KTM 690 Smc 2008

Egemar

Ny medlem
Gick med
4 May 2011
Hoj
KTM 690 SMC
Gå med i SMC så blir de billigare o teckna försäkring! Ja betalar 3800:- Hel/Hel Offroad! på Bilsport MC!

Köpte en 08as 690 SMC igår, nån som har tips på billig försäkring? Fick 8191:- helförsäkring/helår och 3492:- halvförsäkring/helår på Bilsport & MC, nån som har kommit under det på annat bolag?

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Köpte en 08as 690 SMC igår, nån som har tips på billig försäkring? Fick 8191:- helförsäkring/helår och 3492:- halvförsäkring/helår på Bilsport & MC, nån som har kommit under det på annat bolag?

Ring folksam och styr upp avställningsbar helförsäkring....om du inte tänkt köra varje dag. För mig som enbart kör helger blev premien drygt 500kr/månad + 50kr per påställning.

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
gsx-r1000 k3
jag å brorsan körde upp på våra smc igår å klarade det, utan en enda körlektion bakom oss :) så sjukt nöjd är man att äntligen få köra! dock var jag lite nervös då jag råkade låsa mitt bakdäck nån gång vilket nog berodde på att jag avfettat det nån dag innan då jag lyckats få massa kedjeolja på det, och bromsen efter nöp jag liite för mkt fram så det blev en stoppie, men han sa att båda bromsarna var ändå godkända för dom såg kontrollerade och bra ut :)
och att vi var utan skyltbelysning sa han inget om så det var bra.

#58#

Öhh
Gick med
15 Feb 2010
Hoj
Värsta åket
miltalshysteri

Min Gixxer 1000 06:a hade rullat ca 2700 mil när jag sålde den. Under annonseringen hade jag inte skrivit ut miltalet i annonsen, jag fick ca 10-15 mail om dagen med samma fråga, "hur långt har den rullat?" Jag svarade på alla jävla mail men sen hörde dom aldrig av sig, förmodligen för att den rullat 2700...
Dock sålde jag hojen billigast i sverige någon vecka senare..

Så det jag undrar är. Vid vilket miltal har en -08 690 rullat för mkt?

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Min Gixxer 1000 06:a hade rullat ca 2700 mil när jag sålde den. Under annonseringen hade jag inte skrivit ut miltalet i annonsen, jag fick ca 10-15 mail om dagen med samma fråga, "hur långt har den rullat?" Jag svarade på alla jävla mail men sen hörde dom aldrig av sig, förmodligen för att den rullat 2700...
Dock sålde jag hojen billigast i sverige någon vecka senare..

Så det jag undrar är. Vid vilket miltal har en -08 690 rullat för mkt?

Bike gjorde ett 5000mila prov på 690:n för något år sedan.
Efter 5000mil var det fortfarande inga problem med maskinen :tummenupp

Det är nog bara här i norden som det råder sån fruktansvärd hysteri kring miltal...

Edit: Efter lite googlande så är det nog Motorrad som gjorde testet...

Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Fan va synd, lät annars som ett grymt bra pris ! Får väl ringa upp dom imorgon och se om ja kan deala till mig ett hyfsat pris ändå :)

Du kan få det ommappat i samband med service för liten peng också om du nu vill ha akrat på i samband med det.

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
jupp
Bike gjorde ett 5000mila prov på 690:n för något år sedan.
Efter 5000mil var det fortfarande inga problem med maskinen :tummenupp

Det är nog bara här i norden som det råder sån fruktansvärd hysteri kring miltal...

Edit: Efter lite googlande så är det nog Motorrad som gjorde testet...

Man har hört talas om det testet, du har inte det liggandes nånstans? Det hade varit kul att läsa den! :)

Då fick det bli en SMC då :)

Grattis! :tummenupp

Hur långt har den gått då... :D nejdå skojar bara...

Jag skulle inte köpa en hoj med få mil och många år, grejorna är till för att användas! :yoparty

#58#

Öhh
Gick med
15 Feb 2010
Hoj
Värsta åket
Grattis! :tummenupp

Hur långt har den gått då... :D nejdå skojar bara...

Jag skulle inte köpa en hoj med få mil och många år, grejorna är till för att användas! :yoparty

Den är helt slut, har ju rullat knappt 1500 mil med full servicehistorik, så enligt svenska köpmarkanden borde den skrotas :huvet (ironi)

Men den var billig, 45k gav jag :)

Last edited:

kiddie

"Medlem"
Gick med
30 Nov 2006
Hoj
ingen direkt körbar
Jag behöver en ny växelpetare (ser så töntigt ut att köra runt med en tejpad), nån som vet om det är något annat än stock som passar? Hittade nån på ebay som sas passa till alla KTM 4T inkl 690 men på andra ställen säger de att 690 smc har annan petare än crossarna. Nån som har koll?

Köpte ett nytt bromsgrepp som egentligen var till Ducati 748 men ser ut att vara samma modell som till SMCn. Kostade en fjärdedel av ktm-greppet, återkommer när jag testat om det verkligen är samma.

Crank

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Nada
Den är helt slut, har ju rullat knappt 1500 mil med full servicehistorik, så enligt svenska köpmarkanden borde den skrotas :huvet (ironi)

Men den var billig, 45k gav jag :)

Fan, den var inte på annons va? Hade jag norpat direkt :) Letar än, men trodde inte SMCn låg i den prisklassen. Grattis!

JimdOe

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2009
Hoj
-01 GSXR 1000
Man har hört talas om det testet, du har inte det liggandes nånstans? Det hade varit kul att läsa den! :)

Reportaget finns på motorads hemsida men på tyska! Visst finns Google translate men det blir konstig läsning. Googla 50000 km 690. Det är en 690 sm i testet men det är väll nästan sammanlika :)

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Ja precis.

Nån som vill bli av med sin SMC 690 -08 -> för 45-50 i bra skick kan ju höra av sig :D

/M|cke

kiddie

"Medlem"
Gick med
30 Nov 2006
Hoj
ingen direkt körbar
Köpte ett nytt bromsgrepp som egentligen var till Ducati 748 men ser ut att vara samma modell som till SMCn. Kostade en fjärdedel av ktm-greppet, återkommer när jag testat om det verkligen är samma.

Fick greppet idag och det passade finfint. Så antingen kan man köpa från en KTM-återförsäljare för 513:- eller från ebay för 180:- (inkl frakt). De ser exakt likadana ut (samma size även om kameravinkeln gjorde bilden lite missvisande):
grepp.jpg

Samma grepp ska finnas på ett gäng olika hojar med brembo, greppet jag köpte var för en Ducati 748 S (årsmodell 95-98 tror jag). Tänk på att kopplingsgreppet för Ducatin inte passar 690:n.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept