Ktm 690 smc-r

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
funderar på att kolla på en 2012 års modell
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Är det nån årsmodel man ska se upp med? vilka är skillnaderna på de olika årsmodellerna?.. jag har kollat på de mellan 2009-2014

2012 kom den nya motorn, så den har lite mer effekt än års modellerna innan. Samt 2012 blev fälgarna orange och lite orange eloxerade detaljer som snyggar till den rejält. 2014 kom abs, vilket är riktigt bra.
Slipon är ett måste dock, ljudet e helt galet skönt!
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Va? Varför ska man göra det? Minns en tävling på Anderstorp för några år sedan och det small så vackert från allas pipor. Kan väl inte vara så att de har "fel" inställningar bara för att få flammor?


Har ställt frågan på mekforumet, men de är så sega där. För att få flammor ur utblåset, måste man modifiera motorn, eller räcker det med ett helsystem?

- - - Updated - - -

Om du vill få flammor så öka soppan i mappen. Men du tappar effekt då hojen går fetare än vad den ska. Men inget farligt, den får mer kylning men kommer gå sämre....
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Ang. Foliering. Har någon prövat foliera sin hoj?
Kan man göra detta över dekalerna? Har funderingar på framlyktan. Där sitter ju ändå dekalen ända ut till plastens kant.
 

Harada

Motard
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Lidköping
Hoj
KTM 690 SMC R -2019, KTM EXC-F 450 2019
är det någon som har lyckats få tag på orginal dekalerna utan att köpa hela kittet? :7peta
 

Catalystic

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
LC4 640
Får inte KTM-febern dämpad...
Var och provkörde en helt orginal 690 smc-r i somras, blev lite besviken på effekten/råheten måste jag säga, men febern släpper ta fan ändå inte. Körde 640 i 2 somrar tidigare och kört Speed Triple denna sommar, vill gå tillbaka till SM men pålitlighet är en viktig sak för mig.

Ni som kört mera och ägt era längre, men låg prioritet på komfort utan mest på pålitlighet, hur är dessa att dels köra 2 på och dels längre sträckor inklusive motorväg ibland? Saken är den att jag "reser" en del med farsgubben och 2 cyklar kommer inte på fråga. Kan man ha en 690 till sådant bruk på sidan om busåkandet? Vad säger motorn om 130-140km/h i 200km?

Hur är de att skjutsa på damen? Är det ett rent helvete för båda parterna? Min sambo gillade dock att åka 640an mera än Speedyn men sen åkte hon 640 jämt en gång för ja tyckte de var astråkigt att skjutsa....

Och detdär med effekten, hur stor är igentligen skillnaden när du plockar slip-on på? Alternativt Evo1 eller Evo2?

Vad tror ni gamla rävar kommer ändra men 690an inom 2015-2016? Helt ny modell borde väl småningom vara inom planering? 2008-2014 med samma grunder börjar bli rätt så länge...

Körde 9500km i somras och det blir ganska snabbt ganska mycket kilometrar med den takten, är den seriöst så slitstark som folk vill påvisa?

Mvh. Kim
 

rakamora

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
2011 Ktm 690 smc
Får inte KTM-febern dämpad...
Var och provkörde en helt orginal 690 smc-r i somras, blev lite besviken på effekten/råheten måste jag säga, men febern släpper ta fan ändå inte. Körde 640 i 2 somrar tidigare och kört Speed Triple denna sommar, vill gå tillbaka till SM men pålitlighet är en viktig sak för mig.

Ni som kört mera och ägt era längre, men låg prioritet på komfort utan mest på pålitlighet, hur är dessa att dels köra 2 på och dels längre sträckor inklusive motorväg ibland? Saken är den att jag "reser" en del med farsgubben och 2 cyklar kommer inte på fråga. Kan man ha en 690 till sådant bruk på sidan om busåkandet? Vad säger motorn om 130-140km/h i 200km?

Hur är de att skjutsa på damen? Är det ett rent helvete för båda parterna? Min sambo gillade dock att åka 640an mera än Speedyn men sen åkte hon 640 jämt en gång för ja tyckte de var astråkigt att skjutsa....

Och detdär med effekten, hur stor är igentligen skillnaden när du plockar slip-on på? Alternativt Evo1 eller Evo2?

Vad tror ni gamla rävar kommer ändra men 690an inom 2015-2016? Helt ny modell borde väl småningom vara inom planering? 2008-2014 med samma grunder börjar bli rätt så länge...

Körde 9500km i somras och det blir ganska snabbt ganska mycket kilometrar med den takten, är den seriöst så slitstark som folk vill påvisa?

