Köper man en hoj för ca 80 lax och ett slipon för 5000-10000kr, så va fan är det att bråka om 1200 kr liksom. Då är man iaf på den säkra sidan att man har gjort rätt och får förmodligen en hoj som går bättre. För att byta slipon,dreva,fixa luftburken,mappa så tror jag att hojen iaf går bättre än ikke mappat.
Varken köpt hoj för ca 80 lax eller slipon för 5-10 tusen
Så 1200 kr kunde varit billigare för max 10-15 min jobb som det tog för verkstaden att läsa in,starta hojen,checka så allt blev rätt.
Men det är deras instrument osv som kostar där av säkert skälligt att de tar betalt för det oxå.
Men håller med dig iallafall att det nog är rätt för motorns bästa osv att öka,ändra bränsle mängden när ändringar gjorts,friare avgasflöde samt öppnare luftburk.
Jag tror med att hojen går bättre med ändringarna men dock är det ändå ganska svårt att känna en enorm skillnad.
Jag monterade sliponet dagen innan jag skulle mappa hojen och testade,efter mappningen tyckte jag inte det var någon nämnvärd skillnad i början.
Testade sedan att öppna luftburken efter rekommendation från handlarn,det var då det började hända lite mer
Så nog har mappningen gjort på sig då det blir bättre och ökad blandning luft/bensin.
Sen som tidigare skrivet så upplever jag att hojen går bättre och bättre efter fler mil på mätaren.Läst tidigare i tråden att fler haft samma upplevelse.
Dock förvånad att man än inte sett några trim kammaxlar osv mer smått och gott till 690 SMC / E.
Även läst någonstans att där var nån förare som byggt om,monterat vanlig förgasare på denna hoj.Nog lite lättare att få till justeringarna då kanske.
Än finns ju inte så många mappningar att tillgå än Akrapovic mappningen.
Frågan är om där är mer man kan göra på mappningen till någon hjälp,såfall krävs mera ingrepp i hojen skulle jag tro än bara avgas/luft ändringar.
Ska även bli intressant med tiden att höra vad Tuneboy kommer att göra på sig. Någon som beställt,köpt sådan ?