KTM 690 Smc 2008

Wejle

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2010
Ort
hörby
Hoj
Ktm 690 smc R
Hade lite tråkigt på jobbet idag så ja gjorde 2 st filterlock.
Tyckte plexi inte tätade optimalt, vart lite för "bångligt!
så ja kör med alu istället.

Ja märker STOR skillnad på låga varv.
Min går snuskigt mycke bättre nu.

Du har inte fler att sälja?
 

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2014 KTM Duke 690
R&G's skylthållare är ganska populära. http://www.rg-racing.com/browseBike/KTM/690_SMC/2008/LP0073BK.aspx

Det är originalblinkers som man fäster upp, men självklart kan man få de mindre med att köpa andra. Jag såg ett utställningsex med den skylthållaren på Lelles. Den såg riktigt najs ut! :tummenupp

Jag köpte en sån till min hoj, men har inte monterat den än.
I morgon ska de bytas plast för att få en ny look och grejas med lite annat. Skylthållaren borde åka på i samma veva. :)

Mojligt att jag monterade min fel, men min gick av i fastet efter helt vanlig korning.. Modda original plasten istallet, haller battre.. Creds till ktmcenter som skotte min reklamation perfekt! :)
 
Last edited:

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Regskylten

Då var det dags att sätta borrmaskinen i hojen igen! Man är inte rädd om hojen på samma sätt som den gamla, den här hojen gillar jag mer o mer. :D

Som de flesta, borrade jag nya hål för blinkers och flyttade upp skylten. Den nedre delen av skärmen togs bort helt. Återstår o se vad länsman tycker om det hela, skyltbelysningen lyser ju med sin frånvaro...

Vänster blinkers klarar sig fint från utblåset också, dock så insåg jag rätt snabbt att jag vill ha miniblinkers. :)

modreg.jpg
 

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Ska eventuellt köpa mig en 2008 eller 2009 sprillans ny.
Ni som äger dessa. hur fungerar de, nåt som pajar eller går de bara som tåget. mvh Robban
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Ska eventuellt köpa mig en 2008 eller 2009 sprillans ny.
Ni som äger dessa. hur fungerar de, nåt som pajar eller går de bara som tåget. mvh Robban

Min 08:a går som ett tåg,enda som varit är byte av display på garanti samt temp sensor i luftburken.
I övrigt ännu inga problem ,peppar peppar ta i trä :)
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Min 08:a går som ett tåg,enda som varit är byte av display på garanti samt temp sensor i luftburken.
I övrigt ännu inga problem ,peppar peppar ta i trä :)

Då är vi två!!, min går som en skållad råtta:tummenupp

Jag vet inte men hur låter era 690's från motorn min har gått 1200 mil tycker att den har börjat skramla från motorn kollade xtra ikväll när jag vart ute och busat


Den skramlar från motorn, när jag lägger handen på den så känns det att den vibrerar och skramlar när jag håller in kopplingen och lägger handen på den slutar den att skramla

hmmm någon som har något tips på vad det kan vara??eller så är det fullt normalt? :va:arsele
 
Last edited:

kompressor-kim

Guest
Nån som har koll på nån svensk sida med dekaler till en -10 ?

Alltså ej orginal....
 

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Beställde en 2010 ny på lelles, ska dit på måndag =)
Blev acra direkt och mera smask. =)
 

Wejle

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2010
Ort
hörby
Hoj
Ktm 690 smc R
Beställde en 2010 ny på lelles, ska dit på måndag =)
Blev acra direkt och mera smask. =)

Grattis till en underbar hoj!!

Föresten hur har ni andra gjort med er garanti min går ut den 30aug är osäker om jag ska förlänga eller ej, har precis fått fukt i nedre hörnet av mätaren perfekt tajmatt nu innan garantin gått ut!. Hojen har gått 400mil vad tycker ni? vad har ni gjort?. ( går kannon förutom tjuv stopen som é ganska vanliga vad jag förstått :mad:).
 

SkyRex

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
jkpg
Hoj
KTM 690 Enduro R -10 (SMC)
Är det knappt tillåtet med 690 E här? Inte ett enda svar eller respons på någon fråga :( Är det soe.se som gäller?
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Är det knappt tillåtet med 690 E här? Inte ett enda svar eller respons på någon fråga :( Är det soe.se som gäller?

Klart det är tillåtet,jag tycker KTM 690 E & 690 SMC går under samma.
Så stanna gärna kvar även här o försök håll liv i tråden.
De flesta är väl ute o kör nu förmodar jag.
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Är det knappt tillåtet med 690 E här? Inte ett enda svar eller respons på någon fråga :( Är det soe.se som gäller?

Vi är 3 i gbg som kör motardkittade 690E i alla fall o vi försöker svara då vi kan om det nu inte gäller sånt där oviktigt som reg plåtshållare o annat ;-)
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Är det knappt tillåtet med 690 E här? Inte ett enda svar eller respons på någon fråga :( Är det soe.se som gäller?

Kanske inte så många som kör med den kombinationen filter och filterlock.

