KTM 690 Smc 2008

Brynad

Steechk
Gick med
14 May 2010
Hoj
KTM 690 SMC -10, KTM 525 EXC -07, Yamaha WR 125 R -09
fifan.. jag är glad att du verkar ha klarat dig oskadd :)
Läste att en bil körde ut framför dig. Gled du själv förbi bilen eller träffade du den och hur?
Berätta gärna om du har lust.

Jag klarade mig omänskligt bra! När hojen slog i fronten på bilen kastas jag av och får en flygtur på tiotals meter som avslutas med voltande på backen, jag kom undan med skrapade knän och en chock!

Svarar angående mil i pm!

För motorn är väligt fräsch med få mil förutom ett block (vet inte om de var mer) som var uppskrapat och hål i, så perfekt donator! Kul om hojen lever vidare trotsden öde..

Rödskägg

Medlem
Gick med
9 Feb 2011
Hoj
KTM 690 SMC
Jag klarade mig omänskligt bra! När hojen slog i fronten på bilen kastas jag av och får en flygtur på tiotals meter som avslutas med voltande på backen, jag kom undan med skrapade knän och en chock!

Svarar angående mil i pm!

För motorn är väligt fräsch med få mil förutom ett block (vet inte om de var mer) som var uppskrapat och hål i, så perfekt donator! Kul om hojen lever vidare trotsden öde..

Skönt att det gick bra med dig iaf!
Angående ditt orginalsystem har du det kvar?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Verka som någon köpte resten av din hoj Brynad då den inte finns kvar på blocket!. Köpte loss motardfälgarna + lite annat smått & gott

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Förutom ändburken har jag :

backspeglar, reflex, org. barkbusters, passagerar handtag och fotpinnar, skruvar till värmeskyddet för avgas! allt i nyskick :D

PM vad du ska ha för barkbusters samt fotpinnar samt vad frakten kostade!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Köpte en skrapad 690SM som den fula anknäbben gick sönder på! Köpte en vit SMC skärm. Svart lykthus samt insats ifrån en 690R kommer snart men tänkte visa hur det ev kommer se ut. Köpte en kopplingsdosa ifrån Biltema & sprayade den svart för att få bort det förbannade ormboet av kablar. 2st vinkeljärn ifrån Jula köptesför att fästa skärmen för att den inte ska flexa! Ska försöka få tid att skära ut en plåt där jag kommer fästa intrumenteringen i.
Vad tycks? Visst somliga gillar svart skärm men vill synas lite i trafiken vill inte ha helt svart!IMG_1472.jpgIMG_1459.jpgIMG_1460.jpgIMG_1466.jpgIMG_1470.jpg

Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Köpte en skrapad 690SM som den fula anknäbben gick sönder på! Köpte en vit SMC skärm. Svart lykthus samt insats ifrån en 690R kommer snart men tänkte visa hur det ev kommer se ut. Köpte en kopplingsdosa ifrån Biltema & sprayade den svart för att få bort det förbannade ormboet av kablar. 2st vinkeljärn ifrån Jula köptesför att fästa skärmen för att den inte ska flexa! Ska försöka få tid att skära ut en plåt där jag kommer fästa intrumenteringen i.
Vad tycks? Visst somliga gillar svart skärm men vill synas lite i trafiken vill inte ha helt svart!View attachment 350158View attachment 350159View attachment 350160View attachment 350161View attachment 350162

Cool :tummenupp

Men vad händer om du helt enkelt vänder på plattjärnen så skärmen hamnar lite längre bak? Dvs där, vad jag kan se, är "rätt" placering. Eller har jag kanske fattat fel hur den sitter moterad?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hmm de enda skruvhålen på undre kronan är för att hålla fast bromsledningen, finns inget på baksidan. Just nu sitter lykthuset lite längre ut men det är nog så det får vara, för när man vrider på styret nästan max så tar den i tanken. Sen tar kontaktstycket på strålkastaren i kopplingsdosan. Valde en lykthus ifrån en R då den till både SMC & Enduron är svindyr! Sammanlagt m framskärm & lykthus samt insats landar på strax under 1000:- vilket känns billigt att bygga om sin fula SM.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Hmm de enda skruvhålen på undre kronan är för att hålla fast bromsledningen, finns inget på baksidan. Just nu sitter lykthuset lite längre ut men det är nog så det får vara, för när man vrider på styret nästan max så tar den i tanken. Sen tar kontaktstycket på strålkastaren i kopplingsdosan. Valde en lykthus ifrån en R då den till både SMC & Enduron är svindyr! Sammanlagt m framskärm & lykthus samt insats landar på strax under 1000:- vilket känns billigt att bygga om sin fula SM.

Menade inte så...
Om du istället för att ha järnen vinklade framåt vinklar dem bakåt. Alltså så att skruvarna som sitter i skärmen hamnar under kronan istället för framför.

Har du en bild rakt från sidan?

Snyggt med lådan för elen förresten, måste tagit en stund att få palts med allt. Monterade stort xenonljus på 570n som hamnade rätt långt fram och övervägde att försöka hitta en lösning på ormboet men gav snart upp.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Aha nu förstod jag ja då kommr lyktan ta i ordentligt + då blir det att ta bort kopplingsdosan. Ska köpa en till min 690R så ska titta om den finns någon som inte är så djup då kanske man kan flytta in skärmen utan att den tar i kylarn också men problemet kvarstår tyvärr att den tar i tankens kylarvingar! :(

Finns en dosa på biltema som är 100 x 100 x 55 mm så ska prova med en sådan också så blir den 15mm mindre djup!

Last edited:

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC -10
På tal om ombyggnationer i den främre delen, går det att plocka bort instrumentet och ändå få motorn att starta? Lövis, du som kör race har du kvar instrumentet, för jag förmodar du lättar så mycket som möjligt?

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På tal om ombyggnationer i den främre delen, går det att plocka bort instrumentet och ändå få motorn att starta? Lövis, du som kör race har du kvar instrumentet, för jag förmodar du lättar så mycket som möjligt?

Misstänker du menar mig?!
Lövis var en kamrat som omkom för en massa år sen. Har inte velat ta bort hans namn av sentimentala skäl. Nu var det andra gången någon gjorde det lättförståeliga misstaget att tro att det är mitt namn så nu tog jag bort det.

Jag har ingen aning om hojen behöver instrumentet eller ej blir det enkal svaret på din fråga.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

Det kan jag svara på, 690SM jag köpte hade sin intrumentering borta pga den var omkullkörd & det var inga problem med att starta.

*Hansson*

This is my life
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
Ktm 690 Smc 2010
Köp ett evo2 kitt om du vill ha mer effekt. Om du tar bort luftburken helt så går den snålt, sist jag kollade fanns det ingen mapp för den typen utav mod. Du kan tabort locket och trycka dit ett annat filter så får du mer insugsljud iaf :)

Ingen som testat och sätta dit något annat öppet luftfilter än evo 2 kittet.
Har Akrapovic helsystem och 15/45 drevning. dock inte test kört sen headersen kommit.

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Finns 690'ns framskärm att köpa i helt svart utförande? Jag har för mig att jag sett bilder på google där skärmen är helsvart, men de flesta verkar vara oranga i mitten under framlyktan.

Jag skulle vilja ha tag på en helsvart, så tips emottages tacksamt!

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0