KTM 690 Smc 2008

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Jag har läst hela tråden nu, det tog ett tag att läsa igenom den men det var intressant läsning!

Har bestämt mig för att köpa en 690 smc!

Vad ligger priset för en ny 08 ? eller en ny 09a?
Beviks i linköping ville ha 85 tusen för en 09a. ÄR det ett bra pris eller ska jag få med en slip on på det priset?

Kolla med ragnar på Lelles Mc...Han kan nog ge dig ett jävla bra pris och han kan nog lätt matcha beviks pris :)
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Hur har det gått med det här kittet?
Var fick du delarna ifrån?
Så mycket info som möjligt tack.

Så jag kan bestämma mig för hur jag ska göra.

Blir nog en PC 5:a framöver iaf.

Delarna köptes köptes på ebay.com men det kan du skaffa på fler ställen, filtret behöver du inte veta vart, för det är inte bra.
Sen så är det bara svetsa fäste för tempgivaren.

Har inte blivit någon bänkning ännu.
Jag ligger lite lågt i väntan på att Cubic fått sitt filter.

PC känns väll inte så bra för du kan ju göra mera inställningar med en Tuneboy. Den 690 som bänkades med mitt rör och filter gick ju fett trotts inställningar med Tuneboy, så det lär ju inte bli bättre med en PC. Har inte kollat hur en PC 5 funkar men om den är som föregångarna så är det väll inte så bra.
Kanske Cubic kan rätta mig om jag är fel ute...

Ps, har du fått filtret än, väntar på siffror :tummenupp
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Tjena grabbar!
Det tog tid att få tag i filtret, men nu har vi det och då blev det tajt med tid istället.
Vi kommer att prova att sätta filtret direkt på insprutet, alltså ingen/inget luftburk/insugsrör alls. Verkar bli turbulens i röret som motverkar ett bra flöde.
Skiljer 3-4 Hk på slangen mellan att ha nilzz rör mot "ingenting" alls innan insuget.
Provade med nilzz rör utan filter, lika "lite" effekt då, inget fel på filtret eller diametern på röret, det är 180"-böjen som ställer till det.

51 Hk på slangen utan lock på luftburken (Akra helsys + Akra-map), 57 utan burken. Vi hoppas komma över 60 Hk mha Tuneboy, annars känns ju den som bortkastade pengar.

Hoppas på att bli klar den här veckan :tummenupp
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Tjena grabbar!
Det tog tid att få tag i filtret, men nu har vi det och då blev det tajt med tid istället.
Vi kommer att prova att sätta filtret direkt på insprutet, alltså ingen/inget luftburk/insugsrör alls. Verkar bli turbulens i röret som motverkar ett bra flöde.
Skiljer 3-4 Hk på slangen mellan att ha nilzz rör mot "ingenting" alls innan insuget.
Provade med nilzz rör utan filter, lika "lite" effekt då, inget fel på filtret eller diametern på röret, det är 180"-böjen som ställer till det.

51 Hk på slangen utan lock på luftburken (Akra helsys + Akra-map), 57 utan burken. Vi hoppas komma över 60 Hk mha Tuneboy, annars känns ju den som bortkastade pengar.

Hoppas på att bli klar den här veckan :tummenupp

Skulle inte 690n ha 70hk med akra helsystem? 57 är ju i klass med 625an.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Min gamla 07 hade 62 hk på slangen med helsystem, den nya som hade gått 3 mil vid bänkning har 60,8 hk på slangen. Så om man räknar fram vevaxeleffeken så blir det kanske 70 hk?? :)

Det var lite det jag trodde. Upplevde inte motorn sådär jättemycket piggare än på 625 när jag provkörde på KTM roadshow. Fast är iallfall sugen på att byta då det var en grymt skön hoj.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Ganska ointressant att jämföra bänkningsresultat mellan olika bänkar.

Raz och jag körde varandras hojar i somras, Raz:s hoj kändes lite piggare, men det hade oxå gått längre.

Om vi kommer upp från ca 50 Hk till ca 60 Hk = +20% = toppklass!
Sen om det är 50 - 60 i den här bänken eller 60 - 72 i en annan bänk är ju sak samma.
Med 20% extra mos borde det bli skoj på riktigt! Men hoppas som sagt mest på vridet.
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Jag har läst hela tråden nu, det tog ett tag att läsa igenom den men det var intressant läsning!

Har bestämt mig för att köpa en 690 smc!

Vad ligger priset för en ny 08 ? eller en ny 09a?
Beviks i linköping ville ha 85 tusen för en 09a. ÄR det ett bra pris eller ska jag få med en slip on på det priset?

Du ska ha med ett slip för de priset!:tummenupp

Det fick jag på Mc kompaniet till min 690 :yoparty
 

Raz

Ute i svängarna igen!
Gick med
4 May 2004
Ort
08
Hoj
KTM 690 SMC -09
Kan säga att min nya 09:a går bättre än min "gamla" 08:a. (fast den gick bättre än dom flesta 08:eek:r, har byt-lånat några stycken 08:eek:r)
Fast den nya inte har gått många mil än, behövs inte drevas om heller som 08:an. Nästan så jag funderar på att dreva upp den.
Kanske har inkörningen stor betydelse??
Det ska ju vara samma hoj???
 

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Trondheim Norge
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14
Kan säga att min nya 09:a går bättre än min "gamla" 08:a. (fast den gick bättre än dom flesta 08:eek:r, har byt-lånat några stycken 08:eek:r)
Fast den nya inte har gått många mil än, behövs inte drevas om heller som 08:an. Nästan så jag funderar på att dreva upp den.
Kanske har inkörningen stor betydelse??
Det ska ju vara samma hoj???

Jag vet inte hur den går med orginaldrevet fram, för det bytte dom innan jag hämtade den :)
Men skulle tro att det passar bättre med -1 kugg för mig.
Men kör man på lite snabbare vägar är det säkert bra med 16 kugg fram.
Själv så har man inte kört många mil på 6:e växeln än, då man behöver lite fart om man inte vill skaka av hojen :D
 

Orre87

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nsr -97 Zx6r -01
Du ska ha med ett slip för de priset!:tummenupp

Det fick jag på Mc kompaniet till min 690 :yoparty

Jag ringde Lelles mc idag och dom va mkt trevliga precis som alla säger. Priset där va 87 tusen akra kostade 6 tusen !

Men det verkar som om man kan göra bäst pris hos lelles så jag köper den antagligen där!
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Tjena grabbar!
Det tog tid att få tag i filtret, men nu har vi det och då blev det tajt med tid istället.
Vi kommer att prova att sätta filtret direkt på insprutet, alltså ingen/inget luftburk/insugsrör alls. Verkar bli turbulens i röret som motverkar ett bra flöde.
Skiljer 3-4 Hk på slangen mellan att ha nilzz rör mot "ingenting" alls innan insuget.
Provade med nilzz rör utan filter, lika "lite" effekt då, inget fel på filtret eller diametern på röret, det är 180"-böjen som ställer till det.

51 Hk på slangen utan lock på luftburken (Akra helsys + Akra-map), 57 utan burken. Vi hoppas komma över 60 Hk mha Tuneboy, annars känns ju den som bortkastade pengar.

Hoppas på att bli klar den här veckan :tummenupp
Får du plats med filtret direkt på insprutet?
Vad är det för filter som du har skaffat?

Vad är skillnaden på en Tuneboy och en PC V:a?
 

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Vart tar vevhusventilationen vägen?

Tänkte dra ner vevhusventen i ett uppsamlingskärl, men upptäcket att den först försvinner in i en mindre behållare för att sedan fortsätta till luftburken.

Utanpå den mindre burken sitter något som ser ut som kylflänsar för något elektriskt. Vad är denna burken till för? :confused:
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Idag blev det en "ny" hoj eller två goda ting av en hoj.

Fått tag i 690 E orginal offroadfälgar så det blev en liten test runt kvarteret.
Lite små justeringar kvar,dock körbart i nuläget.

Däcken där sitter på,nån Dunlop maxis men något halvslitna.Något sliriga på hårda skånska grusvägar.Ska ordna riktiga offroaddäck istället.

Dock åker hjulen av så snart jag är klar med små justeringarna och på med motardhjulen istället.

Ca 30 min hjulbyte och vips kan man variera sig mellan "två hojar"
:tummenupp
 

Bifogat

  • KTM 690 smc-enduro 001.jpg
    KTM 690 smc-enduro 001.jpg
    248.6 KB · Visningar: 115
Last edited:

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Arlöv
Hoj
KTM 690 SMC
Jag ringde Lelles mc idag och dom va mkt trevliga precis som alla säger. Priset där va 87 tusen akra kostade 6 tusen !

Men det verkar som om man kan göra bäst pris hos lelles så jag köper den antagligen där!


jag ble erbjuden min för 84,5 MED slipon och mappning, tog den för 90 med helsystem o mappning
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Var ute och tourade lite med tjejen igår (ca 25 mil kurviga vägar) så hon fick övningsköra lite.
Låg mellan 10-30 km/h över gällande hastighet (dock utan nån som helst attack i körningen) hela dagen på läge 5 på mapp-ratten. Då drog hojen 0.38 l/mil. Det tycker jag är helt grymt. Hojen blev i de läget helt jämn och fin i registret och inte alls så "av och på" som i läge 2, och ändå var det hur lätt som helst att gasa upp den på bakhjulet på 3:an.

Sicken kanonhoj. Dock så blir man rätt mör i baken när man ligger och tourar så länge.
 
Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Var ute och tourade lite med tjejen igår (ca 25 mil kurviga vägar) så hon fick övningsköra lite.
Låg mellan 10-30 km/h över gällande hastighet (dock utan nån som helst attack i körningen) hela dagen på läge 5 på mapp-ratten. Då drog hojen 0.38 l/mil. Det tycker jag är helt grymt. Hojen blev i de läget helt jämn och fin i registret och inte alls så "av och på" som i läge 2, och ändå var det hur lätt som helst att gasa upp den på bakhjulet på 3:an.

Sicken kanonhoj. Dock så blir man rätt mör i baken när man ligger och tourar så länge.

Jag håller med.Även jag har kört på läge 5 (av ren slump valde jag 5)
Upplever hojen trevligare körbar än läge 2.
Tycker till o med att den är lättare att gasa upp jämnare och mer kontrollerat än läge 2,samt att den känns starkare i botten på läge 5.
Det är iallafall min upplevelse,möjligt att andra upplever det annorlunda.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top