KTM 690 Smc 2008

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Trondheim Norge
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14
Lambdasond signalen kopplas bort och jobbar inte när man mappar om hojen.Den förklaringen fick jag hos handlarn. Om det sedan är så i verkligheten kan ja inte svara på men troligen,vet ej om Akrapovic helsystemet har nån hålöppning för lambdasonden? Om inte så plockas denna bort och fyller ingen funktion efter mappning.

Lambdasonden är väl där för att bl.a katten ska kunna jobba optimalt.
Och Akra har ju ingen katt som jag vet, så det kan vara som du skriver.
Men jag skulle iaf ha lambdan där när den mäter hur fet bränsle/luftblandnigen är.

Lite dumt om man ska behöva mappa om för vart litet "ingrepp" man gör på hojen :gnissla
 

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Köper man en hoj för ca 80 lax och ett slipon för 5000-10000kr, så va fan är det att bråka om 1200 kr liksom. Då är man iaf på den säkra sidan att man har gjort rätt och får förmodligen en hoj som går bättre. För att byta slipon,dreva,fixa luftburken,mappa så tror jag att hojen iaf går bättre än ikke mappat.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Köper man en hoj för ca 80 lax och ett slipon för 5000-10000kr, så va fan är det att bråka om 1200 kr liksom. Då är man iaf på den säkra sidan att man har gjort rätt och får förmodligen en hoj som går bättre. För att byta slipon,dreva,fixa luftburken,mappa så tror jag att hojen iaf går bättre än ikke mappat.

Varken köpt hoj för ca 80 lax eller slipon för 5-10 tusen :hihi
Så 1200 kr kunde varit billigare för max 10-15 min jobb som det tog för verkstaden att läsa in,starta hojen,checka så allt blev rätt.
Men det är deras instrument osv som kostar där av säkert skälligt att de tar betalt för det oxå.

Men håller med dig iallafall att det nog är rätt för motorns bästa osv att öka,ändra bränsle mängden när ändringar gjorts,friare avgasflöde samt öppnare luftburk.
Jag tror med att hojen går bättre med ändringarna men dock är det ändå ganska svårt att känna en enorm skillnad.
Jag monterade sliponet dagen innan jag skulle mappa hojen och testade,efter mappningen tyckte jag inte det var någon nämnvärd skillnad i början.
Testade sedan att öppna luftburken efter rekommendation från handlarn,det var då det började hända lite mer :)
Så nog har mappningen gjort på sig då det blir bättre och ökad blandning luft/bensin.
Sen som tidigare skrivet så upplever jag att hojen går bättre och bättre efter fler mil på mätaren.Läst tidigare i tråden att fler haft samma upplevelse.

Dock förvånad att man än inte sett några trim kammaxlar osv mer smått och gott till 690 SMC / E.
Även läst någonstans att där var nån förare som byggt om,monterat vanlig förgasare på denna hoj.Nog lite lättare att få till justeringarna då kanske.

Än finns ju inte så många mappningar att tillgå än Akrapovic mappningen.
Frågan är om där är mer man kan göra på mappningen till någon hjälp,såfall krävs mera ingrepp i hojen skulle jag tro än bara avgas/luft ändringar.

Ska även bli intressant med tiden att höra vad Tuneboy kommer att göra på sig. Någon som beställt,köpt sådan ?
 
Last edited:

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge, Stockholm, Sweden
Hoj
kotte
en "mapp"

Är en "mapp" som ett recept för olika motorkonfigurationer med olika blås mm?? Finns det en mapp om man byter till helsystem och en om bara byter ljuddämpare?? Isf är man styrd av vad det finns för olika "mappar" om man byta ljuddämpare eller annat?+ Kanske dumma frågor men man vill juh veta...:fyllisar
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Är en "mapp" som ett recept för olika motorkonfigurationer med olika blås mm?? Finns det en mapp om man byter till helsystem och en om bara byter ljuddämpare?? Isf är man styrd av vad det finns för olika "mappar" om man byta ljuddämpare eller annat?+ Kanske dumma frågor men man vill juh veta...:fyllisar

Som jag förstått det så är det samma mappning till helsystemet och bara sliponet.
Enligt handlarn gav inte helsystemet något vidare extra för de tusental extra det kostar för rörbiten.
Möjligtvis tjänar du lite vikt.

Men det hade varit kul att se bänkningar osv för att verkligen få svar på hur det ligger till.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Har beställt Tuneboy! Har ju bänkat hojen med Akra-map samt helsystem, så min tanke är fixa en custom map och förmodligen ta bort luftburken, sen känna hur det känns. Om det inte räcker så är ett förslag högkompskolv. Som ngn skrev innan verkar det svårt att hitta andra kam:ar osv.
 

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Trondheim Norge
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Har beställt Tuneboy! Har ju bänkat hojen med Akra-map samt helsystem, så min tanke är fixa en custom map och förmodligen ta bort luftburken, sen känna hur det känns. Om det inte räcker så är ett förslag högkompskolv. Som ngn skrev innan verkar det svårt att hitta andra kam:ar osv.

Vad fick du ut på hjulet efter bänkning?

Ser ut som om det finns trimkam till dom här iaf: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15384943&WT.svl=Bilde

Men jag kan skriva och fråga dom ja :)

Japp fråga mer än gärna,låter klart intressant :)
 
Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Det har jag skrivit hundra gånger redan :)
50 hk, ja det är lite, men det är bara ett ref-värde så vi ser vad ändringarna ger.
 

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge, Stockholm, Sweden
Hoj
kotte
kam

Sorry! säkert sett det men försvinner i en massa inlägg :)

Här var det godis!
http://www.gw-racing-parts.de/index2.php?view=tuning&HID=21&type=690&von=2006&bis=2009&lan=de

Undrar hur kammen är? Om den motsvarar rallykammen som finns till 660 bla. Googleöversättning:

- Ny kamaxel Steg 1! Mer makt över hela varvtalsområde. Mycket passande för motorer med en cylindervolym expansion!

Vad menas med cylindervolym expansion eller har google översatt fel. Här är orginaltyskan:

Neue Nockenwelle Stufe 1 ! Mehr Leistung über das gesamte Drehzahlband. Sehr gut geeignet für Motoren mit Hubraumerweiterung !
 

no_brakes

Sökande
Gick med
5 May 2005
Ort
Skepplanda
Hoj
Kawa zx9r -99
Undrar hur kammen är? Om den motsvarar rallykammen som finns till 660 bla. Googleöversättning:

- Ny kamaxel Steg 1! Mer makt över hela varvtalsområde. Mycket passande för motorer med en cylindervolym expansion!

Vad menas med cylindervolym expansion eller har google översatt fel. Här är orginaltyskan:

Neue Nockenwelle Stufe 1 ! Mehr Leistung über das gesamte Drehzahlband. Sehr gut geeignet für Motoren mit Hubraumerweiterung !

Att den passar bra till deras "big bore" kit som var på 679cc.
 

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Trondheim Norge
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14
Trimkam

Fick det här svaret ang trimkam till 690:

Hei !

Trimkam til denne er KTM's egen kam. Koster ca 2300,- + montering, gir ca 2 hk.

Dom få hk man får (2hk), kostar nog mer än dom smakar tror ja :huvet
 

KarlzZ

Hemsnickrad Bromsskiva & Bromskiveskydd
Gick med
29 Jun 2006
Ort
Köping
Hoj
Ktm 530 EXC-R
Hur ska den här sitta?
på tanklocket???
På plasten??
Underplasten??

MvH Karl Karpf
 

Bifogat

  • packning.JPG
    packning.JPG
    134.9 KB · Visningar: 82

cricka

Cricka
Gick med
6 Jun 2007
Ort
Karesuando
Hoj
Byte pågår..
Ja, om nu bara fjädringen och frambromsen kan vara lite vassare än 660:n så är den där hojen högintressant!

Hade en 640 -05 innan jag uppgraderade till 690 smc och enligt mitt tycke så är de inte ens jämförbara. 690 är som i en helt egen klass på allt :tummenupp . Enda saken som eventuellt kan anmärkas på är att ljudet är lite klent med orginal dämpare men det finns ju bot på det så inget egentligt problem där heller :hihi .

// C
 

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Ort
Höör
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
Pris beg 690

tja, vad tror ni att man kan få för sin hoj nu till våren...
ja kanske blir tvungen att sälja den men väntar väl till mars eller så...

kan man får ut 75 i vår för den eller de e' overkill.. selin sålde väl sin för 72 men de va för han sålde nu ju.. fel eller kan man räkna med 70-72?? ´
känns som den kan ha rätt skapligt andrahands värde men vad vet ja??

trist história, men klart den roligaste hoj ja haft å kommer nog köpa en ny sen igen när den tiden kommer...

puss kram, va nu seriösa med era svar...:banana
 

Raz

Ute i svängarna igen!
Gick med
4 May 2004
Ort
08
Hoj
KTM 690 SMC -09
tja, vad tror ni att man kan få för sin hoj nu till våren...
ja kanske blir tvungen att sälja den men väntar väl till mars eller så...

kan man får ut 75 i vår för den eller de e' overkill.. selin sålde väl sin för 72 men de va för han sålde nu ju.. fel eller kan man räkna med 70-72?? ´
känns som den kan ha rätt skapligt andrahands värde men vad vet ja??

trist história, men klart den roligaste hoj ja haft å kommer nog köpa en ny sen igen när den tiden kommer...

puss kram, va nu seriösa med era svar...:banana

Va?
Shit!
Tråkigt att höra.
Varsel på g?
Tror absolut du kan få 75', tycker Selin sålde sin för billigt.
Är det inte lika bra & sätta ut en annons nu? Jag menar om det börjar knipa ordentligt med "cashflow" ju längre tiden går?
 

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Ort
Höör
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
Va?
Shit!
Tråkigt att höra.
Varsel på g?
Tror absolut du kan få 75', tycker Selin sålde sin för billigt.
Är det inte lika bra & sätta ut en annons nu? Jag menar om det börjar knipa ordentligt med "cashflow" ju längre tiden går?

Nä så illa e' de inte me stålarna, å uppsagd e' jag redan och slutade i december...

men ja kanske ska bygga hus nu i vår å därför kan ja inte ha kvar hojen för ja hinner inte..

ja behåller den om de inte blir aktuellt, å de blir bara aktuellt den dagen ja får tillbaka jobbet som chefen lovat mig i mitten på februari mars...

därför sätter ja inte ut den nu...

bara kollar läget lite ju...

men ja håller väl med om 75, men de va min åsikt, ville höra andras....

:krama
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top