Själv kör jag helt utan filterlock och har bara så det håller orginalfiltret på plats o tätt runt om.
Märker skillnad med och utan lock.
Blåser försiktigt av filtret då o då och givetvis bytar oftare vid behov.

Att köpa KN filter eller annat eftermarknadsfilter har inte tilltalat mig,det sägs släppa in mer skit än orginal filtret även om det skulle andas något bättre inoljat så tror jag inte det är någon jättemarkant skillnad på känslan av effekt.

Att plocka bort hela luftburken och montera på ett filter direkt på insprutsförgasaren och mappning med tex tuneboy kanske ger något lite extra.

Vet inte riktigt hur det funkar,vilka slangar man kan koppla bort och plugga som går till luftburken?
 

SkyRex

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
jkpg
Hoj
KTM 690 Enduro R -10 (SMC)
Kanske inte så många som kör med den kombinationen filter och filterlock.

Själv kör jag helt utan filterlock och har bara så det håller orginalfiltret på plats o tätt runt om.
Märker skillnad med och utan lock.
Blåser försiktigt av filtret då o då och givetvis bytar oftare vid behov.

Att köpa KN filter eller annat eftermarknadsfilter har inte tilltalat mig,det sägs släppa in mer skit än orginal filtret även om det skulle andas något bättre inoljat så tror jag inte det är någon jättemarkant skillnad på känslan av effekt.

Att plocka bort hela luftburken och montera på ett filter direkt på insprutsförgasaren och mappning med tex tuneboy kanske ger något lite extra.

Vet inte riktigt hur det funkar,vilka slangar man kan koppla bort och plugga som går till luftburken?

Tack för svar.

Att det funkar kanon utan lock vet jag men såg lite lattjo ut med silvertejp och det här locket ser rätt vetigt ut ;) Skulle vilja veta KTMs tanke med det eftersom det inte passar utan att modda filterna. Kanske kan köras utan filter på ex vis bana eller bra vägar utan grus o mycket damm?

KN filter skulle jag heller inte köra, iallafall inte som panelfilter.

När jag får veta om någon kunnig mappare runt småland som kan ta sig an Tuneboyen kommer luftburken avlägsnas eller moddas. Ska den avlägsnas vill jag helst sätta dit ett svamppodfilter men inte hittat något lämpat för cross/enduro än.

Någon som vet om lämpligt svamppodfilter?

Skitnöjd med hojen i övrigt och ångrar inte en sekund att jag bytte bort Duke R:en

Har för övrigt beställt en svart kortare smc-framskärm, svart bakskärm samt svart framlysekåpa. Kan bli rått sedan :yoparty

Spanar fortfarande efter motardhjul. Tänker nog skruva dit regskylt på övre plasten och ev göra hål i bakskärmen för en liten lampa som belysning på den.

I veckan blir ev lite körning på gata och kanske crossbana :gnissla
 

SkyRex

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
jkpg
Hoj
KTM 690 Enduro R -10 (SMC)
Vi är 3 i gbg som kör motardkittade 690E i alla fall o vi försöker svara då vi kan om det nu inte gäller sånt där oviktigt som reg plåtshållare o annat ;-)


Grymt :yoparty
Var det mycket till konvertering eller bara skifta hjul i princip? Hänger väl på bromsar om man vill ha större bättre om det ska bli lite mer komplicerat?

Hur är enduron som motard? Någon av er som kan jämföra med SMC? Jag tycker hojen är grym att slanga med. Kan svänga riktigt bra på bakhjulet men vet inte om det beror på det smalare endurohjulet?

Kör ni standard filter eller kanske sådant powerparts svampfilter som mig ;)
Moddat luftburk något?Håller med om att tail-tidys är nog det tråkigaste att diskutera men visst, i brist på annat så :arsele
 
Last edited:

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Grymt :yoparty
Var det mycket till konvertering eller bara skifta hjul i princip? Hänger väl på bromsar om man vill ha större bättre om det ska bli lite mer komplicerat?

Hur är enduron som motard? Någon av er som kan jämföra med SMC? Jag tycker hojen är grym att slanga med. Kan svänga riktigt bra på bakhjulet men vet inte om det beror på det smalare endurohjulet?

Kör ni standard filter eller kanske sådant powerparts svampfilter som mig ;)
Moddat luftburk något?Håller med om att tail-tidys är nog det tråkigaste att diskutera men visst, i brist på annat så :arsele

Köper du original motardhjul e det bult on.
Köper du till ktm efter 04 tror jag det e måste du fixa adapter o lite så bak.
Bromsar finns det tillräckligt med enduros 310mm skiva.

Jag tycker den funkar ypperligt som motard för min del i alla fall.


Filter kör jag med sånt här;

TC-KT6SM09-S2.jpg


Hjul:

DSC00930.jpg


Case saver:

DSC00805-1.jpg


Motardutförande:

DSC_0238.jpg


Enduro:

DSC00961.jpg
 

SkyRex

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
jkpg
Hoj
KTM 690 Enduro R -10 (SMC)
Tack Silverjonten för bra respons och intressanta bilder med info :)

Monsterstuket är jag svag för och ska kolla ev handla O´neal monsterkläder imon och som nämnt tidigare har jag beställt svarta kåpor med lite framtida monsterbehandling ;)
Gillar din hoj skarpt. :yoparty

Lite konfunderad dock över en sak. Du nämner org motardhjul men menar du då SMChjul eftersom det i "princip" inte finns org motardhjul till enduron?

Du skriver att hjul till KTM efter -04 kräver modifiering, menar du då hjul till KTM förutom 690 eller samtliga förutom (org) SMC hjul till KTM690?

Jag tror jag införskaffar hjul denna säsong om det är bult-on. Fick pris på 9k för 2 st nya smchjul på johans mc då jag köpt 2 hojar av dem.

Är inte orgskiva 300mm? Räcker den gott för vanlig gatåka eller banåka för grönisar ;)
Fixar ni stoppies med orgskiva och den svampbroms som är på Enduro?

Var har du köpt kedjeskyddet, inte fel med tanke på att en del kedjor kollapsat verkar det som?

Vad gillar du DNA Filtret? Har du/kan man yxa luftburken något med det? Kör du Enduro med det filtret med?

Undrar om det funkar att Twinair/ konvertera smidigt och med effektvinsten av att slippa luftburken :)

Mycket frågor nu men det är ju så :banana

Mvh Jimmy
 
Last edited:

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Tack Silverjonten för bra respons och intressanta bilder med info :)

Monsterstuket är jag svag för och ska kolla ev handla O´neal monsterkläder imon och som nämnt tidigare har jag beställt svarta kåpor med lite framtida monsterbehandling ;)
Gillar din hoj skarpt. :yoparty

Lite konfunderad dock över en sak. Du nämner org motardhjul men menar du då SMChjul eftersom det i "princip" inte finns org motardhjul till enduron?

Du köper org 17" smc hjul. Funkar utmärkt rätt på.

Du skriver att hjul till KTM efter -04 kräver modifiering, menar du då hjul till KTM förutom 690 eller samtliga förutom (org) SMC hjul till KTM690?

Nää, hjul till 625/640/660 osv passar nästan... De med 26mm axel på framhjulet passar rakt på fram. Bak e det lite stökigare.
Där får man köpa:

DSC_0062c%20%5B1024x768%5D-250x250.jpg


Finns på :
http://www.rally-raidproducts.co.uk...rts/ktm-690-enduro-lc4-rear-wheel-adaptor-kit


Jag tror jag införskaffar hjul denna säsong om det är bult-on. Fick pris på 9k för 2 st nya smchjul på johans mc då jag köpt 2 hojar av dem.

Ring o kolla med Bergmans i Borås o se vad de ska ha. Både jag o Rick har köpt våra där.

Är inte orgskiva 300mm? Räcker den gott för vanlig gatåka eller banåka för grönisar ;)
Fixar ni stoppies med orgskiva och den svampbroms som är på Enduro?

Det e 310mm skiva fram på min i alla fall o jag upplever inte frambromsen som svampig direkt, men det e ju inte ett 6kolvsok iofs men..

Var har du köpt kedjeskyddet, inte fel med tanke på att en del kedjor kollapsat verkar det som?

http://www.rally-raidproducts.co.uk/store/KTM-690-Enduro-R-SMC/Billet-Parts/Billet-Sprocket-Guard

Vad gillar du DNA Filtret? Har du/kan man yxa luftburken något med det? Kör du Enduro med det filtret med?

Hur menar du yxa? E ju bara o lägga i o sen på med antigen org lock, powerparts lock eller den där ramen som är på bilden.
Enduro... Tja lyckades få in lite vatten den vägen när jag körde genom 1m djup vattendrag så man får tänka sig för lite om man ska i vatten o bröta. Jag trivs med filtret, ger lite mer insugsljud o så kanske lite mer botten men fan vet. När jag ut i skogen o gröta eller köra dammig grusväg sätter jag på org. lock som jag öppnat upp o kör.
;)

Undrar om det funkar att Twinair/ konvertera smidigt och med effektvinsten av att slippa luftburken :)

Twinairvarianten gillar inte jag, hatar det där jävla kladdet som blir med inoljade filter. Hade det i min 250 o det dreglar ju filterolja jämt..
Kolla 690 tråden på soe.se. Var nån snubbe där som tagit bort luftburken o ersatt med en tank istället. Jag ser ingen poäng med att ta bort burken. Den eventuella vinst man skulle göra är i mina ögon helt värdelös med tanke på allt som man drabbas av istället. Tänker då på utsatt läge för filter när man kör i gegga elelr i vatten som kommer in o upp där samt att insprutningen sitter uppfäst i luftburken osv osv


Mycket frågor nu men det är ju så :banana

Mvh Jimmy


Se svar i din quote ovan
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Vet ni om fjädringskomponenterna skiljer sig på enduro vs. Smc? Typ hårdare fjädrar / annan olja i?
Har en 690sm men börjar bli sugen på en smc eller enduro. Men dom e ju så jäfla höga :mad
Har bara provsuttit en Smc och då har jag inte komprimerat fjädringen en milimeter, det gör det ju inte lättare att nå ner.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top