Mvh. Kim

Bra frågor! Väntar också ivrigt på svar eftersom jag är en stor spekulant till denna hojj!
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Får inte KTM-febern dämpad...

Mvh. Kim

Man kan ju köpa komfort sadeln, den hjälper ju lite. Original sadeln blir ganska snabbt hård om man kör en stund.
Maxfarten är ju typ 160-170, så 130 en längre stund är la lungt. Men jag tror problemet är vinden, för det blåser ganska bra i den farten och man ledsnar fort på att köra fort.

Jag har inte skjutsat på min, så kan inte uttala mig om det tyvärr.

Slip-on eller inte gör nog inte så stor skillnad på effekten. Evo2 verkar ju göra en hel om man kollar på dom som gjort det i denna tråden. Miggesson verkar ju fått ganska nice effekt i sin:)

Men slip-on måste du nästan köpa, för fan vilken skillnad det är på ljudet. Original är rena symaskinen:/

Jätte svårt att säga hur länge dom har kvar denna modellen, men dom byter ju färg/uppgraderar smcn vart annat år. Så 2016 borde det hände mer grejer.

Detta året kom ju abs/dubbla tändstift mm, så det hände ju lite:)

Jag hade inte ett enda problem med min smc(2013), starta alltid och gick kanon. Sålde den på runt 400mil, så kan ju inte uttala mig så långsiktigt.

Jag sålde den och köpte en 1190, då jag gillar att köra lite längre sträckor mer bekvämt. Japp, gubbvarning:D
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Får inte KTM-febern dämpad...
Var och provkörde en helt orginal 690 smc-r i somras, blev lite besviken på effekten/råheten måste jag säga, men febern släpper ta fan ändå inte. Körde 640 i 2 somrar tidigare och kört Speed Triple denna sommar, vill gå tillbaka till SM men pålitlighet är en viktig sak för mig.

Ni som kört mera och ägt era längre, men låg prioritet på komfort utan mest på pålitlighet, hur är dessa att dels köra 2 på och dels längre sträckor inklusive motorväg ibland? Saken är den att jag "reser" en del med farsgubben och 2 cyklar kommer inte på fråga. Kan man ha en 690 till sådant bruk på sidan om busåkandet? Vad säger motorn om 130-140km/h i 200km?

Hur är de att skjutsa på damen? Är det ett rent helvete för båda parterna? Min sambo gillade dock att åka 640an mera än Speedyn men sen åkte hon 640 jämt en gång för ja tyckte de var astråkigt att skjutsa....

Och detdär med effekten, hur stor är igentligen skillnaden när du plockar slip-on på? Alternativt Evo1 eller Evo2?

Vad tror ni gamla rävar kommer ändra men 690an inom 2015-2016? Helt ny modell borde väl småningom vara inom planering? 2008-2014 med samma grunder börjar bli rätt så länge...

Körde 9500km i somras och det blir ganska snabbt ganska mycket kilometrar med den takten, är den seriöst så slitstark som folk vill påvisa?

Mvh. Kim

Jag har kört nästan 500mil denna sommar med min 690 smc r -12.
Har bara gott att säga om den. Tidigare har jag kört KTM 660 SMC, den är betydligt råare än 690n.

Som längst körde jag 35mil på en dag. Mestadels kurvigt, och i mitt tycke blev det aldrig jobbigt bara förbannat kul.
Visst vibrerar den om man jämför med tex Street Triple men inte jämfört med 660n. Jag har kört Street Triple R ett par ggr. men tyckte att vridet i den motorn är på tok för dåligt. Som transportmedel håller jag ca 120km, sällan mer än det faktiskt. Dock får jag upp den i 178-180km/h med en kugg mindre fram (och EVO1 kit).
Skjutsat kan jag inte uttala mig om har bara gjort det en gång. Men det går ju ;)

Jag har svårt att tro att det kommer några större förändringar på 690n till 2016. Mer än färgkombinationer då. Motormässigt känns det som den är där den är nu. Ride by wire, dubbla stift och ABS. Det är ju helt rätt i tiden iaf.

Jag rekommenderar starkt ett EVO1 kit på iaf!:yoparty
 

Catalystic

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
LC4 640
Finns det ingen som provat skjutsa mera än en gång faktiskt?

Flera säger att med Evo1 kitet blir det som en helt ny hoj effektmässigt... ingen som kan styrka hur mycket råare den blir jämtemot helt orginal?

När är det planerat att Husqvarna ska släppa sin 701? Kommer den vara en race-maskin med service intervall i timmar måntro?
 

