Ktm 690 smc r 2012

Snowman89

Guest
Jag har kört 600m med min, var så mycket snö och skit på vägen så det blev inte längre. (än iaf)

Vad menar du med eventuellt sista? Ska du sälja?
Hehe mjae det blev bara ett par kilometer för mig med. Garaget->macken så jag kunde tvätta den. Men det räckte för att stilla den värsta abstinensen :gnissla

Jo jag funderar på det.. Är inte helt 100% säker på det än men det lutar åt det..
Gjorde illa handleden förra året så jag kan inte köra grusvägar eller på väldigt ojämt underlag längre.. Så det känns inte som någon bra ide att kombinera det med en "offroadare".
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Var och hämtade mig en 690 smc-r igår. nu sitter man bara och väntar att det ska gå från -12 till runt nollan som dom lovat idag, så man kan ta sig en liten tur :banana
 

j_selander

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 690 SMC R -13
Hm, har min nya 690 smc r i garaget nu. Dock undrar jag en sak. Elementslingan i garaget är för tillfället trasigt så där hojen har stått sen den kom ifrån företaget så har det endast varit mellan 2-8 grader varmt kanske. (Varierande från dag till dag).

På företaget där jag hämtade den startade den direkt utan några problem, rullade fin fint och allt. Även under de första provstarterna hemma (De första dagarna de stått i mitt garage) var det inga problem.

Men nu idag, när jag tänkte visa en kompis hojen så hade den stått på tomgång i kanske 2-3 minuter, just för att den skulle bli lite varm innan jag visade hur hojen såg ut, sen för att visa/låta honom höra ljudet när man varvar lite (dock lugnt och INTE över 6000rpm).

Nu till problemet, efter ett tag på tomgång stängde jag av den, och när jag skulle starta den sen igen efter några minuter så började FI lampan lysa, gick inte att gasa sen stängde den av motorn. Temperaturen hade 2 "pluppar" kvar till max. Efter att motorn stängdes av så började fläktarna gå som tusan på den, när de väl slutat ville den inte starta igen, startmotorn lät inte som den gick heller för den delen, dessutom lyste batterilampan. Ingenting hände. Har nu ställt den inne i huset och efter 2 timmar gick det att starta, efter att startmotorn gick i kanske 2 sekunder.

MEN, varför blev det så? Är det för att den stod så kallt och batteriet inte mådde bra av det? Något fel annars?

Den startade ju klockrent i början, innan den hade stått i garaget ett tag.

Kan meddela att den har 0 mil på mätaren, inte kört någonting än.


Är dålig på att förklara så om någon behöver veta något mer, säg till.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
detta var 3:e gången jag startade den. innan har den kanske gått max 20 sekunder på tomgång, Så kan det ha varit de två minuterna som gjorde det?

Batteriet som är inte är piggt då eller?

Mc batterier är rätt känsliga. Jag har en cetek laddare som jag kopplar in. Dom säljs med en snabb kontakt på bilden nedan och det är bara att koppla den kabeln på batteriet och sen plugga i den.

Enkelt och går fort. När jag ladda min första gången var batteriet i botten. Jag hade då bara startad den flera gången utan att köra. Nu stoppar jag i laddaren och den hoppar utan problem:)

857473_BB_00_FB.EPS_1000.jpg
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
En stånka suger rätt bra med ström vid start och batteriet hinner inte bli laddat mellan starterna.
Låg spänning kan säkert trigga lite olika varningsfunktioner iom att hojen är datorstyrd.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Var köpte du den? Modellnamn? :)

EDIT: Hittade återförsäljare i stan. Men är det bra kvalité på laddaren? Helt riskfritt att ladda hojen? ;) vad för batteri sitter på original på 690 smc-R? 12V, men vad för Ampere-timmar?

http://www.ctek.com/se/sv/chargers/MXS 5.0

Det var denna jag köpte. Min handlare sålde den(mc-kompaniet i väring)

Ctek är jätte bra grejer vad jag vet. Populär som mc laddare.
Jag är supernöjd med min. Snabb kontakten är jättesmart så slipper man lyfta sadeln och sätta klämmor. (inte för att det är svårt att göra iofs, men tid är tid lulz)

Riskfritt hoppas jag det är, kan inte tänka mig annat heller. Hojen startar lätt efter laddning iaf.

Detta påminner om orginal batteriet, men jag kan ha fel.
http://www.mcweb.se/batteri-ytz10s-p-1362-c-1967.aspx
Dom hade 2 batterier på sin sida och antar detta är original varianten iom den va billigast:p
 
Last edited:

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Original är 8,6 Ah, Biltema har ett gelbatteri som heter 80815 som ligger på 7 Ah. Funkar perfekt på min 690 sm. Det positiva är att det bara kostade 329Kr. De hade även ett icke gel men slutet för 220Kr om man tyckte gelbatteriet var för dyrt.
 

j_selander

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 690 SMC R -13
Fixade körkortet i tisdags :banana

Dock är hojen på verksta'n efter 23km. :confused: Två batterier urladdade. (Inte konstigt att de laddade ur snabbt..) Misstänker något i slingan batteri-laddningsrelä-generator. Tror det är fel med statorn. De ska ringa tillbaka idag och meddela vad det är för fel.
 

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
Batteri på KTM (landsvägsmodeller) från 2002 och framåt är superenkelt.
Alla "små", dvs 690 enduro, sm, smc, duke och vad fan de heter (lc4) har YTZ10-S, och alla stora (lc8/Rc8) har YTZ14-S, så det finns 2 varianter totalt :)

Grejjen med iaf LC4 är att de är väldigt kinky på batterisidan, pga motorkonstruktionen, så så fort batteriet blir ens lite kass så drar den inte runt startmotorn. Ett Yuasa eller ännu bättre litihum (Lipo4) rekommenderas varmt :)

KTM Batteri-rekommendationstabell (från din Lokale KTM åf) finns här:

//Niklas

Var köpte du den? Modellnamn? :)

EDIT: Hittade återförsäljare i stan. Men är det bra kvalité på laddaren? Helt riskfritt att ladda hojen? ;) vad för batteri sitter på original på 690 smc-R? 12V, men vad för Ampere-timmar?
 
Last edited:

021

Guest

j_selander

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 690 SMC R -13
Hm, sitter och funderar på att rensa bakdelen på min. Vill ju göra det rätt ifrån början, dvs fortfarande använda skyltbelysning och röd reflex bak och så vidare. Kan tänka mig att använda original-blinkers också.

Någon bra "tail tidy" ni vet som man kan köpa eller något bra tips på de delar jag ska skaffa?
Är ju inte direkt på el så om man ska fixa med motstånd och sånt vore jag tacksam för lite djupare beskrivningar (om det inte är busenkelt så klart).

Tack på förhand! :yoparty

P.s. Sökte på forumet men sökfunktionen gav mig ingen träff på detta)
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Är det för sent på året för att sälja nu typ?

Funderar på ett hojbyte, men vill gärna inte byta in den och få max 65 000kr. Verkar på annonser att man ska satsa på runt 75k.

Tror ni man får det?

Min är 2013, akra/filter/mappad. Gått 300 mil, servad. Bakdäcket behöver snart bytas. Hasplåt i alu samt spegelförlängare!:D Typ nyskick, endast nån repa på bakskärmen. (missat med att få över stövel ibland:D)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top