KTM 690 Smc 2008

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Hahaha, mer såna där onödiga saker man bara måste ha...

Sant!

Motorkåpskydden kan iförsig vara en billig extra försäkring som skydd mot eventuella vurpor.
Carbonskydden på avgasröret-pja rätt onödig grej om man inte jagar gram och pimp poäng :hihi
Annars går det ju bra att spraya orginal i nån läcker svart färg,blir billigare så.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Sitter här och tittar ut......snö......snö ....och åter snö....suck!
Funderar på varför det inte finns något ljushuvud till tillverkare som gör eller kan göra typ offroaddäck som skulle passa på våra motardfälgar.
Var är hindret?
Skulle dubbarna ta emot någonstans i typ svingen,fjädringen osv?
Man tycker iallafall att där borde finnas nån schyssta däck till någon modell som skulle kunna gå att kränga på motardfälgarna utan större problem.

Det skulle iallafall annars vara en ide för däcktillverkarna och de hade nog kanske sålt som smör i solsken.
Skulle själv kunna tänka mig att spiknabba däck och ge mig ut på lite snöbus tur.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Sitter här och tittar ut......snö......snö ....och åter snö....suck!
Funderar på varför det inte finns något ljushuvud till tillverkare som gör eller kan göra typ offroaddäck som skulle passa på våra motardfälgar.
Var är hindret?
Skulle dubbarna ta emot någonstans i typ svingen,fjädringen osv?
Man tycker iallafall att där borde finnas nån schyssta däck till någon modell som skulle kunna gå att kränga på motardfälgarna utan större problem.

Det skulle iallafall annars vara en ide för däcktillverkarna och de hade nog kanske sålt som smör i solsken.
Skulle själv kunna tänka mig att spiknabba däck och ge mig ut på lite snöbus tur.

http://www.blocket.se/vi/19807055.htm?ca=8_s

http://www.blocket.se/vi/20005141.htm?ca=8_s

Köp två sånna framdäck
http://www.blocket.se/vi/20089851.htm?ca=8_s
 

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
Tyvärr är det ingen slangtillverkare som har utveckling i kall region
Och du kan ju tänka dig hur stor marknaden skulle vara ... yttepytte lite
Små serier och kort livslängd (gummit åldras) höga priser
Dubb har ett annat problem det är svårt att få ner dom i isen med den låga
fordonsvikten ... och hur halt skulle det bli på asfalt ... mycket

med ett pris på kanske + 2000 per slang med max två säsongers livslängd
och dom få mil man skule vilja köra ==== dead end
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tyvärr är det ingen slangtillverkare som har utveckling i kall region
Och du kan ju tänka dig hur stor marknaden skulle vara ... yttepytte lite
Små serier och kort livslängd (gummit åldras) höga priser
Dubb har ett annat problem det är svårt att få ner dom i isen med den låga
fordonsvikten ... och hur halt skulle det bli på asfalt ... mycket

med ett pris på kanske + 2000 per slang med max två säsongers livslängd
och dom få mil man skule vilja köra ==== dead end
Tycker du resonerar väldigt konstigt.

Man måste ju först lista ut vad man vill göra...
Köra is ELLER köra gata.
För isbruk är nog de i min första länk bra som tusan. På asfalt skulle man klota så fort det inte är ordentligt med snö. Isdäck håller betydligt längre än två år :fakta
Vill man köra asfalt får man satsa på vanliga bildubb tror jag som biter betydligt sämre på is men som faktiskt tillåter att lite gummi når ner till asfalten.
 

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
Nej det är klart ... men eftersom det finns rena isdäck
så är väl den frågan klar ???
men om man skall köra på gatan så är det inte klart
så det var det resonemanget gällde ... förklara problemet typ

och ett vanligt hojdäck duger inte eftersom däcket blir stenhårt
och dubben inte biter i is och blir halt på asfalt

R1racer bor ju i skåne ?????




det är ju f*n så fort man öppnar käften här så är det alltid
nån som missförstår inlägget
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Nej det är klart ... men eftersom det finns rena isdäck så är väl den frågan klar ???
men om man skall köra på gatan så är det inte klart
så det var det resonemanget gällde ... förklara problemet typ

och ett vanligt hojdäck duger inte eftersom däcket blir stenhårt
och dubben inte biter i is och blir halt på asfalt



det är ju f*n så fort man öppnar käften här så är det alltid
nån som missförstår inlägget
Skriv då så det inte går att missförstå :) ;)

Varken R1_racer eller du sa nåt om var däcken skulle användas och jag ville tala om hur JAG ser på saken och lämna lite tips på vad man kan köpa.