Snowman89

Guest
Finns det ingen som provat skjutsa mera än en gång faktiskt?

Flera säger att med Evo1 kitet blir det som en helt ny hoj effektmässigt... ingen som kan styrka hur mycket råare den blir jämtemot helt orginal?

När är det planerat att Husqvarna ska släppa sin 701? Kommer den vara en race-maskin med service intervall i timmar måntro?

Ang Evo1 kittet så har jag haft en 690 -08 och provkört den med originalljuddämpare samt akra.
Lägger man på rätt mapp och monterar Evo1 kittet så tycker jag absolut det blir stor skillnad.
Sen är frågan hur stor skillnad det egentligen blir om man bortser från ljudet.
Men hojen upplevs absolut som mycket piggare, men det kan lika gärna komma från ljudet..
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Finns det ingen som provat skjutsa mera än en gång faktiskt?

Flera säger att med Evo1 kitet blir det som en helt ny hoj effektmässigt... ingen som kan styrka hur mycket råare den blir jämtemot helt orginal?

När är det planerat att Husqvarna ska släppa sin 701? Kommer den vara en race-maskin med service intervall i timmar måntro?

Orginal känns stendöd så det är stor skillnad, nu har jag iofs Evo2 men den matar upp på bakhjulet på 4an som orginal gör på 2an.
Och det du undrade om att marschfart på 130-140 i 20mil, ja allting går ju men du lär nog bara göra det en gång :) jag har kört landsväg i 3-4mil som lägst och bara det var en pina :gnissla du har ett jäkla luftmotstånd och 140km/t är närmare 7000rpm (max är 8400) så det tokvarvar i den farten så även soppaförbrukningen lär skena iväg, tanka efter 13-14mil kanske :gnissla
(Ska du dessutom följa alla andra här inne med ett dreva så är det väl gränsfall att den ens går så fort :tungan)
Skjutsa är ingen hitt heller men det är iofs inte någon hoj, den passar som bäst som leksak i industriområden och på cykelvägar, jag kör inte inne i städer men kan tänka mig att den funkar bra inne stan också.

Du behöver nog minst en cylinder till om du ska åka längre sträckor landsväg fortare
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Sålde min street triple -13 och köpte en 690 -14 för några månader sen, ångrar det inte en sekund. Men det är just för att SM tilltalar mig mer än sporthoj. Det är inte jättebehagligt att ligga i 130-140 på motorvägen och komforten är inte lika hög. Men mångsidigheten den här hojen ger mig, slår allt!:) Funkar lika bra, om inte bättre på kurviga vägar som street trippeln, kan köra enklare skogsväg/grusväg, ner/upp för trappor etc. och jag får inte ont i kroppen för att jag sitter som en fällkniv när det går lite långsammare. Man har helt enkelt roligt hela tiden på en SM, inte bara när det går fort.

Blev ett EVO-1 kit för mig vid första servicen, är nästan ett måste tycker jag. Går bra mycket bättre och får ett sjukt skönt ljud både från insug och avgas:tummenupp Var inte fasligt dyrt heller, köpte wings ljuddämpare för 3200:- med frakt, luftfilterlock för 300:- och sen mappning för 800:-.
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Sålde min street triple -13 och köpte en 690 -14 för några månader sen, ångrar det inte en sekund. Men det är just för att SM tilltalar mig mer än sporthoj. Det är inte jättebehagligt att ligga i 130-140 på motorvägen och komforten är inte lika hög. Men mångsidigheten den här hojen ger mig, slår allt!:) Funkar lika bra, om inte bättre på kurviga vägar som street trippeln, kan köra enklare skogsväg/grusväg, ner/upp för trappor etc. och jag får inte ont i kroppen för att jag sitter som en fällkniv när det går lite långsammare. Man har helt enkelt roligt hela tiden på en SM, inte bara när det går fort.

Blev ett EVO-1 kit för mig vid första servicen, är nästan ett måste tycker jag. Går bra mycket bättre och får ett sjukt skönt ljud både från insug och avgas:tummenupp Var inte fasligt dyrt heller, köpte wings ljuddämpare för 3200:- med frakt, luftfilterlock för 300:- och sen mappning för 800:-.

Rulle, vem mappade din 2014? Enligt flera (bla Johans MC) så mappas inte motorn om trots akra slipon och öppnare luftburk. Låter konstigt i mina öron.
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Gör som jag, jag bytte min 690 smcr mot en 1290 superduke. Då får du effekten samt komforten;)

Jag va nöjd med min 690, hade moddad evo 1 kitt. Jag skulle satsa på ett evo 2 kitt så du får kammen....blir lite roligare då:)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top