika då... Ljudet har stor avgörande del på vad de är för matrial i ljuddämparen då... En polare har dubbla Acra på sin Duke å dom är i kolfiber å har ett härligt dovt ljud... Annars ett prisvärt altenativ är att du köper två ljuddämpare från biltema för 2000:-.... Då får du mest ljud per krona...

Jo det har du rätt i. Jag gillar det där dova ljudet som just Acra ger. Så tänkte om ni visste något som var snarlikt i ljud men inte kostar 8000 bara för dämparna.
Men tror det blir att beställa ett Wings faktiskt.
 

Rainix

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 450 exc 08
Ljudet är väl lite till betraktaren då... Alla tycker vi olika då... Ljudet har stor avgörande del på vad de är för matrial i ljuddämparen då... En polare har dubbla Acra på sin Duke å dom är i kolfiber å har ett härligt dovt ljud... Annars ett prisvärt altenativ är att du köper två ljuddämpare från biltema för 2000:-.... Då får du mest ljud per krona...

Jo det har du rätt i. Jag gillar det där dova ljudet som just Acra ger. Så tänkte om ni visste något som var snarlikt i ljud men inte kostar 8000 bara för dämparna.
Men tror det blir att beställa ett Wings faktiskt.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top