Vi är nog överens om att köra hoj på gata vintertid garanterat blir något av en kompromiss.
Vad menar du med "vanligt hojdäck"? Det finns ju däck som görs för att dubbas så de borde ju rimligen vara de bästa tänkbara. Att dubba dessa med vanliga bildubb tror jag inte blir särskilt dåligt.
Två års livslängd tror jag inte ett dugg på förutsatt att du inte menar vanliga sommardäck.
T.ex Michelin Anakee blir nog lite hårt men skulle nog lämpa sig för dubb eftersom det har lite grövre mönster.
 

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
Vi kan nog vara överens om att det inte finns några däck som utvecklats för
vinterväglag .. jag kollade med michelin och bridgestone
Och dom sa att det inte finns något på marknaden för landsvägshoj
Man måste ha ett mjukare gummi för att däcket skall greppa i kall vaderlek
Och mjukare gummi åldras fortare .. jämför vinterdäck för bil
vinterdäck har bra grepp högst två säsonger rätt förvarat
sommardäck max upp till fem säsonger
om man skall få ett acceptabelt grepp så måste man saipa däcket
och dessutom lämna klackar för dubben .... om man skall ha dubb
titta på vinterdäck för bil
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Tackar för tipsen! (tjaffset kan ni spara på i dessa trådar-blir en trevligare tråd då)
Jag bor i skåne och tyvärr är det nog lite vågat att ge sig ut på isar här nere.Tanken var egentligen att man skulle kunna ge sig ut ganska normalt,blir väl nån sträcka asfalt som transport annars småvägar,grusvägar där snön lagt sig som ett lager.
Kanske platt åkermark.
Men förmodar att det är lite dumdristigt om man inte vill lägga hojen.

Men Supermoto's tips om offroad däck välkomnas.Går det få på sådana offroad däck på dessa fälgar som är passande både fram och bak?
Såfall är även sommaren räddad kanske om man vill busa lite mer på grusvägar och traktorspår eller?
Visst mindre hjul och går kanske inte köra i djupa spår eller dynga,man sjunker säkert ner lättare med små hjul.

Vad tror ni om det,går det ?
Den lösningen hade ju varit kanon istället för att klydda med extra fälgkit,distanser,tillpassning osv vad som krävs.

KTM 690 SMC orginal:
Rims, front/rear Spoked wheels with aluminium rims 3,5 x 17"; 5 x 17"
Tires, front/rear 120/70 ZR 17; 160/60 ZR 17
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Vi kan nog vara överens om att det inte finns några däck som utvecklats för
vinterväglag .. jag kollade med michelin och bridgestone
Och dom sa att det inte finns något på marknaden för landsvägshoj
Man måste ha ett mjukare gummi för att däcket skall greppa i kall vaderlek
Och mjukare gummi åldras fortare .. jämför vinterdäck för bil
vinterdäck har bra grepp högst två säsonger rätt förvarat
sommardäck max upp till fem säsonger
om man skall få ett acceptabelt grepp så måste man saipa däcket
och dessutom lämna klackar för dubben .... om man skall ha dubb
titta på vinterdäck för bil

Trelleborg Winter friction är ju iaf ett vinterdäck men jag vet iofs inte vilka dimensioner det finns (fanns?) i.
Tror vi har lite olika bakgrund avseende vinterkörning. Jag kör is och frusen skog, inte gata. Skulle jag göra det skulle jag kolla på Michelin anakee eller liknande och bildubb.


Tackar för tipsen! (tjaffset kan ni spara på i dessa trådar-blir en trevligare tråd då)
Jag bor i skåne och tyvärr är det nog lite vågat att ge sig ut på isar här nere.Tanken var egentligen att man skulle kunna ge sig ut ganska normalt,blir väl nån sträcka asfalt som transport annars småvägar,grusvägar där snön lagt sig som ett lager.
Kanske platt åkermark.
Men förmodar att det är lite dumdristigt om man inte vill lägga hojen.

Men Supermoto's tips om offroad däck välkomnas.Går det få på sådana offroad däck på dessa fälgar som är passande både fram och bak?
Såfall är även sommaren räddad kanske om man vill busa lite mer på grusvägar och traktorspår eller?
Visst mindre hjul och går kanske inte köra i djupa spår eller dynga,man sjunker säkert ner lättare med små hjul.

Vad tror ni om det,går det ?
Den lösningen hade ju varit kanon istället för att klydda med extra fälgkit,distanser,tillpassning osv vad som krävs.

Kolla bifogad bild 1. 17" med okej bakdäck men alldeles för brett fram. Funkade hyfsat på grusväg men yttersta raden nabbar var bortkapade för att få plats, leta red på så smalt som möjligt.

17" brett har framförsllt två dåliga egenskaper som jag ser det.
1. Kör man som vi gjorde (se bild 2) fastnar man ofta i gropar osv betydligt mer än man gör med ett normalt 21".
2. Kör man där det är snö är det för brett och kommer liksom surfa ovanpå snön istället för att ta sig ner och ge dubben fäste. Kolla hur däck för vinterrally ser ut. Smala som fasen.
Sen att yttersta raden nabbar var borta gav ju oxå "intresanta" egenskaper när man började lägga ner på grusvägarna oxå :crash

Vill du köra dubbat som är olämpligt för asfalt kolla första länken i mitt tidigare inlägg. Det är endurodubb och framdäcket ser inte farligt brett ut. Vill du köra grusvägar blandat med asfalt kolla t.ex michelin anakee eller liknande. Du borde väl ha nåt liknande på BMWn!?



EDIT: Kollade på hojdäck.se och det här var det smalaste som fanns i 17". Michelin Sirac i 120-bredd. Ser ut att funka toppen för grusväg men även för asfalten på vägen dit. Finns även i 140-bredd


Går man upp till 130-bredd ökar utbudet rejält.
Continental TKC80

Michelin T63

Maxxis M6001 OFFROAD

Maxxis M6006 Dual Sport
 

Bifogat

  • TheEagle1.jpg
    TheEagle1.jpg
    143.9 KB · Visningar: 156
  • TheEagle2.jpg
    TheEagle2.jpg
    133.6 KB · Visningar: 135
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Bild 1 såg klart läckert ut med 17" däck men vore fint om man skulle kunna hitta nån smalare offroaddäck att montera fram till.

Kruxet är att det är 17". 16" och 19" är mkt lättare.
 

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
R1racer: Jag förstår inte varför man inte köper en hoj som är till för det man kräver. Orka höra tjatet om man kan byta hjul lr inte. Antingen köper man ost lr leverpastej.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
R1racer: Jag förstår inte varför man inte köper en hoj som är till för det man kräver. Orka höra tjatet om man kan byta hjul lr inte. Antingen köper man ost lr leverpastej.

Orka lyssna på dig! finns här inga moderatorer som kan rensa och hålla tråden ren från tjafs (även mitt tjafs :) ) Detta var vänligt menat.

Köper du 1 och betalar för 2 kanske ?

Finns möjligheten att kita om och ha hojen till båda delarna så varför inte ta den chansen? Jag köpte SMC för att jag bättre gillade motardstucket och kör mest vår/sommar med den. Men kunde jag fått möjligheten att kita om den och även ha glädje av lite grus och skit köra så skulle jag gärna gjort det.

Visst egenskaperna är inte de samma kanske med en motard eller enduro fjädrad hoj men för oss vanligt dödliga räcker det säkert gott och väl.

Man kan då oxå ställa sig frågan,varför så många kitar om sina hojar till motarder? Köpte de fel från början?

Och tråden är väl till för att ventilera allt om våra modeller,hjälp,trix osv eller?
Annars har jag missuppfattat det hela.
 

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Men sälj husbilen du har på bilden då. Det finns alltid nån tysk som vill ha micro & frys på sin hoj :)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top